بازدید 13925

دردسر عجیب یک ایرانی برای تبدیل پول در تایوان

کد خبر: ۸۷۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 21 January 2019
یک اقتصاددان تجربه خود را از دردسر تبدیل ۲۰۰ دلار آمریکا به پول تایوان را شرح داده است.

به گزارش «تابناک» زهرا کریمی، اقتصاددان در روزنامه شرق نوشت: به‎تازگی از سوی دانشگاه دولتی تایوان برای انجام پژوهش همراه با همسرم به این کشور دعوت شدم.

برای دریافت ویزا هیچ راهی نداشتم جز آنکه به دوبی بروم. به علاوه مدارک خودم، مدرک ازدواجم نیز باید به انگلیسی ترجمه و از سوی سفارت امارات در ایران و وزارت امور خارجه امارات متحده عربی در دوبی تأیید می‎شد. برای دریافت ویزای تایوان، ناگزیر ویزای دوبی را دریافت کردم و برای این ویزا حدود یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار تومان پرداختم.

دو شب در هتلی در دوبی اقامت داشتم. برای تأیید ترجمه انگلیسی مدرک ازدواج، مبالغ درخور توجهی در ایران و دوبی پرداخت کردم. در کل سفر به دوبی و دریافت ویزا، حدود هشت میلیون تومان هزینه دربر داشت. هرچند سفارت تایوان در دوبی بسیار دوستانه برخورد کرد و به‌راحتی برای من و همسرم ویزا صادر کرد، اما این حسرت در دلم زبانه کشید که چرا کشور کوچکی مانند امارات متحده عربی، جایگاه سفارتخانه‎های کشور‌های کوچک و بزرگ جهان است و ایرانیان باید برای دریافت ویزا در کشور‌های همسایه سرگردان شوند و مبالغ هنگفتی بپردازند و زمینه رونق هتل‌داری و گردشگری را برای دیگران فراهم آورند؟

چرا باید در ایجاد ارتباط با جهان چنین با مشکل مواجه باشیم؟ ایران به تایوان پرواز مستقیم ندارد، اما استانبول که از تهران به تایپه دورتر است، پرواز مستقیم برای تایپه دارد که به دلیل قیمت رقابتی مسافران بسیاری را از جمله ایرانیان، به خرید بلیت از خطوط هواپیمایی ترکیه ترغیب کرده است.

به دلیل سفر از طریق ترکیه، ما سه ساعت پرواز اضافی و حدود هشت ساعت توقف در ترانزیت فرودگاه استانبول را به جان خریدیم. هم در پرواز تهران به استانبول و هم در پرواز استانبول به تایپه، هواپیما پر از مسافر بود. در این سفر هوایی نیز بسیار حسرت خوردم که چگونه خطوط هوایی و فرودگاه‎های بین‎المللی ترکیه، امارات و قطر چنین جایگاهی را در منطقه به دست آورده‎اند و خطوط هوایی ایران و فرودگاه‌های کشور به حاشیه رانده شده‌اند.

هنگام ورود به فرودگاه تایپه، وقتی برای تبدیل ۲۰۰ دلار آمریکا به دلار تایوان به یکی از باجه‎های بانکی مستقر در فرودگاه مراجعه کردیم، کارمند بانک با دیدن پاسپورت ایرانی ما از فروش ارز خودداری کرد و مرتب با همکارش به زبان چینی حرف می‎زد و کلمه ایران را تکرار می‎کرد. وقتی اصرار کردم من به دعوت دانشگاه دولتی تایوان به این کشور آمده‎ام و به این برخورد اعتراض دارم، تلفنی با فرد دیگری صحبت کرد و دست آخر گفت: کامپیوتر من خراب است و نمی‎توانم سرویسی را ارائه کنم. در فرودگاه سرگردان شده بودم. بدون پول تایوانی حتی نمی‎توانستم تاکسی بگیرم. سرانجام به قسمت اطلاعات فرودگاه برای گردشگران خارجی مراجعه کردم و با ارائه دعوت‎نامه رسمی دانشگاه تایوان، مشکل را گفتم. با پادرمیانی مسئول گردشگری و با وجود رفتار اعتراض‎آمیز کارمند بانک، موضوع فیصله یافت و او پذیرفت ۲۰۰ دلار آمریکا را به دلار تایوان تبدیل کند.

بی‎تردید قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF، بانک‎های کشور‌های مختلف را از ارائه خدمات به اتباع ایرانی نگران کرده است. با تأسف می‎اندیشیدم وقتی من نمی‎توانم ۲۰۰ دلار را در بانکی در تایوان تبدیل کنم، کدام سرمایه‎گذار ایرانی و خارجی به فعالیت در چنین شرایط پرریسکی رغبت نشان می‎دهد؟ این بدترین برخوردی بود که در سفر به کشور‌های مختلف دیده بودم. چنین برخورد‌هایی می‎تواند به اعتماد ایرانیان به کارایی سیاست خارجی کشور و حفظ اعتبار پاسپورت ایرانی آسیبی جدی وارد کند. مجموعه عوامل درهم‌تنیده‎ای در دهه‎های اخیر به افول سرمایه اجتماعی در ایران منجر شده است. اگر مجموعه حکمرانی دنبال تسهیل و تسریع انباشت سرمایه اجتماعی است، قطعا حرکت در راستای بهبود سریع جایگاه ایران در عرصه جهانی و افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی، باید در اولویت سیاست خارجی کشور قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۳۰
صد درصد حرفش درسته از این تجربه ها زیاد داشتم
نکنه فکر کردی تو سوییس زندگی میکنی ،خیلی از مردم نون ندارن بخورن شما تو فکر جایگاه پاسپورتی،خانه از پایبست ویران است،خواجه در فکر نقش ایوان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
مشگل طرز فکر افرادی مانند شماست
داستان ما را بشنوید چه میگویید؟ حتی گواهینامه بین المللی ماشین را هم برای ایرانی ها تمدید نمیکنند... البته این را من در مالزی دیدم
وای برما چه بودیم وچه شدیم
چه ربطی به fatfداشت ان وقت؟
پارسال و یا سال پیش هم با وجود برجام همین مشکل را داشتیم و باید ازر را از واسطه ها تبادل می کردیم
کلا یه ده درصدی از افغانستان بهتریم. اونم شک دارم
قابل توجه مخالفان تصویب FATF به این موضوع ضروری هست
... کامپیوتر خراب است.... بنده هم زیاد شنیده ام این بهانه زشت را... و حسرت خوردن اینکه چرا کشوری با این تاریخ و منابع و فرهنگ باید امروز چنین جایگاهی در دنیا داشته باشد...........
ما عالی هسیم هاهاها
استادعزیز بعدازاینکه برای اینکه باچنین مشکلی روبرو نشوید از اعزام شما و امثال شما به خارج از کشور ممانعت خواهدشد.
کشوری که استادی را دعوت میکند ویزایش را هم می فرست نیاز به دبی نیست
با عرض سلام خانم محترم با تمامی این قصه نویسی منظورتان مشخص است

ولی شما از ایران پول با خودت به تایوان بردید اما از تایوان برای ایران چه اورده اید ..
وضع ما در سطح جهان خیلی خراب است! باید با چشم خودمون ببینیم که باورمون شه؟ مقصر کیه به نظرتون؟
در مورد تبدیل پول و مشکلات حق با شماست
ولی در مورد پرواز مستقیم حق با شما نیست
با کدام هواپیما قرار است سرویس دهی کنیم؟
امارات یک غول آسیایی که هیچ یک غول جهانی در صنعت مسافربری هوایی شده است
دوست عزیز
این چیزایی که گفتی درسته، ولی بهتره به این کشورا که میری یوان چین رو از ایران بخری که اگه لازم شد چنج گنی راحت تر باشه، یا لااقل با خودت یورو ببری.
به امید روزای بهتر
از طرف یه هموطن در غربت
تعجب من از این است که شما اقتصاددان هستید
چگونه میتوان هم با چین و هم با تایوان رابطه داشت؟
چند مسافر از ایران به تایوان و بالعکس رفت و آمد دارند؟
زیرساخت فرودگاهی دوبی و ترکیه را چگونه با ایران مقایسه می کنید؟
بزرگترین نکته علم اقتصاد سنجیدن توان، اندازه با خواسته ها و آرزوهاست
چه اقتصاد دانی هستی تو دیگه! ترکیه در قرن 21 داره حرکت میکنه و امارات جلو تر از حال و در آینده داره سیر میکنه، ما تازه داریم تجربه می کنیم چطوری تحریم ها رو دور بزنیم . باید دستمون باز باشه یا نه ، یه دوره ای همین عرب های شیخ نشین و ترکیه میومد ایران تا بتونن برن کشورهای دیگه
من از این بدترش رو تو سفر کشیدم ، هیچ بانکی سرویس نمیداد و میگفتن اگه دوست خارجی داری بیار که به نام اون تبدیل کنیم
همین جا هم تبدیل دلار به تومان همچین کار شسته رفته و راحت و بدون واهمه ای نیست
خوبه تازه فهمیدید که چنین مشکلی اصلا وجود داره !
تازه داره شروع ميشه
مگر اونجا قحطی صرافی بود که مجبور بوده به بانک مراجعه کنه، در کشوری مثل تایوان قدم به قدم صرافی وجود داره این داستانها چیه سر هم می بافید
انشاالله با تدبیر خلاقانه نمایندگان محترم ما درمجلس وبا اختصاص نفری یک لیتر بنزین از سال آینده مشکل برطرف میشود.
ای بابا کو‌گوش شنوا؟؟؟؟
چه پر توقع‌....خوب وقتی فشار جهانی بر یک کشوری میاد که داره مقاومت میکنه...این مشکلات هم قابل پیش بینی هست....ایشون اصلا چرا دلار برد.....میتونست پول تایوان رو تهیه کنه از تهران...
در ضمن وقتی هواپیمایی مشکل داره تو تامین قطعه و تعمیر ..چرا باید به تایوان پرواز بزاره وقتی براش مسافر چندانی نیست...
قبل از نوشتن مصیبت نامه و غر زدن...لطفا فکر کنیم
من هم همین مشکل را در سال ۲۰۱۳ داشتم و ناگزیر ارز را به جای بانک در هتل با نرخ نامناسب تبدیل کردم.
ایرانیها استاد حسرت!!!!!!!!!!!

جالبه که دلار آمریکا تو تایوان امکان خرج نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

ما فکر کردیم فقط تو ایران از این مشکلات هست!!!!!!!!!!!!!!!
متاسفانه بعد از تصویب نشدن FATF حتی بانکهای چین نه تنها حسابهای قبلی ایرانیان را بستند بلکه حساب جدید هم باز نمیکنند... اتفاقا اینکه وضع اقتصادی داخل کشور و مردم بد است و بقولی نان ندارند بخورند هم به همین جدا شدن از جامعه جهانی و قطع درآمدهای اقتصادی و بی ارزش شدن پاسپورت ایرانی ربط دارد...
بنده در بهار امسال در چین که بیشترین تبادلات اقتصادی با ایران را دارد نتوانستم صد یورو را به یوان تبدیل کنم و آخرش هم از یک چینی کمک گرفتم. شما به محض اینکه پاسپورت ایرانی نشان دهید، بانکها با غذرخواهی و احترام کار شما را انجام نمی دهند. زمستان پارسال هم در استرالیا پس از عدم همکاری یک بانک، با سر زدن به یک صراف جز پول خودم را تبدیل کردم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار