بازدید 8974
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «استارت دوباره صادرات برق ایران با پایان خاموشی‌ها» تا «راه‌اندازی خطوط سوآپ ارزی دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون فروش دلار‌های نیما ممنوع، عقب‎گرد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری مرداد، رشد سهام آسیایی با امید به افت تنش‌های تجاری، ۱۱ میلیون بشکه از نفت آمریکا در بازار آزاد خواهد شد، اونس جهانی طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید، تکلیف جدید برای دریافت‌کنندگان ارز به روایت محمد شریعتمداری، هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از اتهام جدید فولکس‌واگن رونمایی کرد و خروج ارز برای واردات ۳۲ تن درب آلومینیومی شیشه دارو به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 22 August 2018

از «استارت دوباره صادرات برق ایران با پایان خاموشی‌ها» تا «راه‌اندازی خطوط سوآپ ارزی دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فروش دلار‌های نیما ممنوع، عقب‎گرد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری مرداد، رشد سهام آسیایی با امید به افت تنش‌های تجاری، ۱۱ میلیون بشکه از نفت آمریکا در بازار آزاد خواهد شد، اونس جهانی طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید، تکلیف جدید برای دریافت‌کنندگان ارز به روایت محمد شریعتمداری، هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از اتهام جدید فولکس‌واگن رونمایی کرد و خروج ارز برای واردات ۳۲ تن درب آلومینیومی شیشه دارو به کشور را در بر دارد.

استارت دوباره صادرات برق ایران با پایان خاموشی‌ها

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در حال حاضر به کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان میزان محدودی برق صادر می شود،  صادرات برق به شرط عدم اعمال محدودیت بر مشترکان صورت می گیرد و اکنون نیز که وضعیت تأمین برق بهبود یافته قابلیت صادرات فراهم شده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این که از 19 مردادماه خاموشی‌ها در کل کشور به پایان رسیده است، گفت: در شرایط فعلی هیچ‌گونه خاموشی ناشی از کمبود تولید در کشور وجود ندارداین صحبت ها در حالی است که در زمان خاموشی ها شایعات متعددی در مورد صادرات برق وجود داشت و در آن زمان نیز مسئولان بارها تأکید کردند که هیچ گونه صادرات برقی از سوی ایران به هیچ کدام کشور های همسایه صورت نمی‌گیرد. اکنون با بهبود وضعیت صنعت برق کشور و دور شدن از خاموشی ها مجدد صادرات انرژی استارت خورده است.

فروش دلارهای نیما ممنوع!

بانک مرکزی به صرافان اعلام کرده است که از فروش ارزهای صادراتی باقی مانده که قبل از ۹۷/۰۵/۱۶ و با نرخ معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما خریداری کرده‌اند، خودداری نمایند.

متن کامل بخشنامه بانک مرکزی به شرح زیر است؛

کلیه شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر فعالیت

از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

با سلام. احتراما پیرو نامه عمومی شماره ۹۷/۱۶۷۵۴۷ مورخ ۹۷/۵/۱۶ موضوع دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و در راستای اجرایی نمودن سیاست‌های جدید ارزی دولت جهت ساماندهی و مدیریت بازار ارز، موضوع تصویب نامه شماره ۶۳۷۹۳/ت ۵۵۶۳۳ ه مورخ ۹۷/۵/۱۶هیات محترم وزیران، کلیه صرافی‌های مجاز در صورتی که پیش از روز شانزدهم مرداد نسبت به خرید ارز به نرخ مصوب در سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارز(نیما) اقدام کرده و هنوز آنرا به فروش نرسانده‌اند، می بایست تا اطلاع ثانوی و ارایه توضیحات تکمیلی از فروش منابع مذکور از طریق سامانه فوق‌الذکر با هر روش دیگری خودداری نمایند. /مهر

عقب‎گرد شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری مرداد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش 162 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 136 هزار و 910 واحد رسید. این در حالی است که در سه روز گذشته، شاهد جهش 6595 واحدی نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 47 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 40 هزار و 140 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 144 واحدی معادل 0.73 درصد، عدد 20 هزار و 50 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 102 واحدی معادل 0.73 درصد به رقم 14 هزار و 190 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 295 واحد افزایش معادل 0.20 درصد را رقم زد و به سطح 144 هزار و 699 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 109 واحد کاهش معادل 0.11 درصد به رقم 100 هزار و 804 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 371 واحد کاهش معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 272 هزار و 960 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «استارت دوباره صادرات برق ایران با پایان خاموشی‌ها» تا «راه‌اندازی خطوط سوآپ ارزی دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان»

نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، فخاس متعلق به فولاد خراسان، فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس، رانفور متعلق به خدمات‌انفورماتيك‌، کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر و نماد پارس متعلق به پتروشيمي پارس، بیشترین نقش را در قرمزپوش شدن شاخص کل بورس داشتند.

سهام آسیایی با امید به افت تنش‌های تجاری رشد کرد

روز سه‌شنبه، با امیدواری به کاهش جنگ تجاری بین آمریکا و چین سهام آسیایی بالا رفت اما اظهارات رییس‌جمهور ترامپ درمورد یوآن و سیاست فدرال‌رزرو، رشد سهام را محدود کرد و باعث افت دلار شد. رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، دوشنبه شب، در مصاحبه با رویترز گفت که چین در حال دستکاری نرخ ارز خود برای جبران مبلغی است که به علت تعرفه‌های آمریکا برای واردات برخی از کالاهای چینی، باید پرداخت کند. این باعث شد، بخشی از نگرانی‌های تجاری زنده بمانند و قسمتی از خوش‌بینی بازارها قبل از مذاکرات تجاری پیش روی چین و آمریکا، از بین برود. او همچنین گفت، معتقد است نرخ یورو هم دستکاری می‌شود. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۶ درصد بالا رفت. سهام استرالیا ۰.۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن ۰.۱ درصد افت کرد. سهام چین هم  به رشد خود ادامه دادند و شاخص کامپوزیت شانگهای بیش از ۱ درصد جهش کرد.

یازده میلیون بشکه از نفت آمریکا در بازار آزاد خواهد شد

واشنگتن روز سه شنبه اعلام کرد یازده میلیون بشکه از نفت با سولفور بالا یا شور از ذخایر استراتژیک خود را برای تحویل در یک اکتبر تا 30 نوامبر در بازار آزاد خواهد کرد. این اقدام می‌تواند کمبود نفت ایران در بازار در اثر تحریم‌ها را جبران کند. بانک فرانسوی، بی ان پاریباس، فرانسه اعلام کرد انتظار دارد تولید نفت اوپک که ایران عضوی از آن است از 32.1 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 31.7 میلیون بشکه در روز در سال 2019 کاهش یابد. تاجران می‌گویند در مجموع احساس حاکم بر بازار به علت چشم‌انداز تقاضا در میان اختلاف بین آمریکا و چین هنوز محتاطانه است. هیئت تجاری چین این هفته برای حل این اختلاف به واشنگتن سفر می‌کنند اما ترامپ گفته است که انتظار پیشرفت زیادی ندارد. به نقل از رویترز، روز گذشته، هر بشکه نفت خام آمریکا با 27 سنت افزایش 66.70 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت برنت نیز با 4 سنت افزایش 72.25 دلار معامله شد.

افزایش نسبی نرخ سکه در آخرین روز کاری مرداد ۹۷

در آخرین روز کاری بازار سکه در پنجمین ماه سال، قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۴۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، به رقم ۳ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان رسید. این در حالی است که بیش از دو هفته قبل، شاهد نرخ گذاری این سکه در محدوده ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان بودیم. همچنین سکه تمام طرح جدید، ۳ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۶۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هرچند باید یادآور شد که بهای این سکه، بیش از دو هفته قبل، در محدوده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان عقب نشینی نسبت به روز دوشنبه، به رقم ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

اونس جهانی طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید

روز سه شنبه در بازار جهانی، هر اونس طلا 3.27 دلار افزایش 1193.75 دلار فروخته شد، در ساعات اولیه معاملات این رقم به 1196.27 دلار، بالاترین رقم از 14 ماه آگوست رسید. پس از اینکه ترامپ در مصاحبه‌ای با رویترز از جریم پاول، رئیس فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره انتقاد کرد، ارزش دلار در برابر اکثر ارزهای اصلی و ین کاهش یافت. واندانا بهارتی، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «در نهایت دلار قوت لازم را به قیمت طلا داد... شاخص دلار احتمالا بیشتر تصحیح خواهد شد و به طلا کمک خواهد کرد که بیشتر افزایش یابد.» طلا به شدت به نرخ بهره حساس است و با افزایش نرخ بهره آمریکا، هزینه نگهداری این فلز گرانبها که به دلار قیمت گذاری می شود، بالا می رود. بانک مرکزی آمریکا امسال دو بار نرخ بهره را افزایش داد و در نظر دارد 2 افزایش دیگر نیز انجام دهد. در عین حال، سرمایه گذاران منتظر نتایج نشست ماه اگوست فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند. /رویترز

تکلیف جدید برای دریافت‌کنندگان ارز به روایت محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری گفت: همه دریافت کنندگان ارز در بانک و نیز دریافت کنندگان ارز به نرخ رسمی مکلف شدند برای واردات کالا وثیقه و تضمین کافی تامین کنند. بر این اساس چناچه واردکننده از واردات کالایی که تأمین ارز شده، سر باز زند، ضمن توقیف وثیقه و تضمین مالی، به اتهام قاچاق ارز در محاکم تعزیرات تحت پیگرد و مجازات قرار خواهد گرفت. وی درباره میزان ارز تامین شده برای مواد اولیه و کالاهای اساسی نیز توضیح داد: کل ارز تامین شده برای واردات مواد اولیه و نیز واردات کالاهای اساسی، دارو وتجهیزات پزشکی از اول سال جاری تا پایان بیست و هفتم مردادماه کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بخش دیگر سخنانش درباره موعد قانونی واردات کالاهایی که ارز به آنها تخصیص یافته نیز گفت: براساس قوانین ومقررات آمره کشور، واردکنندگان تجهیزات و ماشین آلات طبق قرارداد خرید، عموماً بالاتر از 6 ماه برای ورود و ترخیص کالا از گمرک فرصت دارند. همچنین واردکنندگان سایر کالاها قبلاً تا شش ماه و براساس مصوبه جدید دولت، سه ماه برای ورود کالا به کشور و دو ماه برای خروج کالا از گمرکات یعنی در مجموع پنج ماه برای ورود کالای مورد تعهد و ترخیص آن فرصت دارند. /وزارت صنعت، معدن و تجارت

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل از اتهام جدید فولکس‌واگن رونمایی کرد!

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل اعلام کرد، هربرت دیس،‌ مدیر گروه خودروسازی فولکس‌واگن دو ماه زودتر از برملا شدن تقلب در آزمایش موتورهای دیزل، از این موضوع باخبر شده اما چیزی به سهامداران فولکس‌واگن نگفته است. به نقل از دنیای اقتصاد،  دیس در زمان این رسوایی در سال ۲۰۱۵ به تازگی از ب‌ام‌و به گروه فولکس‌واگن پیوسته بود و مدیریت برند فولکس‌واگن را در این گروه برعهده داشت.

از «استارت دوباره صادرات برق ایران با پایان خاموشی‌ها» تا «راه‌اندازی خطوط سوآپ ارزی دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان»

او اواخر فروردین امسال در تغییری ناگهانی به جای ماتیاس مولر به مدیریت این گروه خودروسازی منصوب شد. گفته می‌شد دلیل رسیدن او به مدیریت گروه، این است که او سابقه طولانی در فولکس‌واگن ندارد و اتهامی درباره این رسوایی متوجه او نیست. برملا شدن این تقلب ضربه بزرگی به اعتبار فولکس‌واگن زد و این شرکت ناگزیر شده تاکنون بیش از ۲۷ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. اشپیگل اطلاعات گزارش خود را از مدارک دادستانی به دست آورده است. دادستانی آلمان در حال بررسی پرونده‌ای در ارتباط با این رسوایی است. مدیران فولکس‌واگن می‌گویند کاری غیرقانونی انجام نداده‌اند و به سهامداران چیزی نگفتند چون هنوز ابعاد موضوع برای خودشان معلوم نبود.

کدام کشور سریع‌ترین اینترنت همراه جهان را دارد؟

تازه‌ترین آمارهای منتشره از سوی پایگاه سنجش سرعت اینترنت Ookla نشان می‌دهد که قطر به‌عنوان یک کشور کوچک واقع در جنوب خلیج فارس، در زمینه ارائه پرسرعت‌ترین اینترنت همراه از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز جلو زده و سبقت گرفته است چون طبق تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته، سرعت اینترنت موبایل و همراه در این کشور شیخ‌نشین و کوچک، سه برابر متوسط سرعت اینترنت همراه در کشورهای پیشرفته‌ای همچون ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و کشورهای اسکاندیناوی که همواره در تست سرعت اینترنت در مقام‌های نخست جای می‌گرفتند، گزارش شده است. نتایج آزمایش‌های مؤسسه تحقیقاتی ookla که در وب‌سایت رسمی آن نیز قابل مشاهده است، نشان می‌دهد، قطر میزبان سریع‌ترین اینترنت همراه در جهان است، چون سرعت دانلود آن تا ۶۳.۲۲ مگابیت بر ثانیه نیز رسیده که این تقریبا سه برابر میانگین جهانی ( ۲۳.۵۴ مگابیت بر ثانیه) است.

مالزی قرارداد سه پروژه بزرگ را با چین لغو می کند

نخست وزیر مالزی اعلام کرد، قرارداد سه پروژه بزرگ به ارزش 22 میلیارد دلار که کار اجرایی آن با حمایت چین در زمان «نجیب رزاق» نخست وزیر پیشین این کشور آغاز شد را لغو می کند. به گزارش ایرنا 'ماهاتیر محمد' روز سه شنبه پیش از ترک پکن در جمع خبرنگاران افزود: پروژه 20 میلیارد دلاری خطوط آهن و دو طرح خط لوله گاز طبیعی را به دلیل ناتوانی مالزی در تامین بودجه آن تا یافتن راهی برای حل این مشکل، با شرکت های چینی لغو می کند. او گفت در پنج روز حضور در چین این موضوع را با مقامات این کشور مطرح کرده و امیدوار است که آنها این مشکل را درک کنند. ماهاتیر محمد افزود: من فکر نمی کنم که چین بخواهد مالزی به یک کشور ورشکسته تبدیل شود. نخست وزیر مالزی پیشتر از قراردادهای کلان چندین میلیارد دلاری که در دوران 'نجیب رزاق' نخست وزیر پیشین این کشور با چین منعقد شده ابراز نارضایتی کرده و گفته بود درصدد است تا این قراردادها را به منظور کاهش بدهی های کشور لغو کند. دولت نجیب رزاق قرارداد ساخت خط آهن 688 کیلومتری و احداث خط لوله گاز ساحل شرقی شبه جزیره مالزی را که ارزش آن بیش از 22 میلیارد دلار برآورد شده است، در سال 2016 با چین منعقد کرد. این در حالی است که 'لوکانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در جمع خبرنگاران در واکنش به این موضوع تصریح کرد که 'ماهاتیر' در جریان دیدار از چین گفته که توسعه چین فرصتی برای مالزی است.

خروج ارز برای واردات ۳۲ تن درب آلومینیومی شیشه دارو به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۲ تن درب آلومینیومی شیشه دارو از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این درب آلومینیومی شیشه دارو به کشور، ۳۷۶ هزار و ۳۵۸ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۴۵۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است درب آلومینیومی شیشه دارو از چهار کشور جهان از جمله آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه و چین وارد کشور شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده درب آلومینیومی شیشه دارو به ایران، ترکیه بوده که در مدت ذکر شده درآمد ۱۵۰ هزار و ۴۹۶ دلاری را نصیب خود کرده است.

راه‌اندازی خطوط سوآپ ارزی دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان

آژانس خبری کیودو روز سه‌شنبه گزارش داد، چین و ژاپن در حال مذاکره برای از سرگیری خطوط سوآپ ارزی بین بانک‌های مرکزی خود هستند که ارزش تبادلات آن حدود ۳ تریلیون ین است. بازگشت توافق سوآپ نشان‌دهنده بهبود روابط بین دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان است که در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات قلمرویی و تنش‌های مربوط به تاریخ جنگ ژاپن، سرد شده بود. مقامات مالی ژاپن تایید کردند که دو کشور در حال مذاکره هستند؛ اما گفتند هنوز در مورد حجم تبادلات توافق نشده است. پیش از این ژاپن و چین قرارداد کوچک‌تری برای سوآپ ارز بین خود داشتند که البته آن هم در زمان افت سطح روابط در سال ۲۰۱۳ منقضی شد. نخست‌وزیر چین، لی که‌کیانگ، اعلام کرد که برنامه یوآن ارزی با ژاپن در صورت تصویب، از ماه می باز خواهد گشت. این قرارداد اولین بار در مارچ ۲۰۰۲ با نام چیانگ مای، در پاسخ به بحران مالی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، ایجاد شد. به نقل از مهر، در صورتی که بحران مالی ایجاد شود، سوآپ می‌تواند به عنوان یک شبکه امن، با فراهم کردن یوآن برای بانک‌های ژاپنی که در چین فعالیت می‌کنند و ین برای تاجران چینی، آرامش را برقرار کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
منیع تولید برق در ایران چیست ؟آب .بعد بگیر مردم رعایت کنید
حالا یک عده می ایند تنگ نظر می گویند برای چی برق صادر می کنیم
در حالیکه این بهتر است از صادر کردن نفت خام است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان