بازدید 16945
«پولیتیکو» عنوان کرد؛

استراتژی جدید دونالد ترامپ برای ضربه نهایی به برجام!

اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه (تروئیکای اروپایی) همچنان بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و وعده هایی برای حمایت از ایران در برابر تحریم های آمریکا از جمله مکانیزم ویژه مالی را داده اند. مکانیزمی که تاکنون راه اندازی نشده و تردیدها نسبت به راه اندازی آن نیز بیشتر شده است. در همین راستا، گویا ترامپ که از عدم حمایت اروپایی ها از برجام ناامید شده، به دنبال ایجاد شکاف در میان اتحادیه اروپا جهت ضربه نهایی به برجام است!
کد خبر: ۸۷۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 19 January 2019

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن خود در سال 2016، تلاش بسیاری کرد تا اروپایی ها را به خروج از توافق هسته ای با ایران (برجام) متقاعد یا وادار کند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، پس از آنکه اروپایی ها به خواسته های ترامپ پاسخ منفی دادند، او یکجانبه از توافق هسته ای با ایران ـ که میراث دولت اوباما بود ـ خارج شد؛ اقدامی که منجر به تضعیف برجام و تردید نسبت به بقای آن شد.

با این حال، اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه (تروئیکای اروپایی) همچنان بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و وعده هایی برای حمایت از ایران در برابر تحریم های آمریکا از جمله مکانیزم ویژه مالی داده اند؛ مکانیزمی که تاکنون راه اندازی نشده و تردیدها نسبت به راه اندازی آن نیز بیشتر شده است.

در همین راستا، به نظر می رسد ترامپ که از عدم حمایت اروپایی ها از برجام ناامید شده، به دنبال ایجاد شکاف در میان اتحادیه اروپا جهت ضربه نهایی به برجام است.

در همین زمینه، وبسایت «پولیتیکو» در مطلبی از استراتژی جدید ترامپ برای ایجاد شکاف و تفرقه میان اروپایی ها در مواجهه با برجام پرده برداشته است.

در این مطلب آمده است: اینک ورشو و واشنگتن در مقابل قدرت های اروپایی قرار گرفته اند، حال آن که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند توافق هسته ای را بکشند و از شکاف ها اروپایی در خصوص سیاست خارجی بهره برداری کند.

در میان ضرباتی که ترامپ به روابط دو سوی آتلانتیک زده، هیچ مسأله ای به اندازه نزاع بر توافق هسته ای با ایران (برجام) باعث ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی اش نشده است و البته این نبرد شدیدتر هم خواهد شد.

مقام های اروپایی قصد دارند ماه جاری سازوکار مالی ویژه را تصویب و در فرانسه ثبت کنند تا شرکت های اروپایی بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند. به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی، این سازوکار مالی طی هفته های آتی در فرانسه ثبت خواهد شد و مدیر آن یک مقام بانکی آلمانی خواهد بود. انگلیس نیز به عنوان سهامدار به این سازوکار ملحق خواهد شد.

به نوشته پولیتیکو، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل درباره آماده سازی نهایی سازوکار ویژه مالی (SPV) به منظور ادامه مراوده تجاری با ایران گفت وگو خواهند کرد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه خود روی نتیجه گیری های گسترده تر در مورد ایران کار خواهند کرد تا در جلسه سران اتحادیه اروپا که ماه مارس برگزار می شود، به تصویب برسد.

آمریکا اعلام کرده که روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن ماه) در ورشو، پایتخت لهستان کنفرانسی با نام «صلح و امنیت در خاورمیانه» با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برگزار می کند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا تأیید کرد، موگرینی در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد. وی اظهار داشت: ابهامات بسیاری در مورد مشارکت بسیاری از اعضای دیگر اتحادیه اروپا در سطح وزرا در این کنفرانس وجود دارد.

دیپلمات های اروپایی در روزهای اخیر گفتند، فرانسه احتمالا وزیر خارجه خود را به این کنفرانس اعزام نمی کند. انگلیس و آلمان هم هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اظهار داشت، به دلیل برنامه های قبلی، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. یک دیپلمات اروپایی گفت، اتحادیه اروپا «به ائتلاف ضدایرانی نخواهد پیوست.»

به نوشته پولیتیکو، امتناع اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس از همراهی با اقدام ترامپ در خروج از برجام رئیس جمهوری آمریکا و دولتش را عصبانی کرده است.

دیپلمات های اروپایی از اظهارنظر عمومی درباره این کنفرانس خودداری کرده و پرسش های مربوطه را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند؛ اما دیپلمات ها و مقام ها در محافل خصوصی رنجش خود را از لهستان بیان و اقدام این کشور را تلاش آشکار ورشو برای گرم گرفتن با ترامپ به بهای وحدت اتحادیه اروپا توصیف کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری این کنفرانس، به لهستان و شرکت کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند و ایران قوی تر از همیشه است.

استراتژی جدید دونالد ترامپ برای ضربه نهایی به برجام!

وی با بیان اینکه دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند، افزود: در حالی که ایران، لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود.

برخی تحلیلگران در لهستان می گویند، دولت این کشور از طرح های ترامپ غافلگیر و به طرز غیرمعقولی به درون این نزاع کشیده شده است. انتظار می رود، لهستان در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا، طرح های مربوط به کنفرانس ورشو را توضیح دهد.

«مارسین زابوروفسکی» کارشناس اندیشکده «ویزگراد اینسایت» در ورشو اظهار داشت: «ما در جایگاه پیمانکار فرعی سیاست خارجی آمریکا هستیم.» مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اولین بار در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، خبر برگزاری کنفرانس ورشو را اعلام کرد که این باعث شد، مقام های لهستان برای همراه شدن با برنامه آمریکا به تقلا بیفتند. زابوروفسکی افزود: «این کار به طرز افتضاحی اعلام شد.»

دیپلمات های لهستان همچنین در تهران فراخوانده شدند تا پاسخگو باشند. زابوروفسکی ادامه داد: ایران یک منبع بالقوه برای تنوع بخشیدن به واردات انرژی از روسیه است. حالا این مسأله کاملا لطمه دیده است.

پولیتیکو نوشت: دولت لهستان شاید بیشتر از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا از ترامپ حمایت کرده است. مقام های لهستانی حتی طرح احداث یک پایگاه نظامی دائمی آمریکایی به نام «فورت ترامپ» را به ترامپ ارائه کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا گفته که این ایده را بررسی می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۶
این مطلب را یک خوش خیال نوشته است .
یا حقوق بگیر روزنامه دولتی "ایران" است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
حق داری
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
البته باید منتظر تحریم جدید از سوی اروپا در روزهای آینده هم باشیم
باخروج آمریکا برجام بی خاصیت گردید و اروپاییها امثال ظریف و روحانی را فریب دادند آنان هرگز مناع کشورشان رابا آمریکا با منافع اندک با آیران ترجیح نمیدهند این مسیولین ساده لوح ماهستند کگه تصورمیکنند اروپاییها مشکل مارا حل خواهندنمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
البته این هم درنظر بگیرین که بعید نیست خروج ترامپ از برجام خواست روسیه بوده . ایران ضعیف و نرسیدن به تکنولوژی هسته ای مدرن ، محدود کردن قدرت موشکی ایران که همسایه روسیه هست ، محدود کردن فروش نفت ایران بعنوان رقیب تولیدکننده ای همچون روسیه با بازار مشترک منطقه ای ، امتیازخواهی از ایران در مراحل بعدی برای حمایت از برجام و ... وگرنه حتا تندرو ها در سنا و مجلس نمایندگان و حتا اسرائیل و کشورهای عربی متخاصم هم بطور صریح یا ضمنی از برجام اسقبال کردند و حمایت کردند
استراتژی ترامپ درنهایت هوشمندی و
بی نهایت مکارانه و زیرکانه است و یک چنین راهبردهایی واقعاً مخصوص یک تاجر پولدار جهانی است.....
آنهم گفتن سخنانی در جهت تحریک تندروی داخلی ایران است .
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
دعوا بین زیرک هاست.
حال خواهیم دید ،کدام طرف زیرکتر است؟
ولی واقع بین باشیم ،وقتی کلک موفق نشود ،اسلحه به میدان میاد!
برجام؟؟.؟
کدوم برجام؟؟؟
منظورتون همون توافقی هست که شش کشور نشستن و سر مسئولان ما رو کلاه گذاشتن و ساده لوحانه امضای کری رو تضمین فرض کردن و تنها کشوری که الان بهش پایبنده کشور ماست
و البته دل مسئولین ما به وعده های کاملا دروغین اروپائی خوشه و البته منزوی کردن ایالات متحده
آمریکا و اروپا بعد از خروج امریکا و البته تضمین کشور ما به خارج نشدن از برجام در حالی که تقریبا هیچی گیرمون نیمد خوب مسئولین ما رو بازی دادن با وعده وعید
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
این دیگه سوپر است
برای امضا برجام ۱۵۰ میلیارد دلار "از پول بلوکه را زنده کردیم!" و ترامپ آنرا کلاه بزرک نامیده است که سر آمریکا رفته
حال کی حق دارد؟!
شلیک نهایی به برجام از سوی تندروها زده شد نه ترامپ.ترامپ فقط زیرکانه پیش بینی میکرد که تندروهای ایران بالاخره اروپا رو متقاعد به همراهی با آمریکا میکنند.. خودمونم میدونیم که با اون مکانیزم ماشه که تو متن برجام دیده شده خروج از برجام از طرف ما یعنی جنگ!!!!
هدف این کنفرانس هم اروپایی ها نیستند آنها نقش پلیس خوب را نمی خواهند کنار بگذارند!
هدف این کنفرانس در مرحله اول اجماع کشور های خاور میانه است.
دشمن اصلی ما کشورهای درجه سه اروپایی نیستند، کشورهایی هستند که ماههاست برای راه اندازی سیستم مشابه سوئیفت ایران را سرکار گذاشته اند تا سرانجام ایران زی بار فشار اقتصادی له شده و انها ادای منجی اقتصاد ایران را دراورند
وقت ان نرسیده که مسولان حتی برای چند لحظه از خواب عمدی بیدار شوند؟
یا باید با آمریکا صلح کنیم یا باید ملت هزینه بدن، البته مسوولین ککشون هم نمیگزه چون هم شغل دارن هم دریافتی و خانه خوب
کدوم برجام ؟ برجام چیه اصلا ؟ منظورت کلاهی هست که روی سر ایران رفت ؟
فکرکنم نبرداروپاوامریکا سربرجام به جایی برسه که همدیگررابابمب اتم بزنن ،اروپایها خیلی به ماوابسته هستن اگه مانباشیم اونها ازگرسنگی ممیرن
این تحلیل ها همه اش بی جا است.
ما باید سعی کنیم روابط حداکثری را با دنیا حفظ کنیم و با تمام توان نفت خودمان را هم بفروشیم و هم تولید داخلی در بخش های مختلف را افزایش دهیم.
ان مع العسر یسری، بعد از هر سختی گشایشی است. انشا الله
بس کنید با این تحلیل های ابکی اروپا بدون اجازه امریکا اب نمیخوره یادتان هست می گفتید کدخداست حالا شده موجود مزاحم
تاریخ معاصر دویست سالهٔ ایران را مطالعه فرمایید ،تا خدعه ،و نیرنگ اروپاییان ،و روسها را ببینید ؟ که چه کردند با ایران ؟،،،
به نظر من تا راه اندازی کانال مالی اروپا ایران برجام را تعلیق کند و از ورود ناظران هسته ایی ممانعت کند و دوربینها را خاموش کند.
ما که از نظر اقتصادی بدبخت شدیم لااقل یه مرد تو این مسئولین پیدا بشه و جواب این اروپائی هارا به خاطر عهدشکنی بدهد
حجم مبادلات تجاری اروپا با آمریکا 1200 میلیارد در سال
حجم مبادلات تجاری ارپا با ایران در بهترین حالت برجام 20میلیارد دلار در سال
کدوم کشور اروپایی پیدا میشه این حجم روابط تجاری شو بخاطر ایران با امریکا نابود کنه؟؟
خوتون قضاوت کنید
برجام که یک طرفه داره کار خودشو میکنه و ایرانیها تمام و کمال دارت متعهد تر از قبل اجرا میکنن
چرا اروپا باید به تعهداتش عمل کنه؟؟ اگه به تعهداتش عمل نکنه چی میشه؟؟
یادش بخیر دکتر احمدی نژاد میفرمود اب رو بریز اونجایی که میسوزه!!!
به وقتش اروپا هم کنار میکشه از این برجام.
در این که اروپا و نه هیچ کشور دیگه ای هیچ وقت منافع اقتصادی خودش در آمریکا رو به ایران ترجیح نمیده شکی نیست اما اون ها هم نمیخوان خیلی گوش به فرمان آمریکایی ها باشند بنابراین همه چیز در وسط زمین و آسمون گیر کرده و از طرفی در کشور خودمون هم کل مسئولین رو قضیه توافق با آمریکا و دنیا توافق ندارن و میدونند که در نهایت همه باید با هم توافق کنند ولی نمیدونند که کی و چه زمانی بهترین وقت و فرصت برای این کار هست ، پیش بینی من این هست که حداقل سه سال و حداکثر شش سال وضعیت در همین حالت معلق باقی خواهد ماند و متاسفانه بسیاری از زیر ساخت های کشور از بین خواهد رفت
ایران راهی نداره جز هسته ای کامل شدن. وگرنه تا آخر تاریخ باید زیر بار زور بره.
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
وقتی دولتمون به خودمون رحم نکرده اند در همه ادوار چه انتظاری از بیگانه ها هست!!!
اون وضع خودروسازامونه دیگه بلایی بوده سر مزدم نیاوزده باشن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی