بازدید 10054
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «سردرگمی بازار نفت با پیام‌های توئیتری ترامپ» تا «ارزبری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری مونتاژ خودروهای چینی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دولت ترامپ ارائه معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را می‌پذیرد، بخشودگی جرایم بانکی تا پایان سال تمدید شد، گزارش جدید IMF از اقتصاد ایران، بورس آمریکا به زودی ۵۰ درصد سقوط می‌کند، مرغ یک هفته‌ای بیش از ۸ درصد گران شد، چه کسانی نمی‌خواهند بازار ارز روی آرامش ببیند؟، ازسرگیری ذخیره نفت ایران در دالیان چین پس از ۴ سال و رشوه ۶۰۰ میلیونی معاون وزیر به صندوق تامین اجتماعی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 10 October 2018

از «سردرگمی بازار نفت با پیام‌های توئیتری ترامپ» تا «۴۰۰ میلیون دلار ارز صرف مونتاژ خودرو‌های چینی در کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دولت ترامپ ارائه معافیت از تحریم های نفتی ایران را می پذیرد، بخشودگی جرایم بانکی تا پایان سال تمدید شد، گزارش جدید IMF از اقتصاد ایران، بورس آمریکا به زودی ۵۰ درصد سقوط می‌کند، مرغ یک‌ هفته‌ای بیش از 8 درصد گران شد، چه کسانی نمی‌خواهند بازار ارز روی آرامش ببیند؟، ازسرگیری ذخیره نفت ایران در دالیان چین پس از ۴ سال و رشوه ۶۰۰ میلیونی معاون وزیر به صندوق تامین اجتماعی را در بر دارد.

دولت ترامپ ارائه معافیت از تحریم های نفتی ایران را می پذیرد

تارنمای واشنگتن فری بیکن گزارش داد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معافیت از تحریم های نفتی ایران به برخی کشورها را پذیرفته است. این تارنما به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت: دولت ترامپ به رغم وعده ای که برای تشدید تحریم ها علیه تهران داده بود، پذیرفته است که به برخی کشورها اجازه تداوم واردات نفت از ایران را بدهد. این مقام ها افزودند که برخی کشورها از تحریم هایی که قرار است در 4 نوامبر (13 آبان) علیه ایران اعمال شود، به صورت موقت معاف می شوند. به نوشته واشنگتن فری بیکن، برخی مقام های دولت ترامپ در تلاش هستند تا از طریق معافیت و دیگر امتیازها، شدت تحریم ها علیه ایران را کاهش دهند. خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه به نقل از یک مقام دولت آمریکا خبر داد که واشنگتن در حال بررسی معافیت های تحریمی برای کشورهایی است که واردات نفت خود را از ایران کاهش می دهند. واشنگتن فری بیکن روز دوشنبه نیز خبری مبنی درخواست وزارت خزانه داری آمریکا از دولت ترامپ برای حفظ دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی منتشر کرد. این تارنما آمریکایی نوشت: مقام های ارشد وزارت خزانه داری دولت ترامپ از جمله مقام هایی که امیدوار به حفظ توافق هسته ای هستند تلاش می کنند تا ایران به سیستم بانکی سوئیفت متصل بماند. سوئیفت یک سیستم پولی بین المللی است که تراکنش های مالی فرامرزی از طریق آن انجام می شود. به گفته منابع آگاه، مقام های سوئیفت هفته گذشته در واشنگتن دیدارهایی با مقام های دولت آمریکا انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که ایران همچنان به سیستم بانکی بین المللی دسترسی خواهد داشت. /ایرنا

بخشودگی جرایم بانکی تا پایان سال تمدید شد

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: بند و تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ اصلاح شد، در این بند تاکید شده بود به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کند، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند. وی گفت: در اصلاحیه آمد که اگر تولیدکنندگان بدهی سررسید شده تا پایان سال ۹۶ خود را تا پایان سال ۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها موظف هستند اصل و سود را طبق قرارداد بدون احتساب جریمه، دریافت و تسویه کنند، در واقع مهلت شهریور ماه این حکم تا پایان سال تمدید شد. /خانه ملت

سردرگمی بازار نفت با پیام‌های توئیتری ترامپ

وزیر انرژی روسیه گفت که پیام های توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بازار نفت را دچار سردرگمی می کند. «آلکساندر نوواک» دیروز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 یادآورشد: پیام های توئیتری ترامپ و اظهارات پرهیجان وی بازار جهانی نفت را پرتلاطم می کند و در نتیجه آن بهای کنونی نفت به خاطر هیجان های شرکت کنندگان در آن از سطح معمولی فراتر رفته است. وی ادامه داد: در واقع شرکت کنندگان در بازار جهانی نفت نمی دانند چگونه اقدام و آینده بازار چگونه خواهد بود؛ بهای کنونی نفت در بازار با توجه به توئیت های ترامپ به میزان زیادی افزایش یافته است. وزیر انرژی روسیه به رویکرد مسکو درباره افزایش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: در ظاهر تصور می شود که افزایش قیمت نفت به سود ماست زیرا درآمدهای ما بیشتر می شود و کمپانی های نفتی روسیه سود بیشتری به دست می آورند. نوواک افزود:اکنون مدیران برخی شرکت های روسی که در بازار جهانی فعالیت دارند، عنوان می کنند که بهتر است بهای نفت به جای افزایش باثبات باشد. وزیر انرژی روسیه یادآورشد که بهای 65 تا 75 دلار برای هر بشکه نفت ریسک بروز بحران جدید در بازار جهانی را کاهش می دهد و ما نمی خواهیم سود زودگذر داشته باشیم چرا که پس از هر افزایشی، کاهش قیمت در راه خواهد بود. 

گزارش جدید IMF از اقتصاد ایران/ پیش‌بینی نرخ رشد منفی اقتصادی

با توجه به تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول تحت عنوان چشم انداز اقتصادی جهان که به صورت دوره ای آن را منتشر می کند، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی توسط این نهاد پولی بین المللی منفی ۱.۵ درصد برآورد شده؛ ضمن اینکه این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی منفی ۳.۶ درصد خواهد بود. این در حالی است که صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳.۷ درصد پیش بینی کرده بود. همچنین برآورد صندوق بین المللی پول از نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۹.۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۴.۱ درصد برآورد شده است؛ در حالی که تورم ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹.۶ درصد تخمین زده شده است. صندوق بین المللی پول تراز حساب جاری ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱.۳ درصد و این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۳ درصد است. همچنین تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی رقم ۲.۲ درصد اعلام شده بود. بر پایه این گزارش، صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران را در سال جاری میلادی ۱۲.۸ درصد و برای سال ۲۰۱۹ نیز ۱۴.۳ درصد برآورد کرد؛ ضمن اینکه نرخ بیکاری ایران در سال گذشته میلادی ۱۱.۸ درصد تخمین زده شده بود.

از «سردرگمی بازار نفت با پیام‌های توئیتری ترامپ» تا «۴۰۰ میلیون دلار ارز صرف مونتاژ خودرو‌های چینی در کشور»

بورس تهران دوباره در مدار مثبت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، بر خلاف پنج روز  کاری گذشته با افزایش ۵۶۶۲ واحدی معادل ۳.۲۳ درصد به رقم ۱۸۰ هزار و ۸۴۷ واحد رسید. نماگر کل در پنج روز، در مجموع 20 هزار و 792 واحد عقب نشینی کرده بود. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۶۵۴ واحدی معادل ۳.۲۳ درصد به رقم ۵۲ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل با افت ۲۰۰ واحدی معادل ۰.۶۷ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۹۸۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۴۲ واحدی معادل ۰.۶۷ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۶۰۴ واحد افزایش معادل ۲.۹۷ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۴ هزار و ۸۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۴۴۷۸ واحد افزایش معادل ۳.۳۹ درصد به رقم ۱۳۶ هزار و ۷۷۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۹۸۰۰ واحد افزایش معادل ۲.۹۴ درصد همراه بود و عدد ۳۴۳ هزار و ۱۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

نماینده سابق کنگره آمریکا: بورس آمریکا به زودی ۵۰ درصد سقوط می‌کند

ران پائول، نماینده سابق جمهوریخواه در کنگره آمریکا، معتقد است: افزایش قابل توجه سوددهی اوراق قرضه در آمریکا نشان می‌دهد این کشور در معرض یک رکود بزرگ بالقوه قرار دارد و بازارهای مالی در آمریکا به سرعت به سمت سقوط پیش می‌روند. وی در مصاحبه با شبکه CNBC گفت: ما به شکل نامطلوبی در حال نزدیک شدن به این روند هستیم. البته من شگفت‌زده نمی‌شوم اگر کسی برای آینده نزدیک با نظرات من موافق نباشد. پائول در حالی این اظهارات را بیان کرده است که نرخ سود اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری آمریکا به بالاترین میزان در ۷ سال گذشته رسیده و نگرانی‌ها نسبت به افزایش تورم را افزایش داده است. این سیاستمدار بازنشسته می‌گوید: شما با نگاهی به تاریخ سیاست‌های پولی به خوبی متوجه می‌شوید که وقتی شما نرخ ارز را بالا برده، نرخ سود را افزایش می‌دهید، بیش از حد هزینه و فراتر از آن چیزی که دارید زندگی می‌کنید این اتفاقات می‌افتد؛ چراکه باید یک هماهنگی در این زمینه وجود داشته باشد. وی گفت: آمریکا بزرگ‌ترین حباب تاریخ بشریت را در شرایط کنونی در اقتصاد خود دارد. این نخستین بار نیست که پائول چنین هشدارهایی را داده است. وی سال‌هاست که به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد که زمانی که بالاخره این حباب بترکد، می‌تواند ارزش بازارهای بورس را به نصف کاهش دهد.

سهام آسیایی به پایین‌ترین میزان ۱۷ماهه رسید

روز سه‌شنبه، در حالی‌ که چین اجازه داد ارزش یوآن از نرخ خود پایین‌تر بیاید که این اقدام، تاثیر روانی بالایی برای بازارها داشته و ارز بازارهای در حال ظهور را تحت فشار قرار داده است. در عین حال، سهام آسیا به پایین‌ترین میزان ۱۷ ماهه خود رسیده است. این در حالی است که روپیه پاکستان، در اقدامی که به نظر کاهش نرخ ارز توسط بانک مرکزی می‌آمد، حدود ۵ درصد سقوط کرد. تحلیل‌گر جی‌پی‌مورگان در یادداشتی نوشت: ریسک در بازارها به سطح بالایی رسیده است و سهام همه جا در حال سقوط هستند. او ادامه می‌دهد: در حالی که کند شدن شتاب اقتصادی چین با افزایش فشارهای آمریکا همراه شده است، تضعیف نرخ یوآن به نظر، راهی برای آزاد کردن این فشارها است و احتمالا تا پایان سال، نرخ برابری آن از سطح ۷.۰ فراتر خواهد رفت. بانک مرکزی چین روز سه‌شنبه، نرخ برابری یوآن با دلار را در ۶.۹۰۱۹ فیکس کرد و با عبور از مرز مهم ۶.۹۰۰۰ باعث شده تا با افزایش گمانه‌زنی‌ها، نرخ یوآن در بازار لحظه‌ای به ۶.۱۹۲۰ برسد. این افت برای صادرکنندگان خبر خوبی بود و شرکت‌های بزرگ شاخص شانگهای ۰.۳ درصد رشد کردند؛ اما این درحالی است که روز دوشنبه سهام این شاخص، ۴.۳ درصد سقوط داشتند که بدترین سقوط یک‌روزه آنها از اوایل ۲۰۱۶ تا کنون است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، پس از این که روز دوشنبه در پایین‌ترین سطح خود از ماه می سال گذشته بسته شد، امروز بدون تغییر ماند. نیکی ژاپن ۱.۳ درصد سقوط کرد که بخشی از این افت، به علت افزایش ارزش ین در برابر دلار بوده است.

قیمت نفت صعودی شد

روز سه‌شنبه، در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا، حرکت طوفان بزرگ در خلیج مکزیک در کنار بروز نشانه‌های بیشتری از کاهش صادرات نفت ایران به عنوان سومین صادرکننده بزرگ اوپک، سبب شد تا قیمت نفت دوباره بالا رود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت خام، تا ساعت ۱۰:۴۱ به وقت تهران ۴۵ سنت یا ۰۵ درصد رشد کرد و به ۸۴.۳۶ دلار رسید. همچنین در جلسه معاملاتی دیروز قیمت این شاخص نفتی تا ۸۲.۶۶ دلار هم سقوط کرده بود و سپس دوباره بهبود یافت. از سوی دیگر، هفته گذشته برنت به رکورد ۴ ساله ۸۶.۷۴ دلار رسیده بود. بر این اساس، پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴۱ سنت یا ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۷۴.۷۰ دلار رسید.

مرغ یک‌ هفته‌ای بیش از 8 درصد گران شد

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به سیزدهم مهر را اعلام کرد که مطابق با آن، قیمت ۱۰ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش یافت. بر این اساس، در هفته منتهی به سیزدهم مهرماه نرخ لبنیات ۲.۹ درصد، تخم مرغ ۴.۳ درصد، برنج ۱.۴ درصد، حبوب ۱.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۶ درصد، گوشت قرمز ۰.۱ درصد، گوشت مرغ ۸.۳ درصد، قندوشکر ۰.۱ درصد، چای ۰.۴ درصد و روغن نباتی ۶.۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ میوه‌های تازه ۱.۲ درصد کاهش یافت.

بازار اوراق مسکن؛ همبستگی منفی «تسه»‌ با سهام

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) دیروز با افت یک درصدی به قیمت 61 هزار و 480 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای اوراق تسهیلات در جریان معاملات روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. این در حالی است که قیمت‌ها در این بازار طی هفته اخیر بیش از 5/ 3 درصد رشد کرده‌اند. در چند روز اخیر، همبستگی منفی نسبتا معناداری بین سهام و اوراق برقرار بود. به‌طوری که اوراق تسهیلات با جهش‌های سهام افت کرد و سپس با ریزش ارزش سهام، به مدار صعود بازگشت. این الگو در معاملات دیروز بازارها نیز انعکاس یافت. در واقع، در حالی که شاخص سهام روز گذشته مجددا به مسیر صعودی بازگشت، سررسیدهای مختلف اوراق با خروج نسبی نقدینگی از این بازار، عمدتا تحت فشار عرضه قرار گرفتند و غالبا با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

چه کسانی نمی‌خواهند بازار ارز روی آرامش ببیند؟

چندی پیش با مداخله بانک مرکزی و حضور فعالانه این بانک بازار روی آرامش به خود دید و روند کاهشی قیمت ها ادامه یافت، این نکته بارها از سوی فعالین اقتصادی در روزهای گذشته گفته شد و بسیاری روند نزولی کاهش نرخ ارز را ادامه دار دانستند. اما در کنار اینها، دلالان ارز و کسانی که از نرخ های موهوم و واهی سود می بردند، از پا ننشسته و تلاش کرده اند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. فعالیت سوداگران بازار ارز به طمع کسب سود بیشتر و ضربه وارد کردن به اقتصاد حقیقی و تولید ادامه دارد. جزئیات بیشتر

ازسرگیری ذخیره نفت ایران در دالیان چین پس از ۴ سال

رویترز گزارش داد: روز دوشنبه نفت کشی حامل 2 میلیون بشکه نفت ایران محموله خود را در یک مخزن ذخیره در بندر دالیان در شمال شرقی چین تخلیه کرد. خریداران نفت ایران، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از تحریم های آمریکا علیه بخش نفت این کشور ، که در 4 نوامبر اجرایی می‌شود کاهش یافته اند. ایران قبلا در دور آخر تحریم‌ها در 2014 نفت خود را در مخزنی در بندر دالیان چین نگه می داشت و بعد به خریدارانش در کره جنوبی و هند می فروخت. به گزارش یک منبع کشتیرانی در دالیان، یک نفتکش بسیار بزرگ که برای شرکت ملی نفتکش ایران کار میکند، نفت ایران را به یک مخزن متصل در بخش زینگانگ بندر رساند. این اولین محموله نفت ایرانی بود که طی چهار سال اخیر در این مخزن تخلیه شد. طبق اطلاعات رادار نفتکشها ،این نفتکش بندر نفتی جزیره خارک ایران را در 12 سپتامبر ترک کرده بود. منطقه زینگانگ محل چندین مخزن ذخیره نفت است که ذخایر تجاری و استراتژیک را نگه میدارد. شرکت نفت ملی چین و شرکت دالیان پورت هر دو مسئول ذخیره سازی نفت در این مکان هستند. یک مدیر سایت ذخیره سازی نفت خام در بندر دالیان چین نظری نداد و گفت به خاطر تحریم‌های آمریکا اکنون بدترین زمان برای هرگونه اظهار نظر در مورد نفت ایران است. /تسنیم

رشوه ۶۰۰ میلیونی معاون وزیر به صندوق تامین اجتماعی

سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس گفت: روزانه می‌شنویم افراد بازنشسته از چه شیوه‌هایی برای فرار از قانون استفاده می کنند، اما نهادهای نظارتی به خوبی این تخلفات را رصد خواهند کرد. برخی به دنبال بالا بردن درصد جانبازی بودند که با تدبیر بنیاد شهید و امور ایثارگران، برگزاری جلسات شورای رسیدگی به این درخواست‌ها تا بعد از اجرای کامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان به حالت تعلیق درآورد که این امر جای تشکر از دولت دارد. سن بازنشستگی در دستگاه ها متفاوت است و یکی از شیوه ها این است که حق و حقوق بازنشستگی خود را برمی گردانند تا سنوات خدمتی خود را افزایش دهند که تمانی اینها قابل شناسایی و ردیابی است. وی ادامه داد: یکی از معاونین موزرا 600 ملیون به یک صندوق تااین اجتماعی داده تا سوابق خدمتی اش را حذف کند ولی با پاک کردن یک صندوق درست شدنی نیست و اینها قابل ردیابی است.

ارزبری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری مونتاژ خودروهای چینی

خودروهای چینی در شرایطی توانسته‌اند سهم خود را از بازار ایران طی امسال به بیش از ۱۷ درصد برسانند که به‌دلیل داخلی‌سازی پایین، از ارزبری بالایی برخوردار هستند. به نقل از دنیای اقتصاد، برای این محاسبه، می‌توان چند مفروض را شامل سهم ۱۴ تا ۲۰ درصدی رنگ و مونتاژ و لاستیک از کل پروسه تولید، حاشیه سود ۲۰ درصدی برای شرکت تولیدکننده خودروهای چینی و سهم ۸۰ درصدی قیمت تمام‌شده در نظر گرفت. بر این اساس، ۸۰ درصد از قیمت تمام‌شده خودرو را نیز سهم قطعات منفصله لحاظ می‌کنیم که با توجه به مفروضات قبلی، می‌توان نتیجه گرفت سهم قطعات منفصله از کل ارزش خودروهای چینی، ۶۴ درصد است. ازآنجاکه قیمت ارز مرجع در سه ماه نخست سال، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و میانگین تعرفه واردات قطعات منفصله نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود، می‌توان با یک عملیات ساده ریاضی، عددی قریب به صحت را برای میزان ارزبری خودروهای چینی در سه ماه ابتدایی امسال به دست آورد. بر این اساس، عدد حاصل از «ضرب سهم قطعات منفصله از کل ارزش خودرو» در «قیمت کارخانه» ضرب در «تیراژ» را بر نرخ ارز مرجع تقسیم و حاصل آن را از میانگین تعرفه (۳۵ درصد) کسر می‌کنیم. با توجه به تقریب‌های در نظر گرفته شده، میزان ارزبری خودروهای چینی مونتاژ داخل در سه ماه نخست امسال و بر اساس نرخ ارز مرجع، رقمی حدود ۴۰۰میلیون دلار برآورد می‌شود. این عدد به‌طور تقریبی است، اما با توجه به مفروضات، می‌توان آن را قریب به صحت دانست. اگر رقم موردنظر را برای کل سال و به‌صورت خطی و یکسان در نظر بگیریم، ارزبری امسال خودروهای چینی، یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خواهد بود.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
با سلام من طرفدار خودروی چینی نیستم ولی طرفدار ورود خودروی با کیفیت و کم مصرف هستم شما که همیشه به ارزبری واردات خودرو گیر میدهید با توجه به اینکه واردات خودرو حداقل چند هزار تا شغل ایجاد میکند و نزایای دیگری نیز داردچرا و به چه علت به میزان ارزبری موزهیچ اشاره ایی نمیکنید که بود و نبودش فرقی برای مردم ندارد
قیمت دلار باید کاهش داده شود تا تورم مهار گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
دولت نمیذاره قیمت دلار پایین بیاد چون خودش پول نفت را به دلار میگیره به ملت ریال میده.
خودروهای چینی روزبروز کیفیتش بهتر میشود ولی ایرانی خیر برای خرید خودروی ایرانی مانند صف ایستادن در نانوایی بربری شلوغی است که یا نان خمیر است ویا سوخته و شاطر هم میگوید همینی که هست وبا ریختن چند عدد کنجد هم قیمتش را چندین برابر میدهد ...
برای برخی از مدیران بانک ها اصلا حکم بازنشستگی نمی زنند تا لازم باشد برود .قانون بازنشستگی نقص وارد یعنی ۴۰ سال کار کن ولی حکم برات نزنند و کار کن و حقوق نجومی مدیریتی بگیر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار