بازدید 6735

سفر به خارج با جیب مردم؟!

سفرهای غیرضروری به خارج از کشور که یکی از عوامل مصرف ارز دولتی و حتی آزاد محسوب می‌شود، روندی افزایشی به خود گرفته و گاه برخی منابع آن را بیش از ۱۱ میلیون نفر در سال ذکر می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 24 July 2018

«رسول سنایی راد» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

سفرهای غیرضروری به خارج از کشور که یکی از عوامل مصرف ارز دولتی و حتی آزاد محسوب می‌شود، روندی افزایشی به خود گرفته و گاه برخی منابع آن را بیش از ۱۱ میلیون نفر در سال ذکر می‌کنند. به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها در سال ۹۶ که بازار ارز از نوسان برخوردار بوده، حدود ۹ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ مسافران ایرانی به کشور ترکیه حدود ۵ /۲ میلیون نفر بوده‌اند که با میانگین شش شب اقامت و سرانه هزینه کرد ۱۰۰۰ دلار، ۵/ ۲ میلیارد دلار ارز وارد ترکیه شده است. اگر همین میانگین را به سایر کشورها نیز تعمیم دهیم، بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور به همین مسافرت‌های خارج از کشور اختصاص می‌یابد. گرچه افزایش سطح رفاه و برخورداری جامعه، مهم‌ترین زمینه این سطح از مسافرت را رقم زده، اما یکی از مشوق‌های آن اختصاص ارز دولتی به این سفرها است که برای کشورهای همسایه ۵۰۰ یورو و برای کشورهای دور ۱۰۰۰ یورو می‌باشد.

با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی با ارز آزاد گاه با فروش همین ارز دریافتی توسط مسافر و خرید کالا از خارج از کشور و فروش در داخل، هزینه سفر مستهلک شده و عملاً برای مسافران این مسافرت‌ها مجانی به حساب می‌آید. از این رو برخی آژانس‌های مسافرتی رسماً اعلام می‌دارند در صورت واگذاری ارز دولتی، حاضرند مسافران را مجانی و یا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از مسافرت‌های داخل کشور به مسافرت خارج از کشور اعزام نمایند، یعنی اختصاص ارز دولتی به مسافرت‌های خارج از کشور، عملاً دو پیامد خسارتبار را رقم می‌زند:

۱- سوق دادن گردشگری و درآمدهای آن به خارج از کشور.

۲- به هدر رفتن ارزهای نفتی و یا پدید آمدن زمینه استفاده رانتی از آن.

جالب‌تر اینکه این تعداد سفر را تعدادی از خانوارها یا افراد خاص هستند که به شکل حرفه‌ای و چند نوبت در سال انجام می‌دهند و در واقع بین ۱۱ میلیون ایرانی توزیع نمی‌شود، بلکه برخی افراد چندین نوبت در سال اقدام به مسافرت و از ارز دولتی استفاده می‌کنند و برخی مسافران هم مثل عتبات عملاً از این ارز استفاده نمی‌کنند و از این ارز بین بخشی از این مسافران توزیع می‌شود که با تکرار سفرها حرفه‌ای‌تر نیز شده‌اند.

این در حالی است که ارز دولتی ناشی از فروش منابعی مثل نفت به‌دست می‌آید که متعلق به همه مردم و حتی نسل‌های آینده است و تنها باید در زیرساخت‌هایی استفاده شود که عموم مردم و حتی نسل‌های بعد نیز از آن منتفع گردند و لذا برخی از کشورهای اروپایی این نوع درآمدها را ذخیره کرده و از سود آن برای منافع عمومی بهره می‌گیرند، اما در کشور ما متأسفانه اختصاص ارز دولتی به سفرهای خارجی متداول بوده و مسئولان دولتی دست‌اندرکار هم به دو دلیل عمده از اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای قطع آن اجتناب کرده‌اند:

۱- ترس از واکنش کسانی که به دریافت این نوع ارزها عادت کرده‌اند که صاحبان ذی‌نفوذ برخی آژانس‌های مسافرتی و برخی مسافران حرفه‌ای در زمره این معترضان هستند.

۲- ذینفع بودن برخی از مسئولان محترم که خود و اطرافیان از جمله همین مسافران محترم حرفه‌ای و یا مرتبط با آن‌ها محسوب می‌شوند.

۳- تأمین درآمد دولت از فروش ارز که بخشی از مشتریان پروپا قرص آن همین مسافران خارجی هستند.

حال در شرایطی که نوسانات ارزی و کاهش درآمدهای ارزی، ایجاب می‌کند مصارف ارز در بخش‌های غیرضروری مدیریت شود، گویا برای مسئولان محترم اتخاذ تصمیم نسبت به این عرصه مصارف ارزی سخت و سنگین است و مرتب اخذ تصمیم را به آینده موکول می‌کنند. در حالی که بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل عدم تأمین بودجه و اعتبار به تعطیل کشیده شده و بسیاری از شرکت‌های تولیدی که قادر به تأمین ارز برای تهیه مواد اولیه و قطعات واسط نبوده و منجر به توقف خط تولید و بیکاری کارگران می‌شود، آیا اختصاص ارز به مسافرت‌های خارجی یک اولویت است؟

از مسئولان اقتصادی کشور انتظار می‌رود در تصمیمات خود به اولویت‌های کشور توجه داشته و شجاعت اتخاذ تصمیم بر اساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها را داشته و با تسریع در این تصمیمات، این روند خسارت‌بار را زودتر سد نمایند.

ناگفته نماند برخی از سفرها که ضروری هستند مثل مسافرت برای درمان، تحصیل و حتی تجارت عمومی و... باید با پیش‌بینی سازوکارهایی از تسهیلات و مساعدت‌هایی برخوردار باشند. همانگونه که برخی مسافرت‌های غیرضروری مسئولان دولتی نیز باید کنترل و هزینه‌های آن به امور ضروری و عمومی سوق داده شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۷
این داستانهایی که شما گفتید در هیچ جای دنیا نظیرش وجود ندارد نه در کشورهای ثروتمند و نه در کشورهای فقیر. هر کس حق دارد پولش را در جاهایی که قانونی و مشروع هست خرج کند. اینکه مسئولین درست عمل نمی کنند و یک عده هم در کنار اینها مملکت را تاراج می کنند چرا باید هزینه اش را مردم بدوش بکشند. زمان جنگ، مردم در صف اول، زمان ریاضت اقتصادی، مردم در صف اول، زمان دزدی اموال، مردم در صف اول پس نقش مسئولین کجاست و اینها کجا باید از خودشان هزینه کنند؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
ما که ادعای ام القری اسلام رو داریم چرا این حرف می زنیم
سیرو فی الارض ، باید دید کشورهای دیگر چگونه توسعه و رفاه رو برای مردم شان به ارمغان آورده اند ، باید از اختلاس ها بگید نه رفتن مردم به خارج از کشور
پول خودمون رو میدیم دلار میخریم با هر قیمتی که شما بخواید و با پول خودمون میریم سفر، شما چرا تحمل ندارین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
اخه باید پولمون رو هم بدیم به این برادران ..ما که صلاحیت نداریم کلا!!
این افراد خاصی را که شما اشاره کردید اگر ارزش هر دلار 1 میلیون تومان هم بشود باز هم از تعداد سفرهایشان کاسته نمی شود بلکه این قشر عظیم متوسط و پایین جامعه هستند که اگر قبلا می توانستند هر چند سال یکبار مسافرت خارجی بروند با این قانونهای یک شبه و من درآوردی الان حتی تا شاه عبدالعظیم هم نمی توانند بروند
ارز فقط یکبار در سال تخصیص داده میشه.به کشور ترکیه هر نفر بالای ۱۲ سال ۵۰۰یورو.اونوقت چطور حساب کردی هر نفر ۱۰۰۰دلار خرج میکنه؟بچه ها رو هم که هیچ ارزی نمیگیرن ۱۰۰۰دلار؟؟؟چطوری کسی که میره برای درمان با مسافر باید تفکیک کرد؟؟ فردا مسافرا راه افتادن مدارک پزشکی جور کنن چکار میشه کرد؟؟راهکار هم میدادی خوب
اخه با کدوم هتل داخل گردشگری کنیم ؟ کدوم امکانات ؟ شما ی سر برو ترکیه ، امارات ، گرجستان ، ارمنستان ببین گردشگری یعنی چی یک دهم اون تفریحات در کشور موجود نیست ! قیمت ها هم فضایی! سه سال پیش قیمت هتل گرند تولیپ آمستردام با هتل استقلال زاهدان یکی بود ! خودت زورت نمیاد ؟؟؟
این روزها ارزی که از کشور بابت خرید ملک در ترکیه و گرجستان و ... خارج میشه پیش این ناچیزه . با یه سیستم کنترلی ورود و خروج مثل کشورهایی چون استرالیا و .. باید برای این افراد محدودیت استفاده از منابع ملی رو فراهم کرد . کسی که به مدت بیش از یک ماه از کشور ( بجز تحصیل و درمان و لزوم) خارج میشه تمام تسهیلات شهروندی او باید به حالت تعلیق و مسدود گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
بيش از يك ماه خارج شد حقوق شهرونديش مسدود شه؟ منظورت حق راي و حق يافت ايرانه و پاسپورتي ايرانه؟ ميخواي بشيم ميانمار؟ كه نصف جمعيت حقوق شهروندي ندارن
همه برای گردش نمی روند دیدار فرزند نوه دختر پزشکی ....دلار را حذف نکنید روش انرا اصلاح کنید با این قیمت ملاقات دخترم و نوهام با حقوق بازنشستگی در اخرای عمرم هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد
وقتی به عقاید شخصی آدم ها و انتخابهاشون مثل موسیقی، ارتباط بین آدمها و نوع پوشش و... که بدیهی ترین چیزهاست دخالت می کنین ، وقتی گردشگر خارجی بدبخت مجبور لچک به سر تو خیابونما بچرخه ، وقتی تو ساحل درب . داغو گشت ارشاد میذارین ، وقتی ابشار و هزار چیز دیگه ممنوه میشه ، دیگه از گردشگری حرفی نزنید
عزیز دل برادر اولاً ارز دولتی یک بار در سال به هر نفر پرداخت میشه. دوماً مگه خرید و فروش ارز آزاده که اگه کسی خواست بره خارج ، اونا از بازار آزاد تهیه کنه. سوماً همه جای دنیا برای ورود به اماکن پول میگیرن ولی اینجا باید پول هم بدی تا بتونی خارج شی!!!
کی گفته مسافرت برای تحصیل و درمان ضروریه بهترین درمانها همین اینجا انجام میشه و فقط عده خیلی کمی از درمان خارجی استفاده می کنند
هر کس هم کمی هوش داشته باشه که به راحتی دانشگاه آزاد قبول میشه هر کس هم که رفته دیگه برنگشته ما خودمون داریم آینده ایران رو به باد میدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
نامردي اگه براي تحصيل و درمان خارج شي ها از مملكت بهترين درمان و تحصيل رو داري الان
ایراد اختصاص ارز به مسافران نیست. ایراد این است که دولت مدعی شده دلار بیش از 4200 تومان ارزش ندارد!!!! اگر قیمت واقعی روی ارز گذاشته شود و صرافی ها هم باز شوند نیازی به تخصیص ارز نیست و هر کس هزینه مسافرتش را می پردازد.
مکه و سفر به عربستان سعودی هم حسابه؟
بنده یک استاد دانشگاهم که حداقل سالی 3 بار به واسطه کارم مسافرت خارج ازکشور دارم. به هیچ جه این ارزها جوابگوی هزینه های کاری بنده رو و برنامه های انتقال دانش و تکنولوژی که کشور نیاز دارد، را نمی دهد. متاسفانه هیچکدام از مسئولین هم پاسخگو نیستند، فقط صحبت می کنند. آیا حذف این ناچیز ارز که به بنده می دهند بجز ضربه زدن به توسعه کشور پیامد دیگری دارد؟چرا ما همیشه فکرمی کنیم که این افراد خارج برو فقط یک گروه دنبال تفریح و... هستند؟ حذف این ارز نه تنها مانع اجرای برنامه های علمی اینجانب برای توسعه کشور می شود، بلکه مهمتر از آن باعث ناامیدی از تلاش برای رفع مشکلات کشور می شود. چگونه ارز هست که به یکسری افراد بدهند که به ظاهر وارد کننده کالا هستند و در بهترین حالت فقط جامعه را مصرف کننده کالای خارجی نموده اند ولی ارز برای افرادی مثل بنده که تمام دل نگرانی مان توسعه کشور است،وجود ندارد!!!
بجای حذف ارزمسافرتی، باید امکانات و شرایط مسافرت ها و تفریحهای سالم را در کشور گسترش داد که افراد رغبتی بر خارج رفتن نداشته باشند. چرا آژانس های مسافرتی طبق نظر این کارشناس محترم ارزخارج کن ازکشور هستند. یکی از بهترین جاهایی که می تواند ارز وارد کشور کند همین آژانس های مسافرتی هستند که باید رویه جذب توریست خارجی را در پیش بگیرند.
این نویسنده محترم نمیدونم آیا خودش تا کنون سفر خارج رفته یا بر مبنای موهومات تحلیل کرده؟
مگه ارز بیش از یکبار در سال میدن؟ چطور مطلب آبکی و بدون پشتوانه" جالب‌تر اینکه این تعداد سفر را تعدادی از خانوارها یا افراد خاص هستند که به شکل حرفه‌ای و چند نوبت در سال انجام می‌دهند و در واقع بین ۱۱ میلیون ایرانی توزیع نمی‌شود، بلکه برخی افراد چندین نوبت در سال اقدام به مسافرت و از ارز دولتی استفاده می‌کنند " رو تابناک بدون سند درج کرده؟
هر کس حق دارد پولش را خرج کند اما دولت حق ندارد از جیب مردم برای آنهایی که به خارج می روند یا بچه های آنها هوس تحصیل در خارج را دارند، ارز با یارانه از بیت المال بدهد. حق نداردددددددددددددددددد
مجبورتان نکرده بودند صرافی ها را ببندید و ارز را قاچاق اعلام کنید. اگر یک مقدار فکر می کردند متوجه می شدند ارز دو نرخی و قاچاق و تکرار سیاست های غلط ارزی دردی از اقتصاد بیمار و دولتی دوا نمی کند.
ایشون در ابتدا فرمودند سفرهای غیر ضروری!!! یعنی از دید مسئولین این کشور تفریح ضرورت ندارد. در واقع باید مردم همیشه عزادار باشند تا مسئولین خوشحال باشند.
دادن دلار زیر قیمت به مسافران خارج امر غلط و نامعقولی بوده و هست و باید متوقف شود.
اينكه عده اي از اين اختلاف قيمت سو استفاده ميكنن شكي نيست ، ولي اينجوري تر و خشك رو باهم سوزوندن هم اصلا درست نيست !
شما كه نگران بيت و المال و پول جيب مردم و آيندگان هستي ؟؟؟!!!!!
در خصوص مطلب فوق بايد عرض كنم:
1- اينكه مردم مسافرت مي روند به هيچ كسي ربطي نداره مردم از دست رنج و پول خودشان به سفر مي روند يكي با پولش ماشين ميخره و آلودگي هوا ايجاد ميكنه و باعث ازدياد ترافيك ميشود يكي هم همان پول را صرف سفر ميكند . مردم بدبخت تو اين مملكت كه همه چيز ممنوعه و ابشار مارگون كه از مقاصد گردشگري داخلي است رو بخاطر يه رقص چهار تا جوان تعطيل كردن و مردم هيچ دلخوشي ندارن جز تحمل اخبار هر روزه گراني و تورم و افزايش قيمت دلار و سكه و ..... چه خاكي بايد به سرشون كنند خوب ناچار ميروند يه گوشه اي چند روز از اين همه هياهو در امان باشند.
2- اگر 1000 يورو ارزي كه براي برخي مقاصد گردشگري مثل مالزي ، بلغار،صربستان و ....... پرداخت ميشود كه اين مابه التفاوت نرخ دولتي و ازاد ارز باعث ميشود سفر مسافر تقريبا مجاني تمام بشود ،از بي عرضگي و عدم فهم مسئولين تصميم گير كشوره خوب براي هر كشوري با توجه به قيمت تورهاي مسافرتي مبلغ ارز مسافرتي مناسب تعيين ميكردند كه اين مشكلات پيش نيايد مگر بيش از ده مقصد گردشگري وجود دارد كه آژانس هاي مسافرتي براي آن تور برگزار ميكنند تعيين اين ارز مورد نياز اين مقاصد به نحوي كه رانت ايجاد نكند يك روز هم بيشتر وقت نميگيرد مثلا براي تور بلغار كه 5 ميليونه بجاي هزار يورو 500 يورو بدهند و مسافر بقيه ارز مورد نياز را از بازار قاچاق و به نرخ آزاد بخرد همان كاري كه الان ميكنند گمان كه نميكنيد با همان هزار يورو يا 500 يورو كه دولت پرداخت ميكند ميشود به سفر رفت؟ .
3- بعد هم اين ارز دولتي فقط يك بار در سال به هر شخص تعلق ميگيرد نه چند بار.
4- تامين ارز براي سفر وظيفه هر كشوري است و نميشه چون برخي نمي خواهند يا نمي توانند خارج از كشور بروند تامين ارز براي بقيه را محدود كرد. ضمن اينكه با كمي مطالعه در اخبار روزمتوجه ميشويم كه كل ارز مسافرتي پرداخت شده از اول سال تا الان جمعا كمتر از ارزي است كه براي يك فقره واردادت خودروهاي لوكس و تنهابه يك شركت وارد كننده داده اند . اگر قصد احقاق حقوق عموم مردم را داريد مقالاتي در خصوص كساني كه ارز دولتي گرفتند و هيچ كالايي وارد نكردند و نيز وارد كنندگان موبايل و خودرو لوكس و ....... كه سودهاي چند هزار ميلياردي از اين محل بردند بنويسيد نه مردم بدبخت كه هزار يورو گرفتند براي سفر ، متاسفانه در كشور ما باب شده كه تخم مرغ دزد بگيرند و هياهو راه بياندازند و محاكمه كنند تا شتر دزدها در سايه اين حاشيه ها در اسايش به دزدي خود برسد.
5- بعد هم در پايان بجاي اينكه براي هزار يوروي ناقابل بر مردم بتازيد از مسئولين خود بپرسيد كه چگونه است كه كشور تركيه كه بلحاظ ، تنوع اب و هوايي ، اثار باستاني فاخر، تنوع غذا ها و ميوه ها و خوراكي هاي خوب و صنايع دستي بي نظير و مردم خونگرم و ميهمان نواز و بدون منابع غني و نفت و گاز ، اقتصاد خود را با توريسم اداره مي كند و بخش بزرگي از اين درآمد را هم از كشور ما جذب ميكند آنوقت مسئولين ما عرضه جذب توريسم ندارند كه عمده آن بر ميگردد به عدم توجه به اين بخش و بازاريابي و تبليغ ، بي توجهي و نابودي آثار باستاني ، عدم توجه به تامين امنيت براي توريسم ها
6- گلايه از مجلات و سايت هاي خبري و .... كه هر موضوع ارسالي را بدون توجه به اينكه آن شخص چه مسئوليتي در كشور دارد و آيا ايشان در آن حوزه خاص صاحب نظر هست يا نيست را چاپ و منتشر ميكند
تاوان بی کفایتی مسولان را مردم بدهند؟
این ماجراها فقط مختص ایران است ودر کشورهای دیگر نظیر آن وجود ندارد وعلت آنهم اقتصاد بیمار ورانت خواری وعدم شفافیت است وباعث می شود که حتی سفر رفتن با پول ودسترنج خودت عملی مجرمانه وهتخلف محسوب ومردماز ارتکاب به آن احساس گناه کنند
بسیار تحلیل درستی بود. ما مردم ایران یک عده زندانی هستیم که بیجا میکنیم بریم سفر. ضروری یا غیر ضروری بودنش را هم شما تصمیم باید بگیرید. اصلا از این به بعد برای ملت تصمیم بگیرید خوردن گیلاس و گلابی ضروری است؟ پوشک بستن به بچه ضروری است؟ چند لیوان آب در روز حق ماست که بنوشیم؟ ماهی چقدر گوشت جیره داریم؟
این مطلب باید روزی نوشته می شد که دلار جهانگیری اومد تو بازار
مساله اینه که بعضی از مسئولین هنوز خواب میبینند. و حاضر نیستند بپذیرند که با روش بگیر و ببند نمیشه مملکت را اداره کرد
مگه اینا که میرن سفر مردم نیستن؟؟؟ مثل بقیه مردمی که میرن حج با دلار 3900! اگه نتونستی بری شانتاژ نکن
اصلا چرا باید اوضاع مملکن این قدر بد بشه که 1000 یورو به مردم دادن اینقدر منت داشته باشه؟؟
گرفتن انگشت اشاره بسوی مردم دیگر نتیجه ای ندارد؟ هنوز یادم هست احمدی نژادو هیات همراهش با خانواده و عمو و خاله ومادربزرگ خودشان به نیویورک رفتند
اشتباه از دولت بود که در حالیکه منابع کافی نداشت ارز را تک نرخی کرد . دولت این ارز را باید برای نیازهای صروری ااحتصاص می داد و همان موقع هم بازار دیگر را بوجود می اورد تا این قیمت های غیر واقعی کنونی شکل نگیرد .
اولا ارز مسافرتی هر سال یکبار و به افراد بالای 12 سال پرداخت می شود. آنهم با هزار گرفتاری. بنابراین چنین نیست که عده ای به صورت حرفه ای و تکراری این کار را نمی توانند تکرار کنند
چرا پرداخت ارز برای هزینه حج که طرف باید مستطیع باشه خوبه ولی برای بقیه نه ؟ کدوم منطقی این رو گفته ؟ ارز برای خرج کردن توی عربستان خوبه ولی توی ترکیه نه ؟
متاسفانه 1- مدیران و مسئولان دولتی با استفاده از قدرت نفوذشان‏ همگی مارکوپولو شده اند و داعما در ماموریت های 4 گوشه جهان هستند. جلوی اینکار باید گرفته شود، هم حق ماموریت برای خودشان درست می کنند و هم گردش دور دنیا با پول مردم.
2- پرداخت ارز دولتی باید به مسافرتهای خارجی متوقف شود مگر در شرایط استثنا (بیماری و دانشجویی).
3- بانک مرکزی فورا جهت کنترل ارز و جلوگیری از فشارهای سیاسی مستقل شود و توسط مجلس انتخاب و بازخواست شود.
شما چرا نسخه می پیچی هرکس که پول و درآمد مشروع و قانونی دارد طبق قوانین موجود آنرا می تواند هر طور که دلش خواست خرج کند
شما برو یقه آنهایی را بگیر که پول ودرامد نامشروع و کثیف وغیر قانونی کسب می کنند صرف نظر از اینکه در حارج ویا در داخل خرج کنند یا پس انداز کنند
یکی لطف کنه این روزی نامه های بیمصرف کیهان وجوان وامثال اینها را ببنده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر