شناسایی سیارات جدید با احتمال وجود حیات

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 03 August 2018

محققان سیاراتی را شناسایی کرده اند که ممکن است در آن ها حیات با تابش پرتوهای ماوراء بنفش ستاره میزبان شکل گرفته باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس الرت، به گفته محققان دانشگاه کمبریج، حیات مستلزم تشکیل ساختارهای مولکولی با عملکردهای متعدد درون سلول است. این ساختارها شامل دی ان ای، آر ان ای و پروتئین ها هستند. از مدت ها قبل نحوه شکل گیری اجزای اولیه حیات به عنوان اسرار آفرینش ناشناخته مانده بودند، اما اخیرا نحوه شکل گیری آن در دوران ابتدای تشکیل زمین مشخص شده است.

برای مثال تابش پرتوهای ماوراء بنفش خورشید بر هیدروژن سیانید که به طور طبیعی درون آب وجود دارد، به همراه یون های منفی مانند بیسولفید، منجر به شکل گیری مولکول های ساده قند می شود.

در شرایط مناسب هیدروژن سیانید موجود در قرص های پیش سیاره ای در مجاورت یون های منفی می تواند منجر به شکل گیری مقادیر زیادی از اجزای اولیه حیات شود. اما برای این رخداد باید به مقدار کافی پرتوهای ماوراءبنفش روی این مواد اولیه تابیده شود.

اکنون محققان با بررسی میزان پرتوی ماوراءبنفشی که در مدار سیارات وجود دارد، می توانند امکان شکل گیری فرآیندهای شیمیایی لازم برای تشکیل حیات را محاسبه کنند. وجود این شرایط در کنار شرایطی مانند سنگی بودن سیاره و قرارداشتن مدار آن در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان، می تواند سیاره را به گزینه مناسبی برای شکل گیری حیات تبدیل کند. البته وجود اجزای اولیه حیات برای شکل گیری آن در یک سیاره ضروری است، اما کافی نیست.

با توجه به این که محققان قادرند این شرایط را بدون نیاز به مشاهده مستقیم یک سیاره تشخیص دهند، ارزیابی وجود این شرایط یک روش مناسب برای شناسایی سیاراتی با احتمال وجود حیات محسوب می شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل