بازدید 3091
۱

پرداخت تسهیلات به یک میلیون زوج تا پایان سال

کد خبر: ۸۷۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 30 January 2019

موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سه شنبه ۹ بهمن ماه آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ با حضورغلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای برنامه تاجگردون ضمن قدردانی از رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی موضوعات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ، گفت: بودجه کل کشور از دو‌ بخش شرکت‌ها و موسسات و‌ دیگری‌ بودجه عمومی دولت متشکل است که سر جمع بودجه کل کشور می شود، از طرفی بودجه عمومی دولت در دو‌ سطر است که به گفته خود دولت با صدور ۱.۵ میلیون بشکه نفت که قیمت آن ۵۴ دلار باشد و‌ با قیمت میانگین هر دلار ۵۴۰۰ تومان سر جمع چهارصد و هفت هزار میلیارد تومان‌ بودجه عمومی‌دولت است.

وی افزود: از این میزان‌ بودجه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از فروش نفت، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر‌ دریافت مالیات و‌ گمرک‌ و ۵۰ هزار میلیارد تومان هم سایر درآمدهای دولت و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت است.

تاجگردون تصریح کرد: مصارف این بودجه هم به این ترتیب است، اگر‌ بخواهیم‌ افزایش ۲۰ درصد حقوق را برای کارکنان دولت در نظر بگیریم، از این چهارصد و‌ هفت‌ هزار میلیارد تومان ۳۱۰ هزار میلیارد تومان آن فقط حقوق و‌ مزایا است که اگر کارکنان هم‌ فعالیت نداشته باشند، این مبلغ را دریافت می‌کنند. به عبارتی کل مملکت کار می‌کنند که به یک‌ جامعه هدفی حقوق پرداخت شود.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصد حقوق کارکنان دولتی، افزود: ما سال گذشته این طرح را پلکانی تصویب کردیم‌ که همه با هم برابر نباشند و‌ اقشار ضعیف و‌ بالا به هم‌ نزدیک شوند. امسال دولت برای همه ۲۰ درصد لحاظ کرده و در کمیسیون تلفیق هم‌ مباحث متعددی در این رابطه مطرح شده که جمع‌بندی آن فردا مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ادامه داد: برخی از دوستان اظهار کردند که چهل هزار‌میلیارد اضافه شده را تقسیم‌ بر همه کارکنان کنیم که این طرح در کمیسیون تلفیق رای نیاورد و‌ دلیل مشخصی برای آن‌ وجود داشت.

وی افزود: ما سال گذشته که به این صورت بودجه را تصویب کردیم، نرخ مالیات را هم افزایش دادیم که منجر به این شد که حقوق برخی از طبقات کمتر از سال ۹۶ شود، به این دلیل که مالیات آنها زیادتر بود.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم‌ افزایش حقوق را برای همگان داشته باشیم، اظهار داشت: باید به گونه‌ای ضرایب مالیاتی اعمال شود که اثر درآمدی افزایش حقوق را از بین نبرد.

تاجگردون همچنین افزود: حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد که در این میان یارانه مربوط به انرژی تقریبا به اندازه بودجه کل کشور است.

تاجگردون با اشاره به اینکه در سال ۹۸، ۲۱ میلیارد دلار درآمد ارزی، سهم دولت خواهد بود، گفت: ۱۴ میلیارد دلار آن را دولت اعلام کرده که می‌خواهد برای کالا‌های اساسی در نظر بگیرد یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابقی آن را اگر ضربدر ۸ هزار تومان کنیم، خرج بودجه دولت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ۱۴ میلیارد، دلار ۵-۶ میلیارد دلار مربوط به دو کالای روغن و دارو است، خاطرنشان کرد: امروز در کمیسیون تلفیق در خصوص دارو بحث شد، گفته می‌شود که ۹۷ درصد تولیدات در حوزه دارو مربوط به داخل کشور و ۳ درصد وارداتی است، برای این ۳ درصد، دارو با تورم ۴۰-۵۰ درصدی روبرو شده است، چه اتفاقی در اینجا رخ داده؛ یا تولید ۹۷ درصدی اشتباه است یا اینکه در واردات ۳ درصدی مسائلی مطرح است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه‌ای برای دارو نداریم و باید در مکانیزم بیمه برود و با کاهش فرانشیز مردم، دارو را آزاد کنیم، ادامه داد: دولت عاجز است از اینکه بتواند بر تمام فرآیند توزیع را نظارت کند، باید حمایت بیشتری از بحث تولید به عمل آید تا آسیب کمتری ببینیم. کشاورزان ما در بحث گندم اذیت می‌شوند و می‌گویند با این قیمت‌ها کاشت گندم صرف نمی‌کند.

تاجگردون با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق تصویب کرده قیمت آرد یارانه‌ای غیرنانوایی را بالا برد و یارانه را کم کند و آن را به تولیدکننده و کشاورز بدهد تا تولید بالا برود، اظهار کرد: دولت باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد بر روی توزیع کار کند یا اینکه تولید؛ هر چه دولت بتواند تولید را افزایش دهد و به آن کمک کند، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از منظم‌ترین کار‌های دولت در این چند سال گذشته بحث اوراق است که به صورت سالیانه منتشر می‌شود، دولت تمام اوراق خود را به موقع پرداخت کرده است، بدهی حسابرسی شده دولت ۲۸۲ هزار میلیارد و خالص بدهی دولت ۱۴۲ هزار میلیارد و مطالبات دولت ۱۳۹ هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت ۷۹ هزار میلیارد تومان به اشخاص بدهکار است، افزود: نهاد‌های عمومی و غیردولتی به دولت ۷۲ هزار میلیارد تومان و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند، ما ۲۸۲ هزار میلیارد تومان نداریم لذا برخی از این موارد را می‌توان بالانس کرد.

تاجگردون با اشاره به اینکه نباید منتظر فروش نفت برای پرداخت بدهی‌ها باشیم، عنوان کرد: دولت ۷۹ هزار میلیارد حسابرسی شده از اشخاص، ۲۴ هزار میلیارد از نهاد‌های عمومی و ۳۴ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها طلب کار است.

وی با اشاره به افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون در سال ۹۸ گفت: در این رابطه بحث‌های مفصلی انجام شد لذا وام ازدواج از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. تا پایان سال به یک میلیون زوج تسهیلات پرداخت خواهد شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه دولت در بودجه طرحی را مطرح کرد تا سه دهک را استانداران از دریافت یارانه نقدی حذف کند تا صرف کار‌های عمرانی شود گفت: مجلس این طرح را حذف کرد، زیرا از چاله به چاه افتادن است، این موضوع عملیاتی نمی‌شود، متوسط درآمد ۹ استان ۶۰ درصد متوسط درآمد کشور است، دولت نتوانست اصلاح ساختاری را انجام دهد لذا انقباضی‌تر کردن بودجه در شرایط تحریم به عنوان موضوع اصلی مطرح است.

تاجگردون با اشاره به افزایش‌ درآمدهای مالیاتی،گفت: ما به دنبال افزایش نرخ درآمدهای مالیاتی نیستیم بلکه باید پایه مالی را گسترش دهیم‌، با توجه به اینکه فرار‌‌ مالیاتی‌ در اقتصاد ایران‌‌‌‌ بسیار بالاست و از طرفی طیف گسترده‌ای معافیت مالیاتی در کشور‌ وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کسانی که الن عقد کنند چی حد اقل وامشان را بعد عید بدید که 30تومن باشه....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی