بازدید 13328
پیمانه اقتصادی؛

از «صعود تاریخی شاخص بورس تهران در پایان هفته» تا «احتمال کسر مالیات سنگین از خریداران مزدا۳»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت سکه برای دومین روز، بیت کوین باز هم از حال رفت، قیمت نفت به پایین تر از بشکه ای ۷۴ دلار رسید، افزایش بهای سبد نفتی اوپک، درآمد ۷.۶ میلیاردی عراق از فروش نفت میادین جنوبی، ترامپ تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی وضع می‌کند، تغییر سال پایه محاسبه شاخص بهای تولید کننده، خروج ارز برای واردات بیش از ۳ هزار تن کارتن به کشور و ورود ۲۲۸ میلیون دلار تلفن همراه در چهار ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 02 August 2018

از «صعود تاریخی شاخص بورس تهران در پایان هفته» تا «احتمال کسر مالیات سنگین از خریداران مزدا۳»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت سکه برای دومین روز، بیت کوین باز هم از حال رفت، قیمت نفت به پایین تر از بشکه ای ۷۴ دلار رسید، افزایش بهای سبد نفتی اوپک، درآمد ۷.۶ میلیاردی عراق از فروش نفت میادین جنوبی، ترامپ تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی وضع می‌کند، تغییر سال پایه محاسبه شاخص بهای تولید کننده، خروج ارز برای واردات بیش از ۳ هزار تن کارتن به کشور و ورود ۲۲۸ میلیون دلار تلفن همراه در چهار ماه را در بر دارد.

صعود تاریخی شاخص بورس تهران در پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش 2777 واحدی معادل 2.29 درصد به رقم 123 هزار و 951 واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته نیز شاهد رشد 4413 واحدی معادل 3.78 درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 814 واحدی معادل 2.29 درصد به رقم 36 هزار و 345 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد 105 واحدی معادل 0.56 درصد، عدد 18 هزار و 936 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 74 واحدی معادل 0.56 درصد به رقم 13 هزار و 406 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز 2356 واحد افزایش معادل 1.80 درصد را رقم زد و به سطح 133 هزار و 29 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1686 واحد افزایش معادل 1.90 درصد به رقم 90 هزار و 363 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 7248 واحد افزایش معادل 2.97 درصد همراه بود و عدد 251 هزار و 412 واحد را به نمایش گذاشت.

از «صعود تاریخی شاخص بورس تهران در پایان هفته» تا «احتمال کسر مالیات سنگین از خریداران مزدا۳»

کاهش بهای سکه برای دومین روز

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با افت 125 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم 3,626,000 تومان رسید. بهای این سکه در روزهای گذشته تا سطح 3 میلیون و 851 هزار تومان نیز پیش رفته بود. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) با کاهش 177 هزار تومان نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه، به رقم 3,728,000 تومان معامله شد. این سکه نیز در روزهای گذشته از مرز 4 میلیون و 500 هزار تومان نیز عبور کرده بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با 70 هزار تومان کاهش قیمت به 1,930,0000 تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی با افت 80 هزار تومان به قیمت 950 هزار تومان معامله شد. هر سکه یک گرمی نیز در بازار دیروز، 511 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

قیمت طلا در معاملات دیروز به علت تقویت ارزش دلار کاهش یافت و هر اونس از این فلز گران‌بها با 1.29 دلار کاهش، 1222.86 دلار فروخته شد.

بیت کوین باز هم از حال رفت

قیمت هر واحد بیت کوین در روز چهارشنبه در مقایسه با روز قبل ۶.۹ درصد کاهش داشت و به ۷ هزار و ۵۳۶ دلار رسید. این در حالی است که بیت کوین در روز سه شنبه به سطح ۷ هزار و ۸۰۰ دلار در هر واحد رسید و حتی رکورد ۸ هزار دلار را هم تجربه کرد. در همین حال قیمت بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال به لحاظ سرمایه بازار بین رقم ۷ هزار و ۶۷۳ دلار تا ۷ هزار و ۸۰۰ دلار محدود شده است. البته افزایش حجم فروش منجر به کاهش فشار بر روی بیت کوین می شود؛ اما چشم انداز بازگشت قدرت و قیمت های خیره کننده برای این ارز مجبوب دیجیتال ضعیف است. /ایبنا

قیمت نفت به پایین تر از بشکه ای ۷۴ دلار رسید

روز چهارشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه کاهش یافت و به زیر بشکه ای ۷۴ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت انتشار گزارشی صنعتی مبنی بر افزایش موجودی نفت آمریکا و همچنین افزایش تولید اوپک در ماه جولای عنوان و همین باعث نگرانی در مورد اشباع بازار نفت شده است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۸۵ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۳.۳۶ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۷۳ سنتی، بشکه ای ۶۸.۰۳ دلار صورت گرفت.

قیمت سبد نفتی اوپک چند سنت افزایش یافت

قیمت سبد نفتی اوپک روز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه حدود ۱۰ سنت افزایش یافت. به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک دیروز به ۷۳ دلار و ۶۲ سنت رسید. قیمت این شاخص در روز پیش از آن، ۷۳ دلار و ۵۳ سنت بود. سبد نفت خام اوپک شامل ۱۵ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، جنو جمهوری کنگو (کنگو برازاویل)، اورینته اکوادور، زافیرو گینه استوایی، سبک رابی گابون، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست. 

افزایش قیمت گاز در ترکیه

منابع آگاه اعلام کردند شرکت دولتی مجری خطوط لوله انتقال گاز بوتاس ترکیه قصد دارد از ماه آگوست گاز تحویلی به نیروگاه‌های این کشور برای تولید برق را ۵۰ درصد افزایش دهد. این منابع می‌گویند افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است، چراکه نه‌تنها قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته بلکه ارزش لیر ترکیه نیز کاهش یافته و این کشور مجبور است بخش قابل توجهی از نیازهای خود به حامل‌های انرژی را از طریق واردات تأمین کند. پیشتر بانک مرکزی ترکیه قیمت‌گذاری فرضی خود برای واردات  نفت را از ۶۸ دلار در هر بشکه به ۷۳ دلار افزایش داده بود. بوتاس پیشتر گفته بود قیمت گاز برای مصرف کنندگان در ترکیه نیز حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. 

درآمد ۷.۶ میلیاردی عراق از فروش نفت میادین جنوبی

روز چهارشنبه وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور در ماه جولای 3.543 میلیون بشکه در روز نفت خام از بنادر جنوبی خود صادر کرده است، که این میزان کمی بیشتر از ماه ژوئن است. به نقل از رویترز، عراق در ماه ژوئن 3.521 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده بود. وزارت نفت عراق طی بیانیه ای گفت: تمام حجم نفتی که در ماه جولای صادر شده از میادین نفتی جنوبی آمده است. در ماه جولای هیچ نفتی از میادین نفتی کرکوک، واقع در شمال عراق، که تحت کنترل بغداد است، صادر نشده است. این بیانیه می گوید که میانگین قیمت نفتی که در ماه جولای فروخته شده است، بشکه ای 69.163 دلار بوده که درآمد حدود 7.6 میلیارد دلاری را برای عراق به همراه داشته است. افزایش صادرات نفت در ماه جولای در حالی از مناطق جنوبی صورت گرفته است که مردم این مناطق در اعتراض به فساد گسترده و ضعف خدمات عمومی اعتراض کرده بودند. مقامات نفتی عراق گفته اند که ناآرامی ها تأثیری بر تولید نفت خام از میادین جنوبی نداشته است. بخش عمده ای از نفت عراق از طریق پایانه های جنوبی صادر می شود که بیش از 95 درصد از درآمدهای دولتی این تولید کننده عضو اوپک را تشکیل می دهد.

ترامپ تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی وضع می‌کند

یک مقام آگاه در دولت آمریکا گفت: ترامپ قصد دارد تعرفه ۲۵ درصدی را بر روی کالاهای وارداتی چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع کند. این در حالی است که پیش از این دولت ترامپ افزایش تعرفه ۱۰ درصدی را در دستور کار خود قرار داده بود. هدف از اعمال این تعرفه تحت فشار قرار دادن پکن در دادن امتیاز تجاری است. دولت ترامپ در دهم ماه جولای اعلام کرده بود که به دنبال وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر روی هزاران کالای وارداتی چینی از قبیل مواد غذایی، مواد شیمیایی، فولاد، آلومینیوم، کالاهای مصرفی، مبلمان، فرش ... است. افزایش تعرفه ها از ۱۰ به ۲۵ درصد حاکی از بالا گرفتن اختلافات تجاری میان دو قطب اقتصاد بزرگ جهان دارد.

سال پایه محاسبه شاخص بهای تولید کننده در ایران تغییر کرد

سال پایه محاسبه شاخص بهای تولید کننده از 1390 به 1395 تغییر کرد، با این تغییر دقت و حساسیت اندازه گیری شاخص بیشتر و استفاده بعدی از آن در محاسبات اقتصادی باعث تبیین بهتر شرایط اقتصادی کشور خواهد شد. /بانک مرکزی

خروج ارز برای واردات بیش از ۳ هزار تن کارتن به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳ هزارو ۱۴۴ تن کارتن، قوطی، جعبه از کاغذ یا مقوای موج دار از ۱۷ کشور وارد ایران شده است. بنا بر آمار رسمی گمرک ۶ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۸۵۱ دلار معادل با ۲۱ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۵۵۲ تومان واردات کارتن، قوطی، جعبه از کاغذ یا مقوای موج دار صورت گرفته است. بنا بر آمار گمرک واردات از ۱۷ کشور اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، بلغارستان، پرتغال، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین، صربستان، عمان، فرانسه، هلند و هنگ کنک وارد کشور شده است. به نقل از میزان، آمار‌ها نشان دهنده آن است که چین بزرگترین صادر کننده کارتن، قوطی، جعبه از کاغذ یا مقوای موج دار به کشور است که در مجموع بیش از یکهزارو ۸۳۶ تن به ارزش ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۹۹۶ دلار را شامل می‌شود.

روند دوگانه «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۹۳۷ تومان معامله شدند. روز گذشته «تسه»ها بین ۶۴ تا ۶۷ هزار تومان نوسان داشتند. رشد آرام تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با رشد ۵۴ درصدیقیمت مسکن در تیر نسبت به تیر گذشته و تقویت سمت عرضه «تسه»ها مانع از رشد قابل توجه «تسه»هاست. پس از رشد ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران در اردیبهشت، در ماه‌های خرداد و تیر به ترتیب افت ۲۲ درصدی و ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، با سهم ۱/ ۱۵ درصدی و در مجموع واحدهای زیر ۸۰ متر، ۲/ ۵۵ درصد از تعداد معاملات را شامل می‌شد. بر این اساس، اولویت اعطای وام به سازنده‌های کم‌متراژ از سویوزارت راه و شهرسازی مورد بررسی است.

ورود ۲۲۸ میلیون دلار تلفن همراه در ۴ماه

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد، در چهار ماه نخست سال جاری، ۲۲۸ میلیون و ۱۳۸ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است. واردات گوشی تلفن همراه ۱.۵۰ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می‌شود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۲ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده بود که ۰.۵۸ درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود. /مهر

احتمال کسر مالیات سنگین از خریداران مزدا۳

با حاشیه های ایجاد شده بر سر پیش‌فروش ۲۶۹ خودروی مزدا۳، خبرها از ابطال قراردادهای فروش یا معرفی خریداران به سازمان مالیاتی برای اخذ «مالیات بر درآمد اتفاقی» حکایت دارد.  یک مقام مسئول در دولت که نخواست نامی از آن ذکر شود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با نظر موافق وزیر صنعت، معدن و تجارت، دو سناریو برای مواجهه با قرارداد خریداران خودروی مزدا ۳ در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، احتمال ابطال قراردادها وجود دارد و ممکن است با دستور محمد شریعتمداری، این پیش‌فروش ابطال گردد. وی افزود: در صورتی که این معامله ابطال نشود، اسامی خریداران مزدا۳ به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد تا در صورت فروش این خودرو در بازار، از افراد فروشنده که آی‌پی ها و مشخصات، شماره تلفن و کدهای ملی آنها نیز استخراج شده است، از سود حاصله ـ که حدود ۱۰۰ میلیون تومان به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار است ـ مالیات سنگینی کسر شود. به گفته این مقام مسئول در دولت، مالیات این خریداران در ردیف مالیات بر درآمدهای اتفاقی قرار خواهد گرفت.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۴
فعلا که ملت در مسیر دلارند . بعد میروند سکه . بعد میروند بورس
این سیکل طی می شود بدون اینکه یک تصمیم درست و اصولی گرفته شود .
با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم و حلال و حرام برایمان مهم است خدا داند که چه کسانی ضرر کنند و چه کسانی سود . و انهاهم کنار هستند و کاری نمی توانند بکنند در این اتش ایجاد شده می سوزند .
مگه از خريداران ارز و سكه كه سودهاي نگهاني و يكشبه ميكنند ماليات ميگيرند با اين كار مردم به سمت بازار دلار و سكه هدايت مي شوند
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
معلومه خودت یکی از اون کسانی هستی که تونستی مزدا ثبت نام کنی
احتمال کسر مالیات ؟؟؟؟/
بنظر مالیات بر فروش باید بسیار پررنگ شده و از این طریق شکل جامعه را تغییر بدهند . برای مثال فروش خودرو تا10 میلیون تومان از مالیات معاون . فروش خودرو تا 25 میلیون تومان ، مالیات یک درصد باشد . فروش خودرو تا 50 میلیون تومان ، مالیات 5 درصد باشد . فروش خودرو تا 100 میلیون تومان ، مالیات 12 درصد باشد . فروش خودرو تا 200 میلیون تومان ، مالیات 17 درصد باشد . فروش خودرو تا 400 میلیون تومان ، مالیات 26 درصد باشد . فروش خودرو تا 700 میلیون تومان ، مالیات 35 درصد باشد . فروش خودرو از 700 میلیون با بالا ، مالیات 55 درصد باشد .
این عادلانه ترین روش برای کنترل قیمت . کنترل گرانی . کنترل ظلم . احقاق حق محرومین . جبران حقوق حذف فقر. ایجاد تعادل در کشور . مردم بدبختی که در دورترین نقطه و با محرومیت زندگی کرده و دستشان به هیچ جایی نمی رسد . چه گناهی دارند که دائم باید در فقر باشند . و در مقابل کسانی با رانت و دزدی و فساد و دوشیدن خون همان محرومین ، باید با فساد خود بدون پرداخت یک ریال حق محروم به تفریح و عشق و حال ادامه بدهد . این وظیفه دولت و مجلس است .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
استاد اقتصاد!
این مواردی که فرمودین مربوط به یک کشور پیشرفته اروپائی هست که مالیات خرج رفاه و آسایش مردم بشه در اینجا قیمت ارز به یکباره 3 برابر شده!
هیچ کدوم از مواردی که گفتید اتفاق نمیوفته همونطور که تا حالا اتفاق نیوفتاده!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
عجب فرمولی شما رو بزارن وزیر دارایی مملکت اباد میشه. فقط درصد های رو چچجوری حساب کردین
بایستی مشاوران سیاسی اقتصادی غربی وارد کشور نمود تا مثل فوتبال و والیبال متحول شویم. با ین وضعیت هرسال 10 سال از جهان عقب می مانیم،
مسولین هم طبق معمول به جای اینکه یه فکری برای حاشیه بازار کند، سریع به فکر درآمد مالیاتی میکند. با اینکار عملا به قیمت حاشیه بازار رسمیت می بخشد.
تولیدکننده و خریدار که ظاهرا کار قانونی انجام داده اند.
اگر مسولین مرد میدان است به جای حرفهای الکی قیمت ها را به یک سال پیش برگرداند تا کسی نتواند سودجویی کند .
نتیجه اخلاقی : همه چیز توسط برخی هدایت می شود .
مانند ثبت سفارش غیرقانونی 6هزار دستگاه خودرو که آخرش مشخص شد کار برخی مدیران وزارت بوده است
اززمان شروع تحریمهابخصوص مرحله دوم ان شاهدسقوط تاریخی بورس خواهیم بود!
مسولین عامل گرانی و اغتشاشات است
ترجمه این خبر مالیات مزدا : حق حساب ما رو ندید پیش فروش کنسل می کنیم .
عجب مدیرانی
ما که ثبت نام نکردیم ولی اینکه چون قیمت ها و فساد را نمی توانند کنترل کنند
باید 90 درصد تمام معاملات که سود کردند بحساب مالیات واریز بشه هر معامله ای دلار سکه خونه زمین و هرکسی سودا گری کر ه باید تمام امواش توقیف بشه تمام اموالش
لا اقل از اختلاس کننده ها هم مالیات بگیرید
وقتی یک حرکت اشتباه انجام میشه و ارز رو 4200 پرداخت می کنند، می خوان 1 میلیون نفر رو بسیج کنند تا فساد رو شناسایی کنند!!!!

پول این 1 میلیون نفر رو کی میده؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان