بازدید 4802

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد متعه

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد متعه
کد خبر: ۸۶۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹ 04 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)


متعه (ازدواج موقت)
سؤال 987- اگر كسى زنى را متعه كند زن به او بگويد شما وكيل هستيد، آيا براى تعيين مدت و اجرت هم كافى مى‏شود يعنى عاقد، وكيل در تعيين مدت و اجرت هم مى‏شود، يا در توكيل لازم است بگويد، در تعيين آنها هم وكيل هستيد و ضمناً در بذل مدت بذل لفظى لازم است، يا قصد و اراده قلبى كافى است؟

جواب: اگر توكيل مطلق بوده به طورى كه شامل اين جهت هم باشد كافى است و الّا كفايت مى‏كند، غاية الامر فضولى است اجازه بعد هم كفايت مى‏كند و در بذل قصد و رضاى قلبى كفايت نمى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 988- اگر در عقد متعه مدت عمداً يا نسياناً ذكر نشود اصلاً عقد باطل است و يا اينكه عقد دائمى مى‏شود؟

جواب: در مفروض سؤال كه قصد متعه و زواج موقت داشته ولى عمداً و يا نسياناً ذكر مدت و اجل نشده عقد باطل است. واللََّه العالم.

سؤال 989- مردى و زنى حدود شصت ساله ازدواج نموده به عقد انقطاع به مدت 70 ساله آيا برگشت چنين عقدى به دائم نمى‏شود؟ چون اگر برگشت به دائم شود، احكام دائم در نفقه و ارث با غير دائم تفاوت مى‏كند.

جواب: بلى چنين ازدواجى ملحق است به عقد دائم در احكام آن. واللََّه العالم.

سؤال 990- آيا بچه‏هاى از زن متعه او واجب است نفقه آنها بر او؟

جواب: بله واجب است نفقه بر اولاد خودش كه از متعه بوجود آمده.

سؤال 991- در منهاج مسئله 1303 فرموده‏ايد مكروه است متعه بر زانيه، و اگر آن زانيه مشهوره باشد احوط لزومى ترك تمتع به آن است، شهرت به چه صدق مى‏كند بر زانيه؟

جواب: آن كسى كه دست كسى را از خودش دور نمى‏كند و هر كه از او طلب نمايد اجابت مى‏كند.

سؤال 992- زنى را منقطعه نكاح كرده تا مدت يك ماه و يا يك سال، قبل از تمام شدن مدّت مى‏خواهد دائمى نكاح كند، آيا بذل مدّت لازم است كه بعد از بذل نكاح دائمى نمايد يا احتياج به بذل مدّت ندارد، و اگر بذل مدّت لازم باشد كسى كه جاهل به مسئله بوده قبل از بذل عقد دائمى كرده حكم اولاد او چيست و بعد از علم تجديد عقد لازم است يا نه؟

جواب: بلى بذل لازم است و بدون آن عقد صحيح نيست، و در مفروض سؤال اولاد به حكم اولاد وطى به شبهه است، و بعد از علم بايد تجديد عقد نمايد. واللََّه العالم.

سؤال 993- آيا جايز است براى مرد مؤمن ازدواج منقطع با زن مخالفه، يا آنكه ازدواج منقطع مختص است به كسى كه معتقد است به حلال بودن آن و او زن مؤمنه است؟

جواب: بله جايز است براى او تزويج با زن مخالفه.

سؤال 994- آيا جايز است نكاح متعه نمودن كتابيه يا مخالفه كه معتقد به حليت آن نيست ولكن از روى طمع قبول كرده؟

جواب: بله جايز است.

سؤال 995- آيا جايز است تمتع نمودن به خادمه كتابيه كه در منزل كار مى‏كند از پاك كردن منزل و شستن لباسها و پختن غذاها؟ و آيا فرق است اگر آن خادمه بر كفالت من بوده باشد يا كفالت غير من، و آيا فرق است بين خادمه مربيه اطفال و خادمه براى كار كردن در منزل؟

جواب: اما ازدواج نمودن با كتابيه جايز است حتى به صورت دوام، و اما آنچه مربوط به طهارت و نجاست است پس بنابر احوط وجوبى اجتناب بورزد از آنچه مس نموده آن را به رطوبت مسريه مثل ساير نجاسات، و فرقى نيست بين اينكه در كفالت او باشد يا كفالت غير، و بين خادمه و مربيه و غير آنها، بله اگر اجير غير باشد جايز نيست از او كار بكشى بدون اجازه.

سؤال 996- اقل مهر در نكاح متعه كه به زن داده مى‏شود چقدر است؟

جواب: آن چيزى است كه صدق مال بر او بكند يا جنبه مالكيت داشته باشد مانند تعليم دادن.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست