بازدید 4304

شمار افرادی که در انتظار اهدای عضو هستند

کد خبر: ۸۶۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 10 January 2019

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به لیست انتظار اهدای عضو در بیمارستان‌های کشور، گفت: با تعلل در تصمیم گیری اهدای عضو فرد از دست رفته، زمان طلایی پیوند را از دست می‌دهیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو قرار دارند، گفت: روزانه حدود ۱۰ نفر بابت نیاز به عضو پیوندی، از دنیا می‌روند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به تعداد تصادفات و مصدومین مرگ مغزی در کشور، گفت: سالیانه حدود ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد و حدود ۸ هزار نفر در این حوادث دچار مرگ مغزی می‌شوند. از این تعداد بین ۲۵۰۰ تا ۴هزار نفر می‌توانند هشت عضو پیوندی و بیش از ۵۰ بافت از بدن خود را به همنوع و هموطن‌شان اهدا کنند. این درحالی است که به عنوان مثال در سال گذشته تنها ۹۲۶ اهدای عضو در کشور صورت گرفته است.

او به شاخص اهدای عضو جهانی PNP (اهدا بر اساس میلیون جمعیت) اشاره کرد و گفت: برخلاف رشد اهدای عضو در سال گذشته، رتبه کشور ۱۱.۵ است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ما علاقه‌های دینی و خویشاوندی زیادی وجود دارد، گفت: با توجه به رشد قابل توجه پیوند اعضا، اما همچنان در جایگاه مناسب جهانی قرار نداریم.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وی به تفاوت مرگ مغزی و کُما اشاره کرد و گفت: در مرگ مغزی امکان بازگشت به زندگی وجود ندارد. تیم تشخیص و شناسایی مرگ مغزی با نظارت وزیر بهداشت تعیین و مشخص می‌شود و نظر این تیم صد درصد قطعی است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه با داشتن کارت اهدای عضو، وابستگان برای اهدای عضو سریع‌تر تصمیم می‌گیرند، گفت: در کشور کار رضایت‌گیری از خانواده‌های بازمانده بسیار سخت است. اما در کشوری مانند اسپانیا بین ۳ تا ۵ دقیقه خانواده فوت شده برای رضایت دادن به اهدای عضو تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه "پیوند عضو" قله پزشکی دنیا است، افزود: با یک پیامک ساده می‌توان به جمع اهداکنندگان عضو پیوست.

شادنوش با اشاره به رتبه برتر شیراز در دنیا در زمینه پیوند اعضا، افزود: برای پیوند اعضا هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و رایگان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان