بازدید 9895
ولخرجی برای روزنامه نگاری در دوران مرگ روزنامه نگاری؛

کدام یک از مردم تهران موافق برداشت 54 میلیارد تومانی از جیبشان هستند؟!

با توجه به گفته‌های رئیس شورای شهر تهران، مجموعه مؤسسه همشهری، سالیانه 54 میلیارد تومان روی دست مردم تهران خرج می‌گذارند! آیا شهری که مترویش به اندازه کافی کوپه ندارد تا در مقاطع زمانی کوتاه‌تری شاهد حضور قطار در ایستگاه‌ها و کاهش تراکم مسافران باشیم و نیازمند هزینه‌هایی تا این حد بدیهی است، باید سالیانه 54 میلیارد تومان هزینه انتشار روزنامه‌اش از محل منابع شهر تهران را بپردازد؟
کد خبر: ۸۳۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 05 September 2018

کدامیک از مردم تهران موافق برداشت 54 میلیارد تومانی از جیبش است؟!با وجود افزایش هزینه‌های مجموعه نشریات همشهری برای مردم تهران، عده‌ای برای حفظ ساختار کنونی و پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم تأکید دارند؛ اما آیا اساساً حتی پرداخت کسری از رقم یارانه همشهری توجیه پذیر است و در شرایطی که پایتخت با چالش‌های اساسی روبه روست، هزینه کردنِ این پنجاه و چهار میلیارد تومان یارانه در سایر بخش‌های فرهنگی تهران و یا حتی خدمات عمومی خواسته مردم تهران نیست؟

به گزارش «تابناک»؛ با افزایش شدید قیمت کاغذ، روزنامه‌های کشور که اکثراً تیراژ اندکی دارند و میزان مخاطبان بسیاری از آنها به اندازه برخی از وب‌سایت‌های خبری نه چندان مطرح نیز نیست، امکان ادامه با تکیه بر یارانه و آگهی را نداشتند و در ماه‌های اخیر، مستمراً تعطیلی برخی از آنها مطابق با پیش‌بینی‌ها تحقق یافت. با این حال نشریاتی با تکیه بر منابع عمومی منتشر می‌شوند و انتشارشان ارتباطی با قاعده عرضه و تقاضا، همچنان روی گیشه روزنامه فروشی‌ها با همان رویه سابق حضور پرحجمی دارند.

همشهری که در واقع یک مجموعه نشریه متشکل از روزنامه همشهری و ضمائم آن و مجموعه مجلات می‌شود، جزو پرهزینه‌ترین نشریات کشور است؛ هزینه‌هایی که به مدل پرداخت حقوق، توسعه بدون آینده‌نگری اقتصادی آنها و در عین حال، ارزان‌فروشی نشریات برای رقابت با بخش خصوصی واقعی بازمی‌گردد؛ برای نمونه، به باور اغلب ناظران، قیمت پشت جلد مجلات همشهری هیچ‌گاه واقعی نبوده و این نشریات با دامپینگ در پی گرفتن سهم بازار از نشریات رقیب فعال در بخش خصوصی بوده‌اند.

این رویه ادامه داشت تا اینکه همشهری که روزگاری در رقابت با جام‌جم بزرگ‌ترین بنگاه مطبوعاتی کشور و سودآورترینِ آنها محسوب می‌شود، با چالشِ توسعه اینترنت و گسترش اطلاع رسانی آنلاین مواجه شد. این چالش صرفاً برای رسانه‌های داخل ایران نبود؛ اما رسانه‌های داخلی نظیر همشهری با وجود به کارگیریِ شماری از مدعیان نظریه پردازی و تدریس روزنامه نگاری از دنیا عقب ماندند و در حالی که نشریاتی چون نیویورک تایمز افت تیراژشان را به 571 هزار نسخه کاغذی را با فروش دو میلیون و پانصد هزار نسخه دیجیتال جبران کرد، همشهری که امروز در بحران قرار دارد، هنوز عرضه نسخه ارزان دیجیتال را شروع نکرده است.

در این شرایط، تعطیلی مجلات همشهری برای کاهش زیان‌دهی این بنگاه، با جنجال‌هایی همراه شد و در نهایت این مجموعه مجلات به شخصی واگذار شد که احتمالاً با توجه به وضعیت بازار نشر و پایان دورانِ توجه عمده ی مردم به رسانه‌های کاغذی، این شخص نیز توان پرداخت هزینه‌ها را نخواهد داشت و این مجلات به فرجام مشخص تعطیلی خواهند رسید. این نقل و انتقالات منجر به اعتراضاتی عمدتاً از سوی سردبیران و خبرنگاران برخی مجلات همشهری شد که در نهایت یک شفاف سازی تکان‌دهنده را در پی داشت.

محسن هاشمی اخیراً درباره این زمینه به صراحت گفت: «مجلات همشهری موضوع پیچیده ای است و زمانی این روزنامه درآمدزا بود؛ اما از زمانی که به دست دوستان اصولگرای ما افتاد ،بسیار بزرگ شد و در دوازده سال گذشته نیروهای آن بالغ بر هزار و 100 تن رسید. قیمت مجله ها نیز افزایش پیدا کرد و هر که وارد روزنامه می شد، به دنبال ساماندهی بدون تعدیل نیرو بود. در حال حاضر ماهیانه 45 میلیارد (ریال) یارانه به روزنامه همشهری داده می‌شود. امیدواری ما این بود که با حضور آقای حاجی در این مجموعه، با توجه به تجربیات گسترده ایشان اقدامات خوبی انجام شود.»

با توجه به گفته‌های رئیس شورای شهر تهران، مجموعه مؤسسه همشهری سالیانه 54 میلیارد تومان روی دست مردم تهران خرج می‌گذارند! آیا شهری که مترویش به اندازه کافی کوپه ندارد تا در مقاطع زمانی کوتاه‌تری، شاهد حضور قطار در ایستگاه‌ها و کاهش تراکم مسافران باشیم و نیازمند هزینه‌هایی تا این حد بدیهی است، باید سالیانه 54 میلیارد تومان هزینه انتشار روزنامه‌اش از محل منابع شهر تهران را بپردازد؟ این ولخرجی برای روزنامه نگاری در دوران مرگ روزنامه نگاری چه معنایی دارد؟

نه تنها همشهری بلکه همه رسانه‌های وابسته به دولت و بودجه‌های غیرخصوصی، در این شرایط اقتصادی اگر توان سوددهی یا دست‌کم عدم زیان‌دهی را ندارند، نباید هزینه‌هایش را از جیب مردم برداشت کنند و در حالی که رسانه‌های خصوصی در این دوران به شدت تحت فشار هستند، اخبار تلخی از بریز و بپاش‌ها و حقوق‌های پرداختی قابل توجه در رسانه‌های متکی به منابع عمومی به گوش برسد. خوشبختانه به اندازه کافی اطلاع رسانی دیجیتال فراگیر شده که نیازی به چنین ریخت و پاش‌هایی از جیب مردم نباشد؛ اما آیا کارگزاران مرتبط، درک درستی از اوضاع کنونی دارند و شجاعت توقف این وضع را خواهند داشت؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۰
فکر کنم کیهان و .... همین طوری حتی بدتر باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
فقط آگهی هاش خوبه که اونم با پول خود مردمه. بقیش برای پاک کردن پنجره و گذاشتن سبزی توش خوبه.
چه چیز به تحریم ربط داره ؟
آیا همه مشکلات مربوط به تحریم هاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
انشالله با طرح 100 روزه دکتر روحانی تمام مشکلات حل می شود حتی مشکل اب خوردن
اصلاً مردم از هیچی راضی نیستند . خاطر جمع باشید .
با توجه به اینترنت ودریافت اطلاعات /دیگر نباید اینهمه کاغذبا ارز دولتی وارد کرد وتبدیل به روزنامه کرد
کدام یک از مردم ایران راضی بودند 12 هزار میلیارد بدهی ثامن از جیب آنها داده شود
تنها روزنامه همشهری نیست که یارانه می گیرد و زیان ده است . خیلی از نشریات دیگر هم به همینگونه اداره می شوند. 1100نفر برای یک نشریه! هیچ توجیهی ندارد. البته با این مبالغ هم نمی شود مترو را گسترش داد.با این رقم یک قطار می شود به صدها قطار تهران اضافه کرد.
البته اگر شهرداری دنبال کار فرهنگی است با این رقم کارهای ماندگار درسطح بین المللی میشود اجرا کرد.
- به طور نمونه پیشنهاداتم را به شورای شهر و جناب هاشمی و همه دست اندرکاران فرهنگی شهر داده ام ونمونه های اجرایی سطح بین المللی را هم داده ام ولی دریغ از یک ذره توجه!!!
واقعا سطح مطالب و اخبارتون تو این چند ساله هم اندازه ارزش پول ملی کم شده
من موافق خرج این پول نیستم و بایدیارانه به همشهری متوقف بشه
روزنامه همشهری به جای چاپ خبر بیشتر در پی جذب آگهی می باشد که عوارض نوسازی و پسماند صرف این کار می شود
حرف دل مردم همینه
می تونید بپرسید کدامیک از مردم موافق سیاستهای خارجی است
کدامیک از مردم موافق این همه نهادهای به اصطلاح فرهنگی است؟
کدامیک از مردم موافق این همه ارگانهای بی خود است
از اول انقلاب عده ای بوق و کرنا میکنند که قیمت دلار را آزاد بگزارید ما صادرات چی میشویم و . . . .
باید قبول کنند که همه چی باید با دلار تک نرخی انجام شود
این سوبسید دادنهای بنزین و کاغذ و . . . فقط جیب عده ای قاچاقچی برای حمل کالاهای داخلی سوبسید دار به کشورهای همسایه را پر پول میکند و بس.
به کدوم خواسته مردم توجه میشود؟
چاپ روزنامه با گسترش رسانه ها در فضای مجازی بی فایده هست علتش این هست که برای خریدن روزنامه باید وقت گذاشت . چاپ و اصلاح آن قابل تغییر آنی نیست . هزینه آن بالا هست و باعث قطع درختان بیشتری میشود و برای محیط زیست خوب نیست . اما در رسانه دیجیتال براحتی میشود خرید کرد و مطالعه کرد و فراگیر هست . روزنامه مربوط به عهد بوق هست چون براحتی نمیشود نظرات خوانندگان را درج کرد چون فضای بیشتری میخواهد
شما وسط دعوا نرخ تعیین کرده اید. مترو مال مردم تهران نیست بلکه هزبنه آن از شکم کل مردم ایران گرفته شد و به تهران تزریق گردید تا از فروش بلیط آن بعدا به سایر شهرهای کشور نیز خدمات رسانی شود لیکن قیمت بلیط مترو تهران به اندازه یک سفر کوتاه شهری در دورترین نقاط کشور نیست و این اجحاف آشکاری به مردم ایران است. باید درآمد مترو تهران به حساب خاصی ریخته شود و برای کل کشور هزینه گردد نه برای تهران. در ضمن باید هزینه های سرمایه گذاری اولیه نیز از تهران بازپس گرفته شود.
عقل بباید
کیهان و اطلاعات و جمهوری اسلامی و چندین روزنامه دیگر هم همین طور ...
این روزنامه های کاغذی به درد نمیخورن و نسخه های الکترونیکیشون بهتره
چرا درست مصرف نمیکنیم؟!
من به عنوان یک شهروند تهرانی حتی راضی به خرج کردن هزار تومان از پول بیت المال وبودجه عمومی واسه این کاغذ پاره ها که به هیچ دری جز پاک کردن شیشه نمی خوره نیستم وحلال هم نمیکنم
براشون مهم نیست.با این مردمی ک ما داریم چرا ک نه?
شما چرا این مسئله را در زمان شهرداری قالیباف نمیگفتید؟ که در آن زمان روزنامه همشهری شده بود محلی برای تبلیغات آقای قالیباف، بلافاصله بعد از ایشان این موضوع را مطرح میکنید؟
آقاجان بايد روزنامه كاغذي برداشته بشه
فشار دوستان واشنایان برای استخدام دراین گونه موسسات دردسر بزرگی برای همه جناحها بوده وهست وتا دلار نفتی هست این روند ادامه خواهد داشت والا ۱۱۰۰ نفر برای یک نشریه سازمانی ازعجایب فقط ایران است .
روزنامه نگاری کاغذی عمرش به سر اومده.
با سلام شنیدستم که بعد از جنگ جهانی دوم شهردار شهر لندن شیر به تعداد خانوار و روزنامه ای بصورت مجانی در اختیار خانواده ها قرار می داد و توجیهش هم این بود که با مصرف شیر و تضمین سلامت افراد جامعه ، نیاز به ایجاد بیمارستان و مطب و خدمات پزشکی کمتر شده و با مطالعه روزنامه سطح آگاهی جامعه ارتقا یافته و معضلات اجتماعی از قبیل تعرض به حقوق دیگران و دزدی و فساد و خلافکاری و ..... کمتر خواهد شد و در نتیجه نیاز به پلیس و آگاهی و دادگستری و زندان و .... کمتر می شود و در دراز مدت صرفه جویی کلانی انجام خواهد شد. لکن در مملکت ما در سالهای اخیر درست برعکس این دو خدمات انجام می شود و هر روز بیماری و ... بیشتر و دادگستری ها و ... بزرگتر می شوند.
روزنامه نباید بسته شود چون از ریشه های دموکراسی در هر کشوری رسانه است اما باید تعدیل نیرو شود تا به حد مطلوب یا قابل قبول در مخارج برسد
مردم يادتونه قاليباف تهران رو احيا مي كرد


تَكرار كنيد تا بازم تهران و كشور هر روز بيشتر عقب رفت كنه
نویسنده عزیز...اگه واقعاً دنبال این هستی از جیب مردم پول برا روزنامه داده نشه چرا کیهان و اطلاعات و ... رو نمی گی؟؟
هیچ کس موافق این هزینه نیست.
هرچه زودتر این ولخرجی ها رو متوقف کنید.
چه لزومی داره اینهمه پول و ثروت و کاغذ، خرج روزنامه های بی ارزشی بشه که کسی نمی خونه و بیشترش دور انداخته میشه؟
اگر این اصراف نیست پس چیه؟
مشکل فقط همشهری نیست.نشریاتی که وسیله اطلاع رسانی دستگاه های دولتی و شهری هستند چون ایران و همشهری باید تا حدی که به اطلاع رسانی دستگاه مربوطه لطمه ای وارد نشود کوچک شوند. نشریات دیگری که از بودجه عمومی تامین میشوند ولی جناحی عمل میکنند باید بودجه شان قطع شود چه طرفدار جناح حاکم باشند و چه مخالف آن و همانند یک نشریه خصوصی با بودجه حاصل از در آمد و یا اهدا شده توسط‌ طرفداران جناح مربوطه اداره شوند.
صادراتي كه اكنون از آن دم ميزنيم موجب گران شدن و كمياب شدن محصولات مختلف كشاورزي و محصولات صيفي خيار و گوجه و ساير محصولات زراعي وباغي خوب و هم چنين موجب ناياب شدن محصولات بهداشتي و شوينده ها شده است صادرات محصولات ايران به خارج نه تنها مشكل ارزي كشور را حل نكرده بلكه موجب گراني و بي ارزش شدن پول ملي و از طرفي موجب غارت ارز كشور توسط صادركنندگان گرديده است و هيچ تاثير بر روي ئرآمد و رفاه مردم نداشته است محصولات كشاورزي و ميوه جات خوب عمدتا به روسيه صادر ميشود زيرا قبلا روسيه از تركيه محصولات كشاورزي و ميوه جات وارد ميكرد اما بدنبال سرنگون شدن هواپيماي روسيه توسط تركيه در مرز سوريه صادرات محصولات كشاورزي تركيه به روسيه قطع شد. هم چنين مرغ و تخم و لبنيات هم بعلت صادرات آنها به روسيه موجب كمياب شدن و گران شدن اين محصولات شده است و صادرات تمام اين محصولات موچب فشار آمدن به اقشار پايين و متوسط جامعه وارد ميشود. از طرفي ديگر اگر در ايران منابع آبي كم داريم چرا با توجه به كمبود اب در ايران محصولات كشاورزي آنهم صيفي جات و ميوه جات كه مصرف آب زيادي دارند به خارج صادر ميكنند يعني منابع ايران از طريق صادرات محصولات كشاورزي به خارج صادر ميكنيم بعد شعار ميدهيم كه چرا درياجه اروميه خشك شد. ا
سلام تابناک در چند روز اخیر در بنیاد مسکن سرپل ذهاب حدود 30میلیارد تومان میلگردو تیراهن توسط برخی دزدی شده که منجر ب بسته شدن درب بنیاد مسکن و عدم عرضه اهن شده لطفا پیگیری کنید
سلام...اگر خودکفا نیست تعطیل شود بهتر است...
پولهاي بسيار زيادي از جيب مردم ايران هزينه مي شود كه در صورتي كه به رفراندوم گذاشته شود ديده خواهد شد كه مردم به آن معترض هستند
اين اشاره تابناك مشت نمونه خروار است ( البته مشت كه چه عرض كنم يك ارزن)
مشکل مدیریت آقای حاجی است. ایشان عضو حزب مشارکت و در ابتدا وزیر تعاون در دولت اول اصلاحات بودند. و زارتخانه ای که آن زمان تحقیقاً تشریفاتی و بیکار بود. در دولت بعدی وزیر آموزش و پرورش شدند. در بدو انتصاب اخوی شان که فکر کنم دیپلمه هم نبود را به مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان گماشتند و چنان مدیریتی کردند که ان صندوق پولدار تا مرز ورشکستگی پیش رفت. امروز مدیرعامل موسسه همشهری هستند و حتم دارم این موسسه که سازمان آگهی هایش زمانی نه چندان دور روزانه بالای چند میلیارد درآمد داشت یا ورشکیت شده و یا به زودی وزشکسته خواهد شد. نمی دانم چرا قحط الرجال در کشور تا حد آزاردهنده شده است!؟
با سلام. دوستان تابناك فارغ از احساس مسئوليت شهروندي شما، بايد گفت پايه استدلال اين متن لنگ مي زند چرا كه هنوز هيچ يارانه اي از شوراي شهر تهران تا اين لحظه به كاركنان قرارداي محلات و استانها تعلق نگرفته است بنده موافقم كه روزنامه زيان ده همشهري از گرده شهروندان تهراني برداشته شود. ولي پرسش اين است چطور تاكنون در طول 12 سال اقتدار شهردار اسبق ، دكتر سردار قاليباف ،كه اتفاقا هم عقيده با مشي و منش شما بود درباره خسارت 47 ميليارد توماني مجلات از سال 91 تاكنون تحت مديريت ايشان اظهار نظري نكرديد؟ با اين وجود بايد گفت شهرداري بايد مديراني براين رسانه شهروندي و كشوري منصوب كند كه از نظر مالي هيچ فشاري بر شهروندان تهراني نداشته باشند چرا كه بنده هم مايل نيستم پول عوارض شهري و پسماند خشك براي خريد كاغذ و فروش كاغذ باطله صرف شود ......
روزنامه همشسهری همچون صدا وسیما بی خاصیت ترین مطبوعات ورسانه هستند و واگر هردو تعطیل شوندازهزینه های نجومی جلوگیری میشود و رسانه تنفر ونفاق افکن تعطیل میشود
چرانباید با زمان جلو بریم.عصر روزنامه نگاری کاغذی تمام شده خاصه به خاطر بحران‌های زیست محیطی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس