بازدید 15478

پشت پرده خروج قطر از سازمان اوپک/ دستور کار آمریکا و روسیه برای تضعیف اوپک

پس از خروج ناگهانی قطر از اوپک، این اقدام پرسش های جدی را مطرح کرده و خروج این کشور از بزرگترین کارتل نفت جهان، تحلیل های زیادی را در پی داشته است؛ تحلیل هایی که پیرامون چرایی و دلایل خروج قطر از اوپک و پیامدهای آن متمرکز شده است.
کد خبر: ۸۵۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 06 December 2018

پس از خروج ناگهانی قطر از اوپک، این اقدام پرسش های جدی را مطرح کرده و خروج این کشور از بزرگترین کارتل نفت جهان، تحلیل های زیادی را در پی داشته است؛ تحلیل هایی که پیرامون چرایی و دلایل خروج قطر از اوپک و پیامدهای آن متمرکز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری «بلومبرگ» در تحلیلی نوشت: خروج قطر از اوپک در راستای افزایش فشارهای دوحه بر ریاض است و احتمال دارد این خروج، مقدمه‌ای بر خروج قطر از شورای همکاری نیز باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر قطر چنین کاری کند، این کار سعودی‌ها را ناراحت خواهد کرد و آن‌ها را در تنگنا و شرایط سختی قرار خواهد داد. قطر به راحتی می‌تواند از توجیهاتی که پس از ۲۷ سال از عضویت در اوپک برای خروج از این سازمان مطرح کرد، به شکل قانع کننده‌ای برای خروج خود از شورای همکاری خلیج فارس نیز استفاده کند.

حمد بن جاسم، نخست وزیر اسبق قطر در مورد خروج این کشور از اوپک گفته بود، اوپک دیگر برای قطری‌ها بی‌فایده بوده و به ضرر منافع ملی این کشور است. این گونه توجیه‌ها در وضعیت شورای همکاری‌ خلیج فارس دوچندان است، به ویژه اینکه در بین اعضای این سازمان دو کشور که همان عربستان سعودی و امارات هستند، طی هجده ماه گذشته، تحرکات گسترده‌ای جهت قطع روابط کشورهای عربی با دوحه داشتند.

اگر قطر از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، این مسأله باعث تقویت این ادعای سعودی و امارات می‌شود که معتقدند خاندان حاکم قطر به دنبال برهم زدن اجماع عربی است؛ اما اگر دوحه همچنان در این شورا بماند، این اقدام به قطر این فرصت را خواهد داد که بر تعهد خود به شورای همکاری خلیج فارس تأکید کند و نتیجه کاهش بحران کشورهای عربی خلیج فارس خواهد بود.

به رغم اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال اخراج قطر از شورای همکاری هستند، کویت و عمان با این کار مخالف بوده و از آنچه آن را قلدری عربستان می‌دانند، ناراحت و خشمگین هستند؛ برای همین هم در بحران قطر، بی‌طرف بودند.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، دوشنبه این هفته با بیان اینکه ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم و ظرفیت ما در واقع گاز است، اعلام کرد که از اوپک خارج می‌شود. اوپک نیز به این تصمیم قطر احترام گذاشت و گفت، اعضای این سازمان حق دارند هر زمان که لازم دانستند از این اوپک خارج شوند.

به این ترتیب هرچند الکعبی تأکید کرده بود تصمیم به خروج از اوپک غیرسیاسی بوده و به روابط این کشور با عربستان ارتباطی ندارد، توییت انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی (همسایه قطر و یکی از متحدان اصلی عربستان در میان کشورهای حوزه خلیج فارس) در رابطه با خروج قطر از اوپک اثبات کرد که تصمیم اخیر قطر به روابط این کشور با عربستان بی‌ارتباط نبوده است.

پشت پرده خروج قطر از سازمان اوپک/ دستور کار آمریکا و روسیه برای تضعیف اوپک

قرقاش در این توییت که از سمت مقامات قطری بی‌پاسخ نماند، تصمیم قطر برای خروج از اوپک را نشانه‌ای بر انزوای سیاسی این کشور دانست و از نظر اقتصادی نیز آن را کم‌اهمیت خواند.

قطر با تولید روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت خام (کمتر از 2 درصد از کل تولیدات اوپک) از نظر میزان تولید اثر چندانی بر عملکرد اوپک ندارد؛ اما طی بیش از 57 سال عضویت در این سازمان، از نظر دیپلماتیک نقشی سازنده و اثرگذار داشته است. این کشور هم اکنون با تولید روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به دنیاست و طبق برنامه می خواهد، تولید گاز از ذخایرش را به هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز برساند؛ اما پس از بالا گرفتن اختلافات میان عربستان و متحدانش با قطر که در سال 2017 منجر به وضع تحریم‌هایی علیه دوحه شد، طبیعی است که حالا قطر بخواهد از سازمانی که عربستان اثرگذاری بالایی در آن دارد خارج شود.

برخی دیگر از کارشناسان، تصویر بزرگتری از خروج قطر از اوپک ارائه داده اند و بر این باورند که خروج این کشور از اوپک می تواند در راستای تلاش ها و تحریکات آمریکا جهت تضعیف و یا حتی فروپاشی این سازمان باشد.

به باور بسیاری از ناظران، هم اکنون با نزدیک شدن بیش از پیش عربستان به آمریکا، می‌توان گفت نقش‌آفرینی شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این سازمان بیش از اعضای آن است. در واقع، رئیس‌جمهوری آمریکا آشکارا با اوپک و سیاست‌گذاری‌هایش در زمینه تولید مخالف است و به دنبال راهی برای تضعیف این سازمان می‌گردد تا به زعم او قیمت‌ها کاهش پیدا کنند.

پیگیری قانون ضد انحصار در آمریکا به نام قانون شرمن (1890) در حالی یکی از راه‌های مقابله با بقای اوپک است که خروج یک عضو قدیمی از این سازمان و سست شدن پایه‌های اتحاد میان سایر اعضا، راه‌حل خوبی برای آمریکایی ها به نظر می‌رسد.

بلومبرگ نیز گزارش داد، از سال 2003 و سقوط صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق، برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا همواره تلاش کرده‌اند که عراق را مجاب به ترک اوپک کنند. اخیراً بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز از تلاش‌هایی برای فروپاشی اوپک خبر داده است.

در همین راستا، بسیاری از ناظران، تضعیف اوپک را که از سوی آمریکا دنبال می شود، در راستای تضعیف ایران ارزیابی کرده اند. در همین زمینه، حضور برایان هوک در نشست اوپک نیز با هدف تضعیف جایگاه و دستورکارهای ایران در بازار نفت ارزیابی شده است.

روسیه نیز یکی از بازیگرانی است که در راستای منافع نفتی خود، تضعیف اوپک را دنبال می کند. به همین جهت است که مسکو در ماه های اخیر به سمت و سوی اثرگذاری بر این سازمان از طریق توافق با عربستان پیش رفته است. به طور کلی، علاوه بر اثرگذاری بازیگران خارج از اوپک بر تصمیم گیری های این سازمان و تلاش آن ها برای تضعیفش، همبستگی در داخل اوپک در پی تضاد منافع در خصوص کاهش تولید نفت و خروج ناگهانی قطر از این گروه نیز زیر سؤال رفته است.

در همین رابطه، چندان دور از انتظار نیست که بازیگرانی همچون عراق و کویت ـ که از تصمیم گیری های اتخاذ شده در این سازمان ناراضی هستند ـ نیز گزینه خروج از سازمان را انتخاب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
تمام سازمان های بین المللی بی ارزش شدن.همه تحت فرمان آمریکا هستن.ما نباید با عضو شدن در چنین سازمان هایی برای خودمون مشکل درست کنیم.از اوپک هم خارچ بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
پرفسور خارج بشیم که چی بشه؟ ما توی اوپک قدرت داریم خارج بشیم که چی بشه مثلا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
احسنت! کاملاً درست می فرمایید. ای کاش مردم کمی از بصیرت شما رو داشتند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
تیم ترامپ برای همراه کردن داوطلبانه 8 کشور اصلی وارد کننده نفت ایران که به انها معافیت موقت داده یک پیشنهاد فنی قابل توجه و مشروط به انها داده است. به این معنی که اگر امریکا بتواند قیمت نفت در بازار جهانی را که در اکتبر و اوج چانه زدن این 8 کشور با امریکا برای معافیت واردات نفت ارزان ایران بالای 85 دلار بوده است بعد از نوامبر به زیر 65 دلار کاهش دهد در انزمان این کشورها به خصوص 5 کشور ژاپن و تایوان و ایتالیا و یونان و تایوان و ترکیه موافقت کنند که از این معافیت استفاده نکنند و حتی چین و هند هم تعهد دادند که خرید نفت خود را کاهش دهند. به همین دلیل است که ترامپ و تیم او موکدا از عربستان و اوپک می خواهند تولید خود را کاهش ندهند تا هم ایران و هم روسیه را در فشار بی سابقه قرار دهند. منطق این پیشنهاد ساده است. مثلا کره جنوبی در اکتبر که قیمت نفت ایران 80 دلار بود صحبت از تخفیف و مزیت اقتصادی واردات 300 هزار بشکه نفت از ایران با تخفیف 10 دلاری می کرد. یعنی سودی برابر 90 میلیون دلار در ماه برای کره جنوبی! ولی در جواب امریکا هم گفته در صورتیکه قیمت نفت از 80 دلار اکتبر به زیر 60 دلار برسد با توجه به واردات 3 میلیون بشکه ای در روز کره جنوبی یعنی سودی 1800 میلیون دلار در ماه یا 20 برابر سودی که کره جنوبی از خرید نفت تخفیف دار ایران به دست خواهد اورد! بنابراین دیگر کره جنوبی هیچ توجیهی برای تاکید بر واردات نفت از ایران نخواهد داشت. همه ان 8 کشور به همین شکل. به همین دلیل است که می بینید این 5 کشور با وجود گذشت بیشتر از یکماه هنوز از معافیتهای واردات نفت ایران استفاده نکردند و هیچ برنامه مشخصی برای خرید نفت ایران ارایه ندادند. ولی امریکا هم دستش را باز گذاشته که در صورت تغییر قیمت ها و بالا رفتن قیمت نفت به بالا 65 دلار با خرید نفت ایران توسط انها به صورت تک محموله موافقت کند و در نتیجه کنترل کامل بازار جهانی نفت دیگر نه در اختیار اوپک یا روسیه بلکه در اختیار تیم ترامپ خواهد بود.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
هرچقدر بخواهیم تولید کنیم وهرچقدر میخواهیم بفروشیم..قمت بالای نفت ضرر نیست براتولید کننده صنعتی.افزایش قیمت مصرف کننده است که کشورهای نفت خیزاند.
شک نکنید توطئه غرب و آمریکا برای کنترل منابع انرژی جهانه.
پوتین همدست و مهرهٔ خودشونه
اصلا اوپک گذاشتند تا کشورهای غربی براحتی تولید وفروش کشورهای صادر کننده نفت را کنترل کنند . اوپک چه بدرد ایران میخوره و قطر برای اینکه سیطره عربستان بر اوپک برهم زند تهدید به خروج از اوپک کرد ودیدید که عربستان چطوری 180 درجه چرخید واز ترس واز قطر دعوت کرد به عربستان برود
امریکا شفاف میگویدولی دشمن تاریخی و اصلی ایران روسیه وانگلستانه.عامل فقر وبدبختی ومصیبت منطقه این دو کشور هستند حالا هی بگو کشور دوست روسیه .اونا منافع کشورشان را میخاند.وتابع سود و سود ...هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
درست میگی،اما کو گوش شنوا.
پوتین واقعا پوتین است






باید اونو به پا کرد تا بدونه با کی طرفه

این روانی با همه عکس میندازه از دیوانه آل سعود بگیر تا نتانیاهوی کودک کوش.
باید با دنیا تعامل داشت این را عقل سلیم می گوید و ۴۰ سال تجربه ناموفق
یادش بخیر یه زمانی همه کاره اوپک بودیم . کسی جرات نداشت رو حرفمون حرف بزنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
کی رو میگی دقیقا؟
پوتین پوتین پوتین پیش تموم رهبران جهان هم میره باز به فکر منافع خودش مارو از هر چی پوتین سربازی بد اورد هرچی همسایه داریم همه چوب دو سر نچسن انگار شانس ما بود
تکیه کردن به سیاست روسیه و قطر و بقیه دوستان حماقت محض و عین خیانت به ایران است برای بقا باید از مردم قدرت گرفت نه از ایادی بیگانه این اولین اصل وطن پرستی است این را آقایان باید بفهمند که چگونه به قدرت رسیدند با مردم ایران یا با بیگانگان؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
گل گفتی ولی موضوع اصلی دقیقا کسانین که باعث دور شدن ایران از صحنه های تاثیرگذاری در دنیا دارن میشن کسانی که بشدت مقابل تنش زدایی ایستادن وسیاست تنش زاییو (اتفاقا چه در داخل وچه درخارج)دنبال میکنن. ونفعشون در تفرقه وداشتن دشمنه. نه وجود رقابت درست. چون مسیری که طی میکنند به میل وخاسته اکثریت مردم نیست بنابراین فقط با ساز مخالفت کوک کردن واستفاده از هرابزاری حتی خونهای پاک بادادن شعارها دارن منافع یک ملت بزرگ وهمپای دشمنان قسم خورده ایران ازبین میبرن. وطنز تلخشم اینه که صدای ماهابهیچ جایی (در زمین البته) نمیرسه.
عباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
این یک حقیقت است که حکومت ها قدرتشان را از مردم می‌گیرند نه عوامل خارجی
هزاران درود
اوپک ساختاری است که کمپانی های نفتی بوجود اوردند وان کنترل بازاز نفت ازطریق کنترل صادرات نفت توسط صادر کنندگان بود.این صحیح است که قیمت نفت با عرضه زیاد پائین می اید ولی این عرضه فقط در اختیار اوپک نیست. عرضه نفت در داخل کشورهای نفت خیز وروسیه مطابق با ارزش های جهانی نیست.بسیاربسیا ارزانتر است.ولی در کشورهای صنعتی اینگونه نیست. قیمت سوخت معادل ارزش بینالمللی بعلاوه سودها ومالیات های دیگر است.اگر بنزین را در شرایط فعلی با قیمت نفت زیر بشکهای شصت دلار۳.۱دلار وبیشتر بر هر گالن امریکائی بگیریم.قیمت نفت خام ان ۱.۵ دلار است.پنجاه وپنج سنت مالیات دارد.حدود یک دلار هزینه تصفیه وفروش وسود بر ان دریافت میگردد. چون کمپانی های نفتی کنترل کننده نفت جهانی اند وتولید بصورت انحصاری ویا شراکت در اختیار انان است لذا سود کمپانی های نفتی بصورت خالص بسیار بسیار زیادتر از کشورهای نفت خیز است.مضافا اینکه از دیاد قیمت نفت هم ارزش کالاهای غیرنفتی رابالا میبرد وهم ارزش خدمات نفتی انها را.لذا سود کمپانی های نفتی از طریق افزایش قیمت نفت فوقالعاده بالاست.مضافا اینه گاز امروز رقیبی بسیار مهم برای نفت است.cngسوخت متعارفی در وسایل نقلیه شده است.از نظر حرارتی که نفت را کنار گذاشته است.بالا رفتن ارزش نفت ارزش گاز را هم بالامیبرد.کشورهای نفت خیز هم دلارشان را یا اسلحه میخرند یا سامسونگ با پسوندهای هرروز بالاتر یا در بانک ها ذخیره میکنند ویا غیره. لذا کاهش قیمت نفت برای جهان مستکبر زیان بیشتری دارد.گرچه در توازن تجاری انها تاثیر مثبت میکند.کاهش قیمت نفت تایر زیادی در رکود اقتصاد سرمایه داری جهانی دارد.اقتصاد نفت در جهان از تولید وتوزیع داخلی ومصرف در امدهای حاصله ازان مطابق ایران نیست.اقتصادجهانی سرمایه داری است گرچه ممکن است کشورهائی سوسیالیستی در داخل عمل کنند.در گذشته های دور ایران پیشنهادمیکرد قیمت نفت با قیمت برخی کالاها وخدمات دیگر بالانس شود.ما دوستان کمپانی های نفتی هستیم یا رقبای انها.قیمت نفت با توجه به عدم سرمایه گذاری داخلی برخی کشورها افزایش فوقالعاده مقطعی داشت.برخی سرمایه کردند وبرخی موبایل وات اشغال خریدند.من امیدوارم ایران از اوپک خارج شود.تجارت نفت بایستی با قیمت محصولات وخدمات هر کشور و تورم دران کشور وتورم جهانی به نوعی متغیر محاسبه گردد. امروز حتی قیمت نفت از میزان تولید تبعیت کامل نمیکند.وبازارهای تعیین قیمت ساز خودشان را تاحدودی میزنند.قیمت نفت دست کمپانی ها است. کشورهای نفتی حمالته حتب.
بزن قدش!!!!!
مهترين اهرم براى كنترل كشورهاى شرق اسيا واروپا توسط نظام حاكم جهانى نفت است انها با تمام قدرت ميزان توليد بهاء فروش وبازار نفت را مديريت ميكنند واگراين اهرم را ازدست بدهند جهان براى انها مثل خودروى بدون فرمان خواهد شد
به خدا قسم، روسیه خائن ترین کشور دنیا برای ماست. چرا از تاریخ عبرت نمیگیریم؟ مطمئناً مسئولین زمانی متوجه خواهند شد که کار از کار گذشته!!!
فقط وفقط بخاطر اینکه توتال از ایران رفت و تمام اطلاعات نفتی سکوی مشترک رو به قطر داد و قطر متوجه شد که باید میدان مشترک گازی رو چپاول کنه نفت در دست خودشه ابتدا میدان گازی مشترک با ایران باید تبدیل به ثروت افسانه ای بشه
همه اینها از برکات بیژن زنگنه وزیر نفت دولت بی تدبیر و نامیدی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار