بازدید 19591
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «تلاش روسیه برای رهایی از شر دلار در عملیات‌ تجاری» تا «واکنش وزیر نفت به خبر افزایش قیمت بنزین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد 76 درصدی مبادلات تجاری روسیه و عربستان، سقوط سهام‌های آسیایی پس از شکست مذاکرات تجاری چین و آمریکا، تحریم‌های ‌آمریکا قیمت نفت را در جهان صعودی کرد، نارضایتی فعالان بازار مسکن از رشد حبابی قیمت‌ها، مغولستان به ایران گوشت صادر می‌کند و توقف عرضه اولیه آرامکو شکستی برای اصلاحات اقتصادی بن سلمان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 25 August 2018

از «تلاش روسیه برای رهایی از شر دلار در عملیات‌ تجاری» تا «واکنش وزیر نفت به خبر افزایش قیمت بنزین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد 76 درصدی مبادلات تجاری روسیه و عربستان، سقوط سهام‌های آسیایی پس از شکست مذاکرات تجاری چین و آمریکا، تحریم‌های ‌آمریکا قیمت نفت را در جهان صعودی کرد، نارضایتی فعالان بازار مسکن از رشد حبابی قیمت‌ها، مغولستان به ایران گوشت صادر می‌کند و توقف عرضه اولیه آرامکو شکستی برای اصلاحات اقتصادی بن سلمان را در بر دارد.

مبادلات تجاری روسیه و عربستان 76 درصد رشد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مبادلات بازرگانی روسیه و عربستان در سال 2017 به 915.2 میلیون دلار رسید و در چهار ماه نخست سال جاری نیز 76.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به گزارش ایرنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به افزایش دو برابری حجم مبادلات بازرگانی روسیه و عربستان در سال گذشته خاطرنشان کرد: عادل الجبیر 29 ماه اوت (چهارشنبه هفته آینده) به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت و گو خواهد کرد. وی دیدار وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی را بخش جدایی ناپذیر گفت وگوهای سیاسی منظم و توام با اعتماد پیرامون طیف وسیعی از مسائل مورد علاقه دو طرف دانست. وی اظهار کرد: توسعه روابط مسکو و ریاض و اجرای توافق های به دست آمده در دیدار سال گذشته پادشاه عربستان با رئیس جمهوری روسیه ، در دیدار آتی بررسی خواهد شد.

سقوط سهام‌های آسیایی پس از شکست مذاکرات تجاری چین و آمریکا

پس از اتمام گفت وگو های تجاری آمریکا و چین بدون هیچ گونه پیشرفت چشمگیر، بورس های آسیایی در روز جمعه با کاهش ارزش روبه رو شدند. روز جمعه، شاخص بورس Hang Seng هنگ کنک 0.55درصد کاهش داشت و شاخص ترکیبی شانگهای نیز 0.35% افت داشت. بورس های استرلیا 0.15درصد رشد داشتند و KOSPI کره جنوبی نیز 0.2 درصد افزایش داشت. Nikkei ژاپن نیز 0.65درصد بالاتر رفت که به علت کاهش ارزش ین بود. استراتژیست های بانک OCBE  در بیانیه ای اعلام کردند که " فضای ریسک جهانی در انتظار سخن رانی جروم پاول رییس فدرال رزرو و گفتگو های تجاری بدون پیشرفت چین و آمریکا همچنان شکننده است." در روز جمعه سهام شرکت های صنعتی بزرگی همچون بویینگ و Caterpillar نیز کاهش چشمگیری در بورس نیویورک داشتند.

تلاش روسیه برای رهایی از شر دلار در عملیات‌ تجاری

«سرجی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با مجله «اینترنشنال اِفرز» گفت: مسکو بدون شک به آخرین تحریم های واشنگتن علیه روسیه واکنش نشان خواهد داد و اقداماتی را در جهت کنار گذاشتن دلار در عملیات تجاری اتخاذ خواهد کرد. وی گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که جامه عمل به حرف خود بپوشانیم و از شر دلار به عنوان یک ابزار تسویه حساب دو سویه خلاص شویم و به دنبال یک جایگزین برای آن باشیم. خدا رو شکر که این موضوع در حال اتفاق افتادن است و به این کار تسریع خواهیم بخشید.

از «تلاش روسیه برای رهایی از شر دلار در عملیات‌ تجاری» تا «واکنش وزیر نفت به خبر افزایش قیمت بنزین»

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: باید اقدامات تلافی جویانه ای در برابر آمریکا اتخاذ شود. با در نظر گرفتن منطق و فکر نباید تحریم ها را بدون پاسخ رها کنیم. «ریابکوف» گفت: نبود جواب روشن به چالش‌ها فقط نشانه ضعف است و برای مقامات پرجوش و خشم در واشنگتن این دلیلی است که فشارهای خود را افزایش دهند.

تحریم‌های ‌آمریکا قیمت نفت را در جهان صعودی کرد

نگرانی بازار نسبت به تحریم‌های پیش‌روی آمریکا علیه ایران و به احتمال زیاد تسریع در عرضه نفت به بازار جهانی باعث شد در معاملات روز جمعه قیمت نفت دریای شمال از 75 دلار عبور کند. به نقل از بلومبرگ، در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 48 سنت افزایش نسبت به روز پنجشنبه 75.21 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت نفت آمریکا نیز 47 سنت بالا رفت و 68.3 دلار تعیین شد. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در آخرین مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت این سازمان 71.75 دلار به فروش رسید. به گزارش رویترز، نگرانی بازار نسبت به تحریم‌های نفتی پیش‌روی آمریکا علیه ایران و ایجاد کسری عرضه به بازار دلیل اصلی افزایش قیمت در مبادلات روز جمعه بود. کارگزاران نفتی می‌گویند در سایه بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران چشم‌انداز عرضه نسبت به تقاضا نگران‌کننده است چرا که تحریم‌ها به احتمال زیاد به کاهش عرضه نفت به بازار جهانی و بروز کسری منجر خواهد شد. ایران سومین کشور صادرکننده نفت در اوپک محسوب می‌شود و به طور متوسط روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند که معادل 2.5 درصد از کل مصرف جهان است.

نارضایتی فعالان بازار مسکن از رشد حبابی قیمت‌ها

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی مانند میلگرد و آهن آلات طی چند ماه گذشته افزایش دو برابری قیمت داشته است، گفت: قیمت مسکن در چند ماه گذشته به دلیل نوسانات ایجاد شده در بازار سکه و ارز افزایش یافته اما این رشد قیمتی بعد از رکود چند ساله بوده است؛ بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که با کاهش قیمت هزار یا 2 هزار تومانی دلار قیمت مسکن پایین بیاید. وی گفت: متأسفانه افزایش قیمت مسکن موجب شده قدرت خرید مردم در این بخش کاهش چندین برابری داشته باشد. برزگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن خواستار افزایش قیمت مسکن نیستند، زیرا این افزایش قیمت در چنین شرایطی هیچ نفع و یا سودی برای آنها ندارد. رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اظهار کرد: با توجه به ثبات قیمت در بازار سکه و ارز قیمت مسکن به ثبات می‌رسد اما نباید انتظار کاهش قیمت در این بخش را داشته باشیم، زیرا قیمت تمام شده ساخت مسکن در چند ماه گذشته رشد 4تا 5 برابری داشته است.

توقف عرضه اولیه آرامکو شکستی برای اصلاحات اقتصادی بن سلمان

رویترز به نقل از سرمایه گذاران و بانکداران مطرح گزارش داد که تصمیم عربستان سعودی برای توقف عرضه اولیه شرکت نفتی آرامکو که به عنوان بزرگترین فروش سهام تاریخ لقب گرفته بود، یک شکست اساسی برای اعتبار شاهزاده محمد بن سلمان شمرده می شود. عرضه اولیه عمومی 5 درصد غول نفتی آرامکو که متعلق به دولت عربستان می باشد، از جمله برنامه های هسته ای ولیعهد این کشور برای تنوع بخشی به اقتصاد این کشور پادشاهی و کاهش اتکای آن به نفت بود. بن سلمان قصد داشت توسط این عرضه اولیه 100 میلیارد دلار منابع جذب کرده و برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر از آن استفاده کند. منابع خبري متعدد روز چهارشنبه اعلام كردند كه عربستان سعودي برنامه ريزي براي عرضه اوليه عمومي سهام شركت آرامكو را چه در بورس هاي داخلي و يا خارجي متوقف نموده است. رويترز در روز پنجشنبه گزارش داد كه تيم مشاوره مالي پروژه خصوصي سازي آرامكو توسط عربستان منحل شده اند. بنا بر اين گزارش، عربستان به جای خصوصی سازی آرامکو، توجه خود را معطوف به خريداري سهم شركت Saudi Basic Industries نموده كه خود يك غول پتروشيمي محسوب مي شود. خالد الفالح وزير انرژي عربستان اما روز پنجشنبه با صدور بيانيه اي، خبر لغو عرضه عمومي سهام آرامكو را تكذيب نمود و گفت، این عرضه در زمان نامشخصی که دولت انتخاب خواهد کرد، انجام خواهد شد.

مغولستان به ایران گوشت صادر می‌کند

در حالی که تقاضا برای واردات گوشت حلال از سوی ایران افزایش یافته است، شرکت کشتارگاهی کونتوگوان آجبای مغولستان امیدوار است بتواند با ایجاد یک مرکز ذبح اسلامی، صادرات گوشت به ایران را آغاز کند. بر اساس برآوردها، 30 میلیون رأس گوسفند، یعنی بیش از کشور نیوزیلند در مغولستان موجود است؛ اما تا همین اواخر، این کشور فقط بخش کوچکی از محصولات گوشتی خود را به کشورهای دیگر صادر می کرد. اکنون مغولستان امیدوار است با افزایش اشتها برای خرید گوشت حلال، محصولات گوشتی خود را به کشورهای مختلف از جمله ایران که با محدودیت تولید داخل روبه روست، صادر نماید. شرکت کونتوگوان به همراه دو رقیب دیگر خود یعنی مکس ایمپکس و مکس مارکت در تلاش برای صادرات گوشت گوسفند به ایران هستند. به همین منظور، شرکت کونتوگوان یک مرکز ذبح حلال با 200 کارگر راه اندازی کرده و انتظار دارد صادرات گوشت خود را از 1320 تن سال گذشته به دو برابر افزایش دهد. اوتگون اردنه باوودورج، مدیر شرکت کونتوگوان گفت: «قبل از امضای قرارداد با یک شرکت ایرانی، ما تنها گوشت گوساله و اسب به سایر کشورها صادر می کردیم.» در حال حاضر کارشناسانی از یک شرکت ایرانی و سازمان دامپزشکی ایران در این کشتارگاه مستقر شده اند. گوشت گوسفند پس از ذبح فریز شده و با کامیون از طریق روسیه و قزاقستان و در مدت حدود دو هفته به ایران می رسد. /تسنیم

واکنش وزیر نفت به خبر افزایش قیمت بنزین

بیژن نامدار زنگنه، درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: من هم این موضوع را شنیده ام، اما گرانی قیمت بنزین در دستورکار وزارت نفت نیست. وزیر نفت همچنین با بیان اینکه برخی اعضای اوپک در راستای حمایت از خواسته های آمریکا کار می‌کنند، تصریح کرد: برخی اعضای اوپک مصوبه نشست اخیر را به تفسیر رأی می‌کنند که اقدامی نادرست است. این عضو کابینه دولت دوازدهم، درباره اینکه آیا نشستی برای اقدامات کارشکنانه برخی اعضای اوپک برگزار می شود یا خیر، تصریح کرد: نیازی به تشکیل نشست در این موضوع نیست. /مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
از اب ارزانتر در ايران فرؤخته مي شود! ما اقازاده ها كه فرقي به حالمان نمي كند پورشه را بايد سوار شد ولي بابا حقوقش مي رود بالا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
ثروتمندانی که خودرو خوب وارداتی دارند خودروهایشان مصرف بنزین کمی دارند و غالبامسافرتهایشان هوایی صورت میگیرد هرچند افزایش قیمت هم برایشان عدد ورقمی نخواهد بود.
قشر ضعیف که غالبا ماشین داخلی بی کیفیت دارند که پرمصرف هستند و تمام سفرها را با آن انجام میدهند که این خودروها هزینه بنزین بالایی دارد پس درنهایت بابالارفتن قیمت بنزین صدای خرد شدن دنده ی قشر آسیب پذیر بیش ازپیش به گوش خواهد رسید هرچند که قیمت کالاها نیز به این بهانه برای بار چندم افزایش خواهد یافت.د
بنزینم گرون کنید لیتری۱۰هزارتومن‌.۹۹درصدمردم رو که آب برده اینم روش.
شرکت آرمکو سودده ترین شرکت جهان...یعنی نه توتال نه مایکروسافت و نه سامسونگ و نه نایکی و نه هیچ شرکتی به اندازه شرکت آرمکو سود ده نیست....
چرارسا نه ها اسرار دارند بنزین گران شود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان