بازدید 5105
۳

واردات جسد از سریلانکا و هند برای آموزش آناتومی

کد خبر: ۸۷۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 23 January 2019

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در حال حاضر برای تامین جسد از طریق کشورهای خارجی به ویژه سریلانکا و هند اقدام کرده‌ایم اما به دلیل کمبود اعتبار و محدودیت منابع ارزی واردات جسد با مشکل مواجه شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی به مشکل برخورده‌اند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره مشکلات نبود جسد برای تشریح دانشجویان در دانشکده‌های پزشکی کشور گفت: در این زمینه برخی مشکلات فقهی وجود دارد که نمی‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم و بهتر است فقها و مراجع در خصوص اقدامات آموزشی صورت گرفته بر روی اجساد اظهار نظر کرده و فتوا صادر کنند. و اگر بودجه اختصاصی برای تامین جسد درباره اقدامات آموزشی صورت نگیرد دچار مشکلاتی خواهیم شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: چون مسائل آموزشی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مربوط نیست و آنها موضوعات خود را از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دنبال می‌کنند به نظر می‌رسد که می‌توانند از طریق هیأت رئیسه برای کسب تکلیف در این خصوص و دریافت نظرات علما و مراجع اقدام کنند. در حال حاضر برای تامین جسد از طریق کشورهای خارجی به ویژه سریلانکا و هند اقدام کرده‌ایم اما به دلیل کمبود اعتبار و محدودیت منابع ارزی واردات جسد با مشکل مواجه شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی به مشکل برخوردند.

امینی‌فرد گفت:‌ از برخی اجساد مجهول‌الهویه هم در دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شود اما چون تعداد دانشجویان و دانشکده‌های پزشکی افزایش یافته این تعداد جسد دیگر جوابگو نیست چرا که پیش از انقلاب 10 دانشکده پزشکی و 600 دانشجوی این بخش را داشتیم اما در حال حاضر 3500 دانشجوی پزشکی داریم.

وی در پایان گفت: کالبدشناسی و آموزش آناتومی فقط محدود به آموزش از طریق جسد نیست و می‌توان از فناوری‌های نوین در این بخش استفاده کرد. هر چند که استفاده از روش‌های دیگر نمی‌تواند جایگزین جسد شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
یعنی داخل ایران جسد گیر نمیاد.
در بهشت زهرا قسمتی را درست کنند که بعضی از اشخاص که مشکلی ندارند تا دوز اجازه کالبد شکافی داشته باشند و در همان جا مکان های مجهزی جهت آموزش دانشجویان وجود داشته باشد و آموزش ببیند و نیازی به انتقال جسد به دانشگاه نباشد
بنده وقتی فوت کردم وصیت میکنم که جسدم را برای تشریح استفاده کنید یه بار هم عاشق شدم ببینید قلب عاشقا با قلب اونهایی که عاشق نشدن فرقی داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر