بازدید 5511
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» عنوان کرد؛

چرا «تور منطقه ای» مقامات آمریکایی برای ائتلاف سازی علیه ایران شکست خواهد خورد؟

در یک هفته گذشته، مقامات آمریکایی تحرکات ضد ایرانی گسترده ای برای شکل دهی به یک ائتلاف منطقه ای علیه تهران راه اندازی کردند؛ از سفر جان بولتون به اسرائیل و ترکیه تا سفر معاون وزیر خارجه این کشور به لبنان و مهم تر از همه، تور منطقه ای چند روزه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به هشت کشور عربی که توجهات زیادی را به خود جلب کرد.
کد خبر: ۸۶۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 15 January 2019

در یک هفته گذشته، مقامات آمریکایی تحرکات ضد ایرانی گسترده ای برای شکل دهی به یک ائتلاف منطقه ای علیه تهران راه اندازی کردند؛ از سفر جان بولتون به اسرائیل و ترکیه تا سفر معاون وزیر خارجه این کشور به لبنان و مهم تر از همه، تور منطقه ای چند روزه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به هشت کشور عربی که توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پامپئو در سفر چند روزه خود به منطقه، از اهمیت و لزوم مهار ایران در خاورمیانه سخن گفت و دیدارهای زیادی را با مقامات سیاسی هشت کشور عربی داشت؛ دیدارهایی که به گفته وزیرخارجه آمریکا، قرار است به شکل گیری یک ائتلاف همه جانبه علیه ایران مبدل شود.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «نیویوریک تایمز»، در تحلیلی نوشته است: تلاش های آمریکا برای شکل دهی به یک بلوک و ائتلاف ضد ایرانی در منطقه به دلایل چندی با شکست روبه رو خواهد شد. این روزنامه آمریکایی به این موانع اشاره کرده و نوشت: پامپئو وزیر خارجه آمریکا در سفرش به هشت کشور منطقه غرب آسیا در یک هفته گذشته یک پیام را بارها به عنوان اهداف سفرهایش تکرار کرد: «لزوم مبارزه با ایران.»

وزیر خارجه آمریکا از هفته گذشته که سفرش آغاز شد از پایتخت کشوری به کشوری دیگر پرواز کرد و در دیدار با پادشاه‌ها، شاهزاده‌ها و رؤسای جمهور کشورهای مختلف تلاش‌ کرد کشورهای عربی را به اتحاد علیه ایران، همیاری برای کاستن از نفوذ تهران در منطقه و تلاش مشترک برای مقابله با نیروهای هم‌پیمان این کشور فرا بخواند.

بر اساس شواهد، روز دوشنبه همزمان با اتمام تور منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا مشخص نبود که آیا پیشرفت چشمگیری در تحقق اهداف سفر او علیه ایران صورت گرفته است یا خیر.

مقام‌ها و تحلیلگران کشورهای عربی می‌گویند به خاطر پیچیدگی روابط میان کشورها در منطقه، در عمل همکاری نزدیک میان این کشورها در جهت اهداف ضدایرانی دشوار خواهد بود.

مطابق این تحلیل، نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه که پامپئو خواستار مقابله با آنهاست بسیار متنوعند و نمی‌توان برای همه آنها راهکاری یکسان ارائه کرد: حزب‌الله اکنون یک نیروی اصلی در دولت لبنان است، گروه‌های فعال در سوریه جدا از یکدیگر در مناطق جنگی حضور دارند و نیروهایی که در عراق هستند از نفوذ بالایی در جنوب نفت‌خیز این کشور برخوردارند.

چرا «تور منطقه ای» مقامات آمریکایی برای ائتلاف سازی علیه ایران شکست خواهد خورد؟

روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به تحریم‌هایی که دولت ترامپ آبان‌ماه امسال، حدود شش ماه بعد از خروج از برجام علیه ایران بازگرداند، می‌نویسد: «مقام‌های آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست‌های ضدایرانی خودشان و حرکت دادن آنها به فراسوی تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه بوده‌اند.»

از سوی دیگر، ترامپ با ارائه طرح خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه اهرم‌های فشار واشنگتن برای محدود کردن حضور ادعایی ایران در خاک سوریه را رها کرده است.

آقای ترامپ ماه گذشته بر خلاف نظر و رأی تمامی مقام‌های رده‌ بالای امنیت ملی تصمیم گرفت ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند. این اقدام موجب از دست رفتن تمام اهرم فشاری خواهد شد که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیروهای ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در آنجا در اختیار داشتند. درخواست آقای پامپئو از شرکای عربی آمریکا این بود که همین هدف را محقق کنند.

پامپئو توضیحی درباره اینکه انتظار دارد کشورهای دیگر چطور این هدف را محقق کنند ارائه نکرد. او روز دوشنبه به پرسشی درباره اینکه ایالات متحده چطور می‌خواهد با نیروهای هم‌پیمان ایران مقابله کند، پاسخ مشخصی نداد.

نیویورک‌تایمز می‌گوید، پیام پامپئو در کل از استقبال خوبی در میان سران کشورهای عربی برخوردار شد، زیرا آنها هم ایران را تهدید به شمار می‌آورند.

به عنوان مثال، «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن در کنفرانس خبری چند روز پیش خود با پامپئو گفت: «همه ما با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران در منطقه مشکل داریم. همه کشورهای عربی- و همینطور آمریکا- خواهان روابط سالم بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت سایر کشورها هستیم.»

اما علی‌رغم این، باز هم ایجاد ائتلافی متحد از کشورهای عربی علیه ایران نیازمند حل شدن طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی در میان کشورهای عربی است.

«مروان معاشر»، معاون اندیشکده کارنگی و وزیر خارجه اسبق اردن می‌گوید: «اگر صحبت از هماهنگی در برخی حیطه‌های معین است که چنین اقدامی همین حالا هم انجام می‌شود ولی اگر هدف، ایجاد یک ائتلاف نظامی یا ناتوی عربی است فکر می‌کنم راه به جایی نمی‌برد.»

او از چند عامل به عنوان موانع تشکیل چنین ائتلافی نام می‌برد: «مناقشات میان کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر، عدم امکان یکپارچه کردن ارتش‌های عربی، نبود ساختار فرماندهی متحد و یکسان نبودن سطح تهدید ایران برای تمامی متحدان عربی آمریکا.»

معاشر گفت: «ضمن اینکه من فکر نمی‌کنم کشور کوچکی مانند اردن که منابع محدودی دارد بخواهد در یک ائتلاف نظامی مشارکت کند، بسیاری از کشورهای منطقه نگاه مثبتی به ایران ندارند، ولی این با مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن کشور فرق دارد. فکر می‌کنم این ایده‌ای است که با استقبال چندانی از سوی سایر کشورها، غیر از عربستان سعودی مواجه نخواهد شد.»

نیویورک‌تایمز در نهایت نوشت: بسیاری از کشورها در منطقه ممکن است ایران را دشمن ببینند، اما برخی از آنها مانند مصر و اردن احساس از سوی ایران تهدید مستقیمی را احساس نمی‌کنند و تمایلی نخواهند داشت که خطر درگیری با آن را به جان بخرند. کشورهای کوچک‌تر حاشیه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و عمان با ایران روابط تجاری و دیپلماتیک دارند و بعید است، با خصومتها علیه آن همراه شوند. عراق نیز علاوه بر کیلومترها مرز مشترک، پیوندهای تاریخی، مذهبی و سیاسی مشترکی با ایران دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
چون ما خیلی قوی هستیم و دوستان زیادی در منطقه و جهان ساختیم برای خودمون؟
چون اقتصاد مستقل داریم و اونها تاثیری نمیتونن بذارن رومون؟
چون یکپارچگی کلام و اتحاد زیادی بین مسولان دیده میشه؟
چون فرهنگ مردم بسیار متعالی شده؟
چون مردم سفره بسیار پری دارند و هرروز بهتر هم میشه اوضاع؟
و دست آخر, چون دشمن,آمریکا و تمام کشورهای دنیا به ما احتیاج دارند و اگر نباشیم از اینی که هستن ضعیفتر میشن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
همه حرفات رو باید با طلا نوشت ولی من نمی‌دونم چرا با همه این حرفا اینقدر همه این کشورای دنیا که همه یک طرفند و ما یک طرف ، دارند طولش میدند و نمیتونند کارو تموم کنند ، الان ۴۰ ساله هر روز ی نقشه ای میریزن و هر روز میگن فردا دیگه مردم ایران رو نجات میدیم و هنوز نتونستند کمکی به ما بکنند
به قول رائفی پور ، بابا بسه دیگه خسته شدیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خلاصه اینکه با این مدیران که یا کاربلد نیستن و یا دستشون تو جیب مردم است و هرروز یک عده جدید از دزدهای هم جناحی و خانوادگی را میگیرند و جاشون سریع هزار تا سبز میشه و نارضایتی عمومی که بصورت فزاینده زیاد شده اصلا نیازی به حمله و اتحاد خارجی ها نیست و این مسولان خودشان دارند کشور را به مرحله نابودی می کشونن
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
شما بچه ها چه میدانید که سیاست و خاورمیانه و قدرت ژئوپولتیک وغیره چیست
خخخ
نظر ندهید سنگینترینا!
از نظر ما تمام اقدامات محکوم به شکست است حتی وقتی دلار از 1000 تومان به 11000 تومان برسه باز هم محکوم به شکست است . آره بابا ترامp حرف مفت میزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آره بخدا ، ما الان ۴۰ ساله داریم میگیم تمام اقدامات آمریکا بر ضد ایران محکوم به شکست است
الآنم تابناک دروغ میگه که این خبر رو نیویورک تایمز منتشر کرده و احتمالا کار کیهان یا یکی از هموناست

اون یارو هم وزیر خارجه اردن نبوده و احتمالا یکی از وزرای احمدی‌نژاد بوده
اون یکی یارو هم وزیر خارجه سابق اردن نیست و اونم احتمالا یکی از همین سپاهی مپاهیاست
الان ما ۴۰ ساله که هر روز میگیم اقدامات آمریکا برای نابودی ایران شکست میخوره ولی ماشالا آمریکاییها هر روز با یک نقشه جدید میاند جلو
الآنم بعضیا فکر میکنند که آمریکا اونقدر ضعیف و بدبخت شده که دست به دامن این کوچولو موچولوها شده ، نه بابا این خبرا نیست ، آمریکا چون ابرقدرته کسر شأن خودش می‌دونه که خودش با ایران درگیر بشه و از طرف دیگه میخواد این کشورای عربی هم کم کم قوی بشن و روی پای خودشون وایسن و واسه همین داره کمکشون می‌کنه تا خودشون جلوی ایران بایستند و گرنه فکر میکنید ناو هواپیمابر آمریکا از ۴تا قایق تندروی ایران میترسه
ماهم تو این چندسال فقط واسه خودمون دشمن درست کردیم و تموم دولتای عربی اطراف با ما دشمن شدند ، باور کنید اگه ی روزی این پادشاهای عرب عاقل بشند و از مردمشون نترسند و ی انتخابات توی کشورشون برگزار کنند احتمالا مردمشون بخاطر دشمنی پادشاهاشون با ایران اونهارو‌ بعنوان رییس‌جمهور انتخاب میکنند ولی نمی‌دونم چرا می‌ترسند به مردمشون اعتماد کنند
باور کنید اگه آمریکا بهشون بگه بجای اره از صندوق رای استفاده کنند حتما مردم کشورای عربی هم مثل پادشاهاشون با ایران دشمنی میکنند
شکست نمیخورند و بزودی به کشور ما حمله سراسری می کنند و همه چیز را نابود می کنند آن وقت ما 200سال باید التماس کنیم تا بیایند برای ما کشور را بسازند. وقتی مسولین ما عرضه اداره کشور را ندارند قطعا دیگران خواهند آمد و اداره خواهند کرد
پاسخ ها
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
فرزند توماس نیوتن اونا موقعی حمله میکنن که بفهمن همه مردم مثل شما ترسیدن ولی خدا رو شکر عده کمی مثل شما از هارت و پورت اونا میترسن و لذا جرأت حمله ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
منم با شما موافقم
بزودی به ما حمله میکنند و منتظرند کارشون توی افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن لبنان و بعضی جاهای دیگه تموم بشه و بیاند سراغ ما ، خدا به ما رحم کنه چون همه این کشورها مجموعا ۸۰ میلیون جمعیت ندارند و به اندازه ما هم بمب و موشک ندارند و به این روز افتادند ببینید وقتی به ما حمله کنند چه جنگی راه میوفته
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مسئله ترس مردم نیست،همین مردم انقلاب کردند و همین مردم از مملکت دفاع کردند.
مسئله این است که مردم یا بخش قابل توجهی از آنها دیگر به این مسئولان مثل قبل دلبند نیستند.
فضای باز سیاسی و بر داشتن حصر و ....میتواند نتیجه مثبت دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
دقیقا همینطوره اگه حمله کنن کارمون 1روزه ساختس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
حمله کنند یا نکنند فرقی نداره
چیزی که نباید میشد شده
فروپاشی اجتماعی اتفاق افتاده
این فروپاشی از. هر حمله بدتر است
نیاز به حمله نیست
عراقیزه کردن ایران اتفاق افتاده
بجز تعدادی اندک ، اکثریت به مسئولان اعتماد ندارند.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
حرف نزن با اون اطلاعاتت کوهیت
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
به فکر انواع رفراندم ها باشید
.
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اینو هم یادتون باشه مردم ایران هرچقدرهم مشکل داشته باشند مطمئن باشین وطن خودشونو دوست دارن وتاآخرین نفس دفاع میکنندوفاکتورمهم همینه که امریکا همینو میدونه
ارزش دلارآمریکا نسبت به پول ملی کشور حداقل 4برابرشده فروش نفت ایران به زیریک میلیون یشکه رسیده ازچندماه مانده به شروع تحریمها تورم بی سابقه شروع شده وتاهمین لحظه هم ادامه دارد دشمن اصلی اعراب دیگراسراییل نیست بلکه باتوجه سیاستهای نفاقانه دشمن اصلی اعراب ایران شده اکثریت ملت ازوضعیت اقتصادی فعلی ناراضی هستند هرروز بازنشستگان وکارگران وکشاورزان وکامیو نداران به خیابانها میریزند واعتصاب واعتراض میکنند آمریکا بجز این موضوع دنبال موضوع دیگری نبود
نیویورک تایمز داره از نیویورک میبینه من از ایران
البته نیویورک تایمز مانند لیندسی گراهام دیداری با ترامپ نداشته و طبیعتا از خروج امریکا قانع نشده است.اما نکته غیر قابل انکار اینست که بزرگترین خواسته و ارزوی امریکا درگیر شدن ما با عربستان و همپیمانان ان میباشد که دو کشور بزرگ نفتی منطقه را سالها درگیر خود کند و همانند جنگ ۸ ساله ایران و عراق که انهم بدلیل تحریک دو طرف، توسط عوامل خارجی انجام شد،هر دو کشور را سالهای بسیاری عقب بیندازد و از طرفی مسلمانان را بدست خود نابود سازد و چهره اسلام را خشن و جنگ طلب نشان دهد و رشد اقتصادی و فروش اسلحه غربیها و روسیه را تضمین کند و از طرفی با جنگِ محدود وکنترل شده دراز مدت قیمت نفت را پایین نگه دارد .اما بنظر نمیرسد عربستان در طول جنگ با یمن به مهارت کافی برای مقابله با ما دست پیدا کرده باشد ونیاز به کمک در این قضیه دارد.در یک جنگ احتمالی دو فرضیه وجود دارد.جنگ طولانی مدت فرسایشی با هدف نابودی زیر ساختها و عقب ماندگی کشورهای درگیر. و دوم کوتاه مدت با احتمال پیروزی در کمترین زمان ممکن و با هدف درگیر کردن ما در جنگ داخلی و رهاندن عربستان از ادامه تخریبها،به دلیل تضمین تولید نفت برای گران نشدن ان.دقت در علایم نشان میدهد شق دوم به حقیقت نزدیکتر است زیرا انها روی نارضایتی داخلی بسیار حساب کرده اند و طبیعتا اگر جنگ طولانی مد نظر انها بود این حرکت اشتباه استراتژیک محسوب میشود زیرا باید حمایت داخلی از نظام باشد تا بتواند دوام بیاورد.بنظر میرسد انها مدل عراق را برای ایران مد نظر دارند.سقوط برق اسای نظام حاکم و بعد جنگهای طایفه ای و قبیله ای دراز مدت.راه مقابله:تاکید دستگاه دیپلماسی بر صلح طلبی ما و پرهیز از اقدامات تنشزا و توجه ویژه به حل مشکلات مردم بخصوص معیشت.باید دید در این شطرنج حرکت بعدی طرف مقابل چه خواهد بود و ایا تصمیم واقعی برای جنگ وجود دارد یا این حرکات نوعی بلوف برای پذیرش خواسته هایشان است؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
حرفاتون منطقی و درست به نظر میرسه
و ممنون که این متن طولانی رو نوشتید
صبر می کنیم تا ببینیم!
آره خودت بزن بخواب خرگوشی هیچی نمیشد کمی صیر کن صداش در می آید
خدایا چرا به خاک ذلت نمی نشونی دشمنان ایران را؟
خدایا سیاست های آمریکا را که مکر است به خودشان برگردان. الهی آمین.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
دعایت پذیرفته شد
پول هایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و غیره خرج می شود چرا ؟ ......... انتصابات فامیلی و رانتی آخرش میشه همین

امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
فقط این را میدانم که پیروزی امریکا را بر سر سفره ها دیدیم .
خیلی خوش خیالی
یکی از علت هایی که کشورهای اروپایی و عربی از آمریکا تبعیت دارند موضوع احتیاج آن کشورها به آمریکا است که موجب ترس و واهمه آنها شده است. وگرنه آنها در پنهان خودشان دوست ندارند که کشوری مثل آمریکا بر اقتصاد و سیاست آنها و جهان تسلط یکجانبه داشته باشد و در پنهان خودشان از مقابله ایران در مقابل آمریکا خوشحال و آنرا الگوبرداری می کنند و چه بسا در برخی از موضوعات غبطه ایران را می خورند(البته در معیشت مردم و امور داخلی نه) و سران آمریکاپی بیشترین ترسشان از همین موضوع است و اکنون از براندازی نظام ما ناامید هستند و بیشتر دنبال این هستند که کشورهای دیگر شیبه ایران نشوند و در تقابل با آمریکا قرار نگیرند تا قدرت اقتصادی و سیاسی آنها بیشتر کاهش نیابد وگرنه چه دلیلی دارد که هزینه های فراوانی بابت ایجاد پایگاه های نظامی و اعزام ناوهای نظامی در خاورمیانه کنند. و در عمل برای سرپا نگه داشتن داعش ولو به عنوان یک نیروی ضعیف تلاش کنند اما آنچه که مهم است این است که ماحصل اهداف استکبارستیزی انقلاب ایران (نه اقتصاد داخلی و کم کردن فاصله های طبقاتی) با تمام چالش هایش هم برای خودمان و هم برای کشورهای عرب و اروپایی خوب و عالی است و باید قدر آنرا بدانیم و با منطق صحیح آنرا دنبال کنیم
اصلاامریکاراشمانابودکردید
در کلیله ودمنه کبک با سر گذاتشتن داخل برف چنین مقاله های را می نوشت
از حمله نظامی بدتر فروپاشی اجتماعی جامعه است
از مردمی که علاقه ای به مسئولانشان ندارند و نسبت به دیگر هموطنانشان تعصبی ندارند بیشتر از هر گونه حمله نظامی باید ترسید.
بروید میان مردم و بپرسید .
چکار به ما دارد پامپئو و ترامپ مگه احمقن دنبال دشمنی بدون نفع باشن
پامپئو یک هفته برا خودش تو کشورا عربی میگرده و صحبت از اژدهای هفت سری به نام ایران میکنه و چنتا قرارداد میلیارد دلاری فروش سلاح میبنده و برمیگرده آمریکا و چنتا خط تولید راه میندازن و جوونای آمریکایی رو میبرن سر کار و کشورشون رو میسازن و از قدرت و رفاهش لذت میبرن و بعد از انجام وظیفه ی درست آخر هفته میره تعطیلات و تو دلش به خاورمیانه میخنده و این رویه سالهاست تکرار میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل