بازدید 10021
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «ارزی که خریدنش شبیه به گرفتن چاقوی در حال افتادن است» تا «کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج ارز برای واردات بیش از ۱۰ تن دسته چاقو و کارد به کشور، شاخص کل بورس برای اولین بار به کانال ۱۱۶ هزار واحد رسید، افت سهام آسیایی در انتظار نتایج اجلاس بانک‌های مرکزی، افزایش قیمت نفت در پی التهابات موجود در بازار نفت، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، جهانگیری: شرایط جدید پیش روی کشور دائمی نیست، خبرهای ناخوش از چاپ اسکناس و هشدار به مشترکان پرمصرف آب را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 31 July 2018

از «ارزی که خریدنش شبیه به گرفتن چاقوی در حال افتادن است» تا «کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج ارز برای واردات بیش از ۱۰ تن دسته چاقو و کارد به کشور، شاخص کل بورس برای اولین بار به کانال ۱۱۶ هزار واحد رسید، افت سهام آسیایی در انتظار نتایج اجلاس بانک‌های مرکزی، افزایش قیمت نفت در پی التهابات موجود در بازار نفت، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، جهانگیری: شرایط جدید پیش روی کشور دائمی نیست، خبرهای ناخوش از چاپ اسکناس و هشدار به مشترکان پرمصرف آب را در بر دارد.

خروج ارز برای وارادت بیش از ۱۰ تن دسته چاقو و کارد به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۰ تن دسته‌های کارد و چاقو از فلزات معمولی از ۳ کشور وارد ایران می‌شود. بنا بر آمار ۳۱ هزار و ۹۳۸ دلار یا به عبارتی ۱۰۹ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۹۸۴ تومان واردات صورت گرفته است. بنا بر آمار گمرک واردات از ۳ کشور آلمان، امارات متحده عربی، چین وارد کشور شده است. به نقل از میزان، آمار‌ها نشان دهنده آن است که چین بزرگترین صادر کننده دسته‌های کارد و چاقو از فلزات معمولی به کشور است که در مجموع بیش از ۱۰ تن به ارزش ۳۰ هزار و ۴۴۱ دلار را شامل می‌شود.

شاخص کل بورس برای اولین بار به کانال ۱۱۶ هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 2904 واحدی معادل 2.55 درصد به رقم 116 هزار و 756 واحد رسید. این در حالی است که روز یکشنبه نیز شاهد رشد 1974 واحدی معادل 1.76 درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 851 واحدی معادل 2.55 درصد به رقم 34 هزار و 235 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز قبل، با رشد 22 واحدی معادل 0.12 درصد، عدد 18 هزار و 367 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 15 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 13 هزار و 4 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2956 واحد افزایش معادل 2.40 درصد را رقم زد و به سطح 126 هزار و 28 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2285 واحد افزایش معادل 2.75 درصد به رقم 85 هزار و 384 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5090 واحد افزایش معادل 2.21 درصد همراه بود و عدد 235 هزار و 550 واحد را به نمایش گذاشت.

از «ارزی که خریدنش شبیه به گرفتن چاقوی در حال افتادن است» تا «کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران»

سهام آسیایی در انتظار نتایج اجلاس بانک‌های مرکزی افت کرد

روز دوشنبه، در آغاز هفته پرکاری که مملو از اجلاس بانک‌های مرکزی جهان، اعلام درآمد شرکت‌ها و به‌روز رسانی میزان تورم و اشتغال آمریکاست، سهام آسیایی افت کردند، اما ارزهای مهم در محدوده قیمت‌های همیشگی خود تبادل شدند. سهام تکنولوژی و انرژی منجر به افت ۰.۷ درصدی نیکی ژاپن شدند. سهام تکنولوژی در کاهش ۰.۲ درصدی سهام کره‌جنوبی هم نقش داشتند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۵ درصد پایین آمد. شاخص غول‌های تکنولوژی چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۰.۳ درصد افت کرد. این هفته بیش از ۱۴۰ شرکت تحت شاخص اس‌اندپی۵۰۰، درآمدهای ربع سالانه خود را اعلام می‌کنند، که این شامل شرکت اپل هم می‌باشد. روز سه‌شنبه و چهارشنبه، اجلاس فدرال‌رزرو آمریکا برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در حالی‌ که چشم‌انداز خود برای افزایش تدریجی نرخ بهره را تأیید می‌کند، در این جلسه تغییری در نرخ خود ندهد. بازارها کاملا منتظر یک افزایش نرخ بهره دیگر در ماه سپتامبر و یک اقدام دیگر در آخر سال هستند. به نقل از مهر، جلسه سیاست‌گذاری بانک ژاپن هم سه‌شنبه به پایان می‌رسد و تصمیمات این بانک درباره اوراق قرضه و سود آنها، تاثیر مهمی بر بازار خواهد گذاشت.

ارزی که خریدش شبیه به گرفتن چاقوی در حال افتادن است

تصمیم اخیر بانک مرکزی ترکیه مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره در بحبوحه افزایش بی سابقه تورم در این کشور منجر به بالا گرفتن ترس بیشتر در میان سرمایه گذاران در مورد استقلال بانک مرکزی ترکیه شد و به گفته «نیل ملور»، استراتژیست ارشد ارزی در «بی ان وای ملون» خرید لیر ترکیه شبیه به گرفتن چاقوی در حال افتادن است. در همین حال ارزش پول ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۰ درصد در مقابل دلار کاهش پیدا کرده است. این کارشناس ارشد ارزی گفت: در مورد بهبود لیر در کوتاه مدت خوش بین نیستم. «نیل ملور» گفت: با توجه به فزایش تورم اخیر که نسبتا قابل توجه است، ترسیم روزنه امید برای لیر در شرایط فعلی سخت است؛ ضمن اینکه برخی از نشان های ثبات قبل از اینکه بازار به سمت آرامش حرکت کند، ضروری خواهد بود. وی گفت: «ساز و کار دورانی خود تغذیه ای که تضعیف تورم و ارز» است به عنوان یک چشم انداز دلهره آور به ادامه فرار سرمایه گذاران می انجامد و فکر می کنم که حرف آخر این است که بازار نیازمند یک اقدام جسورانه از مقامات ترکیه ای برای از بین بردن این مکانیزیم است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، برخی از سرمایه گذاران بر این باور هستند که رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در مورد سیاست پولی این کشور بسیار کنترل دارد؛ این در حالی است که نرخ تورم در ترکیه به سرعت رو به افزایش است. نرخ تورم فعلی ترکیه ۱۵ درصد است که از ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود؛ این در حالی است که نرخ تورم هدف گذاری شده از سوی بانک ترکیه ۵ درصد بوده است. /سی ان بی سی

افزایش بهای نفت در پی التهابات موجود در بازار نفت

روز دوشنبه، اولین روز کاری بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش یافت. دلیل افزایش نفت توجه و نگرانی تجار نسبت به آیندهٔ عرضهٔ نفت عنوان شده است. اما با این حال افزایش تنش های تجاری موجب شده است که قیمت نفت افزایش چندان زیادی نداشته باشد. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۳۶ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۱۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷۸ سنتی، بشکه ای ۶۹.۴۷ دلار صورت گرفت. 

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۴۵۴ تومان معامله شدند. از ابتدای مرداد میانگین «تسه»ها در سطح ۶۵ هزار و ۶۲۰ تومان قرار گرفته است. تداوم روند صعودی قیمت مسکن و کاهش ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات در تیر، افت «تسه»ها از سطح ۷۰ هزار تومانی را رقم زد. با وجود میانگین رشد ۲ درصدی ماهانه قیمت در تابستان سال گذشته، از آذر با ورود نقدینگی به بازار مسکن، رشد قیمت میانگین ۵ درصدی ماهانه در زمستان رقم خورد. پس از افت ۳/ ۴ درصدی قیمت ماهانه در فروردین، در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر به ترتیب، رشد ۲/ ۸، ۹/ ۸ و ۱/ ۷ درصدی را ثبت کردند. رشد نهاده‌های تولید، نوسان بازارهای موازی، ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن از جمله عوامل رشد قیمت است. امری که باعث کاهش سهم تقاضای مصرفی مسکن است.

جهانگیری: شرایط جدید پیش روی کشور دائمی نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه باید در شرایط جدید پیش روی کشور از زندگی آحاد جامعه مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که وضعیت معیشتی مردم و بخصوص طبقات ضعیف دچار آسیب شود، گفت: اولویت دولت حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف در مقابل تحریم است و کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تامین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد. معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم ها،‌گزارش ارائه شده را مثبت ارزیابی کرد و افزود: آمریکا پیش از آنکه تحریم ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ملت ایران راه بیاندازد، در صدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است و می خواهد با تخریب امید و اعتماد مردم به آینده، اهداف سیاسی و برنامه های تحریمی خود را در ایران عملیاتی کند. وی با تأکید بر اینکه وضعیت جدید پیش روی کشور دائمی نیست و در مقطعی کوتاه مدت خواهد بود، تصریح کرد: اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم، اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد. /مهر

خبرهای ناخوش از چاپ اسکناس!

محمد لاهوتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در این باره معتقد است، نقدینگی یک موضوع کلی است که در دولت یازدهم نیز توسط وزیر اقتصاد وقت بارها به آن اشاره شد. اما سودهای سپرده، خود از عوامل جدی افزایش نقدینگی‌ها به‌ صورت ماهانه است و سالانه نزدیک به ۲۰ درصد به مجموع نقدینگی کشور اضافه می‌شود. وی به ایسنا افزود: از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر چاپ اسکناس به گوش می‌رسد که بسیار نگران‌کننده است. تا زمانی که بانک مرکزی با هر دلیل همچون پرداخت بدهی‌های بانکی‌ نسبت به چاپ اسکناس اقدام کند، برای اقتصاد کشور مضر است. زیرا قیمت کالاها را افزایش و همچنین ارزش پول ملی را کاهش خواهد داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: منابع پولی در هر کجا به‌ خصوص بازار ارز، سکه و ... قرارگیرد، اقتصاد را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد و تهدیدکننده است. بنابراین به نظر می‌رسد از موضوعات مهم و حاد اقتصاد، بحث نقدینگی‌ها و هدایت آن است.

هشدار به مشترکان پرمصرف آب

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: قیمت تمام‌شده آب، فقط در بخش توزیع در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ تومان است، در حالی که به طور میانگین ۶۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کنیم که گستره آن از ۴۰۰ تومان در جنوب تهران تا ۹۰۰ تومان در شمال تهران است. وی با بیان این‌که در وزارت نیرو طرحی را برای قطع طولانی‌مدت آب مشترکان پرمصرف پی‌گیری می‌کنیم، افزود: این امر نیازمند قانون است که متأسفانه هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد، چون نگاه قانون‌گذار به مقوله آب شرب قدری محتاطانه است. برای کاهش مصرف، علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید قیمت آب به سمت واقعی‌شدن برود اما فعلا دولت اجازه این کار را نمی‌دهد. بختیاری تاکید کرد: چنان‌چه شهروندان مصرف خود را مدیریت نکنند ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبرو شویم چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد. /وزارت نیرو

کاهش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران

بنا بر نتایج بررسی که در روز دوشنبه منتشر شد، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه جولای روزانه 32.64 میلیون بشکه نفت استخراج کرده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که این میزان تولید، از میزان تولید بازنگری شدهٔ ماه ژوئن 70،000 بشکه بیشتر است و بالاترین میزان تولید در سال جاری می باشد.  در آمار ماه جولای میزان تولید کنگو نیز به مجموع تولید اوپک اضافه شده است. ماه گذشته، سازمان کشورهای صادر کننده نفت و دیگر تولیدکنندگان، از جمله روسیه، توافق کردند که تولید خود را از ماه جولای به میزان ۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهند. هدف از این اقدام جلوگیری از جهش چشمگیر قیمت نفت با کاهش بیش از حد تولیدات نفتی، اعلام شده بود. بنا بر این بررسی، پایبندی کلی اعضای اوپک به قرارداد کاهش تولید در ماه جولای ۱۱۱ درصد گزارش شده است که نسبت به ۱۱۶ درصد ماه ژوئن کمتر است، اما به این معنا است که هنوز ۱۱ درصد بیشتر از آنچه که توافق شده، کاهش تولید صورت گرفته است. این بررسی نشان می دهد که در ماه جولای، کویت و امارات متحده عربی تولیدشان را به ترتیب ۸۰ هزار و ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داده اند. این در حالی است که عربستان سعودی تولید خود را نسبت به ماه ژوئن، ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. این در حالی است که تولید نفت ایران در ماه جولای ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. این امر به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا و پا پس کشیدن برخی شرکت ها از خرید نفت ایران بوده است. همچنین با پیوستن جمهوری کنگو به اوپک که در ماه ژوئن اتفاق افتاد، موجب شده است که روزانه ۳۲۰ هزار بشکه به مجموع تولید اوپک در ماه جولای افزوده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
چاپ اسکناس چون ارزش پول همه افراد را کم می کند، باید تحت قانون سفت و سختی تحت نظر مجلس و به صورت شفاف باشد.
اینکه در جلسه های پشت پرده و بدون اطلاع عموم چاپ اسکناس شود ظلم به ملت است.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
آقاي همتي بايستي در مورد سود سپرده هاي بانکي و سود وام يک تصميم انقلابي بگيرد و گرنه تمام اقتصاد ايران رو به ورشکستگي است.
علت افزایش نرخ ارز کسانی هستند که ارز مملکت را برده و به امریکا و اروپا فرار کرده اند ولی بالاخره مجبور به بازگرداندن ارزها به مملکت خاهند شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
علتش بی مدیریتی و فساده.
شعار بی جا نده
شاهین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
دوست عزیز کی میخاد برگردونه همگ فرار کردند و رفتند مثل خاوری
((جهانگیری: شرایط جدید پیش روی کشور دائمی نیست)) اگر این حرفت هم مثل دلار 42200 تومانیت بود مابا شماچه کنیم؟
بزودی تواید به صفر می رسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست