بازدید 3402

هشدار «می» درباره عواقب جدی مخالفت با برگزیت

کد خبر: ۸۶۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲ 13 January 2019

کمتر از 48 ساعت مانده به رأی‌گیری سرنوشت ‌ساز پارلمان انگلیس درباره توافقنامه پیشنهادی دولت «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا، نخست‌ وزیر این کشور درباره عواقب فاجعه‌بار مخالفت با این توافق هشدار داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «می» در یادداشتی برای نشریه 'ساندی اکسپرس' عنوان کرد که مخالفت نمایندگان با توافقنامه یادشده به توقف برگزیت منجر شده و اعتماد افکارعمومی به سیاست را در طولانی‌مدت از بین خواهد برد.

نخست‌ وزیر انگلیس با تکرار اینکه توافقنامه به‌ دست‌آمده با اتحادیه اروپا به رأی مردم احترام می‌گذارد تصریح کرد که اینک نوبت پارلمان است تا به وعده خود در برابر مردم عمل کند.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط 'ساندی اکسپرس' نشان می‌دهد که توافقنامه پیشنهادی دولت «می» علاوه بر نمایندگان مجلس، در افکار عمومی نیز طرفداران زیادی ندارد.

این نظرسنجی حاکی است که 44 درصد مردم انگلیس در مقابل 29 درصد دیگر ترجیح می‌دهند که انگلیس بدون توافق یادشده از اتحادیه اروپا خارج شود.

درعین‌حال نمایندگان مجلس هفته گذشته با تصویب دو لایحه کلیدی، دولت را تحت‌ فشار قرار داده‌اند تا درصورتی‌که توافقنامه دولت رأی نیاورد، این کشور بدون دست‌یابی به یک توافق از اتحادیه اروپا خارج نشود.

گزارش‌ها از شکاف عمیقی در سطح جامعه انگلیس و سیاستمداران این کشور بر سر برگزیت حکایت دارد. بعدازظهر شنبه صدها تن از معترضان به سیاست‌های دولت « می» و گروه‌های راست افراطی طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دو راهپیمایی مختلف در لندن دست به تظاهرات زدند.

شرکت‌کنندگان در هر دو تظاهرات با الگوبرداری از معترضان فرانسوی ، جلیقه‌های زردی را بر تن داشته و شعارهایی را علیه دولت «ترزا می» سر دادند. یک گروه در حمایت از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی دولت خواستار برگزاری انتخابات سراسری و گروه دیگر، خروج فوری این کشور از اتحادیه اروپا را خواستار بودند.

جلیقه زردهای طرفدار برگزیت از هفته گذشته که نمایندگان مجلس عوام انگلیس، کار بررسی توافقنامه برگزیت دولت «می» را آغاز کرده‌اند، در مقابل پارلمان تجمع کرده و شعارهایی را علیه نمایندگان طرفدار اروپا سر داده‌اند.

سردسته جلیقه زردها دوشنبه گذشته اظهارات توهین‌آمیزی را به یک نماینده زن مجلس ابراز داشت که این مساله با انتقاد شدید سایر نمایندگان مواجه شد و پس‌ از آن نیروهای پلیس لندن برای حفاظت از نمایندگان مجلس در اطراف منطقه وست مینستر مستقر شده‌اند.

'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر انگلیس وعده داده است که پس از رأی مخالف پارلمان به توافقنامه برگزیت، عدم صلاحیت دولت را به رأی خواهد گذاشت تا انتخابات سراسری آغاز شود. او امیدوار است که در این انتخابات قدرت را از چنگال محافظه‌کاران که هشت سال سکان دولت را به دست گرفته‌اند خارج کرده و بر کرسی نخست‌ وزیری تکیه بزند.

هفته‌نامه آبزرور روز شنبه در گزارشی نوشت: به نمایندگان حزب کارگر گفته‌شده تا در رأی‌گیری روز سه‌شنبه شرکت کرده و مخالفت خود را با توافقنامه دولت اعلام کنند. در نامه‌ای که برای تمام نمایندگان ارسال‌ شده، تأکید شده است که حتی اگر بیمار هستند در رأی‌گیری روز سه‌شنبه حاضر شوند.

نمایندگان ارشد حزب کارگر پیش‌بینی می‌کنند که لایحه عدم صلاحیت دولت «می»، یک روز پس از رأی مخالف نمایندگان به اجرا درآمده و سرانجام محافظه‌کاران از قدرت کنار خواهند رفت.

گزارش‌ها حاکی است که توافقنامه برگزیت در میان هم‌حزبی‌های نخست‌ وزیر هم مخالفان کمی ندارد. گفته می‌شود که دست‌کم 90 نماینده حزب محافظه‌کار ازجمله بوریس جانسون و دیوید دیویس وزیران اسبق امور خارجه و برگزیت با این توافق مخالفند و عملاً نخست‌ وزیر انگلیس شانسی برای کسب رأی موافق نمایندگان ندارد.

یک نماینده ارشد حزب محافظه‌کار که خواست نامش فاش نشود به آبزرور گفته است که در بهترین حالت، توافقنامه نخست‌ وزیر با اختلاف یک‌صد رأی مخالف شکست می‌خورد و با توجه به فرصت باقیمانده تا مهلت خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، وی چاره‌ای جز کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات سراسری زودرس نخواهد داشت.

 «می» پارمان به نفع کشور عمل کند

نخست‌ وزیر انگلیس در ادامه یادداشت خود در ساندی اکسپرس نوشته است: روز سه‌شنبه نمایندگان مجلس درباره توافقی رأی‌گیری خواهند کرد که به رأی شما در همه‌پرسی دو سال پیش احترام می‌گذارد.
وی افزود: 'این مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تصمیم یک نماینده در این نسل است که بایستی درباره آنچه اهمیت دارد تصمیم‌گیری کند'.

«می» خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را نقطه عطفی در تاریخ این کشور خواند و تصریح کرد که برگزیت، نقل مناظره سیاسی نیست که برای برخورداری از اندیشه‌های پاک‌تر هدیه بدهند.
وی هشدار داد: چنانچه پارلمان برخلاف منافع ملی به توافقنامه برگزیت رأی موافق ندهد، با خطر خروج از اتحادیه اروپا بدون دست‌یابی به یک توافق در کنار ابهامات ناشی از آن در حوزه مشاغل و امنیت مواجه خواهیم بود.

«می» عنوان کرد که برخی از رأی‌دهندگان برای اولین بار به سیاست اعتماد کرده و در همه‌پرسی دو سال پیش به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند. وی افزود: 'اینک ما نمی‌توانیم خواست شما را نادیده بگیریم. چنین کاری فاجعه‌بار خواهد بود و دمکراسی را نقض خواهد کرد.

نخست‌ وزیر انگلیس یادداشت خود را با این جمله به پایان برد: 'پیام من به نمایندگان مجلس این است که اکنون زمان آن رسیده تا آن‌ چنان‌که به نفع کشور است عمل کنند'.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان