بازدید 6629

تکلیف خودروسازان به پرداخت جرایم تأخیر

معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قرارداد‌هایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودرو‌های آن‌ها از سوی خودروساز وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 07 January 2019
معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قرارداد‌هایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودرو‌های آن‌ها از سوی خودروساز وجود ندارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محسن صالحی نیا در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تولید خودرو طی ماه‌های گذشته گفت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد، تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده و هم اکنون برخی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد؛ بنابراین گلایه قطعه سازان هم از خودروسازان به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان صحیح است.

صالحی نیا با توجه به اینکه برخی عوامل دست به دست هم داده و کاهش تولید خودرو را رقم زده است، برآورد‌ها حکایت از آن دارد که امروز ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد کاهش نسبت به برنامه تدوین شده در آن مشاهده می‌شود. اما برای آن برنامه جبرانی داریم.

وی تصریح کرد: کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قرارداد با قطعه سازان است و ممکن است در این میان قطعه سازان متضرر شوند.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی خودروسازان به بهانه عدم تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار از ایفای تعهدات خود به مشتریان سر باز می‌زنند، اظهار داشت: وزارت صنعت در این زمینه نظارت دارد، اما در این رابطه دو دسته گله مندی وجود دارد به این معنا که خودرو‌هایی که تولید آن‌ها به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت‌های بین المللی علیه ایران با توقف تولید مواجه هستند و خودرو‌هایی که از سوی خودروسازان داخلی تولید می‌شوند که البته مقرر شده تا پایان سال تعهدات خودروسازان ایفا شود، اما در سه ماهه سوم امسال نیز بخشی از این تعهدات به مشتریان تحویل داده شد.

صالحی نیا خاطرنشان کرد: در مورد افرادی که خودرو‌های تولید مشترک ایران با سایر کشور‌ها را ثبت نام کرده و هم اکنون خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را به حساب مشتریان واریز کرده و یا اگر شکل دیگری از توافق را با مشتریان انجام می‌دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مقدمات کار برای قیمت گذاری خودرو‌های خارج از حیطه تصمیم گیری شورای رقابت فراهم شده و به زودی در ستاد تنظیم بازار این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد به این معنا که خودروسازان با تعیین تکلیفی که ستاد تنظیم بازار بر روی قیمت خواهد داشت خودرو را تحویل مشتری خواهند داد.

وی افزود: مشتریان در این حوزه سه دسته اند. اول گروهی که خودرو را با قیمت قطعی خریداری کرده که مطابق با نرخ درج شده در قرارداد خودرو را تحویل می‌گیرند، دسته دوم شامل افرادی است که پیش خرید به حسب قیمت روز انجام داده اند که آن‌ها نیز براساس قیمت روز که از سوی ستاد تنظیم بازار نهایی می‌شود خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و دسته سوم ثبت نام کنندگانی هستند که به تازگی اقدام به ثبت نام خودرو خواهند کردکه تکلیف آن‌ها هم مشخص است.

صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این طور نیست که خودروسازان خودرو تولید کنند و تحویل ندهند، گفت: به هر حال خودروسازان براساس قیمت‌های تکلیفی ستاد تنظیم بازار مکلف به ایفای تعهدات خود هستند ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار نیز نرخ عادلانه‌ای برای خودور‌ها اعلام خواهد کرد، اما خودروساز نمی‌تواند به بهانه ابلاغ قیمت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار جلوی تحویل را بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از زمان ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو ابراز بی اطلاعی کرد و در خصوص عدم حضور وزیر صنعت در مراسم افتتاحیه امروز نمایشگاه علیرغم اعلام قبلی، تصریح کرد: جلسه فوری در یکی از کمیسیون‌های دولت برگزار شد که وزیر هم در آن حضور دارد.

صالحی نیا بار دیگر تأکید کرد: پرداخت سود و جرایم تأخیر در قرارداد‌های خودرویی باید از سوی خودروسازان رعایت شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
جریمه 10 درصد مشکلی را حل نمیکند و به نفع خودروساز است، در پیش فروش خودروها مثل مشارکت در تولید محصولات ایران خودرو که موعد تحویل خودرو سپری شده باید به قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد، در برخی اطلاع رسانی ها ظاهراً توافق بر آن است که خودروهایی که زمان تحویلشان تا شهریور ماه سالجاری بوده مشمول افزایش قیمت نشوند و سایر خودروهایی که زمان تحویل آنها پس از شهریور است( مهر، آبان، آذر ) با قیمت های اعلامی جدید عرضه گردند. کجای این عدالت است؟ آیا بمنزله نادیده گرفتن ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دو درصد جریمه تاخیر می دهند تا وقتی که توانستند قیمت ها را صد در صد بالا ببرند ماشین را به قیمت روز به ثبتنام کننده بفروشند.
این هم میدونه تفاوت دادن سود وحریمه تاخیر با اختلاف قیمت روز خیلی زیاده داره به نفع باند خودرو سازها صجبت میکنه دیکته را از رو میخونه غلطها را میگه دوباره وای به حال ما ارزش پول از سال گذشته تا کنون 3 برابر کم شده
مبارک است تکلیف سه دسته خریداران مشخص شد . هورااااااااااا
شما مثه اینکه توی ایران زندگی نمیکنین!!!! طرف بعد از سه ماه تاخیر پیگیر ماشینش شده گفتن 70 میلیون باید واریز کنی با کلی عز و التماس 70 میلیونم داده هنوزم ماشینشو ندادن!!! مدارکش موجوده
با سلام از پیگیری وتلاشتان ...اصلا این شخص از موضوع پرت است یا اطلاع دارد ودارد مسیر غلط میدهد توی قراردادها دو نکته وجود دارد که هیچ حقوقدانی نمیتواند ان را به میل معنی کند
1-قیمت خودرو: قیمت روز کارخانه
2- تاریخ صدور دعوتنامه تحویل: هفته چهارم شهریور
بسادگی این دوبند گویای واقعیت هستند بند دوم میگوید تاریخ تحویل هفته چهارم شهریور ما ه است بند اول میگوید قیمت ان پرواضح است که قیمت کارخانه همان هفته چهارم شهریور است نه قیمت امروز یا چند ماه یا چندسال دیگر.
حال اگر معاون وزیر از این مورد نیز بی اطلاع است بهتر کنار رود جواب اینمعاون اینست اکر خودروسازی با قرارداد فوق نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند وامروز قرار است دعوتنامه بفرستد با ید جرایم را از قیمت انروز یعنی هفته جهارم شهریور ماه باضافه سود مشارکت را کسر وبا عذر خواهی تحویل خریدار گردد . در ضمن سود مشارکت که الان 15 در صد است امروز بالای 40 در صد میباشد پس در این مورد نیز حضرات حاشیه بازار را ملاک بگیرند .
بس کنید دیگه گوشمون پره از این دروغ ها
آقای معاون شما موظف به عمل به تعهدات خود هستید. از بازار آزاد، منطقه آزاد، ... اتومبیل تهیه کنید و مشتریانی که از مالشان استفاده کرده اید تا عقل کم شما را جبران کنند و یا منفعتی دیگری به شما برسانند راضی شوند. با پرداخت جریمه و اتومبیل جایگزین هیچ کس نمی تواند خودرویی را که هنگام ثبت نام می توانست بخرد داشته باشد.
اول باید تعهدشون را عملی کنن بعد تحویل فوری بفروشن .چرا تو این شرایط که ماشین کم دارن که تحویل بدن تحویل 15 روزه ثبت نام کردن . همش حقه و فریب و نیرنگه . یه مشت دروغ گو تو مملکت حکومت میکنن
وقتی خودرو ساز تخلف کرده وخودرو را با تاخیر تحویل می دهد چرا خریدار مجازات شود؟ خودرو ساز باید موظف شود خودرو را به قیمت موعد تحویل به خریدار عرضه کند و جریمه تاخیر بپردازد
سلام.دارم میرم پیش امام رضا علیه السلام هر آنچه لعن و نفرین بلدم نثار بی تدبیری و حق خوری ایران خودرو و سایپا و مسوولین دولتی کنم که به ناحق27میلیون پول دریافتی در اسفند پارسال و قرار بر تحویل خودرو در تیرماه امسال را جهت پژو 207 صندوقدار را این گونه با من معامله می کنند.و هنوز ماشین را تحویل نداده و 65 میلیون و پانصد هزار تومن دیگه از من پول گرفتند.در دعوتنامه 7 میلیون تخفیف!!؟ داده اند ولی دوباره از این تخفیف!!750هزار تومن مالیات و عوارض برداشته اند.وعده من و آقایون سر پل صراط.کسی دیگه که نیست حق من بگیره.
افسوس که نظر ها منتشر نمیشود.
مردحسابی این همه به مردم دروغ نگیدشمامردم راچی فرض کردین بنده دیماه سال 96 خودرو تندر 90 باموعد تحویل شهریور 97 ثبت نام کرد ه ام که متاسفانه باگذشت چهارماه ازموعد تحویل هنوز هم خبری نیست آن وقت همان خودرو باقیمت ازاد روز درنمایندگی سایپا واقع دراسلامشهر اول کاشانی نمایندگی موسوی برای تحویل فوری موجود است کی به شمااجازه داده اینقدر بااعصاب وروان مردم بازی اصلا مگه دولتی توی این مملکت وجود داره که به دردل مردم هم رسیدگی کنه!!!!!!!!!!!!
سلام : مثل اینکه معاون وزیر هم سیاست خودرو سازان رو داره ابلاغ میکنه ، مرد مومن زمانی که ما ثبت نام‌کردیم قیمت سکه ۱۳۰۰۰۰۰ تومان بوده ، حالا میخواین به نرخ الان ماشین تحویل بدین ؟جق مردم مهم تر هست یا جیب خودرو سازان؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل