بازدید 5165

فتاوای آیت الله سیستانی در مورد کنترل جمعیت

فتاوای آیت الله سیستانی در مورد کنترل جمعیت
کد خبر: ۸۴۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 17 October 2018

فتاوای آیت الله سیستانی

(مسأله69) جايز است كه زن از داروهاي پيشگيري از حاملگي – به شرط آنكه به او زيان مهمي نزند- استفاده كند، حتی اگر شوهر راضی نباشد مگر اینکه با حقی از حقوق شرعی او منافات داشته باشد.

(مسأله70) جايز است كه زن از دستگاه پيشگيري از حاملگي و مانند آن – اگر ضرر مهمي به او نزند- استفاده كند، ليكن درصورتي كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايي كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتي از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسي غير از شوهر اين كاررا انجام دهد، مگر در صورت ضرورت مانند اينكه بچه دار شدن براي او ضرر داشته باشد، یا مستلزم حرجی باشد که معمولا تحمل نمی شود با فرض اینکه راه دیگری برای منع حمل نباشد یا اگر باشد بازهم مستلزم ضرر یا حرج باشد این در صورتی كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مي كند، وگرنه بنابراحتیاط واجب باید در هر حال ترک شود..

(مسأله71)جايز است زن با عمل جراحى لوله‏هاى رحم را ببندد هر چند مستلزم اين باشد كه ديگر هرگز باردار نشود ، ولى اين عمل جايز نيست در صورتى كه متوقف باشد بر كشف قسمتى از بدن كه ستر آن واجب باشد ، يا لمس قسمتى كه لمس آن بدون دستكش جايز نيست ، مگر در حال ضرورت با تفصيلى كه گذشت . و جايز نيست عمل جراحى براى برداشتن رحم ، يا تخمدانها و مانند آن كه ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد ، مگر اين كه بيمارى اين ضرورت را ايجاب نمايد . و مانند اين احكام در مورد مرد نيز جارى است البته ، اگر عمل جراحى به دست كسى جز شوهر صورت گيرد ، و موجب نگاه به آنچه به آن جايز نيست و لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست ، باشد ، در اين صورت اين عمل جايز نيست ، مگر در صورت ضرورت ، مانند اينكه بچه‏دار شدن براى او ضرر داشته باشد ، حكم اين مسأله تماماً درباره مرد نيز جارى است.

(مسأله72) انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جايز نيست ، مگر اين كه باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، يا مستلزم حرج شديدى باشد كه معمولاً تحمل نمى‏شود ، كه در اين صورت قبل از دميدن روح و جان گرفتن جنين اسقاط آن جايز است ، و بعد از آن مطلقاً جايز نيست . و اگر مادر حمل خود را بياندازد ، ديه آن بر مادر واجب است ، و بايد آن را به پدر يا ديگر ورثه‏اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بياندازد ، ديه‏اش بر او واجب است ، و بايد آن را به مادر بپردازد . و اگر مباشر اسقاط پزشك باشد ديه بر او واجب است ، مگر اينكه وارث ببخشد ، هر چند اسقاط جنين به درخواست پدر و ماذدر باشد . و كافى است در ديه جنين پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دويست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنين پسر باشد ، و نصف اين مقدار اگر دختر باشد . و ـ بنابر احتياط واجب ـ ديه جنينى كه در رحم بميرد نيز همين مقدار است . و اگر جنين جان نداشته باشد در صورتى كه نطفه باشد كافى است در ديه آن يكصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دويست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سيصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بيست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش كامل باشند پانصد و بيست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتياط واجب ـ فرقى بين پسر و دختر در فرض جان نداشتن نيست

(مسأله73)جايز است كه زن از داروهايى كه عادت ماهانه را از وقت عادى خود به عقب مى‏اندازد ، براى اتمام برخى واجبات ـ چون روزه و مناسك حج و جز آن ـ استفاده كند ، مشروط بر آنكه اين كار به او زيان مهمى نزند ، و اگر در صورت استفاده از اين داروها ، خونى ببيند كه متصل نباشد ، گر چه در ايام عادتش باشد ، مشمول احكام حيض نخواهد بود

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر