بازدید 10160

رکورد عرضه ارز در بازار ثانویه شکسته شد

کد خبر: ۸۳۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 05 September 2018

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه نیازهای ارزی بازار و عملکرد صرافی ها توسط بانک مرکزی رصد و تامین می شود، گفت: متوسط نرخ از زمان شکل گیری بازار ثانویه تاکنون، یورو ۹ هزار تومان و دلار حدود ۷۶۰۰ تا ۷۷۰۰ تومان بود.

به گزارش تسنیم، مهدی کسرایی پور افزود: درباره تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور، آخرین تصمیم این بوده است که کالاها به دو دسته اصلی تقسیم شوند و از دو اولویت برخوردارند اولویت نخست، دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه است که با نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومان تا اردیبهشت سال بعد تامین می شود. بقیه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه "نیما" عرضه می شود که متوسط نرخ از زمان شکل گیری این بازار تاکنون، یورو 9 هزار تومان و دلار حدود 7 هزار و 600 تا 7 هزار و 700 تومان بود.

وی ادامه داد: دیروز رکورد عرضه ارز در این بازار از سوی صادرکنندگان غیرنفتی شکسته شد و 74 میلیون یورو با نرخ میانگین 8 هزار و 900 تومان عرضه شد.

کسرایی پور افزود: بازار نیما با مشکلاتی مواجه شد و از 16 مرداد 97 که بسته جدید ارزی دولت اعلام و اجرا شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبی داشت.

وی گفت: نیازهای واقعی ارزی توسط بانک مرکزی و سامانه "نیما" قابل تامین است و مشکلی وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است.

کسرایی پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتی ارزی داریم که محل تامین آن پیش بینی شده است و بانک ها می توانند برای این مصارف ارز بفروشند.

وی گفت: در بازار نقدی ارز، انگیزه های سفته بازی و احتیاطی و در کنار آن نیازهای ارزی واقعی مسافرتی و دانشجویی و درمانی وجود دارد که بانک مرکزی به بانک ها و صرافی ها اعلام کرد که راسا می توانند این نیازها را تامین کنند.

تزریق 74 میلیون یورو ارز در بازار ثانویه طی یک روز

بررسی عملکرد بازار ثانویه نشان می دهد، در پایان معاملات روز گذشته این بازار بیش از ۲۶۰ معامله انجام شده و میزان عرضه از ۷۴ میلیون یورو در یک روز عبور کرده است.

در پایان معاملات روز گذشته بازار ثانویه، حجم معادل یورویی معاملات فروش ارز صادرکنندگان به صرافی ها، 74 میلیون یورو بوده است.

بر این اساس نرخ یورو برمبنای میانگین موزون ارزهای معامله شده، 8935 تومان بوده است.

از سوی دیگر نگاهی به معاملات خرید ارز از صرافی ها (بعد از تایید پیشنهاد توسط صرافی) نشان می دهد 261معامله انجام شده و حجم معاملات 41 میلیون یورو بوده است.

نرخ یورو برمبنای میانگین موزون ارزهای معامله شده نیز 9054 تومان بوده است.

روز گذشته رکورد معاملات عرضه ارز صادرکنندگان تا ساعت حدود 16 با حجم معادل 74 میلیون یورو شکسته شد. به این ترتیب بعد از تزریق 74 میلیون یورو ارز توسط صادرکنندگان حدود 41 میلیون یورو توسط معامله گران خریداری شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر