بازدید 9415

ساختار معیوب وزارت آموزش و پرورش به روایت یک فیلم تلخ

رویداد‌هایی پرشمار که فیلم زیر یک نمونه از اوج گیری آنهاست؛ فیلمی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده و اطلاعات چندانی از آن در دست نیست، جز تفسیر‌های پرشمار کاربرانی که برخی آن را به لعن و نفرین معلم تبدیل کرده اند و بعضی مدعی هستند که زمینه ساز شکل گیری آن دانش آموز بوده که استحقاق کتک خوردن را داشته.
کد خبر: ۸۷۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰ 23 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
اساسی‌ترین اشکال نظام آموزشی مدارس کشورمان چیست؟ اینکه ابتدایی چند سال باشد و راهنمایی و دبیرستان چند سال؟ اینکه دریافت دیپلم یازده سال طول بکشد یا دوازده سال؟ اینکه بیشتر تئوری است و کمتر عملی و مبتنی بر حرفه آموزی؟ شاید هم نحوه ارزیابی دانش آموزان باشد که میان توصیفی بودن یا نمره محور بودن مانده؟

به گزارش «تابناک»؛ این‌ها تنها گوشه‌ای از پرسش هایی هستند که اگر قصد پرداختن به موضوع نظام آموزشی مدارس در کشورمان را داشته باشیم، با آن‌ها مواجهیم؛ پرسش هایی پرشمار که از دید مسئولان و تصمیم سازان، برخی شان کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین اشکال نظام آموزشی کشورمان به شمار می‌آیند تا جایی که طرح‌های مختلفی برای رفع. شان در دستور کار قرار گرفته و گاه خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، شکست خورده تلقی شده و جایشان را به طرح دیگری داده‌اند.

ایده‌هایی که هنوز روند تولید و به کارگیری‌شان پایان نیافته تا جایی که اگر قرار باشد آخرین نمونه آن‌ها را به یادآوریم، لازم نیست خیلی عقب برویم، چون برچیدن آزمون ورودی مدارس سمپاد برای پایه هفتم و حذف مشق شب، دو نمونه از اتفاقاتی هستند که اخیرا در این حوزه رقم خورده‌اند؛ رویداد‌هایی که هر دو با حاشیه‌های فراوانی همراه بودند که هنوز تمام نشده.

اما آیا واقعا اشکال اساسی ساختار آموزشی مدارس کشورمان، در این دست مسائل است که مسئولان برای تصحیح شان طرح و ایده می‌دهند و اجرایی می‌کنند؟ اگر شیوه عمل مسئولان در این خصوص، اولویت بندی مسائل و مشکلات باشد، چه؟ آیا این مسائل اولویت‌های بالاتر را به خود اختصاص می‌دهند و دیگر مشکلاتی که در عملکرد مدارس به چشم می‌آید، اولویت پایین تری دارند یا فراتر از آن، بی اهمیت هستند و محلی از اعراب ندارند؟

اینها را گوشه ذهنتان نگه دارید تا سری به اخباری بزنیم که از برخی مدارس کشورمان مخابره می‌شوند و برخی شان به شدت دردناک هستند، تا جایی که به سرخط اخبار مهم روز تبدیل می‌شوند؛ اخباری که از مرگ و میر دانش آموزان در مدارس و در مسیر مدارس شروع می‌شوند و تا مدارس کپری و بی امکانات و فاقد معلم، بازماندن دانش آموزان از تحصیل، دریافت شهریه اجباری، تنبیه بدنی و مسائل پرشمار دیگر می‌رسند.

سلسله اخباری ناخوشایند که بی انصافی است اگر از مرگ و میر معلمان، جانفشانی و ایثار ایشان در رسیدن به مدارس واقع در مناطق صعب العبور، پرداخت نشدن حقوق و مزایای ایشان و گاه ضرب و شتمشان به دست والدین دانش آموزان و مواردی از این دست در زمره شان یادی نکنیم. مصائب پرشمار معلمانی که کمبودهایشان کمتر دیده می‌شود و کوتاهی هایشان واکنش‌های شدیدی به دنبال دارد.

رویداد‌هایی که شاید یکی شان به نوعی متفاوت از بقیه و حتی دردناک‌تر باشد. آن دسته از حوادثی که هرچند بارها رخ می‌دهد، کمتر مجال رسانه‌ای شدن پیدا می‌کند؛ «تنبیه». برخورد فیزیکی در کلاس درس و گاه سطح مدرسه که اغلب دانش آموز قربانی آن است، اما معلم‌ها نیز گاه در معرض آن قرار دارند، به ویژه اگر لغت بهتری انتخاب کنیم و رویکردمان بررسی برخورد‌های نامناسبی باشد که بین معلم و دانش آموز رخ می‌دهد.

تعریفی که اگر کمی جامع‌تر باشد و مثلا به «آزار دادن» نزدیک شود، بسیاری از معلم‌ها هم نمونه‌های زیادی برای بیان دارند. معلم‌هایی که گاه به شدت مورد آزار دانش آموزان قرار می‌گیرند تا جایی که ممکن است در واکنش به این آزارها، دست به خشونت فیزیکی بزنند و آنچه نباید، رقم بخورد. آزار‌هایی که ظاهرا راهی برای مقابله با آن‌ها و توقفشان وجود ندارد.

احتمالا بسیاری مان در دور و اطرافیانمان با معلم‌هایی هم کلام شده ایم که نمونه‌های زیادی از آزار را روایت می‌کنند یا حتی ممکن است خودمان در گنجینه خاطراتمان از دوران مدرسه، آزار‌هایی از این دست را سراغ داشته باشیم که هرگز رسیدگی نمی‌شوند یا راهی برای رسیدگی به آن‌ها نیست؛ آزار‌هایی که گاه دانش آموزان رقم زننده آن هستند و گاه معلم‌ها و در هر دو حالت، اغلب به گرهی کور می‌رسند که در کل نظام آموزشی مدارس، به رغم تغییرات فراوانی که این نظام پشت سر گذاشته، وضعیت پیگیری شان تغییر نکرده است.

رویداد‌هایی پرشمار که فیلم زیر یک نمونه از اوج گیری آنهاست. فیلمی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده و اطلاعات چندانی از آن در دست نیست، جز تفسیر‌های پرشمار کاربرانی که برخی آن را به لعن و نفرین معلم تبدیل کرده اند و بعضی مدعی هستند که زمینه ساز شکل گیری آن دانش آموز بوده و لذا کتک‌هایی که خورده، آن چیزی بوده که استحقاقش را داشته است.

تعداد بازدید : 1966

فیلمی که می‌شود نکات زشت زیادی در آن یافت، اما بعید است در میان این همه زشتی، کسی به این گزاره برسد که چرا آزار‌های رقم خورده در کلاس‌های درس را نمی‌شود پیگیری کرد و پایان داد، تا به جایی نرسد که معلم به ستوه بیاید یا دانش آموز زیر مشت و لگد معلم بیفتد؟ به راستی اگر ساز و کاری ویژه برای پیگیری این آزار‌ها طراحی شده و به کار گرفته می‌شد، این دست اتفاقات رقم می‌خورد و مدام بازآفرینی و تکرار می‌شد؟

سؤالی که ظاهرا لابلای تغییرات متعدد نظام آموزشی مدارس گم شده تا در نهایت همچنان در کلاس‌های درس دانش آموزان باشند و معلم و معلم باشد و دانش آموزان. دو طرفی که می‌بایست تعلیم و تعلم وظیفه شان باشد، ولی هنوز مجبورند به مانند چندین دهه پیش و حتی دورتر، مشکلاتشان را خودشان با شیوه‌های خودشان رفع و رجوع کنند؛ شیوه‌هایی که گاه به آزار معلم ختم می‌شود، گاه به آزار دانش آموز و اغلب، هر دو!

داستانی تکراری که ظاهرا اولویت هیچ مسئولی برای رسیدگی نیست که اگر بود، تلاشی برای پایان دادن به آن صورت می‌گرفت؛ تلاشی برای پایان دادن رنج مدام دانش آموزان و معلمان که کمترین اشکال آن، صرف انرژی ایشان در مسیری غیر از تعلیم و تعلم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
بدون تعصب دلایل را اعلام می کنم:

1- تربیت خانواده ها، وقتی بچه های خود را مغرور بار می آورند و بچه به حدی می رسد که انتظار دارد همگان باب میل او عمل کنند.
2- اکثر خانواده های این دوره تک فرزندی یا نهایت 2 فرزندی هستند که همین موچب می شود، بچه مغرور بار آید.
3- حقوق کم معلمان که باعث می شود، فشارهای اقتصادی موجب عدم تمرکز ایشان در کلاس درس شود که خواسته یا ناخواسته عقده های خود را در کلاس خالی کند.

حال یک سوال:
اینکه خانواده ها توانایی فرزندآوری بیشتر را به دلیل شرایط اقتصادی ندارند و فشار اقتصادی در بروی معلمان هست، این یک معلول هست و علت اصلی آن معطوف به مسببان این قضایا می باشد.
پاسخ ها
مهربان توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
من معلم امیدی به بهبود معیشت منزلت و جایگاهم نزد دانش اموز و والدین و جامعه ندارم
اگر تو آمریکا باشه
فردا حیاطی تو تلوزیون با آه و تاب خبرش را میخوند
تابناک جان !!!
چرا از سقوط دولت ونزوئلا توسط مردم که تیتر شماره یک همه خبرگزاری های جهان شده چیزی نمیگی ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
مشخصه که دانش آموزان این معلم راخیلی اذیت کردن
بدبختی آموزش وپرورش اینست که کسانی که بیرون از مدرسه و کلاس وکلا فضای آموزش وپرورش هستند شده اند برنامه ریز و تصیم گیرو سیاست گذار آموزش وپرورش .کسی که حتی یک روز در دوران خدمت خود در کلاس تدریس نداشته وبانسل امروز مواجهه نشده از بالا در وزارتخانه بخشنامه می کند که معلم باید اینطور باشد و مربی
پرورشی باید آنطور باشد ومدیر مدرسه بایداین را اجرا کند و هزار باید نشو دیگر.آیا من که در طول عمرم حتی از نزدیک یک کشتی نفتکش را ندیده ام می توانم برای هدایت کشتی برای ناخدا که عمری را تجربه اندوخته دستورالعمل و آیین نامه کاپیتان شدن بنویسم.مسلم است که نه.وضع آموزش وپرورش امروز ما هم همین است.از طرف دیگر معلم گرسنه است.با حقوق ناچیز معلمی اگر معلم بتواند اجاره خانه وخوردو خوراک (منهای میوه وگوشت)تهیه کند باید کلاه خود را به آسمان پرتاب کند.معلم اگرچه در کلاس است ولی فکرش جای دیگری مشغول است..قسط.چک.بدهی.قرض.جهیزیه .اجاره خانه و...از طرفی.به دانش آموزی که موبایل به دست همه جا سرک می کشد و می داند فلان خواننده و بازیگر و فوتبالیست بی سواد تبدیل به سلطانی با زندگی پر زرق وبرق شده دیگر نمی شود گفت درس بخوان.زیرا فورا می گوید درس بخوانم که مثل شما ی معلم با دوچرخه رفت وآمد کنم.در جامعه ما معلم از چشم افتاده .نه فقط در بین اقشار دیگر که حتی دربین خود دانش آموزان.مطالب کتاب های درسی وحتی تصاویر کتاب های درسی دستمایه طنز و بگو وبخند در کلاس می شود.با این تفاسیرتدریس در کلاس های 40 نفره با هزار ویک جور مشکل در بین دانش آموزان تبدیل به نوعی شکنجه روحی وجسمی برای معلم شده واگر معلمی از کوره در برود حق دارد.
از این معلم و مدرسه چه دانش آموزی میخواد بیرون بیاد؟
وقتی خشونت در خانواده قابل پیگیری نیست ... در هیچ جای دیگه هم نمیشه فرهنگ یا قانونش را جا انداخت‌. یادمان باشه همه چی از خانواده شروع میشه
فعلا اموزش و پرورش در اولویت نیست .و وضعیت کلاس ها بغرنج است .
من ده ساله معلم هستم،واقعا از دست بعضی از دانش آموزان ما امنیت جانی نداریم.چرا فقط مردم جامعه ما به معلم ها گیر میدن ....
اجباری کردن کلاس های مهارت های اجتماعی و کنترل خشم و شرکت در جلسه های گروهی می تواند راه حلی برای هر دو باشد هر کسی که مورد ازار قرار گرفت مجبور باشد در این کلاس ها شرکت کند می تواند پایان وقت مدرسه یا روز تعطیل در نظر گرفته شود تا دردش بیشتر شود برگزار کننده هم می تواند مشاور هر مدرسه باشد یا افراد واقعا این مهارتها را بلد نیستند یا به دلیل ناهنجاری این کار را می کنند که در این صورت هم اگر مدام به شرکت در این کلاسها محکوم شوند بخاطر ازاردهنده بودن این کلاسها و برای اجتناب از ان رفتار بهتری در پیش می گیرند در صورتی که این کلاس را هم بهم ریختند به مشاور بیرون از مدرسه ارجاع داده شوند و تنها درصورت اجازه مشاور بتوانند از کلاس درس و مدرسه استفاده کنند.
الان اگه به جای معلم یه پزشک بود که نگاه چپ به بچه ی مردم کرده بود، اینجا پر بود از کامنت های بد و بیراه به پزشکان (: تابناک هم اینقدر روشنفکرانه از احتمالِ "مقصر بودنِ دانش آموز" نمی نوشت (:
!
کلا کادر آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش از اساس دارای مشکل هستن از قدیم هم این مسائل رو داشتیم و جدید نیست.الان موبایل اومده و علنی شده.یادم میاد سوم راهنمایی سر کلاس با یکی از همکلاسی ها یه درگیری فیزیکی پیدا کردم که زیاد هم شدید نبود اما به دستور مدیر مدرسه مقصر رو که من بودم اخراج کردن.معلم تفکرش این نیست که باید بچه های بی ادب و شیطون رو که هر کدومشون ممکنه چندین مشکل روحی و اجتماعی داشته باشند رو تربیت کنه فکر میکنن پادگان نظامی هست.نتیجه میشه اینهمه جرم و جنایت در جامعه
از زمانی که تنبیه دانش اموزان به عنوان یک رفتار ناهنجار برسر زبان ها افتاد تا کنون فقط یک چیز مغفول واقع شد وان انگیزه ی تنبیه بدنی بود . اگر از چند مورد استثنا بگذریم اغلب تنبیه های بدنی دانش اموزان توسط معلمان. ناشی از احساس مسیولیت معلمان نسبت وضعیت تحصیلی وتربیتی دانش اموزان بوده که به دلیل فشار کاری و ضعف قوانین و گاهی بی مسئولیتی بعضی از والدین چاره ای جز ان نبوده است . اگر اموزش وپرورش مترقی می خواهیم پس باید حد اقل های ان را هم فراهم کنیم . در کشورهای مترقی تنبیه بدنی امری مذموم و غیر انسانی تلقی شده است ولی در کنار ان برای حفاظت از امر تعلیم وتربیت و شان معلمان قوانین لازم پیش بینی شده است . این که دانش اموزی بخواهد چند ین ساعت از وقت گرانبهای خود و معلمان ودانش اموزان و هم کلاسی خود و هزینه های که بابت یادگیری توسط دولت و خودش صرف شده را به هیچ انگارد وتلف کند در ان جوامع قابل قیول نیست و عواقبی دارد که قانون گذار برای ان راهکارهایی در نظر گرفته است . در کشور ما متاسفانه همه ی تقصیرات را به معلمان ربط می دهند و معلمان در میان اولیا و دانش اموزان و اموزش وپرورش بی پناه رها شده اند . اموزش وپرورش رایگان بدون تفسیر و بدون اینکه بازگشت سرمایه برای جامعه داشته باشد اعمال می شود و سالانه میلیاردها تومان از جیب بیت المال از بین میرود . بنده این مورد را برای دفاع از تزخودم در ازمون مصاحبه ی دکتری مطرح کردم و حتی موجب تعجب مصاحبه گرانی که خود باید بیشترین مسئولیت پذیری و اگاهی داشته باشند. شد . در این مجال کم جای توضیح نیست ولی اگر فرصتی فراهم شود اما
ده ام تا بیشتر در این باب بحث نمایم . یا حق
اموزش و پرورش متاسفانه از عمد کیفیت کلاس های مدارس دولتی را بسیار پایین نگه داشته است. کلاسها شلوغ و امکانات در حد صفر و معلم نیز خسته و درگیر روابط و ضوابط .
زمان ماازاین چیزهازیادبودولی فضای مجازی نبود،درودبرفضای مجازی ،اون یاروکه اسمش رانمیشه گذاشت معلم به زودی اخراج میشه
پاسخ ها
سخایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
پرویز داداش مطمئن نباش . اول پرونده اون دانش اموز بررسی میشه اگه جانور بود که خب تکلیف مشخصه. بعد مگه شما در زمان تحصیلت مردم ازار بودی که از ته قلبت از کمکی که فضای مجازی به امثال تو میکنه لذت می بری؟؟
چاره کار فقط اعدام معلم خطا کار است! همیشه مشکل ساز بوده است! ۴ ساعت کلاس می روند و‌حقوق از بیت المال می گیرید و‌همیشه هم طلبکارند و ادعا دارند! معلمی که خطا کرد باید به شدیدترین شکل حتی اعدام پاسخ ببیند تا دیگر جرات چنین کارهایی را نداشته باشند!
من معلم با این معیشت و منزلت فعلی و بی توجهی دانش اموز و والدین و...انگیزه کلاس رفتن ندارم
فیلم را میگذارید نظرات را نه !
تابناک خواهشا بذار همه فکر کنند. پیام منتشر کن


چرا قبل از درگیری فیلم نشان نداده؟ فقط وقتی معلم به دانش آموز حمله ور میشوید نشان داده می شود؟

چرا اکثر فیلم ها که معلم کتک کاری می کند اکثرا قبل از درگیری نمایش داده نمی شود؟

معلم سر کلاس 40 نفره وقتی یک دانش آموز با زبان خوش و نصیحت و ... به راه راست هدایت نمیشود چه باید کرد؟
اگر معلم نتواند کلاس درس را کنترل کند بعد چه اتفاقی میفتد؟

چرا قبلا دانش آموز احترام معلم ها را داشتند اما الان مثل همین فیلم برای معلم چیزی پرت می کند؟

اکثر کشور ما طبق پزوهش ها از افراد بی تحمل و پرخاشگر هستند. چرا وقتی در یک مغازه فروشنده درگیری رخ نمی دهد؟


من هم مثل شما سالها پیش وقتی امثال این فیلم ها را می دیدم فقط معلم را مقصر و سرزنش می کردم

من 5 سال دانشگاههای دولتی و آزاد و پیام نور تدریس می کردم و تو این پنچ سال یک ذره اعصابم بهم نریخت. اما بخاطر شرایط کاری با این مدرک رفتم آموزش و پرورش . اما الان بارها اعصابم بهم ریخت. متاسفانه شرایط بعضی مدارس اونقدر بد هست که مورد داشتیم کلاس نهم برای تمرین حل نکردن برای معلم چاقو کشید و گفته دوست ندارد تمرین های کتاب را حل کند و نباید دلیل را بخواهید. بنظر شما معلم باید سکوت کند ؟

در یک کلاس وقتی یک دانش آموز جلوی معلم می ایستد و اگر معلم برخورد نکند روزهای دیگر امار زیادتر شده و معلم دیگر نمی تواند درس دهد.

در یک کلام اول ببینید بعضی ها چه فرزندی تربیت کردند و به مدرسه فرستادن که ذره ای احترام و ادب و ... ندارد . بعد معلم را سرزنش می کنید؟


فقط یک سوال تابناک خواهشا از هر شغلی دوست دارید بخواهید یک ماه به یک مدرسه مناطق بد بروند تا ببینید چند روز طاقت دارند. بعضی مناطق وقتی دانش آموز چاق و پنجه بکس و ... دارند منظورم هست.
جهان چهارم بودن یعنی همین چیزا دیگه
چرا کامنتهای این بخش را نشان نمی دهید
اي كاش در ادامه اين مطلب با معلم‌ها هم گفت‌وگو مي‌كريد.
بنده يك معلم هستم.
نظام آموزش‌وپرورش بي حساب كتاب، كتاب‌هاي كه براي بچه‌ها طراحي و تاليف شده، حقوق يك ميليون و 500 هزار توماني تا دو ميليون و خورده‌اي معلم‌ها، جامعه خراب و خانوده‌هاي بي‌توجه، استفاده بيش‌ از حد از اينترنت و فضاي مجازي و .......... هيچ‌چيزي براي دانش آموزان نذاشته. معلم‌هاي الان مبصرهايي هستند كه قراره 8 ساعت بچه‌هاي مردم رو نگه دارن تا بچه‌ها مزاحم كار و تلاش پدر و مادرها نباشن. و خانواده ها در اين چند ساعت مطمئن باشن كه بچه‌هاشون در مدرسه هستن. اگر در اين ساعت خدايي نكرده دانش‌اموزي خارج از مدرسه باشد و اتفاقي براي او بي‌افتد اولين مقصر و آخرين مقصر كادر مدرسه هستند كه خانواده ها رو مطلع نكرند. واقعا مسخرست. يه سري به مدارس دولتي تهران بزنيد متوجه مي شيد.
موضوع تربیت شرایط و الزامات خود را دارد وقتی معلم اختیاری در تربیت و آموزش نداشته باشد و سیاست های غلط بالادستی بخواهند با آموزش و پرورش برخورد کنند نتیجه اش همین می شود!
وقتی معلم و آموزش و پرورش اولویت دولت نباشد و به طور کلی از ذهن و سیاست های حمایتی دولت فراموش شود باید فاتحه کشور خوانده شود!
آینده بسیار تاریکی در انتظار کشور است با این وضعیت معلم و آموزش و پرورش.
درست شنیدم؟
افغانی بیا برو بیرون؟!
یا افخمی بیا برو بیرون؟
واقعا بعضی پسرها در سنین نوجوانی حتی مادر و پدر خود را هم به ستوه می آورند. غریبه ها که تکلیف مشخصه !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر