بازدید 59087
پیش از افزایش دوباره قیمت خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود؛

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

مدت‌ها بود زمزمه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها مطرح بود تا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد، شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالا‌ها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد؛ اما ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت است. این امر در حالی رخ می‌دهد که با حذف شورای رقابت، به نوعی زمینه برای آزادسازی قیمت خودرو‌ها و نزدیک شدن آن به قیمت بازار فراهم خواهد شد. البته که این کار برای حذف رانت موجود بسیار مؤثر است، ولی پیش از هر اقدامی باید انحصار دو خودروساز بشکند!
کد خبر: ۸۴۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 09 October 2018

پیش از افزایش دوباره قیمت خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود + قیمت خودروهای وارداتی بدون تعرفهمدت‌ها بود زمزمه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها مطرح بود تا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد، شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالا‌ها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد؛ اما ستاد تنظیم بازار تعیین کننده قیمت است. این امر در حالی رخ می‌دهد که با حذف شورای رقابت، به نوعی زمینه برای آزادسازی قیمت خودرو‌ها و نزدیک شدن آن به قیمت بازار فراهم خواهد شد. البته که این کار برای حذف رانت موجود بسیار مؤثر است، ولی پیش از هر اقدامی باید انحصار دو خودروساز بشکند!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ مطابق ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت موظف است برای بازارهایی که انحصاری هستند، دستورالعمل تنظیم قیمت را صادر کند. با توجه به این که حدود 88 درصد بازار خودروهای داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور است، بنابراین شورای رقابت موظف است در این بازار جهت قیمت گذاری ورود کند.

بنابراین از اواخر سال 1391 شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودروهای داخلی انتخاب شد و در آغاز کار، این نهاد مسئولیت تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازان کشور را بر عهده داشت؛ اما رفته رفته با افزایش قیمت خودروها، بازه فعالیت این شورا نیز کوچکتر شد و شورای رقابت تنها تعیین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را بر عهده داشت.

با آغاز سال جاری و با افزایش دستمزدها و افزایش نرخ ارز، قیمت قطعات و هزینه تولید خودرو افزایش یافت و از این رو دو خودروساز بزرگ کشور دست به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود زدند؛ هر چند این کار بر خلاف قانون بود، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به این افزایش قیمت ها چراغ سبز نشان داد و گفت: اگر این افزایش قیمت ها بیش از 9.5 درصد باشد، غیرقانونی است!

در 22 خرداد ماه سال جاری، شورای رقابت به مانند هر سال جهت تعیین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان جلسه ای تشکیل داد و اعلام کرد که قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو مجازند، 5.6 تا 7.1 درصد افزایش یابند. با گذشت زمان و آغاز تحریم های خودروسازان و خارج شدن واردات قطعات از فهرست اقلامی که مشمول ارز دولتی بودند، خودروسازان اعلام کردند که افزایش قیمت مجددی باید صورت گیرد و قیمت های اعلام شده شورای رقابت را قبول ندارند.

با تعطیلات دو هفته ای خودروسازان، قیمت خودروها در بازار آزاد به حدی افزایش یافت که تنها تعداد انگشت شماری از خودروها از جمله پراید در بازه قیمت گذاری شورای رقابت قرار گرفتند. با این اتفاق، فشار خودروسازان برای حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها بیشتر شد. خودروسازان در واقع به دنبال آن بودند که با حذف شورای رقابت دست به آزادسازی قیمت خودروها بزنند.

در نهایت کار به جایی رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور 1397 اعلام کرد، بنا بر مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت ‌گذاری نیست و می‌ تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت ‌ها را تعیین و تصویب می‌ کند.

نحوه تعیین قیمت خودروها نیز به این صورت خواهد بود که با اعلام نرخ تورم بخشی، نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت ‌ها و خودروهایی که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند را به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌ کند و این ستاد در صورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده می ‌دهد؛ اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می ‌شود.

با این اوضاع، عملاً خواسته خودروسازان که همانا حذف شورای رقابت از قیمت گذاری و آزادسازی قیمت خودرو و نزدیک نمودن آن به قیمت بازاری خودروها بود عملی شده است. البته این وضعیت یک حسن دارد و آن این که رانت موجود عملاً حذف می شود، ولی برای اجرای آزادسازی قیمت های خودرو، پیش نیاز اساسی نیز وجود دارد و آن این که صنعت خودروسازی از انحصار دو خودروساز بزرگ کشور خارج شود و بازار به سمت رقابتی تر شدن پیش برود. هم اکنون سایت ثبت سفارش برای واردات خودروها بسته است و حتی در هنگامی که این سایت برای ثبت سفارش خودروها باز بود، شرایط تعرفه ای به گونه ای بود که قیمت خودروهای وارد شده عملاً بسیار بیشتر از خودروهای تولید داخل بود و این یعنی انحصار کامل خودروسازان داخلی.

حالا پیشنهاد این است که برای شکستن انحصار در زمینه ساخت خودرو و آزادسازی قیمت خودروها، در بلندمدت اجازه ورود سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه تولید خودرو در داخل هستند، داده شود و در کوتاه مدت هم اجازه ورود خودروهای خارجی هم رده قیمتی خودروهای پرتقاضای داخلی بدون اعمال تعرفه وارداتی داده شود.

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

اگر تعرفه نبود، ایرانیان چه خودروهای خارجی را با قیمت مناسب سوار می شدند!

در فهرست زیر برخی خودروهای خارجی در رده قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان مشاهده می شود. شایان ذکر است که این قیمت ها از بازار خودرویی امارات استخراج شده است و واحد قیمت گذاری هم درهم امارات می باشد. ما برای تبدیل واحد پول درهم به تومان از قیمت درهم در سامانه نیما استفاده کرده ایم. هر درهم در سامانه نیما حدود 2200 تومان است.

شرکت سازنده

خودرو

سال تولید خودرو

قیمت خودرو به درهم

قیمت خودرو به تومان

هیوندای

Veloster

2018

67900

149,380,000

هیوندای

Elantra

2018

56,500

124,300,000

هیوندای

I10

2018

32,500

71,500,000

هیوندای

Santa Fe 2018 83,900 184,580,000

هیوندای

Sonata 2018 69,900 153,780,000

چری

Tiggo 5 2018 51,345 112,959,000

چری

Tiggo 7 2018 69,200 152,240,000

کیا

Cerato 2019 56,900 125,180,000

کیا

Optima 2018 68,900 151,580,000

کیا

Sportage 2019 68,000 149,600,000

کیا

Sorento 2018 86,900 191,180,000

تویوتا

Corolla 2019 70,900 155,980,000

تویوتا

Prius 2017 89,900 197,780,000

تویوتا

RAV-4 2018 89,900 197,780,000

تویوتا

Hilux 2017 68,500 150,700,000

جک

S3 SUV 2018 40,900 89,980,000

جدول فوق تنها نمونه ای از خودروهاست که اگر بنا بر آزادسازی واردات خودرو (بدون تعرفه) باشد، می توان شاهد رقابت آن ها با خودروهای تولید داخل و یا مونتاژ داخلی باشیم که این روزها در همین محدوده قیمت، تنها گزینه مردم برای خرید هستند. پس باید خطاب به مسئولینی که قرار هست برای تعیین قیمت خودروهای داخلی تصمیم گیری و نرخ ها را به قیمت واقعی بازار تعیین کنند، یادآور شد که لازمه قیمت گذاری واقعی و ایجاد رقابت در بازار خودرو، شکستن انحصار بازار از دست دو خودروساز بزرگ کشور است و برای این کار در گام نخست باید مسئولین این حوزه، موانع واردات خودرو را برطرف کنند و با حذف تعرفه و یا کمترین تعرفه واردات، موافقت کنند تا در نهایت مصرف کننده واقعی، با توجه به بودجه خود، قدرت انتخاب داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸۹
فقط میشه گفت عمراااااااااااااااااااااااااا اگه این دو تا شرکت بزارن و کلا هیچ دولتی حریفه اینا نشده و نمیشه شما هم فقط وقتتون رو تلف میکنین واسه نوشتن این مقاله ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تابناک جان قیمت درهم را ارزان گرفتید همین الان درهم 3700 هست نه 2200
ارز نیما را که به خودرو نمیتونند بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تو ایران فقط بنزین رو با فوب خلیج فارس مقایسه میکنن و هدفشون رسوندن بنزین به فوب خلیج فارسه . بقیه چیزا با فوب جیب خودشون قیمت گذاری میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
آيا شما فكر مي كنيد فقط دو شركت بزرگ مقصر هستند؟؟ تا وقتي كه عمده سهام اين خودروسازان دست دولت و شبه دولتي هست و يا اعضاي هيئت مديره از معاونين و مديران وزارت صمت انتخاب مي شوند روزگار خودرويي كشور از اين بهتر نمي شود. بهانه آقايان هم اين است كه اگر تعرفه را كاهش يا حذف كنيم 200-300 هزار نفر كارگر بيكار خواهند شد.
درصورتي كه از محل اجازه ورود و توليد محصولات جديد كل هزينه و حقوق پرسنل پرداخت خواهد شد
اصفهانی
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دفتر شرکت ایرانخودرو در آلمان که جهت صادرات تاسیس شده بود تبدیل شده به محلی برای یک عده که حقوق های نجومی بگیرن و سالیان سال اونجا راحت زندگی کنن و پاسپورت آلمانی بگیرن!! جالبه که بعضی هاشون با مدرک دیپلم ایران دارن اونجا کار می کنن!!!! معلومه که اینها نمیزارن واردات آزاد بشه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
کاش یه گزارش از دفاترشون در خارج کشور تهیه میکردید
ناشناس
| Romania |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
قدرت خرید مردم پایینه، توقع نداشته باشین چیزی بهتر از پراید تولید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چرا باید حمایت کردن ازشون

به اسم حما یت از کارگر ایرانی جان ایرانی های
بدبخت رو به خطر انداختن

خب رو چیزای دیگه سرمایه گذاری کنن بابا ماها نمیتونیم خودرو تولید کنیم
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اتفاقا برعکس درهم را گرون حساب کردن اینها قیمت واقعی نیست
تو رو خدا ببین چه ظلمی در حق مردم این مملکت میشه
آخه چرا به بهانه حمایت از گاری سازی دو شرکت "لوس" 80 میلیون جمعیت کشور را از لذت داشتن ماشین ایمن و راحت محروم میکنید؟؟؟!!!!
بخدا ظلم میکنید
به والله خیانت میکنید
تعرفه رو بردارید تا این 2 شرکت ظالم حساب کار دستشون بیاد
تو رو خدا مقایسه کنید النترا و دنا پلاس توربو یک قیمت
این کجا و آن کجا
تورو خدا چرا دارید این ظلم را در حق این مردم میکنید
برای چی؟!
صنعت خودرو سازی که در مواقع سختی های اقتصادی به جای اینکه لنگر تعادل و آرامش باشه خودش میشه ی معظل،،،،
انقدر سود و نفع تو این خودروسازی ها هست که جلوی این کارارو مبگیرن
افسوس و صد افسوس که در این کشور داشتن حداقل ها فقط یک آرزوی محال است...
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سلام جان كلام را گفتي عزيز درود بر شرف شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دیگه مردن هم شده دغدغه قیمت قبر سر به فلک زده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سلام.وای بر کسانی که با ضعف مدیریت خودشون مردم را اینطور خوار می کنند.
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دقیقا حرف دل اکثر مردم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
من الان ۳۴سالمه همین طور که توی این سال ها خواب همچین ماشین هایی را ندیدم بقیه عمرم هم نخواهم دید افسوس و صد افسوس
سلام هر چي فكر ميكنم اعلام قيمت خودرو در كدام كشور ديگري بغير از ايران انهم قيمت كارخانه اي كه وجود ندارد اعلام ميشود جاي را پيدا نكردم ، واقعا و حقيقتا اعلام قيمت سكه و دلار و اين نچسب خودرو بنفع چه كساني است عامه مردم ، اگهي دادن به مردم ، و ......... يك خودرو بين دو دلال معامله ميشود ميشود مبناي عامه مردم ، چرا اينقدر ظلم
سخنت بسیار متین است تابناک جان . تازه اگر در مقیاس کلان مثلا یک کشتی خودرو بر از ژاپن و کره یا چین . و از یک برند و مستقیما خودرو را وارد کنید تا ۲۵٪ قیمتها کاهش هم خواهد داشت !
این موضوع در مورد کالاهای اساسی مانند یخچال فریزر و لباسشویی و اجاق گاز و آبمیوه گیری و چرخ گوشت و ... بسیار بسیار بیشتر مشهود خواهد بود . جالب اینکه تمام مونتاژ کاران داخلی همه قطعاتشان را یا از هند و یا چین وارد میکنند و به اسم تولید داخل به ملت بدبخت می اندازند .
لطفا یک تحقیق هم راجع به لوازم خانگی ذکر شده داشته باشید . نبایست چند تا گردن کلفت تولید کننده نما بیایند کارگران بدبخت را سپر کنند ( متاسفانه تریبونهای قدرتمند اینجور افراد هم ظاهرا یک سهمی از این سفره دارند )
کدام تولید ؟؟ کدام خودکفایی ؟؟؟ اولین قربانیان تمام این کارگاههای مونتاژ کارگران هستند . وامهای کلان مفت و ارزهای مفت را میگیرند و تبدیل به بنجل میکنند ..
پاسخ ها
بصير
| United States of America |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
اين صحبت ها إحساسي و دور از منطق است.
حتى كشورى مانند امريكا كه از نظر صنعتى حرف اول را در دنيا ميزند براى حمايت از صنايع داخلى خود از جمله خودروسازى اقدام به وضع تعرفه ميكند ايا جاى تعجب و تاسف ندارد كه عده اى در ايران براى برداشتن تعرفه كه بمثابه باز كردن بى حساب و كتاب واردات خودرو ميباشد بام تا شام تبليغات گمراه كننده راه مياندازند.
در حال حاضر بيش از دويست هزار اشتغال مستقيم در صنايع خودروسازى و قطعه سازى وجود دارد ايا عاقلانه و رواست كه با ايجاد رقابت نامتوازن اين تعداد فرصت شغلى را به نابودى بكشيم
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
دوست عزیز "بصیر" شما که می فرمایید " آیا عاقلانه و رواست که با ایجاد رقابت نامتوازن دویست هزار فرصت شغلی را به نابودی بکشانیم.. به نظر شما واقعا منطقی، عقلانی و رواست با جان 80 میلیون ایرانی بازی کنین
نصیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
بصیر جان . تولیدات آمریکا از نظر کیفیت و قیمت و سطح تکنولوژی در حدی است که رضایت مردمش را حلب میکند بنحویکه نیازی به کالاهای خارجی وارداتی ندارند
من فکر میکنم شما یکی از قطعه سازان کشور هستید که از این وضعیت انحصاری سود میبرید
من یک کیا سراتوی 2019 میخوام، اما با این قیمت دلار و این تعرفه گمرکی ممکن نیست.
والله از زندگی فقط یک زندگی آرام و ایمن در رانندگی میخواهیم. همین
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
حتما باید 2019 باشه؟!!!!!!! 2018 قبول نیست؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
منم آرزوم ، یک پراید نا ایمن است.
خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
بله تعرفه داره ولی خودش هم خودرو داره ولی پیش فروش دو ساله و قیمت زمان تحویل و خودرو نامعلوم رو تحویل مردم نمی ده . ضمنا اون دویست هزار شغل رو هم مردم نباید با خون عزیزانشان ( بیکیفیتی ) پاسخ بدهند
moh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
40 سال داریم گول این تفکر می خوریم و ملت را بیچاره کردیم
2
آخ آخ آخ باز هم بدبخت ملت ایران.
تابناک جان میشه یک گزارش بین المللی تهیه کنید و در یک جدول ملل بدبخت را بر اساس آیتمهای مختلف رده بندی کنید.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خخخخخخخخخخخخ
چه تعرفه باشد چه نباشد برای مردم ایران فرقی نمیکند مثلا اگر ارزش پول ملی کشور ما با دیگر کشورها معادل هم نباشد چی فرقی میکند . یعنی کشور که با حقوق دلار با نرخ جهانی حقوق میگیرد و همان حقوق در داخل ایران دریافت نمیشود . ولی از یک طرف دیگر میشود قضاوت کرد که اگر تعرفه نبود مردم مجبور نبودند که پراید سوار شوند با مبلغی بیشتر ماشین خارجی سوار میشدند
برخی نذارند لابی خودروسازان بشکند. چون خودشان منفعت می برند. هزاران نفر انسن بی گناه در جاده ها می میرند
کارت درسته تابناک، فکر میکنید اینهمه آلودگی برای چیه؟ بخاطر موتورهای خودرویی که دانش فنی آن متعلق به 30-40 سال پیشه. .
قبلا که دلار وارد کشور میشد تعرفه گمرک خودرو وارداتی بالا بود. حالا که ورود دلار به ایران کمتر میشه دیگه امیدی نیست که تعرفه خودرو کمتر بشه
حمایت از اختلاس داخل چی میشه پس
چری تیگو ۵ 2016 دویست میلیون تومان
پرشیا طراحی 1998 صد میلیون
پراید طراحی 1980 پنجاه میلیون
سه شنبه ۱۷ مهر ساعت ۱۲:۳۰
یورو ۱۶۹۰۰
دلار ۱۴۷۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
عوضش fatf داریم. تازه برجامِ بدون موجود مزاحم هم هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
از برکات دولت تدبیر و امید با حمایت کامل اصلاح طلبها در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
درود بر نویسنده این مقاله و وای بر اونهاییکه ما را از لوازم روز دنیا محروم میکنند.
هیچوقت همچین اتفاقی نمی فته
نمایندگی تویوتا خوب میخوره رو ماشیناش. تفاوت سانتافه و RAV4 پنج هزار درهم است در حالی که در بازار ایران 200 میلیون تومان تفاوت دارند.
تعرفه برداشته بشه که دیگه هیچکس ماشین ایران خودرو و سایپا رو سوار نمیشه و در مدت کوتاهی باید جمع کنند. ایران خودرو و سایپا و کسانی که اجازه فعالیت این چنینی به این دو کارخونه دادند به عنوان جنایت علیه بشریت باید دادگاهی بشوند.
پاسخ ها
arad
| United States of America |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
هم جنایت علیه جان و مال مردم و هم ایمان مردم ...
خوابشو ببینید که تعرفه حذف یا کم شود!!!!
عمرا اگر زور مسئولین به طرفدار این مافیای خودروساز داخلی برسد یک مشت ناکارمد مسئولین زور میگویند و هیچ شخصی در مملکت جلودارشان نیست.
سال های سال است سر مردم با این پیشنهاد ها گرم است.نگاهی به وعده های انتخاباتی نامزد های ریس جمهوری بیندازید تا برایتان یاد اوری شود.
من به شخصه امیدی ندارم
مردم تو اولویت مسئولین نیست
منافع ی عده خاص و شرکتهای خاص بیشتر براشون اهمیت داره تا جان و مال مردم
مردم ما وقتی می دوند و محصولات این تابوت سازها را تا دو سال آینده پیش خرید می کنند ،لیاقت سوار شدن بر خودروهای به روز را ندارند،این را خودروسازها خوب فهمیده اند،مسئولین هم بهتر میدانند،از ماست که بر ماست،خدایا خواب راحت،همچون خواب مدیران این دو شرکت تابوت ساز،(که هیچ دغدغه ایی جهت حل مشکلات مجموعه ی تحت امرشان را ندارند) را نصیب مردم ایران فرما.
اینها صحبت های منطقی است. اما ما انتخاب کردیم که به گونه دیگری زندگی کنیم!
حالتون خوبه؟ چند درصد مردم خودروهایی با همین قیمت ها رو هم میتونن بخرن؟
والله دارن به حق مصرف کننده و حتی تولید کننده خیانت میکنند. تعرفه زیاد و ممنوعیت واردات خودرو بایستی حذف شوند. بعلاوه، میتونن واردات خودروهای دست دوم خارجی ( 2011 به بعد) را آزاد کنند.
عمو جون اولا تو دنیا هیچ کشوری تعرفه صفر واردات خودرو نداره. دوما واردات آزاد شه سالی ۲۰ میلیارد تقاضای دلاری ایجاد میشه به اندازه کل واردات مواد غذایی که قیمت دلار نیمایی رو دوبل میکنه، سوما و از همه مهمتر تحریم هستیم این ماشینا رو اصن بهمون نمیفروشن که بخوای وارد کنی یا نکنی.
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دوست عزیز در مورد دو موضوع اول تخصص ندارم ولی اگر تحریم هستیم و نمی فروشن پس چطور مناطق آزاد به وفور از این ماشینا وارد میشه منطقه ما که تبریز هست از جلفا اینقدر ماشین فورد امریکایی توی تبریز هست که یک خیابان رو بگردی شاید 10 تا بیشتر فقط خودروی امریکایی ببینی کافیه محدودیت تردد در محدوده مناطق ازاد رو بردارن خودرو راحت وارد کشور میشه بهتره بگین که ژن های خوب نمیزارن خودرو وارد کشور بشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
عمو جون
کلی پول صرف کفن و دفن و معلولیت و درمان و دیه میشه این طوری. همین آلودگی کلی را مریض می کنه. تا حدی که میشه شرایط را بهتر کرد. این کار را هم نباید بکنیم؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
عمو جون شما تو کدوم کشورها بودی که می دونی هیچ کدوم تعرفه صفر واردات خودرو نداره، الان خیلی از کشورهای دنیا تعرفه واردات خودرو ندارند
ایییییییییییییییی نچ نچ نچ قیمتهارو ببین
خدایا تعرفه ها را حذف کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
دعای شما مفهومش حذف مالیات است. در کدام کشور دنیا چنین چیزی میبینید. عقل هم چیز خیلی خوبی است.
مثبت منفیها را برداشتی دیگه تابناکو نمیخونم،سانسورچی چه خبر از مفسدان اقتصادی که تو میدان آزادی اعدام شدن؟راستی مراسم خاکسپاریشون چه روزیه؟خخخخخخخ
وای بر همه ی کسانی که باعث میشن مردم جونشون رو تو جاده ها از دست بدن و خونشون رو می کنن تو شیشه تا مدیراخودشون ویلاهای شیک و بزرگ بخرن
ما که دستمون نمیرسه به جایی و حرفمون به گوش مسئولین نمیره
صدامون فقط به خدا میرسه. خدایا من دستم جایی بند نیست
اينو که ما ميدونيم... بهکسانی بگو که دارن به ريش ما ميخندن...و هر چي آشغال دارن با ما ميندازن.

البته بازم انتخابات ميشه... ما که ديگه راي بده نيستيم... اگر دلار بشه 1000 تومن هم راي نميدم... حالا اينوري باشه يا اونوري براي ما بد بختا فرقي نداره. اگر قيامتي بود اونجا با هم تسويه ميکنيم... اگر هم نبود که خوش بحالتون . ولي حتما هست.
اقا این مسخره بازیا چیه چرا کامنتها مثبت منفی نداره ؟
ظلمی که به خودرو دوستان و ماشینبازها تو ایران میشه هیجاسابقه نداشته
ظلمی به مردم می شود .
با سلام
باید به کسانی مانع ورود ماشین بدون تعرفه شده اند و عملا بازر رانت سایپا و ایران خودرو را در اختیار دارند بگویید شما قاتل هزاران نفر و معلول شدن هزاران نفر دیگر در سال هستید وچون ما ملت زورمان به شما نمی رسد شما را به خدا واگذار می کنیم
خیلی چیزها اگر نبود ایرانی ها الان در رفاه بودند مثل کویت عربستان و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
از چه سالی منظور؟
ارکان دولت و نمایندگان باید جوابگو باشند که چرا با این کارتل های خودروسازی که حتی محصولاتشان تولید ملی نیست و هزینه ساختشان بیشتر از تولیدات خارجی هست و کیفیت هم ندارد و سالانه کشته و معلول زیادی را به جامعه تحمیل میکنندچرا همراهی میکنند؟! بجای توجیه افزایش قیمت بنزین به دنبال این ارتباط مشکوک بین خودرو سازان و مدیران باشند
دست آوردهای چهل ساله !!!!!! ملت صبور و شکیبا ...
و آقایانی که حرف الکی زدنبرای آنها شده عادت ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مرسی حرف حق
تابناک، تابناک! تابنااااااااااااااااااک موافق/مخالف را برداشتی؟
اول از همه بايد خودروسازا رو موظف به تحويل خودروهاي پيش فروش شده قبلي كنند بعد اگ ميخوان قيمت رو آزاد كنن اونم همزمان با آزادسازي ثبت سفارش و البت حذف تعرفه گمركي!
واي به حال سردمداراني كه اينگونه به مردم ظلم ميكنند!
اول خودروهاي چندماه قبل رو بدن تا مردم رو سرشون خراب نشدن!
اتفاقا اگه ورود بدون تعرفه آزاد بشه همه موافقند که حتی بنزین را هم به قیمت آزاد و فوب خلیج فارس بخرند به شرطی که قیمت خودرو همانند سایر مناطق جهان باشد و شما آن را به سه تا پنج برابر سایر کشورها نخرید.
مگر مردم ما براي اتومبيل بدون تعرفه انقلاب كرده اند؟؟؟؟
البته اكثر قریب به اتفاق كشورها تعرفه دارند . جدای از این علت گرانی خودرو های خارجی فقط تعرفه نیست . بی ارزش شدن پول ملی در كنار رانت خواری و فساد اداری بعضی دستگاه ها بیشتر تاثیر دارد. به همان جدول فوق دقت كنید...بسیاری از این قیمت ها هم غیر دسترس است برای ما.
دولت با كمك ايران خودرو و سايپا ملت ايران را به بردگي كشيده وهر كاري را كه مي خواهد مثل برده ها باملت انجام مي دهد. در حاليكه حق ملت ايران اين نيست كه محصولات بي كيفيت توليد داخلي ويا خارجي مث اشغال هاي چيني را استفاده كنند وعدم استفاده از ماشين هاي با كيفيت خارجي به دليل گراني بيش از حد وانتظار سالانه چندين هزار نفر از هموطنانمان را از دست مي دهيم البته دولت هم همين را مي خواهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
توهم زدی. یک کم فیتیله را بکش پایین.
چه کسی گفته سوار شوندگان خودروی خارجی انقدر عزیز شده اند که ارز نیما را که برای واردات مواد اولیه مهم صنعتی به من تولید کننده اختصاص نمی دهند وآن را سهمیه بندی کرده اند به ایشان اختصاص دهند؟برادر گیریم تعرفه نباشد مالیات ارزش افزوده که از پنیرو ماست هم می گیرند چه؟هزینه حمل و ترخیص چه؟خودروهای فرسوده چه ؟هزینه شماره گزاری چه؟سود تاجر وارد کننده چه؟نه برادر توهم نزنید اگر حتی واردات خودرو هم آزاد شود قطعا با نرخ آزاد دلار خواهدبود و نه نرخ نیما و تمام هزینه هایی که گفته شد هم باید پرداخت شود که نتجه 80 درصد گران تر شدن قیمت های فروش به نسبت جدول فوق الذکر خواهد بود.به علاوه تعرفه را می شود کم کرد نه حذف و در جدول واردات کالا حتی دارو هم دارای تعرفه گمرکی صفر درصد نیست که این رقم هم اضافه می شود.
از این بدتر ممنوعیت واردات خودروی دست دوم است ، که به راحتی می توان با یک سوم این قیمت ها ، اتومبیل های 5 سال پیش را خریداری کرد ،
اصلا قرار نیست ملت ایران همانند ملت امارات زندگی کنند چون مردم صبورند. نجیبند همیشه در صحنه اند. اقتصاد مقاومتی. دارند
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
نه عزیز چون درامد ملی امارت نزدیک به ماست ولی به جای 80 میلیون نفر 4 میلیون نفر جمعیت دارد پس یا ریاضی نمی دانی یا در توهم زندگی می کنی چرا خودت را به جای امارات با بنگلادش مقایسه نمی کنی؟در عالم واقع نه این درست است و نه آن
اون لگن چینی ها چی میگن؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تا حالا ماشین های چری رو سوار شدی؟ همین تیگو 5 و 7 یا ایکس 22 ام وی ام رو؟ بشین نظرت عوض میشه
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
مشکل همین جاست عزیزم فکر میکنیم چون سانروف داره مانیتور داره اتومات هم هست خوب چه فرقی با
ماشین خوب خارجی داره نه با پول این لگن چینیها باید سوار النترا شد سراتو شد هیوندا سوناتا شد حق مردم چینی نیست
شنیدید میگن توی اسپانیا ریاست بارسا و رئال خیلی مهم تر از خیلی شغل ها و پست های دولتی هستش؟
این دو تا رئال و بارسای ایران هستن!!!! میدونید چه حجم از پول داره اینجا جابجا میشه؟ منظورم سوده؟
ایا اینا خودروی ملی هم دارن؟ مثلا سمند اگه ایرانیه چرا گرون شد؟؟؟؟ من قبول دارم با گرونی دلار همه چیز گرون میشه ( البته به جز حقوق عوام جامعه) اما اینا نرخ رشدشون دقیقا منطبق با دلاره
بهانه دیگر کارگر ایرانیه؟ خب همین خط مونتاژ ماشین اشغال رو برید از کره و چین و ژاپن ماشین با کیفیت بیارید و منتاژ کنید تا کارگر بیکار نشه
تا کیییییییییییی دروغ؟؟؟؟؟
همین ماشین ها کلی خانواده رو داغدار کرده!!!!
انحصار تا این حد که زه و یه ضبط نذارید روی ماشین و کسی نتونه چیزی بگه؟!
مسئله دقیقا اینجاست که نه تنها ماشین خوب نداریم بلکه حاشیه سود اینا از هر ماشین بالای دو برابره قیمت تمام شده است
هرچند خودمون رو گول نزنیم، ما توانایی خرید ماشین بدون تعرفه ی به پول ما 200 میلیونی رو نداریم اونم با حقوق 2 میلیون
درود به تابناک
حق مطلب ادا کردی
با سلام توليد خودروهاي با سيستم قديمي وبي كيفيت داخلي را كلا متوقف كنيد كشته ها و زخميهاي تصادفات 85درصد كاهش پيدا ميكند الودگي هوا و مصرف بنزين كاهش مي يابد .و خيلي ديگر از مزايا از توقف توليد خودرو حاصل خواهد شد .تا كي مردم بايد تاوان اين خودروهاي بي كيفيت را بدهند .
ما شديم شوروي سابق كه فقط مجبور بودن ماشين لادا سوار بشن
اعداد این جدول قیمت نشان دهنده وضع افتضاح خودرو سازان در ایران است که خودروهای عالی جهان و کره ای قیمتهاش این قدر پایین در می اید ولی خودروهای متوسط این شرکتها چه قدر گران تمام میشوند.
مرگ بر امریکا مرگ بر تویوتا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چه ربطی داره ما خودمان خرابیم
حقیقت اینه که دست خودروسازان و دولت تو یک کاسه س و باهم ملت بدبخت رو می چاپن وگرنه حل مشکل بازار خودرو اونقدرها هم سخت نیست
قیمت های جدولتان با درهم ۲۲۰۰ تومانی است و اشتباه است و درهم نزدیک۳۹۵۰ تومان است یعنی اعداد جدولتان را حداقل در ۲ ضرب کنید تا واقعی باشد مقایسه و قیمت خودروهای محاسباتی تان نصف اندازه واقعی است.
پاسخ ها
علی
| Netherlands |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
برادر هنوز نفهمیدی نگارنده توهم می زند و چون پول خرید را ندارد دنبال رویای قیمت کاهش یافته است؟فکر کنم ایشان همان فردی است که روزی یک مقاله علیه خودروسازان داخلی می نویسد غافل از اینکه اگر ایشان نبودند مردم سوار تویوتا نمی شدند چون مملکت ارز و پولش را ندارد بلکه سوار دوچرخه یا قاطر می شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
استاد عزیز، برای واردات مبنا را ارز بازار ثانویه قرار دادند. همان بازاری که قطعات خودروسازان داخلی را تامین میکند. پس اگر قرار بر رقابت باشد، باید ارز هم یکسان توزیع شود. یعنی ارز نیمایی نه ارز دلالان.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
جواب اقای ساعت ۱۶۵۱: به من یا شما ارز بازار ثانویه نمی دهند و خودروتان را باید ازاد بخرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
این قیمت به زور دلار نفتی بدست میاد. وگر نه قیمت واقعی ارز 5 برابر این مقداره.
وای بر باعثان وبانیان حمایت بی قیدوشرط ازاین دوکارخانه فرغون سازی را.
صنعت خودروسازی گاو 9 من شیرده برای دولت است محال است انحصار از آن برداشته شود
پاسخ ها
یه ایرانی بدبخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
گاو شیرده

جان مردم و ماله مردم اینقدر بی ارزش هست
امیدوارم اه وناله ایتام کشته های رانندگی که 90 درصد عامل یتیم شدنشان بی کیفیتی خودرو های داخلی است دامن حمایت کنندگان خودرو سازان داخلی رابگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
باشه منتظر باش تا بگیره
خودروسازی و بی آبی و نابودی محیط زیست و نابودی اقتصاد و وووووووو فقط بخش کوچکی از فسادی است که مثل یک کوه یخ بیشتر آن پنهان است همه شعارهای دشمن ستیزی و مبارزه با آمریکا برای پنهان نگه داشتن ریشه های فساد داخلی است.اما مردم دیگر فهمیده اند که ریشه همه مشکلات کشور نه در بیرون از مرزها بلکه درون همین مرزهای خودمان است افرادی هستند که از هر دشمنی برای ملک و ملت ایران خطرناکترند و متاسفانه اختیارات زیادی هم دارند.
اصلا ایران رو چه به خودروسازی. وقتی عرضه ش رو نداریم بهتره که نسازیم. مگه قراره همه کشورها خودرو بسازن و یا خودروی ملی داشته باشن. هر کسی را بهر کاری ساخته اند. این همه سرمایه مملکت رو اتلاف میکنن تا یه خودروی بنجل به درد نخور سی سال پیش یه کشور دیگه رو بسازن و بدن دست مردم. اونوقت به قیمت خون باباشون. نخبه ها رو هم که فراری دادید رفتن اونور برای خودروسازهای خارجی کار میکنن و غوغا هم میکنن. عوض خودروسازی ( که البته ببخشید عرضه ش رو هم نداریم) بهتره که سرمایه هامون رو در زمینه های دیگه ( مثلا فلزات رنگین، فولادسازی ، کشاورزی( با مصرف بهینه آب)، و ....) صرف کنیم. و خودرو رو هم با تعرفه های سبک تر وارد کنیم. اگر در زمینه های دیگه سرمایه گذاری بشه به پیغمبر وضع مردم هم بهتر میشه و میتونن خودروی با کیفیت خارجی سوار بشن. نیازی هم به ویران خودرو و سایپا و .... نیست. بخدا این مساله خیلی سخت نیست کاملا شدنیه به شرط اینکه برای خودمون دشمن فرضی نسازیم و دست از سر سوریه و لبنان و عراق و .... هم برداریم. و مجازات سنگین برای متخلفهای اقتصادی و رانت خواران بزاریم.
اگر تعرفه برداشته بشه شرکتهای ایرانی از ورشکستگی یک چیزی هم بدهکار خواهند شد ..صنعتی که با دلارهای نفتی پاگرفته یک شبه نابود میشه
تابناک بهتره یه نطر سنجی هم در مورد مثبت منفی بذاری تا نطرات خوانندگانتو ببینی
2 شرکت خودروسازی منبع رانت و فسادی شده برای بسیاری از مدیران و چندین سال است که به اسم تولید داخل هزینه های گزافی از مردم به جیب این مدیران می رود.کدام یک از کشورهای سازنده اتومبیل تعرفه واردات کلان به روی ماشین های وارداتی وضع می کنند؟در آمریکا، آلمان ، ژاپن انواع ماشین های خارجی به ویژه کره ای به وفور یافت شده و هیچ محدودیتی برای آنها ایجاد نشده است.
تمام مسئولین ما بفکر منافع خودشون هستند نه بفکر مردم.همجای دنیا حکومتها میگن مردم باید بر اساس بودجه وپولشون بهترین را انتخاب کنند ولی اینجا میگن فقط همینا بخری.بعنوان نمونه همین اتومبیلهای هیبردی که در تمام دنیا برای مصرف کمتر سوخت والودگی هوا به خریداران سوبسید ووامهای ارزان میدن تا مردم تشویق به خرید بشن ولی اینجا رئیس برنامه وبودجه با بی اطلاعی از این خودروها میگه فایده ای نداره.فرق مدیرای ما با اونها در نوع نگاهشون به مردمه.
کاشکی فقط این بود شما در هر مدل ماشین خارجی تقربیا از دو تا سه برابر قیمت جهانی باید پول بدهی و هزینه کنی . ما راضی هستیم ماشین را به قیمت واقعی بخریم ولی پول بنزین را ازاد بدهیم . اگر تفاوت قیمت ماشین خریداری شده را در هر بانکی بگذاری با سودش می توانی هزینه بنزین و روغن و بیمه و........ ماشین را توش در بیاوری . حالا حساب کنید چقدر سرمان کلاه گذاشتند این خودروسازان داخلی..... مافیا که می گویند یعنی این ...
هیچی از دستمان نمیاد هر روز هم خودروسازها پر رو تر و ما بدبخت تر میشیم
خدا رحمت كنه چنگيز خان مغول رو
جنايتي كه اين دو خودرو ساز در حق ايم ملت به كمك وزراي صمت كردن روي اين مرد رو هم سفيد كرده
به قول دوست عزيزمون اگر اون دنيايي باشه تسويه حساب ما با اينها تو اون دنيا
همیشه دلم میخواست تویوتا لندکروز 4.5f دوکابین داشتم اما تورم همیشه جلوتر بود و هر وقت میخواستم حتی کارکرده این ماشین را خریداری کنم تورم ۱۰۰ تا ۲۰۰درصد قیمت ان را افزایش میدهد
تابناک باید بدانید این همه ارز برای واردات خودرو های خارجی وجود ندارد
خجالت اوره حداقل خودروها ایمنی بود سالی اینهمه ادم بی گناه از بی لیاقتی بعضیا ازبین نمیرفت سالی اینهمه ادم بی سرپرست و یتیم نمیشدن سالی اینهمه ادم درتصادفات جاده ای ازبین نمیرفت واقعا خجالت اوره
تو این اوضاع ورشکستگی کارخونه های دولتی ، درآمد اصلی دولت از چند کارخونه باقی مونده از جمله این دوتا کارخونه گاری سازی و چنتا فولاد و پتروشیمی هست...و مطمعنن هیچ وقت کاری نمیکنه ک درآمدش از این کارخونه ها کمتر بشه...
فقط مسئله خودرو تنها نیست، چقدر آلودگی هوا کم خواهد شد، چقدر تعداد کشته ها کم خواهد شد و چقدر به قشنگی خیابانها و جاده ها منجر خواهد شد.
تا انحصارورانت هست مردم ایران رنگ خودروهای خارجی را نمیبینند جالبه هم انحصار هم تعرفه بالا هم گرفتن پول پیش دربدترین کشورها با مردم این کارها را نمیکنند
نگید هیچ دولتی حریف اینها نمیشه!!!!!! نگید بابا!! نگید!!!
یا از خودشونن یا به بالاتر از دولت وصل هستند، البته توی ایران جمعاً سه یا چهار هزار نفرن که دارن مملکتو مدیریت(زرشک) میکنن!! پستها توی ایران چرخشی است و همه با هم میخورن! من و شما سرکاریم!!
آقا انصافا تقصیر خودمونم هست
یه کم اتحاد داشته باشیم طمع رو کنار بذاریم یه 6 ماه نخریم، بساطشون برچیده میشه
اون ها به خاطر ظلم کردنشون مقصرن، ولی ما هم به خاطر ظلم پذیریمون مقصریم!
پاسخ ها
یه ایرانی بدبخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اینا تا ساله بعد رو پیش فروش کردن

یکسال +6ماه

یعنی دوسال نخرن شاید ضربه بخورن که البته با یه وام مردم باز سرازیر میشن
لطفا در گزارشی سهام دارن دو خودرو سازی سایپا وایرانخودرو را به مردم معرفی کنید با اسامی اشخاص
پس قیمت واقعی دو برابر جدول است چون درهم حدود ۴۰۰۰ تومان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
قیمت دلال ها را میگید دیگه. چون گزارش بر مبنای سامانه ای است که برای واردات کالا طرح ریزی شده.پس گزارش بر مبنای درهم نیما منطقی تره.
مگر مرد ما برای ماشین خوب انقلاب کردند؟؟؟ پراید رو بچسب راه رسیدن فوری به خداوند متعال
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
نه خوشی زد زیر دلشون
پس چرا مردم ایران رو مجبور می کنند این اشغالهای ایران خودرو رو استفاده کنند
مثبت و منفی هم تعرفه داره مگه برداشتی ... ویرانخودرو
پس چرا قیمت نهایی که با سود نمایندگی های که این خودروها را وارد می کنند نیاوردید ؟ قیمت ها کامل نیست
تابناک همیشه مغرضانه رفتار کرده این صنعت هم پایین بکشید ببینیم پی میشه ؟؟!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
پدر جد تابناک هم نمی تونه این صنعت را پایین بکشد مگر مملکت آنقدر بی صاحب است که با غر زدن اصغر و اکبر خودروسازی ان تعطیل شودهر کس خودرو خارجی می خواهد باید پولش را بدهد
الکی نرخ دلار اعلام نکن . حتما برا فروش داری که تب بازار را می خوای بالا ببری و یا یکی از اون دلالها ترا مامور کرده که این قیمت را بنویسی و برای اینکه هم لو نری تا مقداری دلار هم به قیمت گزاف می خرید تا عوام باورکنند ولی مردم دیگه گول شما را نمی خورند
اگه 6 ماه پیش تعرفه رو برمیداشتند ایرانیها با هفتاد میلیون میتونستند سانتافه بخرند الان باید بدون تعرفه 200 میلیون خرج کنند
هنگام خرید ماشین از چند میلیون تا چندصد میلیون پول زور و اضافه از مردم میگیرن هر روز هم میگن بنزین ارزونه ارزونه. اگه راست میگین ماشین رو به قیمت جهانی بفروشین اونوقت بنزینو به قیمت فوب خلیج فارس.
اگر اینطور بشود حتی یک عدد ماشین تولید داخل حتی مونتاژ داخل خریداری نیمشود.
بادر نظر گرفتن نرخ درهم معادل چهار هزار تومان. تمام قیمتها حدودا دو برابر قیمتهای ریالی ذکر شده میشود. علاوه بر دلار جهانگیری، درهم تابناکی را هم به لیست ارز اضافه کنیم!!!!!
مملکتی که 80 میلیون نفر در آن منتظرند تا چند تا دلال در فردوسی برای آنها تعیین تکلیف کنند رو به فناست.
بخاطر این دوشرکت گاری ساز عقده ای وروانی شدیم.خدایاکی اون روز فرابرسه که نامی از این دوگاری ساز نباشه.بابامردیم .میخواهیم مثل همه انسانهای دنیاخودروی خوب سوارشیم.توقع زیادیه.انقلاب کردیم که گاری سوارشیم.... واقعانسل سوخته هستیم.....
اگر زالوهاکه تعدادشان هم کم نیست بگذارند.جان ومال مردم راگرفتند
صنعت ما با مرگ سر وکار دارد باور کنید چه مواد غذایی چهخودرو ساز ابزار مرگ هستند.این تاوان سنگین را مردم ضعیف میدهند نه سرمایه داران کاخ نشین.وخارج نشین.هیچکس هم نمیتواند جلوشان را بگیرد.
مافیای خودرو درایران قویتر ازمافیای موادمخدر بین المللیه انگار
ایرانی هیچ وقت نمیتونه دیگه مثل سایر کشورها سوار این ماشین ها بشه . باید ماشینهای 30 سال پیش رو سوار بشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
در کشور جهان سومی سوار شدن به خودروی لوکس خاص طبقه اشراف است نه عوام پس یا ثروتمند شو یا رویا پردازی نکن
خودرو ما عین لیاقت ماست و لیاقت ما نشان دهنده ارزش ماست.
مشکل دقیقاً همین جاست عزیز دل برادر.
تعرفه هم برداشته بشه به حال 80 درصد ملت هیچ فرقی نمیکنه چون قدرت خرید مردم به حدی پایین اومده یا بهتره بگیم قدرت خرید مردم جوری نابود شده که دیگه پراید که هیچ ، موتور هم نمی تونن بخرن سوار بشن !!!

اگر تعرفه برداشته بشه و ورود خودروهای دست دوم هم آزاد بشه شاید قشر متوسط و فقیر بتونن خودروهای خارجی دست دوم سوار بشن که البته سگشون به لگن های صفر کیلومتر وطنی شرف داره چون هم ایمن تر هستند و هم با یک بار تعمیر تا 5 سال بدون هیچ مشکلی سواری میدن

باید فکری به حال سیستم مدیریتی از رده خارج این کشور کرد و مدیران از رده خارج را از رده خارج کرد و حاکمیت قانون را اجرا کرد تا شاید قدرت خرید مردم بالاتر بره و دوباره اقتصادمون رنگ شکوفایی بگیره وگرنه با این شرایط ، برداشتن تعرفه اولا درآمدهای دولت را کاهش میده و دولت مجبور میشه هزینه های ریخت و پاش هاشو بیشتر از گذشته از جیب قشر متوسط و فقیر دربیاره و دوم اینکه پولدارها خیلی خوش خوشانشون میشه که بخوان ماشین مدل روز با تعرفه ی صفر سوار بشن و توی خیابون ها جلوی چشم ملت فقیر فخر فروشی کنن
کلاغ میخواست راه رفتن کبک یاد بگیره راه رفتن خودشم یادش رفت !!!

تمام پتانسیل های امتحان شده ی ایران از قبیل توریزم و نساجی و کشاورزی را رها کردند چسبیدن به خودروسازی .. هزاران میلیارد تومان برای ساخت کارخانه های خودروسازی به جیب مردم تحمیل کردند و هزاران هزار میلیارد تومان از ناحیه مصرف سوخت و آلودکی هوا و سرطان و کشته ها و معلولین ناشی از خودروهای ناامن و آلاینده به ملت خسارت وارد کردند که خودروساز بشن ولی لگن ساز شدند

ای کاش تمام این سرمایه ها برای کشاورزی و نساجی و توریزم هزینه شده بود و سیستم حمل و نقل عمومی گسترش داده می شد .. هم درآمد بیشتری عاید ملت و کشور می شد هم با معظل آلودگی هوا و صدها هزار کشته و معلول و مجروح روبرو نبودیم و هم مردم می توانستند خودروهای امن مدل روز سوار بشوند و هزینه ی واردات این خودروها هم با فروش سوخت به قیمت جهانی به مردم و حتی صادرات بنزین تامین می شد

خودروسازان و حامیانشان جز دشمنی ، کاری در حق این ملت نکردند و هدفشان فقط و فقط پر کردن جیب خودشان با فروش لگن و آهن پاره به جای خودرو به مردم بود وگرنه نساجی و کشاورزی می توانست چند برابر اشتغال صنعت لگن سازی ، اشتغال پایدار ایجاد کند

البته حقمونه چون صف میکشیم و میخریم .. کسی که بایسته تا هم توی سرش بزنن هم جیبشو بزنن ، نباید براش دلسوزی کرد !!!
لیاقت ما مردم هم همینه....مایی که برای هیچی صف میکشیم نباید انتظار بیش از این داشته باشیم.
چه میکنه این تابناک

بشین سر جات کی به حرف تو گوش می کنه

یک عمر دست این صنعت خودرو ایران گرفتن و راه رفتن یادش بدهند اما غافل از این که این

صنعت فلج هست .

اگر پول تعرفه ها زیاد و بیمه های جانی که به دلیل حوادث ماشین بی کیفیت انجام شده جمع شده بود الان کل امتیاز بنز و BMW با کل پرسنلش خریده بودیم .

تر به خدا دست از سر مردم ایران بکشید
خداخیربده تابناک رو که حداقل مسئولیتش به عنوان رسانه درگذاشتن پا روی خرخره خودروهای داخلی عالی انجام میده،خداقوت،انشاالله مردم رو ازشر کیفیت پایین خودروهای داخلی خلاص کنید وظلم عظیم وارد برمردم تعدیل بشه
تابناک خسته نشدی این همه به خودروسازها گیر دادی؟فرقی کرد؟اگه این ها جمع بشن پس تکلیف حقوق های کلان مدیران و پاداش و استخدام های دوست و آشنا چی می شه؟دولت خودش از خودروسازها به خاطر درآمدشون حمایت می کنه.شاهدش هم وام هایی که موقع پویش «نه به خودروی داخلی»سریع دولت تدبیر گذاشت تا خودروسازهای زمین نخورن. انقلاب کردیم که همچین ظلم هایی به مردم بشه؟مردم ولی نعمت ما هستند، این شد؟
شما فکر میکنید انحصار خودرو در دستان چهارتا مدیر و دو شرکته؟؟؟
زهی خیال باطل!. خیلی ها منافعشون در پراید 50 میلیونی و سانتافه 700 میلیونی!
سؤال اينست كه ايا شدنى است كه قيمت ها وقوانيين به شكلى باشد كه هم مردم توان خريد خودرور داشته باشند خيابان هاى كداميك از شهرهاى ايران كنجايش خودروى همه شهروندان خودرا دارد بايد پلاك وتعداد خودروى هرشهر ثابت باشد ومثل سنگاپور پلاك حودرو خريد وفروش شود تا شهرها قابل زندگى باقى بماندمدام غصه نداشتن ماشين را نخوريد
سازمان حمایت از مصرف کننده =قیمت پراید =500 هزار تومن نه 40 میلیون تومن
چند دهه به بهانه واهی حمایت از تولید ولی برای شیرین کردن کام مافیا کشور (وابستگان) جان مردم را هدر داده اند
اتومبیلهای تولید داخل اگر برمبنای قیمت گذاری استانی به فروش برسند احتمالا بین خودشان رقابت سختی ایجاد می شود .هراستان جداگانه براورد قیمت کنند وشرایط فروش هم با همان واحد تولیدی باشد .
من دلم ماشین میخواد متولد 61 ام پول ندارم مجردم بدبختم ای خدااااااااااااااااااااااااا چرا ما باید تو ایران به دنیا بیاییم ؟؟؟ نمیشه مسئولین چراغارو خاموش کنن و مرزهارو باز بذارن بعد بگن هرکی میخواد میتونه از مملکت خارج بشه؟؟؟
زهی خیال باطل با این قدرت و نفوذ ارابه مرگ سازای داخل یه خوابه که ایرانی خودرو خوب و با قیمت واقعی سوار شه
با با این قیمتها چی دارید می گذارید مردم نان ندارند بخورند .شما ماشین اخرین مدل پشنهاد میدهید .برویدکشکتان را بسایید ..................دلالها فول احتکار ماشین شدند .الان باید خریدار باشد که.............. نیست ......................حالا هی زور بی خودی برای ماشین و مسکن بزنید .................هرچه معامله بود بین دلالان صورت گرفت .الان ماتم گرفتند که چطور انهار ا قالب مردم کنند ...که .البته مردم پول ندارننننننننننننننننننند............ .یک فکری برای پوسیدن ماشینها خانه ها بکنند ..............حراج .تنها راهش حراج ...................تا هم به قیمتی که مردم باور نکنند
اصلا رای و نظر و جان مردم مگه اهمیتی داره ؟؟؟؟!!! سالهاست مردم همه جوره مخالفتشون را با این خوردوسازهای ظالم اعلام کرده اند مگه کوچکترین توجه و اهمیتی داشته ؟
اصلا نظر مردم اهمیتی نداره . اصلا چرا خود شما نظرات مردم را پخش می کنید وقتی گوش شنوایی برای رای و نظر مردم وجود نداره ؟؟!!!
و یا همین خود شما تابناک چرا مثبت و منفی ها را حذف کردی اگر به رای و نظر مردم و دمکراسی معتقد هستی ؟؟
با حذف مثبت و منفی ها می خواهید کسی متوجه مخالفت ها با تصمیمات دولت نشه ؟؟ ولی مردم از همه چیز با خبرن . و این ظلمها بی عدالتی ها را می دونن .
اگر قرار باشه واردات آزاد بشه و تولید کننده بدون پشتوانه، همه چیزهای دیگر هم باید آزاد بشه. مثلا پول نفت از اقتصاد کاملا جدا بشود تا مردم با دلار 40000 تومانی ماشین خارجی بخرند و اجازه بدهند پزشکان هندی و کارگران بنگلادشی در ایران فعالیت کنند. کارمندها هم از نفت نباید هیچ حقوقی بگیرند. شغلهای کاذب هم مثل دفترخانه های ثبت باید تعطیل شوند.
باید دید مدعی العموم کجاست ؟؟
فقط یک سوال دارم از شما وهمه کسانی که دائم مقایسه می کنند می شود بفرمائیدآن وقت اشتغال چه می شود و مثلا مردم باید کارشان چه باشد در ضمن لطف بفرمائید بگویید آن وقت پول وارد کردن این ماشین ها را از کجا خواهند آورد ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
اشتغال به چه قیمت؟ کارگر خودروسازی چقدر از رونق این صنعت سود میبره؟ اون کارگر خط تولید هم قربانی نفهمی مدیرانش هست.
پول خودرو وارداتی هم بنده خودم میدم. من سهم خودم از فروش نفت مالیاتی که میدم و ... را میخواهم ماشین بخرم. همه که سرطانی نیستند ک دولت بخواد براشون با پول نفت دارو بخره.
اگه دولت پول نفت را نقدا به مردم میداد خیالم راحت بود به بهانه های مختلف تو جیب دزدها نمیره یا با ندونم کاری برخی مدیران تباه نمیشد.
من الان خودروم تصادف کرده حدودا یک ماه است که درنمایندگی سایپا ست چون بیمه بدنه سایپا وکارت نارنجی(طلایی ) رو داره .این کارت به این معنی است که اگر قطعه ای را سایپا نداشته باشد ودر بازار موجود باشد تا چندین برابر قیمت بایستی قطعه از بازار تهیه شده وکار مشتری را انجام دهند .با این که ما استعلام گرفتیم وقطعه در بازار موجود می باشد ولی هنوز قطعه ای تامین نشده وهمچنان ماشین در نمایندگی سایپا موجود است . این را برای این نوشتیم که چرا وقتی سایپا بیمه تکمیلی ارایه می دهد که به تعهداتش عمل نمی کند اگر بیمه بدنه دیگری داشتیم قطعه را تهیه وماشین را تحویل گرفته بودیم .چه کسی خسارت این همه مدل بدون ماشین بودن وهزینه های تحمیلی و فشاری که از نظر روحی به ما وارد می شود را می دهد .
باتشکر
پس چرا کسی اقدامی نمیکنه؟؟
اول واردات خودرو را آزاد کنید بعد اجازه بدهید خودروسازها قیمت تعیین کنند و شواری رقابت بره کنار.
اونوقت ببینیم کسی میره 115 بده دنا پلاس بخره یا میره حتی یه چیزی میذاره روش یه ماشین خارجی میخره.
خودروسازها که ثابت کردند این کاره نیستند حداقل بذارید ملت ماشین خوب سوار بشوند.
من فکر می کنم اگه واردات آزاد بشه خودروسازهای خارجی برای رقابت به مشتری ایرانی آفرهای خیلی خوبی هم خواهند داد.
یعنی سانتافه با همین ریال کمر شکسته، بدون تعرفه یک چهارم قیمت فعلیه
اونوقت شرکتی که این خودرو را با تمامی هزینه های مادی و انسانی تولید می که و به قیمت مذکور می فروشه و سود می کنه و براش می صرفه
چه دلیلی داره که درکشور ما که بدون هیچکدام از این هزینه ها دولت چهار صددرصد سود ببرده و بیاد هزینه راه اندازی خوروی با کیفیت را متقبل بشه
یعنی دولت خدمتگزار ما بدون تولید سانتافه و تحمیل یک ریال هزینه، چهار برابر شرکت هیوندا سود خالص می بره
دستور العملهای عجیب و غریب وزارت صنعت مجال برای خودرو سازهای جدید را هم نمی دهد . مثلا گفته شده باید حداقل اینقدر تولید کند یا اینقدر قطعات یدکی مازاد تولید کند و ... در صورتی که همین خودرو سازهای رانت خوار کنونی هم به مقدار لازم قطعات تولید نمی کنند
همین دستورالعملهای تولید خودرو باعث شده که مخترعین مجال تولید یک خودرو برای پلاک کردن را نداشته باشند درصورتی که در کشورهای صاحب صنعت خودور سازی این محدودیتها برای تولید کنندگان و استارتاپها وجود ندارد
به دوستانی که فکر می کنند خودرو سازی های ایران مافیا هستند،
هر دو خودرو سازی ایران برای کشور فرانسه بوده و مال ایران نیستند! فلذا از مسولین ایرانی دستور نمی گیرند!
کشور ما یک کشور مستعمره هست، لطفا بیدار شید !
متاسفانه به نظر ميرسد يك عده از هموطنان عزيز سهوا يا عمدا براى نابودى صنايع خودرو سازى ميهن مان كمر بسته اند.در اين صنعت قديمى حدود ٣٠٠،٠٠٠ نفر بصورت مستقيم مشغول بكار ميباشند. ايا براى حل مشكل بايد صورت مسئله را پاك كنيم يا با تدبير و درايت مشكل را برطرف سازيم. نسل هاى قديمى تر كه سن شان افزون بر ٧٠-٦٠ سال است بخوبى بخاطر دارند كه كالاهاى ژاپنى حدود ٥٠ سال قبل چه كيفيت نازلى داشتند و در بازار صرف اينكه گفته ميشد ساخت ژاپن است خريدار از خريد ان منصرف مى شد ( دقيقا همان وضعيتى كه متاسفانه امروزه براى كالاهاى ايرانى وجود دارد) . ژاپنى ها با هشيارى و تعصب و غيرت ملى توانستند با اعمال روشهاى علمى كيفيت توليدات خود را به حد إعجاب اور فعلى برسانند ، نه اينكه بيايند صنايع خود را تعطيل بكنند و جنس مرغوب از خارج وارد نمايند. به نظر ميرسد وارد كنندگان گردن كلفت مفت خوار براى دريافت ارزهاى دولتى و نيمايى دندان تيز كرده اند تا با فروش كالاهاى وارداتى با نرخ هاى ٢٠-١٠ هزارتومانى بر ثروت هاى باد اورده و صد البته حرام خود بيافزايند.
پاسخ ها
ایرانی دانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
دوست عزیز حرف شما درسته و ما باید از تولید ملی حمایت کنیم
ولی سوال مهمی که اینجا مطرحه اینه که بعد از این که ملت ما علیرغم اینکه خیلی هم مرفه نبودن 40 سال از صنعت خودرو سازی حمایت کردن، آیا این حمایت نتیجه ای جز فربه شدن عده ای از رانت خواران و افزایش فشار به ملت داشته است
بنده به شخصه اگر تاثیر مفید این حمایت را میدیدم به هیچ وجه و حتی در شرایط بازار آزاد بین المللی حاضر به خرید کالای خارجی نبودم. ولی در شرایطی که خالی شدن جیب ما با پر شده جیب عده ای از ما بهترون و تسلط بیشتر اونها همراهه چه انگیزه ای برای امثال ما باقی میمونه
ما از ژاپنی ها بدتر نیستیم، سرانمون بدترند
لطفا شما چند تا کتاب بخون بعد ناراحت اشتغال و تامین ارز شو واقعا طرز فکر شما جای تامل داره تو قرن ۲۱
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
هرس نخور مزمز بخور
من ماشینهای متنوع و متعددی در پنجاه سال عمرم سوار شده ام ولی هیچکدامشان به اندازه فرغون سواری لذت نداشته... یاد ایام کودکی به خیر. وقتی پدر مرحومم فرغون آجر یا شن را پای کار خالی میکرد در راه برگشت به سمت کود شن یا آجر من را سوار فرغونش میکرد... چه حالی میکردیم... یادش به خیر
اخ پراید دوستت دارم این ماشن ها چیه بابا فقط و فقط پراید ...
سوار بشی و جمعاً اون ذنیا مستقیم و بی واسطه ...
اینقدر گرای خودتون رو به ما ندید. اور دوز شدیما!!!
چاقو هیچ‌وقت دسته خودشو نمیبره
سلام
خواستم بگم متاسفم برای وطنم برای مقامات بالایی که تو رفاه هستند و جوون های دیگه رو جز فرزندان و اقوام‌خودشون درک‌نمیکنن
نه کار داریم نه پول داریم و نه انگیزه
تنها انگیزه ای که مونده گناه کردنه و این رسمش نیست
حداقل به این دل خوش میکردیم که بابامون ی ماشین خوب بگیره و ما هم توش سوار بشم و دلمون خوش بشه که اینم نداریم
نسل اول ۷۰ هستم با کلی تجربه تلخ از دولت تدبیر و امید واقعا اینجا جای من‌نیست تو کشوری که بها نمیدن به هیچ چیزی همینه اوضاع خودرو اوضاع مالی اوضاع ....بخورید مسئولان که وقت کمه داریم به اخرالزمان نزدیک میشیم ....
برای همتون متاسفم
۲۷ سالم‌شد نه قصد ازدواج نه کار درست و درمون و....
ی روزی منم‌بمب انرژی بودم
لعنت بر مسببان این وضعیت کسانیکه بخاطر منافع خودشان یک ملت را از حق زندگی ساقط می کنند نفرین و لعنت
به خدا همه چی دست خود دولته مگه خودروسازها دولتی نیستن چطور مردم ما برای این خودروهای بی کیفیت سر و کله میشکنن چطور دولت میاد تو بازار داغ قیمت که همش سوده تعرفه را بر می داره تا همه نقشها ش کلا از بین بره به خدا همش ظلم به مردمه
چرا باید ۸۰ میلیون ایرانی جور ۲۰۰ هزارنفر کارگر ایران خودرو و سایپا را بکشند و پول وجان خود را بابت خودروهای بی کیفیت این شرکتها بدهند. مگر ما بیکار نیستیم پس چرا کسی به ما سوبسید نمی دهد تا بیکار نمانیم؟
آیا شأن مردم ایران دادن ارابه های مرگ بسیار گران به این مردم است؟!در حالیکه خود سازندگان آن ایمن ترین خودروهای خارجی را سوار می شوند ؟! ...
مقصر خود ما هستیم تا میخاد پراید گرون بشه همه هجوم میبریم بریم بخریم در حالیکه پراید قیمت واقعیش اونی نبود ک داریم میخریم پیش خودمون میگم ازین ک هست بیشتر براش حداقل پول نمیدیم تا این نوع تفکرات باشه همینی ک هست میخای بخا نمیخای هم نخا...
ما ملتی هستیم که شعار میدیم نباید اجازه داد به مظلوم ظلم بشه در حالیکه خودمان مورد ظلم دو شرکت تولید خودرو هستیم
وقتی هنوز کسانی تیبا و پراید و پژو 405 رو ماشین میدونن، حقمونه که پراید رو (ببخشید لگن ترین خودروی جهان رو) 50 میلیون بهمون بفروشند.
وقتی ارزونترین خودروهای جهان اینجا 700 میلیون قیمت داره، (منظورم خودروی اقتصادی مثل گلف جی تی آی و فورد فیستاست) آهن پاره های بی ارزشی چون پژو و پراید قدرو منزلت پیدا می کنند و مردم با دیدن طراحی جدید چراغشون ذوق مرگ میشن. من اینجور چیزا رو فقط توی رمان ها خوندم.
چه جامعه ی آماری خوبی هستیم ما برای مردم شناسان و جامعه شناسان جهان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل