بازدید 7266
آخوندی هم با استعفا از قطار دولت دوازدهم پیاده شد

جایگزین آخوندی کیست؟

امروز نامه ای در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود در مورخه 10 شهریور 1397 استعفا داده است. آخوندی در نامه استعفای خود به اختلافی که در ارتباط با روش بازآفرینی شهری با رئیس جمهور دارد اشاره کرده است و همین موضوع را عاملی برای استعفای خود عنوان نموده است. جایگزین آخوندی چه کسی خواهد بود؟ 
کد خبر: ۸۴۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 20 October 2018

جایگزین آخوندی کیست؟امروز نامه ای در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود در مورخه 10 شهریور 1397 استعفا داده است. آخوندی در نامه استعفای خود به اختلافی که در ارتباط با روش بازآفرینی شهری با رئیس جمهور دارد اشاره کرده است و همین موضوع را عاملی برای استعفای خود عنوان نموده است. جایگزین آخوندی چه کسی خواهد بود؟ 

به گزارش تابناک اقتصادی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی استعفا داد! این خبری بود که امروز در رسانه ها منتشر شد و ضمیمه آن نامه ای بود که آخوندی در کانال تلگرامی خودش قرار داده بود و در آن از دلایل استعفایش گفته بود. آخوندی در متن این نامه که به رئیس جمهور نوشته شده بود و تاریخ آن نشان می داد که مربوط به 10 شهریورماه 1397 می باشد، ذکر کرده بود:

"پیرو سه بار درخواستی که در سال گذشته از محضر جنابعالی داشتم اجازه می خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم. به نظر نمی رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین، در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این بار با در خواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.

من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم های آمریکا شاهدیم دقیقاً نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمتتان خارج شوم. ولی درخواست دارم که این زمان از پایان مهر ماه سال جاری فراتر نرود. برای جنابعالی در دولت و مردم عزیز ایران آرزوی توفیق و سرافرازی دارم".

جایگزین آخوندی کیست؟

حالا پرسش این است که آخوندی که تا به امروز چندین مرتبه برای پاسخ به سئوالات نمایندگان به مجلس رفته بود و هر بار توانسته بود رای اعتماد دوباره از مجلس بگیرد و به کابینه بازگردد چگونه این بار با استعفای خود کنار رفت؟

همان گونه که در متن استعفانامۀ آخوندی به آن اشاره شده، وی عنوان نموده است که در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر رئیس جمهور نمی تواند کار موثری انجام دهد و به همین دلیل استعفا می دهد.   

اما اختلاف نظرهای آخوندی با رئیس جمهور در این زمینه از چه زمانی آغاز شد؟

اولین اختلاف نظر رئیس جمهور در این مورد با آخوندی، در همان روزهای ابتدای شکل گیری دولت دوازدهم نمود پیدا کرد. در اواخر مهر ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور در ابلاغیه ای به شهرداری تهران مجوز داد که در بافت فرسوده پروانه احداث برج و بلندمرتبه صادر کند. این در حالی بود که شورای عالی شهرسازی و معماری به ریاست عباس آخوندی، پیش از این ابلاغ هر گونه بلندمرتبه سازی در تهران را ممنوع اعلام کرده بود.

دومین اختلاف نظر رئیس جمهور با آخوندی در این زمینه که شاید مهمترین دلیل استعفای آخوندی بوده است، به انتصاب اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت فرسوده باز می گردد. اکبر ترکان در 4 دی ماه 96 به این سمت منصوب شد و این در حالی بود که وظیفه مشاوره در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده تا قبل از این بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود و با این انتصاب عملاً این وظیفه از وزارت راه و شهرسازی سلب شد. این آغاز یک دوئل دو نفره بین آخوندی و ترکان بود که از گذشته نیز با یکدیگر مشکل داشتند. نمودهای این اختلافات دو نفره را می توان در مصاحبه های اکبر ترکان مشاهده نمود. ترکان در 3 اردیبهشت ماه 1397 طی مصاحبه ای رفتار آخوندی را مستبدانه عنوان کرد و گفت: وزیر راه به دلیل ناراحتی از قضیه استیضاح به جان سازمان نظام مهندسی افتاده است. همچنین وی در هفته نخست مهر ماه سال جاری و در حاشیه انتخابات دوره هشتم هیات مدیره های سازمان های استانی نظام مهندی ساختمان با انتقاد از ابلاغیه ها و ابطال پروانه اشتغال به حرفه مهندسی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان گفت: آخوندی فکر می کند «همه چیز بلد» است.

به هر صورت هر آنچه بود بلاخره آخوندی با کارنامه نه چندان درخشان خود در بخش مسکن، از وزارت راه و شهرسازی کنار رفت و حالا این پرسش مطرح است که چه کسی جایگزین وی خواهد شد؟

رئیس جمهور روحانی پس از قبول استعفای آخوندی، محمد اسلامی استاندار فعلی مازندران را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. محسن بیگلربیگی رئیس ستاد فضای مجازی رئیس جمهور نیز طی توئیتی اعلام کرد که محمد اسلامی در مورخه 29 مهر 1397 به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی خواهد شد.

جایگزین آخوندی کیست؟

محمد اسلامی ورنامخواستی متولد 1 مهر 1335 در استان اصفهان می باشد. وی دانش آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال 1358 در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در سال 1360 و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال 1383 است.

از سوابق اجرایی وی می توان به مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران1382 ـ 1374، قائم مقام سازمان صنایع هوافضا 1384 ـ 1383، عضو شورای عالی هواپیمایی کشور از سال 88 تاکنون، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران از سال 93 تاکنون، رئیس هیأت مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مسضعفان از سال 1390 ـ 1391 و رئیس هیأت مدیره شرکت عمران و مسکن ایران 1395 ـ 1391 اشاره نمود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر