بازدید 11070
پیمانه اقتصادی؛

از «آغاز سیر نزولی روبل روسیه در برابر یورو و دلار» تا «میزان استفاده از یوان چین در مبادلات جهانی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کیفیت بنزین یورو 4 از سوپر بالاتر است، قیمت نفت به بالای ۷۴ دلار رسید، شرکت‌های روسی استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری را شروع کردند، طلای جهانی با ضعیف شدن ارزش دلار گرانتر شد، انتشار اسکناس‌های جدید ونزوئلایی با حذف پنج صفر، ساعت کار بانک‌های تهران به روال قبل بازمی‌گردد، عربستان عرضه سهام آرامکو در بورس را متوقف کرد و واکنش بازار به فساد مالی دو مشاور سابق ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 23 August 2018

از «آغاز سیر نزولی روبل روسیه در برابر یورو و دلار» تا «میزان استفاده از یوان چین در مبادلات جهانی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کیفیت بنزین یورو 4 از سوپر بالاتر است، قیمت نفت به بالای ۷۴ دلار رسید، شرکت‌های روسی استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری را شروع کردند، طلای جهانی با ضعیف شدن ارزش دلار گرانتر شد، انتشار اسکناس‌های جدید ونزوئلایی با حذف پنج صفر، ساعت کار بانک‌های تهران به روال قبل بازمی‌گردد، عربستان عرضه سهام آرامکو در بورس را متوقف کرد و واکنش بازار به فساد مالی دو مشاور سابق ترامپ را در بر دارد.

کیفیت بنزین یورو 4 از سوپر بالاتر است

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت گفت: روزانه 78 تا 80 میلیون لیتر بنزین تولید و مصرف می‌شود که حدود 8 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم. بیژن حاج محمدرضا در گفت‌وگو با ایلنا، درباره توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌های عرضه سوخت اظهار داشت: در حال حاضر بنزین یورو به اندازه کافی در تمامی جایگاه ها موجود است و تراکم و ترافیکی هم در هیچ جایگاهی شاهد نیستیم. بنزین سوپر نیز در جایگاه‌های پرفروش به اندازه کافی توزیع می‌شود و مشکلی نیست. وی با بیان اینکه جایگاه‌های پر فروش را در اولویت توزیع بنزین سوپر قرار دادیم، افزود: مشکل بنزین سوپر به کل حل شده و در حال حاضر در بیش از 10 جایگاه این نوع بنزین عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تصریح کرد: بنزین سوپر از اصفهان و اراک در حال بارگیری است و ظرف امروز و فردا همه جایگاه‌ها پر می‌شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه بنزین یورو 4 از کیفیت بالاتری نسبت به سوپر برخوردار است، خاطرنشان کرد: باید به مردم گفت، بنزین یورو 4 اکتان بالاتری دارد و از سوپر زلال‌تر است ولی مردم فکر می‌کنند فقط سوپر بدون سرب است.

قیمت نفت به بالای ۷۴ دلار رسید

روز چهارشنبه، در حالی‌ که یک گزارش صنعتی نشان داد، میزان ذخایر نفت خام آمریکا افت کرده است و با نگرانی از محدود شدن عرضه نفت در جهان با نزدیک شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت نفت به بالاترین میزان دو هفته‌ای خود رسید و از ۷۴ دلار فراتر رفت. قیمت پیش‌خرید نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت خام جهان، تا ساعت ۱۷:۵۵ به وقت تهران، ۱.۵۲ دلار یا ۲ درصد جهش کرد و به ۷۴.۱۵ دلار رسید. این شاخص در معاملات روز چهارشنبه تا ۷۴.۱۹ دلار هم بالا رفت که بالاترین قیمت آن از ۸ آگوست تا کنون است. قیمت نفت خام آمریکا هم با بیش از ۲ درصد یا ۱.۵۲ دلار جهش به هر بشکه ۶۷.۲۲ دلار رسید. گرگ مک‌کنا، استراتژیست ارشد بازار در شرکت کارگزاری اکسی‌ترید، می‌گوید: مسأله ایران همچنان بر ذهن تاجران تأثیر می‌گذارد. چشم‌انداز افت تولیدات ایران به علت تحریم‌های آمریکا هم از سوی دیگر قیمت‌ها را تقویت می‌کند. /رویترز

آغاز سیر نزولی روبل روسیه در برابر یورو و دلار

سقوط روبل روسیه یک روز پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه مسکو از سر گرفته شد و ارزش هر یورو روز چهارشنبه به بیش از 80 روبل و 46 کوپک رسید. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، هر دلار آمریکا در اسبر بانک بزرگترین بانک روسیه 69 روبل و 46 کوپک به فروش رسید. کارشناسان روسی بر این باورند که کاهش ارزش روبل در برابر یورو و دلار با توجه به لازم الاجرا شدن بسته جدید تحریم های ضد روسی آمریکا و همچنین رشد مستمر یورو در برابر دلار در بازار جهانی به وقوع پیوسته است. آمریکا اواسط مرداد ماه امسال اعلام کرده بود که قصد دارد دو بسته جدید تحریمی علیه روسیه وضع کند که نخستین آن اواخر ماه و بسته دوم ماه نوامبر (آبان ماه) اعمال خواهد شد. همان زمان با انتشار این خبر، سقوط ارزش روبل در روسیه آغاز شد و هر یورو به 77 روبل و 27 کوپک رسید که پائین ترین حد خود نسبت به دوسال پیش (سال 2016 ) به شمار می آمد. همچنین روز سه شنبه وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که علیه شش کشتی با پرچم روسیه، دو شخص حقیقی و چهار شرکت روسی تحریم های جدیدی وضع کرده است. در بیانیه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) دلیل این تحریم ها را ارتباط با حملات سایبری و همچنین تحریم های کره شمالی اعلام کرده است. سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو ساعاتی پس از اعلام این خبر آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

از «آغاز سیر نزولی روبل روسیه در برابر یورو و دلار» تا «میزان استفاده از یوان چین در مبادلات جهانی»

بنابراین، گویا با اجرای بسته دوم تحریم های آمریکا در آبان ماه امسال که گفته می شود شامل کاهش قابل توجهی از روابط دیپلماتیک، تعلیق پروازهای هواپیمایی ایرفلوت روسیه به آمریکا و محدودیت در صادرات و واردات می شود، روبل بیش از پیش سقوط کند. چند ماه پیش روس ها پیش بینی کرده بودند که در سال 2024 ارزش یک دلار به 68 روبل خواهد رسید؛ بنابراین، به نظر می رسد بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل، وارد بازار شود و ارزهای خود را عرضه کند تا سبب تعدیل قیمت ارزهای خارجی شود. آمریکا از سال 2012 تاکنون بیش از 55 بسته تحریمی در بخش های اقتصادی و مالی علیه روسیه وضع کرده است.

شرکت‌های روسی استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری را شروع کردند

شرکت «روس آبرن اکسپورت»، چهارشنبه اولین قرارداد‌های صادرات تسلیحات و جنگ‌افزارهای خود را با پول ملی روسیه منعقد کرد. به گزارش شبکه راشا تودی روسیه، «الکساندر میخییف»، مدیر این شرکت روسی در پاسخ به این که آیا این شرکت در قراردادهای خود از ارزهای محلی غیر دلار استفاده خواهد کرد یا نه، پاسخ داد که بله این شرکت، استفاده از پول ملی روسیه را آغاز کرده است. با این حال، ولی در مورد مکانیزم قرارداد یا ارز جایگزین دلار و اسم شریک تجاری اطلاعاتی نداد. مدیر شرکت «روس آبرون اکسپورت» در مورد تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت و فعالیت‌های خارجی آن نیز گفت که این تحریم‌ها بر روند اجرای درخواست‌ها از این شرکت تأثیری نداشته و شرکت به دنبال استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار در قراردادهایش است. این شرکت روسی، بخشی از مجموعه شرکت‌های «روستک» روسیه بوده که با ۷۰۰ شرکت و مؤسسه وابسته به وزارت دفاع روسیه همکاری می‌کند و نزدیک به ۸۵ درصد از صادرات نظامی متعلق به این شرکت است. /فارس

طلای جهانی با ضعیف شدن ارزش دلار گرانتر شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا به دنبال ضعیف شدن ارزش دلار، به بالاترین رکورد یک هفته اخیر صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور پس از اینکه به ۱۱۹۷.۶۶ دلار صعود کرد، تغییر چندانی نداشت و  در ۱۱۹۵.۶۸ دلار ایستاد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۰۲ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه ۵.۴۰ دلار یا حدود ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ۱۲۰۰ دلار بسته شد. به گزارش ایسنا، طلا پس از اینکه در آوریل به رکورد ۱۳۶۵.۲۳ دلار صعود کرد، تحت تأثیر رشد ارزش دلار و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بیش از ۱۲ درصد ریزش قیمت داشته است.

انتشار اسکناس‌های جدید ونزوئلایی با حذف ۵ صفر

دولت ونزوئلا در حال انتشار اسکناس های جدید این کشور با احتساب حذف ۵ صفر است تا از این طریق به مدیریت اَبَرتورم خود بپردازد. همچنین «نیکولاس مادورا» رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که حداقل دستمزد ۳ هزار درصد (۲۴ پوند) بالا خواهد یافت؛ ضمن اینکه افزایش قیمت سوخت به سطح بین المللی از دیروز اعمال شده است. این در حالی است که به گفته برخی از منتقدین، این اقدامات شرایط اقتصادی ونزوئلا را وخیم تر خواهد کرد. اسکناس های جدید بین ۲ تا ۵۰۰ بولیوار خواهند بود. البته اسکناس های قدیمی و جدید با یکدیگر در سبد پولی این کشور باقی خواهند ماند و اسکناس های قدیمی همچنان معتبر هستند. به گزارش نقل از ایبِنا بر پایه این گزارش، صندوق بین المللی پول نرخ تورم ونزوئلا در سال جاری میلادی یک میلیون درصد برآورد کرده است.

ساعت کار بانک‌های تهران به روال قبل بازمی‌گردد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی درباره تغییر ساعت کار بانک ها از اول شهریور ماه، اظهار داشت: با توجه به بازگشت ساعت کار ادارات به حالت قبل، به موجب نامه استانداری تهران، ساعت کار سیستم بانکی نیز به روال قبل از طرح بازخواهد گشت. وی افزود: بر اساس اعلام استانداری تهران مبنی بر پایان طرح کاهش ساعات اداری دستگاه های اجرایی کشور از جمله بانک ها، ساعت کار شعب بانکی در استان تهران نیز از روز پنجشنبه یکم شهریورماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعات ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه و روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ و ۳۰ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه خواهدبود قیطاسی افزود: ضمن تشکر از همکاری بانک ها در اجرای موفق طرح یادشده، صرفه جویی در مصرف انرژی همچنان مورد تأکید است.

عربستان عرضه سهام آرامکو در بورس را متوقف کرد

شبکه الجزیره قطر از تصمیم عربستان سعودی برای توقف عرضه سهام شرکت ملی نفت آرامکو در بورس خبر داد. در گزارش الجزیره آمده است: ریاض علاوه بر توقف طرح عرضه اولیه سهام آرامکو در بازارهای داخلی و خارجی، مشاوران مالی مربوط به این طرح را نیز اخراج کرده است. این گزارش می افزاید: دولت سعودی از مدتی پیش این تصمیم را گرفته است اما کسی نمی تواند آن را اعلام کند به همین منظور ابتدا از تعویق آن سخن می گویند و سپس لغو آن را اعلام خواهند کرد. یکی از ستون های اصلی طرح بن سلمان موسوم به 'چشم انداز 2030'، پیشنهاد عرضه بخشی از شرکت آرامکو در قالب سهام به بازارهای مالی است که بزرگترین اقدام در نوع خود برای یک شرکت در تاریخ مالی جهان به شمار می رود. چشم‌انداز 2030 عربستان (رؤیة السعودیة 2030) برنامه‌ای برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و توسعه بخشهای خدماتی مانند بهداشت، آموزش و گردشگری است. اهداف این طرح، تقویت فعالیت های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزایش تجارت غیرنفتی بین کشورها از طریق کالاها و محصولات مصرفی و افزایش هزینه‌های دولت برای تجهیزات نظامی اعلام شده است. به همین منظور دولت عربستان پیشتر برنامه ریزی کرد که 5 درصد از دارایی های شرکت آرامکو را که ارزش آن نزدیک به دو تریلیون دلار آمریکاست، در بازارهای سهام خارجی بفروشد. این ایده می تواند مبلغ یکصد میلیارد دلار برای حمایت از برنامه های بن سلمان فراهم کند. اما برخی پیچیدگی ها در امر فروش سهام و نیز نگرانی از اینکه شرکت آرامکو مجبور شود تا با عرضه سهام در بازارهای مالی، درهای خود را به روی نظارت خارجی بر این شرکت باز کند، سبب شد تا دولت سعودی پیشنهاد تعویق اجرای آن را تا سال 2019 میلادی ارائه دهد. به نقل از ایرنا، یک منبع آگاه هم از تحولات داخل دولت سعودی در گفت وگو با 'میدل ایست آی' گفت: بن سلمان از 'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان خشمگین است زیرا او گفته که عرضه سهام آرامکو به سود اقتصاد عربستان نیست.

واکنش بازار به فساد مالی دو مشاور سابق ترامپ

روز چهارشنبه، در حالی که موقعیت سیاسی رئیس‌جمهور ترامپ با اتهامات وارده به ۲ مشاور سابق او تهدید شده است و بازارها منتظر مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند، سهام افت کرد و قیمت اوراق قرضه بالا رفت. ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ درحالی که بازارها آرام آرام محکومیت رئیس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ در ۸ اتهام فساد مالی و محکومیت جداگانه وکیل شخصی او را هضم می‌کنند، ۰.۱ درصد افت کرد. درحالی‌که سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه به عنوان یک سرمایه امن پناه بردند، سود اوراق قرضه آمریکا افت کرد و افت شاخص اس‌اندپی باعث شد تا قیمت سهام اروپایی هم کاهش پیدا کند. سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا که روز سه‌شنبه ۲.۸۴۴ درصد بود، روز چهارشنبه تا ۲.۸۲۳۱۵ درصد پایین آمد. کریستوف ریگر، استراتژیت کامرز بانک می‌گوید: ترامپ پیش از این هم با اتهاماتی روبه رو شده و آنها را پشت سر گذاشته است؛ بنابراین، فعلا باید منتظر بود و دید که آیا این باعث آغاز یک فصل جدید خواهد شد و یا دوباره اوضاع آرام شده و بازارها به جلو حرکت می‌کنند. شاخص ام‌اس‌سی‌آی مربوط به سهام جهانی که شاخص‌های ۴۷ بورس مهم کشورهای مختلف جهان را دنبال می‌کند، به دنبال رکوردزنی اس‌اندپی ۵۰۰ در معاملات شب قبل، روز چهارشنبه توانست ۰.۳ درصد رشد کند.

میزان استفاده از یوان چین در مبادلات جهانی

بانک مرکزی چین در گزارشی اعلام کرد، به رغم کاهش ارزش یوان در ماه‌های اخیر، استفاده از یوان در مبادلات جهانی نه تنها کاهشی نداشته، بلکه افزایش محسوسی هم داشته است. به نقل از شین هوا، بانک مرکزی چین با استناد به آمارهای ارائه شده در سامانه نقل و انتقال بانکی بین‌المللی سوئیفت اعلام کرد در ماه ژوئن یوان پنجمین ارز پراستفاده جهان با سهم ۱.۸۱ درصد کل پرداخت های تجاری بوده است. در حال حاضر هنگ کنگ بازار کلیدی برای تراکنش‌های صورت گرفته با یوان محسوب می‌شود و ۷۵۹۸ درصد تراکنش های یوانی در این منطقه خودگردان انجام می‌شود. در این گزارش آمده است مبادلات با یوان از ۳.۱۱ تریلیون دلار تا پایان ماه اوت گذشته که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش و در مقایسه با سال گذشته ۳۸.۷ درصد افزایش داشته است. به گفته بانک مرکزی چین استفاده از بازار پول چین ادامه خواهد یافت. به نقل از ایسنا، به گفته این گزارش ۱۹ کشور استفاده دائمی از یوان در مبادلات تجاری خود با چین را پذیرفته‌اند که سهم این کشورها از مبادله با یوان ۱.۹۴ تریلیون یوان است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار