بازدید 11083
پیمانه اقتصادی؛

از «دو استان با کمترین و بیشترین تورم نقطه به نقطه» تا «زیان سنگین عراقی‌ها از نوسانات ارزی در ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش ۴۴۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران، بازار بالاخره ریزش قیمت سکه را هم به چشم دید، خروج ارز برای وارادت بیش از ۴۴۲ تن آچار پیچ گوشتی به کشور، انتظار ترامپ از عربستان برای جبران کاهش تولید نفت ایران اشتباه است، ۶ شرکت دیگر روس در حوزه یورو تحریم شدند، تورم تولیدکننده به ۱۳.۱ درصد رسید، قیمت گوشت گوسفندی به ۵۶ هزار تومان رسید و شکایت کره‌ای‌ها از بی. ام؛ و را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 01 August 2018

از «دو استان با کمترین و بیشترین تورم نقطه به نقطه» تا «زیان سنگین عراقی‌ها از نوسانات ارزی در ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش ۴۴۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران، بازار بالاخره ریزش قیمت سکه را هم به چشم دید، خروج ارز برای وارادت بیش از ۴۴۲ تن آچار پیچ گوشتی به کشور، انتظار ترامپ از عربستان برای جبران کاهش تولید نفت ایران اشتباه است، 6 شرکت دیگر روس در حوزه یورو تحریم شدند، تورم تولیدکننده به ۱۳.۱ درصد رسید، قیمت گوشت گوسفندی به ۵۶ هزار تومان رسید و  شکایت کره‌ای‌ها از بی‌.ام.و را در بر دارد.

 

جهش ۴۴۱۳ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 4413 واحدی معادل 3.78 درصد به رقم 121 هزار و 173 واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته نیز شاهد رشد 2904 واحدی معادل 2.55 درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1294 واحدی معادل 3.78 درصد به رقم 35 هزار و 530 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد 465 واحدی معادل 2.54 درصد، عدد 18 هزار و 830 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 329 واحدی معادل 2.54 درصد به رقم 13 هزار و 332 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4644 واحد افزایش معادل 3.68 درصد را رقم زد و به سطح 130 هزار و 673 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 3286 واحد افزایش معادل 3.85 درصد به رقم 88 هزار و 676 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 8623 واحد افزایش معادل 3.66 درصد همراه بود و عدد 244 هزار و 163 واحد را به نمایش گذاشت.

از «دو استان با کمترین و بیشترین تورم نقطه به نقطه» تا «زیان سنگین عراقی‌ها از نوسانات ارزی در ایران»

بازار بالاخره ریزش قیمت سکه را هم به چشم دید

عصر روز گذشته، سکه تمام طرح جدید در مسیر نزولی قرار داشت و با افت ۶۲۱ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، به قیمت ۳,۸۹۰,۰۰۰ تومان رسید. سکه امامی در کمترین نرخ دیروز در سطح ۳ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان قرار داشته است. همچنین قیمت سکه تمام طرح قدیم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، رشد داشت و با افزایش ۳۱۰ هزار تومانی به رقم ۳,۷۵۱,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت به رقم ۲ میلیون تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر در جایگاه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار گرفت.

دو استان با کمترین و بیشترین تورم نقطه به نقطه

مرکز آمار گزارش داده است که در تیر ماه ١٣٩٧عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۲۱.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٤ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان تهران با ٧.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان رضوی با ١.٦ درصد افزایش است. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ١٣.٨ درصد است. افزون بر این، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان تهران (١٧.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (٩.٥ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان تهران به طور متوسط ٣.٥ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان اردبیل به طور متوسط ٤.٤ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به تیر ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. افزون بر این، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور به عدد ٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (١١.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد (٦.٣ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در تیر ماه ٥.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

خروج ارز برای وارادت بیش از ۴۴۲ تن آچار پیچ گوشتی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۴۲ تن آچار پیچ گوشتی از ۱۵ کشور وارد ایران شده است. بنا بر آمار رسمی گمرک یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶ دلار معادل با ۶ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۹۴۷ هزار و ۶۳۴ تومان واردات آچار پیچ گوشتی صورت گرفته است. بنا بر آمار گمرک واردات از ۱۵ کشور آلمان، امارات متحده عربی، چین، تایوان، ترکیه، ایتالیا، ژاپن وارد کشور شده است. به نقل از میزان، آمار‌ها نشان دهنده آن است که چین بزرگترین صادر کننده آچار پیچ گوشتی به کشور است که در مجموع بیش از ۳۱۹ تن به ارزش یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۰۹ دلار را شامل می‌شود.

کاهش قیمت نفت با انتشار گزارشی مبنی بر افزایش تولید اوپک در ماه جولای

روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت انتشار نتایج بررسی رویترز عنوان شده است که نشان می دهد تولید اوپک در ماه جولای به بیشترین میزان خود در سال جاری رسیده است و این امر باعث نگرانی در مورد اشباع بازار نفت شده است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۲۵ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۴.۷۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۴ سنتی، بشکه ای ۶۹.۸۸ دلار صورت گرفت. این در حالی است که قیمت نفت برنت در روز دوشنبه ۱ درصد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ۲ درصد افزایش یافته بود. در مجموع، قیمت آتی نفت برنت در ماه جولای ۶ درصد کاهش یافته است که این بیشترین میزان کاهش ماهانه از جولای سال ۲۰۱۶ است. نفت وست تگزاس اینترمدیت هم در ماه جولای ۵.۸ درصد کاهش قیمت داشته است که بیشترین میزان کاهش ماهانه اش از اکتبر ۲۰۱۷ است.

انتظار ترامپ از عربستان برای جبران کاهش تولید نفت ایران، اشتباه است

ایران روز سه شنبه و پس از افزایش نسبی تولید اوپک در ماه جولای گفت که رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، در انتظارش از عربستان سعودی و دیگر تولید کنندگان نفت برای جبران کاهش عرضه نفت که برآمده از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران می باشد، اشتباه کرده است. حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک به رویترز گفت: "به نظر می رسد رئیس جمهور ترامپ وقتی عربستان سعودی و چند تولیدكننده ادعا می كنند كه می توانند روزانه ۲.۵ میلیون بشکه از صادرات ایران را جبران کنند، از سوی آن ها به گروگان گرفته شده است...اکنون آنها و روسیه نفت بیشتری را و به وبلغ گرانتری به فروش می رسانند. نه تنها تولید تدریجی (روزانه) شان را، بلکه ذخایر شان را." او گفت قیمت نفت، که ترامپ با تحت فشار گذاشتن سازمان های کشورهای صادر کننده نفت برای افزایش تولید قصد پایین آوردنش را دارد، افزایش خواهد یافت، مگر اینکه ایالات متحده به خریداران نفت خام ایران معافیت داده شود. وی گفت: "آنها همچنین خواستار استفاده از SPR (ذخایر نفتی استراتژیک) ایالات متحده هستند. این نیز به معنای قیمت های بالاتر خواهد بود. دادن معافیت ایالات متحده به مشتریان ما اگر اتفاق افتاد به خاطر شکست لاف زنندگان (عربستان و سایر تولیدکنندگان) است، و اگر داده نشود مجدداً قیمت ها افزایش می یابد.”

6 شرکت دیگر روس در حوزه یورو تحریم شدند

اتحادیه اروپا اعلام کرد، به دلیل حضور شش شرکت روس در شبه‌جزیره کریمه و ساخت پل در این منطقه، این شش شرکت را مورد تحریم قرار داده است. نام این شش شرکت در آخرین شماره  نشریه رسمی اتحادیه اروپا آورده شده است. اتحادیه اروپا در این تحریم‌ها دارایی‌های این شرکت‌ها را در اروپا مسدود کرده و اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی اروپایی را از همکاری با آنها منع خواهد کرد. بر اساس لیست جدید منتشر شده توسط اتحادیه اروپا هم اکنون 44 شرکت و سازمان روس توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند. اوایل ماه جاری شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه روسیه را تا 31 ژانویه 2019 تمدید کرد. 

تورم تولیدکننده به ۱۳.۱ درصد رسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1395 در تیر ماه 1397 به عدد 135.6 رسید که نسبت به ماه قبل 10.3 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به تیر ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ماه 1396 به‌میزان 13.1 درصد افزایش یافته است. این شاخص در تیر ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 27.8 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد.

قیمت مرغ هم رکورد زد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی روز گذشته از افزایش قیمت مرغ به ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داد. وی اضافه کرد: قیمت مرغ گرم در عمده‌فروشی درب کشتارگاه، ۹۱۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۹۲۵۰ تومان و مراکز خرده فروشی ۱۰۱۰۰ تومان است. یوسف‌خانی  ادامه داد: قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال نیز  ۹۶۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن، ۸۷۰۰ تومان  است. به نقل از مهر، وی گفت: همکاران ما با توجه کنند قیمت‌های اعلامی فوق، نرخ استعلامی بوده و آنها می‌توانند  با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند.

قیمت گوشت گوسفندی به ۵۶ هزار تومان رسید

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار طی هفته های اخیر خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در حال حاضر برای مغازه داران بین ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان و با ۱۰ درصد سود برای مصرف کنندگان حدود ۵۶ هزارتومان است. علی اصغر ملکی درباره اینکه چرا با وجود توقف صادرات، نرخ گوشت گوسفندی همچنان رو به افزایش است؟، افزود: برای صادرات دام مجوز صدور نمی شود اما قاچاق دام از کشور همچنان ادامه دارد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: واردات گوشت نیز ادامه دارد اما با توجه به نزدیکی عید قربان، کمبود دام و رشد قیمت دلار که منجر به افزایش قاچاق دام زنده از کشور شده است، نوسانات بازار گوشت تداوم پیدا کرده است.  ملکی با تاکید بر اینکه خواستار برخورد با قاچاق دام زنده از کشور به صورت جدی هستیم، گفت: شرایط هفته به هفته بدتر می شود و برای عید قربان نیز نگرانی داریم ضمن اینکه تصورما این است با افزایش بیشتر قیمت هم مواجه خواهیم شد.  وی با بیان اینکه دام زنده در مناطق مرزی به عراق و ترکیه و از جنوب کشور به کشورهایی مانند  امارات، کویت و قطر قاچاق می شود، افزود: خواستار نظارت و کنترل خیلی بیشتر مسئولان بر این موضوع هستیم چرا که علاوه بر گوشت گوسفندی  بازار گوشت گوساله نیز چندان تعریفی ندارد و همه روزه شاهد افزایش نرخ هستیم. /مهر

دویچه بانک آلمان از لندن به فرانکفورت رفت

دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان بخش بزرگی از فعالیت های بانکی خود به یورو را که شامل تسویه، وصول چک و ... می شود را از لندن به فرانکفورت انتقال داده است. در همین حال سخنگوی دویچه بانک این خبر را تایید و اعلام کرد که این تغییر و جابجایی برای دویچه بانک به دنبال برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مفید است. البته پیش از این فایننشال تایمز این جابجایی را گزارش کرده بود و این اقدام بدون انتقال مشاغل به آنجا در حال حاضر نمادین است. همچنین سخنگوی دویچه بانک گفت: این بانک فعالانه بر روی Eurex (پلت فرم الکترونیک برای انجام داد و ستد در بورس) تمرکز می کند و Eurex در حال حاضر ۸ درصد از سهم بازار تسویه یورو را عهده دار است.  

شکایت کره‌ای‌ها از بی‌.ام.و

گروهی از مالکان خودرو بی.ام.و در کره‌جنوبی شکایتی علیه این خودروساز آلمانی در کره جنوبی ثبت کرده‌اند. این شکایت روز دوشنبه به‌دلیل وجود قطعه معیوب در موتور که موجب حریق در این خودرو شده است، مطرح شد. چهار نفر از مالکان خودروهای بی.ام.و به نمایندگی از دیگران شکایتی را در دادگاه منطقه مرکزی سئول ثبت کردند. این شکایت علیه واحد بی.ام.و در این کشور و دویچ موتور، بخش توزیع آن مطرح شده است. در این شکایت ادعا شده که آتش‌سوزی در موتور و در زمان رانندگی منجر به از بین رفتن این خودروها شده است.  بنابر اعلام یک مقام آگاه هریک از مالکان خودروهای آسیب‌دیده خواستار دریافت غرامت ۵ هزار دلاری شده‌اند. ممکن است میزان غرامت در روزهای آتی با توجه به بازرسی‌های صورت‌گرفته در هفته گذشته افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود بر تعداد شاکیان بی.ام.و در این کشور افزوده شود.

تغییر رویه شرکت فولاد روسی با تعرفه‌های آمریکا و تحریم‌های ایران

آندری ارمین، رئیس اقتصاد شرکت ام‌ام‌کی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد روسیه، در مصاحبه با رویترز گفت که با شرایط نامشخصی که از جنگ تجاری جهانی به وجود آمده است، شرکت او آغاز یک پروژه بزرگ در ترکیه را به تعویق انداخته است. وی افزود: این پروژه که راه‌اندازی مجدد تولید فولاد گرم نورد شده در کارخانه این شرکت در ترکیه بود، بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به درآمد این شرکت اضافه می‌کرد، اما افزایش ناگهانی موانع تجاری جهانی این شرکت را غافلگیر کرد و باعث شد این پروژه به تعویق بیافتد. تعرفه‌های آمریکا تنها سیاست این کشور نیست که تاثیری منفی بر عملکرد شرکت ام‌ام‌کی داشته است. ارمین می‌گوید: پس از این‌که ترامپ وعده داد که تحریم‌های ایران را تجدید خواهد کرد، این شرکت تولیدی، صادرات خود به ایران را هم متوقف کرده است. هر چند کرملین با این اقدام مخالفت کرده است و اعلام کرده است که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در مورد یک کشور سوم نباید بر شیوه تجارت روسیه‌ تاثیر بگذارد، اما تاجران فولاد به رویترز خبر دادند که شرکت‌های تولیدکننده فلزات روسی حجم صادرات خود به ایران را از ترس گرفتار شدن در تحریم‌های آمریکا کاهش داده‌اند.

اردوغان خواهان پیوستن ترکیه به بریکس شد

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از رهبران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواست تا اجازه دهند که ترکیه هم به این گروه اضافه شود. رییس جمهور ترکیه گفت: ما به همراه این ۵ کشور در گروه جی ۲۰ هستیم. امیدوارم که آنها اقدامات لازم را بمنظور اجازه دادن ما برای پیوستن به بریکس انجام دهند و ترکیه در این گروه جای گیرد. اردوغان گفت: اگر شما نام ما را در این پلت فرم قرار دهید نام آن به BRICST تغییر پیدا می کند. همچنین این پیشنهاد اردوغان با گرمی مورد استقبال اعضاء بویژه چین قرار گرفت. وی تصریح کرد که اعضای بریکس در حال بررسی دیگر کشورها بمنظور اضافه شدن به این گروه هستند. اردوغان گفت: بطور ویژه چین می گوید که در موضع علاقمندی به بزرگ شدن بریکس قرار دارد و آنها در حال بررسی دیگر کشورها در این پلت فرم هستند و مخالف این موضوع نیستند. بر پایه این گزارش، گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ میلادی در مجمع اقتصادی بین المللی سنت پترزبورگ تاسیس شد و در ابتدا متشکل از برزیل، روسیه، هند و چین بود و در سال ۲۰۱۰ میلادی آفریقای جنوبی به این گروه پیوست. در حال حاضر این گروه بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان و ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهد.

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 58 تومان معامله شدند. کاهش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق را از هفته سوم تیر نزولی کرد. بنابراین با وجود قرار گرفتن میانگین «تسه»ها در سطح 67 هزار و 665 تومان در تیر، از ابتدای مرداد میانگین «تسه»ها به سطح 65 هزار و 680 تومان رسید. به دلیل قرار گرفتن در فصل اوج تقاضای مسکن افت قابل توجه «تسه»ها دور از انتظار است. احتیاط خریداران در سمت خرید، با افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن در خرداد و افت ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات در تیر در کنار تقویت سمت عرضه اوراق نیز مانع از رشد جدی قیمت «تسه»ها است. بنابراین با وجود رشد ۲۵ درصدی ارزش معاملات از ابتدای فروردین نسبت به دوره مشابه سال گذشته، شاهد رشد تنها ۱۱ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها بودیم.

نظام بانکی ترکیه در سال جاری با تهدیدات جدی مواجه است

بر اساس گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ، نگاهی به عملکرد بانک های ترکیه در ماه های اخیر حاکی از تداوم ریسک های خطرناک اقتصادی در فعالیت نظام بانکی این کشور است. بنا بر اعلام این موسسه اعتبارسنجی، سقوط ارزش لیر در برابر دلار، بالا بودن نرخ بهره و کاهش رشد اقتصادی بی تردید تاثیراتی منفی بر دارایی، نقدینگی، بودجه و کیفیت عملکرد نظام خدمت رسانی بانکی ترکیه خواهد گذاشت که این روند تهدیدی جدی علیه بانک های این کشور است. این موسسه اعتباری چندی پیش با انتشار گزارشی رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل کسری تراز تجاری، افزایش تورم و سقوط ارزش لیر کاهش داد. این موسسه رتبه اعتباری ترکیه را از 'BB+'به 'BB' کاهش داد که این رتبه، پایین‌تر از سطح اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری محسوب می شود. بنا بر اعلام فیچ، سیاست‌های اقتصادی ترکیه در ماه‌های اخیر متعارف نبوده و اقدامات صورت گرفته پس از انتخابات اخیر باعث افزایش بی اعتمادی ها و مانعی برای اوج گیری اقتصاد این کشور شده است. این موسسه اعتبارسنجی مدعی شد که کسری تراز تجاری ترکیه در حال حاضر به 6.1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2018 رسیده است که این امر ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و مصرف خانوارهاست و در سال آینده به دلیل کاهش ارزش لیر و افزایش گردشگر، این میزان به 4.1 درصد خواهد رسید. این موسسه اعتبار سنجی، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی را 4.5 و برای سال آینده 3.6 درصد پیش بینی کرده است که این ارقام پایین تر از رقم رشد اقتصادی سال گذشته ترکیه خواهد بود. /ایرنا

زیان سنگین عراقی‌ها از نوسانات ارزی در ایران

شمار زیادی از شهروندان عراقی اعلام کرده اند که به دلیل کاهش ارزش ریال ایران در روزهای اخیر، ارزش پول آن ها تقریبا نصف شده است. طبق قوانین بانکی ایران، اتباع عراقی باید دلارهای خود را به ریال تبدیل و سپس در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. سررسید این سپرده‌ها نیز یک ساله بوده و سپرده گذاران تا آن زمان نمی‌توانند پول های خود را خارج کنند. مازن الشاکر- سیاستمدار وسرمایه گذار عراقی - در صفحه فیس بوک خود نوشته است که بهای یک اسکناس ۱۰۰ دلاری در بازار سیاه به یک میلیون ریال رسیده است. یک تاجر اهل بغداد نیز گفته است که شهروندان این کشور دلارهای زیادی را در بانک‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او گفت: شخصی را می شناسد که ۴۰۰هزار دلار در یک بانک ایرانی سرمایه‌گذاری کرده است. عبدالرحمان المشهدانی- استاد روابط اقتصادی بین الملل - گفته است که دولت و بانک مرکزی عراق به دلیل این مساله مقصرند. وی افزود که پرداخت ۲۵ درصد به سپرده های بانکی از عوامل مشوق عراقی‌ها برای سپرده‌گذاری در ایران بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
اینهمه ما تو عراق ضرر کردیم حالا یکبار هم عراقی ها ضرر کنند.
مشکلی پیش نمیاد.
عراقی ها تو ایران جه کار می کنند ؟ افغانی کار گری می کند اونا چی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
به شما چه مربوط مرد حسابي؟ افغاني به تو چه ربطي داره مرد حسابي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
پولشون رو آوردن ایران تو چرا ناراحتی با پرچم آمریکات
والا بنده دیشب از مرز شلمچه ( آبادان )وارد خاک عراق شدم در عین ناباوری کلی عراقی تو صف دیدم که از ایران به عراق برمیگشتند و در حجم خیلی زیاد کلی مواد خوراکی و وسایل دیگه خریده بودند. یعنی چی این حرف که پولشون نصف شده.پول ما تو این چند ماه اخیر یک سوم دینار شده بعد شما میگید پول اونها نصف شده. وقتی همیشه چند تا دلال ارز تو مرز شلمچه نشسته و براحتی دلار رو تبدیل به دینار میکنند اونها چه مشکلی برای چنج دلار دارن.. اتفاقا این قضیه یک فاجعه هست. چند وقت دیگه باید با کمبود مواد غذایی و چیزای دیگه هم مواجه بشیم. هیشکی هم نیست جلوگیری کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
آقا فرهاد منظور اون عراقی هایی که تو ایران سرمایه گذاری کردن حالا بخوان دینار ببرن کشورشون نصف باید ببرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
اول خوب متن رو بخون بعد افاضات كن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
ایران شده بهشت و ارزان سرای عراقیها . اونا روزبروز با مواد غذایی ما سیرتر خودمون روزبروز گرسنه تر
زیان سنگین عراقی‌ها از نوسانات ارزی در ایران!

خوش به حالشون.
متن زیر رو دوباره بخونید و نتیجه گیری کنید:
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان تهران با ٧.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان رضوی با ١.٦ درصد افزایش است
نمونه مدیریت موفق رو ببینید بعد برید مثل پارسال برای اصلاح طلبان سینه تون رو چاک بدید و یقه بدرید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی