بازدید 99195

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد اذن ولی در ازدواج

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله) در مورد اذن ولی در ازدواج
کد خبر: ۸۶۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷ 15 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)


اذن ولی در ازدواج
اجازه پدر در عقد دختر

سؤال: در حدود 3 سال است که من و دختر عمویم به هم علاقه‌مندیم. سال قبل به خواستگارى او رفتم و بعد از انجام آزمایش قرار بر این شد که تا اتمام درس همدیگر صبر کنیم. آیا ازدواج موقت در شرایط فعلى بدون اطلاع خانواده با شرط نداشتن رابطه جنسى جایز است؟

جواب: بنابر احتیاط واجب ازدواج ولو موقّت باید با اجازه ولىّ شرعى دختر باشد.

إذن ولى در ازدواج با مسیحى باکره

سؤال: آیا متعه با یک زن جوان مسیحى بدون اجازه والدینش جایز است؟

جواب:نکاح موقّت با دختر مسیحى اشکال ندارد ولى اگر باکره باشد بنابر احتیاط اذن پدر شرط است.

سقوط اجازه پدر یا جدّ پدرى

سؤال: دخترى که دم بخت است و موقع ازدواج او رسیده است اگر ولىّ قانونى او (یعنى پدر و جدّ پدرى) یا مفقودالاثر باشند یا حضور داشته باشند و با ازدواج چنین دخترى مخالفت داشته باشند در صورتى که شوهر هم‌کفو او محسوب شده و توانایى فراهم آوردن امکانات چنین ازدواجى را از نظر مادر دختر و معرفین داشته باشد، از نظر حضرتعالى آیا یکى از سر دفتران ازدواج مى‌تواند چنین ازدواجى را ثبت و امضاء نماید یا خیر؟

جواب: ازدواج دختر باکره موقوف بر اجازه پدر یا جدّ پدرى است ولى اگر پدر و جدّ پدرى مفقود باشند یا در سفر باشند و دسترسى به آنان نباشد در این صورت احتیاج به اجازه‌ى آنان نیست و همچنین اگر با میل دختر به ازدواج، کفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى کند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنین ازدواجى امتناع ورزند و پاى کفو شرعى و عرفى دیگرى که مورد قبول پدر یا جدّ پدرى باشد در میان نباشد، در این صورت ولایت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نیاز به اجازه آنان ندارد.

ازدواج دختر فاقد ولىّ به جهت محرمیّت

سؤال1: آیا مى‌توان دختر باکره‌‌اى را که فاقد پدر و جدّ پدرى مى‌باشد براى محرمیّت، به عقد فرزند نوزاد پسر مردى که به منزل آنها تردد دارد (اعم از فامیل و...) درآورد؟

سؤال2: در صورت خوانده شدن مجرّد عقد در قبل، آیا آنها به هم محرم بوده و آن دختر عروس آن مرد و مادرش مادر زن نوزاد محسوب مى‌شود؟

سؤال3: محرمیت و ازدواج آنها در آینده با یکدیگر چه حکمى دارد؟

جواب: دختر بالغه رشیده که پدر و جدّ پدرى ندارد اختیار ازدواجش با خودش است و نیاز به اجازه کسى ندارد، ولى در تزویج او با پسر نابالغ اگر چه شیرخوار باشد، باید با ولایت پدر پسر باشد، و عقدى که به قصد جدّى تزویج و به نحو صحیح خوانده شده، تمام آثار شرعى آن بر آن مترتب است

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار