بازدید 9693
۱

توضیح سفیر صربستان از وضعیت پناهجویان ایرانی

کد خبر: ۸۴۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 28 October 2018

سفیر جمهوری صربستان در تهران ضمن ارائه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت توقف رژیم لغو روادید میان ایران و صربستان، تاکید کرد: دولت صربستان برای پناهجویانی که در مرزها هستند کمپ‌هایی را تدارک دیده و شرایط برای این افراد بد نیست گرچه پناهنده‌ها برای عبور از مرز فاقد ویزا هستند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات صرب همچنین با اشاره به روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور، ابراز کرد: تحریم‌هایی که برای ایران اعمال می‌شود، مربوط به آمریکا و نه تحریم‌های بین‌المللی است. دولت صربستان در تعامل با ایران همانند اتحادیه اروپا عمل می‌کند.

دراکان تودوروویچ، سفیر جمهوری صربستان با حضور در خبرگزاری ایسنا درباره توقف رژیم لغو روادید میان ایران و صربستان گفت: صربستان از اولین کشورهای اروپایی بود که اخذ ویزا برای شهروندان ایرانی را لغو کرد، البته بعد از ۲۷ سال پرواز مستقیم از تهران به بلگراد انجام شد و شرکت‌های هوایپیمایی ایران ایر و ماهان پروازهایی را به بلگراد دارند و از این طریق گردشگران زیادی به صربستان سفر کردند.

وی افزود: درواقع ما مساله پنهانی در منتفی شدن لغو روادید بین دو کشور نداشتیم و همه چیز واضح بود و همان‌طور که سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اعلام کرد و برخی از نمایندگان مجلس ایران هم در این باره صحبت کردند با توجه به مشکل پیش آمده و سوء استفاده برخی از افراد از لغو روادید، این موضوع در سطوح عالی مورد بررسی قرار گرفت قبل از این که ما خواسته باشیم تصمیمی بگیریم.

این دیپلمات صربستانی خاطرنشان کرد: ما دو کشور دوست هستیم و نمی‌خواهیم هیچ مساله پنهانی بین دو کشور وجود داشته باشد. در سال گذشته علاوه بر ایران، برای هند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز لغو ویزا انجام شد و اگر این موضوعات در مورد ایران پیش نمی‌آمد، ۱۰۰ درصد آن را ادامه می‌دادیم.

توقف لغو روادید ارتباطی با در خواست عضویت صربستان در اتحادیه اروپا ندارد

وی درباره این‌که آیا منتفی شدن لغو روادید با در خواست صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا ارتباط دارد، اظهار کرد: درست است که صربستان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است و یک روز باید کاملا از قانون اتحادیه اروپا استفاده کند اما هنوز وقتش نرسیده است. شهروندان صربستان بدون ویزا به اروپا سفر می‌کنند و اگر بخواهند با ویزا رفت و آمد کنند حتما خیلی سخت خواهد بود.

۱۰ روزه به درخواست ویزا پاسخ داده می‌شود/درخواست‌های اولویت‌دار زودتر بررسی می‌شود

سفیر صربستان در تهران همچنین در مورد این که چند روزه به درخواست‌ها برای صدور ویزا پاسخ داده شده و رسیدگی می‌شود؟ گفت: این مساله بستگی به نوع درخواست‌ها دارد و تقریبا تا ۱۰ روز طول می کشد، برخی از درخواست‌ها هم یا از طریق آژانس‌های مسافرتی مطرح و یا به صورت دعوت‌نامه از سوی افرادی که در صربستان هستند، انجام می‌شود.

این دیپلمات صرب در ادامه بیان کرد: البته مواردی هم بوده که برای ۶ بازرگان، ۶ ویزا در یک روز صادر کردیم، در واقع در خواست‌هایی که نیاز به فوریت رسیدگی داشته باشد، زودتر بررسی ‌شده و بدون مشکلی در همان روز ویزا صادر می شود.

وی تصریح کرد: برای تسریع در صدور ویزا در تهران کارمندان بیش‌تری از صربستان به سفارت خواهند آمد تا در روند صدور ویزا و سرعت بخشیدن به کارها کمک کنند.

پناهجوها تنها با پاسپورت امکان عبور از مرز را دارند/ تدارک کمپ‌ برای پناهجویان توسط صربستان

سفیر جمهوری صربستان در تهران همچنین درباره وضعیت پناهنده‌هایی که در مرز صربستان و کرواسی قرار دارند، گفت: صربستان برای مهاجرین کمپ‌هایی تهیه کرده تا به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود. البته در کمپ‌ها برای این افراد شرایط بدی وجود ندارد و تنها مشکل این است که پناجوها تلاش می‌کنند تا از صربستان به کشورهای دیگر بروند.

وی افزود: مرز بین صربستان و کرواسی بسته شده و تنها با داشتن پاسپورت امکان عبور از مرز وجود دارد، با توجه به این‌که کرواسی عضو اتحادیه اروپا است برای ورود به این کشور باید حتما ویزا داشته باشند، البته صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست و فقط مردم صربستان می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند لذا سایر مهاجرینی که به صربستان آمده‌اند بدون پاسپورت نمی‌توانند به کرواسی یا هر کشور دیگری بروند.

سفیر صربستان در تهران همچنین درباره سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: روابط دو کشور ایران و صربستان به سال ۱۹۳۷ یعنی ۸۱ سال پیش بر می‌گردد که کنسولی از طرف پادشاه صرب در ایران حضور داشت و اولین سفارت ما در هتل فردوسی در نزدیکی وزارت امور خارجه بود و این نشان می‌دهد که تاریخ روابط دیپلماسی بین دو کشور خیلی طولانی و قدیمی است آن‌هم در سال‌هایی که فقط ۲۰ کشور در ایران سفارت داشتند.

وی تصریح کرد: در مورد روابط در سطح مقامات ایران و صربستان هم باید بگویم حدود سه سال پیش وزیر امور خارجه صربستان سفری به تهران داشت که در پاسخ به آن دکتر ظریف در سال جاری میلادی به بلگراد سفر کرد، البته دو وزیر همواره در حاشیه اجلاس‌ها و نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار دارند و هماهنگی‌های خوبی بین دو وزارت خارجه وجود دارد.

همکاری وزارت‌خانه‌های دفاع ایران وصربستان با ایجاد دفتر ارتش این کشور در تهران

این دیپلمات صرب بیان کرد: طی هفته جاری بعد از ۲۶ سال نماینده‌ای از ارتش صربستان به تهران سفر می‌کند و دفتر نظامی به منظور همکاری بین دو وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان در محل سفارت ایجاد می‌شود که تنها در حوزه دفاعی مسئولیت دارد.

وی همچنین درباره این که دولتش چه دیدگاهی نسبت به تحریم‌ها علیه ایران دارد، گفت: بسیار واضح است که این‌ها، تحریم های آمریکا و نه تحریم‌های بین‌المللی است. موقعیت صربستان مانند اتحادیه اروپا است و ما مشکلی نداریم و همان طور که اتحادیه اروپا به دنبال ساز و کاری برای ادامه داشتن روابط تجاری و اقتصادی با ایران است ما هم به تبعیت از آن‌ها عمل می کنیم.

وی ابراز کرد: ما هم در تحریم‌ها قرار داشتیم و می دانیم که تحریم‌ها اگر ضد یک دولت است در واقع علیه مردم یک کشور انجام می‌شود و ما مخالف تحریم‌ها هستیم.

تحریم‌های آمریکا تاثیری بر روابط ایران و صربستان ندارد

سفیر صربستان در تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد سیاست‌های یک‌جانبه گرایی آمریکا در عرصه بین‌المللی و اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما روابط خیلی خوبی با ایران، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر داریم، تحریم‌های آمریکا تاثیری بر روابط ما با ایران ندارد و همان طور که گفتم موقعیت صربستان مانند موقعیت اتحادیه اروپا است و فرقی ندارد.

سطح روابط تجاری دو کشور در آینده نزدیک بیش‌تر و بهتر خواهد بود

این دیپلمات صربستانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور اظهار کرد: حجم روابط تجاری در سال گذشته تنها ۲۱ میلیون دلار بوده و اطمینان دارم که در حال حاضر به دلیل انجام پرواز مستقیم، گردشگری و سرمایه گذاری دو کشور افزایش داشته است. فعالیت‌هایی در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی در ایران داریم به عنوان نمونه در دزفول اقداماتی در بخش کشاورزی و تولید انواع بذر در حال انجام است و سال گذشته نیز هیاتی از وزارت کشاورزی صربستان به مازندران سفر کرده و دو تفاهم‌نامه هم به امضا رسید.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کشاورزی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم، گفت: ما در زمینه فعالیت‌های اقتصادی گام به گام پیش می‌رویم و باید منتظر باشیم که این همکاری‌ها در آینده نزدیک بیش‌تر و بهتر باشد. البته به منظور توسعه مناسبات تجاری کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و بلگراد دیداری در ماه ژوئن میان برگزار شد.

سفیر جمهوری صربستان در تهران همچنین بیان کرد: محصولاتی مانند میوه، پسته، زعفران، برخی از محصولات پتروشیمی از جمله کالاهای صادراتی از ایران هستند و از سوی دیگر صربستان نیز برخی از قطعات خودرو و یا فوم‌های مورد نیاز در صنعت را به ایران صادر می کند.

وی افزود: در سایر زمینه‌ها اعم از فرهنگی، ورزشی و ... نیز روابط خوبی داریم، اخیرا هفته فیلم صربستان در سه شهر تهران، تبریزو شیراز اجرای برنامه داشت و ایران هم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در بلگراد شرکت دارد و باید یادآوری کنم که ۷۰ کتاب از فارسی به صربی ترجمه شده و از این طریق می‌توانیم هنر ایرانی را بشناسیم.

این دیپلمات صرب افزود: همچنین مرکز فرهنگی ایرانی در بلگراد خیلی فعال است و با سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز تعامل خوبی داریم.

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و صربستان نداشته است

وی درباره این‌که آیا روابط اقتصادی ایران و صربستان قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تغییری کرده است یا خیر؟ گفت: ارتباطات تجاری عالی داشته‌ایم و در بخش اقتصادی و روابط ما تاثیر چندانی نداشته است. البته در سفری هم که آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران به مسکو داشت با رئیس پارلمان صربستان نیز گفت وگوهایی درباره مساله اقتصادی انجام دادند و در سفری هم که وزیر امور خارجه ایران به صربستان داشت هیات تجاری بزرگی به همراه او آمده بودند.

ایران سیاست واضحی در منطقه دارد و در امور سایر کشورها دخالت نمی‌کند

سفیر صربستان در تهران در ادامه این گفت و گو درباره رابطه تهران و ریاض اظهار کرد: بنده یک سال و نیم در ریاض به عنوان سفیر صربستان بودم، می‌دانم که ایران مهم‌ترین کشور در این منطقه است و روابط بین ایران و عربستان خوب نیست. دلایلی هست و می‌دانیم که ایران یک سیاست واضحی دارد و در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و این خیلی خوب است.

این دیپلمات صرب افزود: ما احترام می‌گذاریم به این که ایران در امور سایر کشورها دخالتی ندارد و همان طور که دکتر ظریف گفت ایران آماده گفت‌وگو با تمام کشورها در منطقه و حتی عربستان است.

در ایران هیچ مشکلی به لحاظ امنیتی وجود ندارد

وی تصریح کرد: من اولین دیپلمات صرب در عربستان بودم، خدا را شکر که اکنون در ایران هستم، ایران کشوری است که نه تنها دخالتی در امور دیگران ندارد بلکه از تروریسم حمایت نمی کند و او خود هدف تروریسم است. حتی در کتابم نوشته‌ام که حزب الله گروه تروریستی نیست، گروه جامع شیعی در لبنان است و در سیاست، پارلمان،‌ اقتصاد و ... مشارکت دارد.

سفیر جمهوری صربستان در تهران همچنین بیان کرد: خوشحالم که می‌توانم بگویم در ایران هیچ مشکلی به لحاظ امنیتی وجود ندارد و فکر می‌کنم ما می‌توانیم از ایران در بحث مبارزه با تروریسم بسیار بیاموزیم، برخی می گفتند ایران از تروریسم حمایت می‌کند اما می دانم که این گونه نیست. به یاد دارم آقای بروجردی که رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ایران بود سفری به بلگراد داشت و با وزیر خارجه ما دیدار کرد. بنده آن‌جا به وزیر خارجه‌مان گفتم هیچ کشور شیعی از تروریسم حمایت نمی کند و حتی تروریست ندارد.

این دیپلمات صرب خاطرنشان کرد: من مطمئن بودم که این حرف را گفتم و افتخار می‌کنم که در ایران هستم، پیش از این در لیبی، اردن، سوریه و عربستان بودم اما حضور در ایران بهترین لحظات زندگی من تاکنون بوده است.

هیچ‌کس در جهان از کشته شدن روزنامه‌نگاران حمایت نمی‌کند

وی در ادامه درباره موضع دولت صربستان در مساله کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول گفت: در این باره هیچ واکنشی در روزنامه‌های صربستان پیدا نکردم، چون روزنامه های صربستان را در اینجا نمی خوانم، اما فکر می‌کنم هیچ‌کس در جهان از کشته شدن روزنامه نگاران حمایت نمی‌کند.

سفیر صربستان در تهران همچنین بیان کرد: اطلاع زیادی ندارم اما امیدوارم به زودی موضوع روشن شود، دولت صربستان هم، زمانی می‌تواند موضع‌گیری کند که مساله مشخص باشد.

صربستان روابط خوبی با همسایگان خود در منطقه بالکان دارد

این دیپلمات صربستانی همچنین درباره وضعیت در منطقه بالکان هم گفت: روابط بهتری در بالکان با تهران داریم و اولین سفیری که در تهران ملاقات کردم سفیر کشور کرواسی بود و خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و این نتیجه سیاست‌ها در بالکان است.

وی تاکید کرد: صربستان روابط خوبی با همسایگان خود در منطقه بالکان دارد مانند روابطی که ایران با کشورهای منطقه خود دارد، طبیعی است مشکلاتی هم وجود دارد اما باید برای هر مشکلی راه حلی پیدا کنیم و این راه حل فقط با گفت‌وگو و تبادل نظر و نه جنگ و مبارزه امکان پذیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ای روزگار ، ما کجا بودیم ویوگسلاوی . حالا برای ما تعیین تکلیف می کنن.!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار