بازدید 13314

آیا تمرکز بر رسوایی دو سلبریتی در پرونده ثامن الحجج یک بازی بود؟!

اگر یک دزد، سرقت چند میلیاردی کند، افکار عمومی حساسیت کمتری نسبت به آن نشان می‌دهد که یک چهره موجه و مدعی سرقتی چند میلیونی؛ برای نمونه، اگر یک مدیر شرکت خارجی فرار مالیاتی داشته باشد، رسوایی کوچکی در مقابل فرار مالیاتی یا حتی استفاده شخصی رئیس جمهور یک کشور از اموال دولتی است. این قاعده بازی مرسوم در دنیاست...
کد خبر: ۸۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 19 July 2018

چرا رسوایی دو سلبریتی در پرونده ثامن الحجج برجسته شدند؟پس از انتشار جزئیات بیشتری از پیوندهای مالی گروه‌هایی از اشخاص با مجموعه فاسد مؤسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج، برخی از آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و از میان این عده، دو سلبریتی در مرکز توجهات قرار گرفتند؛ اما چرا چنین اتفاقی رخ داد و عمده توجه افکارعمومی متوجه این دو تن شد که از قضا، رقم‌های کمتری نسبت به برخی از اشخاص از ثامن الحجج دریافت کرده بودند؟ آیا این یک دسیسه برای به حاشیه راندن رانت‌خواران اصلی بود؟!

به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، تابناک به ابعاد مالی همکاری یکی از سبلریتی‌های کت و شلوارپوش و عدم تسویه دیون خود تا زمان انتشار آن گزارش اشاره کرد و پس از آن نیز روزنامه‌ شرق جزئیات بیشتری از رانت‌هایی که م.م، ا.ع دریافت کرده بود، در گزارشی با تیتر «ردپای برخی سلبریتی‌ها و مسئولان در پرونده ثامن‌الحجج» منتشر نمود که با توجه به ذکر رقم‌های ذکر شده در آن، مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌هایی را نیز در پی داشت.

بر اساس این گزارش، در 14/ 12/ 91 و 4 /7/ 92، مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ 180 میلیون‌تومانی و 400 میلیون‌تومانی را به حساب... مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «...» به ‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است... . وی از مؤسسه ثامن‌الحجج یک وام دو میلیارد‌و 900 میلیون‌تومانی دریافت کرده که تنها 800 میلیون تومان آن را بازگردانده که البته اگر این رقم بازگشتی را از هدیه دریافتی (580 میلیون تومان) کم کنیم، به عدد 220 میلیون تومان می‌رسیم که در واقع از جیب ... خرج شده و در مقابل، دو میلیارد ‌و 780 میلیون تومان را در حساب خود نگه داشته است. ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون... هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است.

در این گزارش، نام چهره‌های نسبتاً مشهور سیاسی و... دیگری نیز آمده بود؛ اما توجه افکارعمومی و حتی روزنامه مذکور نیز بر این سبلریتی‌ها تمرکز کرد. این در حالی است که رقم دریافتی این مجری‌ها به مراتب کمتر از رقم‌های ذکر شده درباره دیگر چهره‌ها بود. در ادامه، افکار عمومی نیز روی این چهره‌ها تمرکز کرد و فضای مجازی مملو از موضع‌گیری درباره این اشخاص شد و کمتر به دیگر اشخاصی که در این گزارش نامشان به میان آمده بود، توجهی شد!

این اتفاق باعث شد، برخی با این توهم توطئه سراغ این گزارش بروند که اساساً ذکر اسامی این دو نفر برای تحت الشعاع قرار دادنِ سایر اسامی است، حال آنکه اگر قرار بر تحت الشعاع قرار دادنِ دیگران بود، چرا نام آنها در این گزارش آمده و عملاً آنها نیز هدف قرار گرفتند و چرا اساساً از ذکر نام و رقم‌های دریافتی‌شان پرهیز نشده است؟ البته طرح این ابهام، خطی بود که گمان می‌رود ابتدا توسط برخی نزدیکان و مرتبطین با این دو چهره در فضای مجازی مطرح شد تا فشار افکارعمومی بر این دو شخص کاهش یابد و به قول معروف، افشای فساد آنها، «یک بازی» برای تحت الشعاع قرار دادنِ سایر متهمان و کم‌اهمیت تلقی شود!

واقعیت این است که برای افکارعمومی دور از انتظار نبود که یک چهره ناشناس یا یک سیاستمدار مفاسدی داشته باشد، اما اگر یک چهره مدعی اصلاح و مبارزه با فساد ـ که هر شب در تلویزیون حضور می‌یابد و در این زمینه نطق کرده و دیگران را به نقد می‌کشد ـ با فساد هم‌آغوش شود، مردم او را مُلَوّن می‌پندارند و بابت این دورویی نقدهای شدیدتری متوجه آن شخص می‌کنند.

اگر یک دزد، سرقت چند میلیاردی کند، افکار عمومی حساسیت کمتری نسبت به آن نشان می‌دهد که یک چهره موجه و مدعی سرقتی چند میلیونی؛ برای نمونه، اگر یک مدیر شرکت خارجی فرار مالیاتی داشته باشد، رسوایی کوچکی در مقابل فرار مالیاتی یا حتی استفاده شخصی رئیس جمهور یک کشور از اموال دولتی است. این قاعده بازی مرسوم در دنیاست و وقتی چنین اشخاصی، حسن شهرتشان را قربانی بهره از چنین فرصت‌های نامشروعی می‌سازند، باید بپذیرند، با این قاعده، بی‌رحمانه‌ توسط افکار عمومی داوری می‌شوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۶
پیشنهاد میشود یک روز را در تقویم رسمی کشور بنام " روز اختلاس " نامگذاری نمایید.
تملق و چاپلوسی رشد خوبی دارد علی برکت الله
داری ادم میشی تابناک، از این نقد خوبا بذار،
بازی با اعصاب و روان مردم عاقبت خوبی ندارد.
مردم ناراضی و عصبانی اند.

نارضایتی مردم از هر جنگ و تحریمی خطرناکتر است.

عراق را ببینید.
خدا لعنت کنه هر کسی رو که از مال مردم سواستفاده می کنه و پست ترین آدما کسایی هستن که از اسم و شهرت سواستفاده می کنن
اخه سلبريتي را از كجا در اورده ايد ، مگه شما ها كجا هستيد ما در فارسي چنين واژه اي نداريم چقدر عقده اي و خود كم بين هستندبرخی ، ايا زبان فارسي بايد تقاص خود كم بيني و بي هويتي برخی را بدهد ، يا اينكه دستور داده شده كه همان كاري را كه در هند كردند حالا بايد براي نابودي زبان فارسي انجام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
معادل فارسی سلبریتی چیه؟! واژه ای که هم بشه برای کیم کارداشیان به کار برد، هم جورج کلونی، هم اوسین بولت چیه؟! ما اصلاً فارسی نداریم. درستش پارسیه!.
دراین صدا وسیمارو که قرار بود مثلا دانشگاه مردم باشه,باید گل گرفت افتخاراتش کم بود جدیدا تخلفات مالی هم به کارنامه صدا وسیمای میلی اضافه شده ,تعطیلش کنید بره پی کارش , این بودجه بی زبون رو هم خرج همون مردم مظلومی کنید که اقای اع براشون اشک تمساح میریخت واقای م م هم به ریششون می خندید.
خودمونیم،اما مذخرف نوشتی ها. یه چیزایی اون وسط بستی که هیچ سروته نداره.درضمن این ادعاهای مطرح شده، به هیچ عنوان صحت نداره و آقای م.م اعلام کرده که اون رقم وام گرفته شده رو تسویه کرده و شکایت خواهد کرد نسبت به مساله و اقای ا.ع هم گفته اصلن رقمی وام نگرفته و هرچه دریافت شده وجه قرارداد های اسپانسری برنامه هاش بوده. و ایشون هم به شدت پیگیر شکایت خودش هست. وقتی اطلاعاتتون کامل و یا درست نیست، عین نامردی و بی مرامی هست که مقاله و تیتر بزنید و ملت رو خراب کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
وام گرفته؟ اخه بنده خدا. تهمت نزنید بهش ۴ میلیارد وام مگه چیه. تازه خودشم ضامن خودش شده. من دیدم. یرو ببین بهت ۱۵ تومن وام میدن؟ چنتا کسر از حقوق ازت میخان؟
چنین اتفاقی صحت داشته باشد واقعا جای ناامیدی هست
بله کاملا همانطور که جریان مائده هژبری بود و مانتو جلو باز و پیراهن بی استین و....
چقدر اشک ریختیم ماه رمضان که این پول ها به حسابشون به اسم تهیه کننده برنامه و کمک اسپانسری واریز شود
چرا اسم فرزندان مقامات وامهای میلیاردی گرفته و پس نمیدهند افشا نمیشود
هدیه گرفتن که منعی نداره !! وام بهشون ندادن که بخوان پس ندن.. توی همه اخبار نوشتین هدیه و کی تا به حال هدیه را پس داده ....؟
آقای ربیعی اسم آن را پول پاشی گذاشته که اسم با مسمایی هم نیز هست . موقیکه بهره سی در صدی به سرمایه گذاران غریبه می دهد خب به آشنایانی که برایش در آن برنامه ها ی جانگداز تبلیغ و مردم کم بضاعت و فقیر را وادار و یا بهتر بگوییم متقاعد میکند که پولیهیشان را در ثامن که آنهم از مذهب گرفته شده و شهر مشد که یک شهرزیارتی میباشد چرا ندهد .
احساس خوشبختي ميكنيد؟

ماهتون عسل!
قرار نیست محبوبیت دو مجری باعث چشم پوشی از خطای آنها شود. ما ایرانیان باید برای مبارزه با فساد بر احساساتمان غلبه کنیم و حساب افراد محبوب را از خطاهایشان جدا ندانیم. درود بر نویسندگان و سایت وزین تابناک.
مگه شرق عنوان نکرده خلاصه ای از محتوی پرونده و جلسات برگزار شده دادگاه هست؟ آیا قوه ی قضائیه گزارش شرق رو تایید میکنه یا شرق شایعه پردازی کرده ؟
اصلا گرفتن و این دو تا شد 3 میلیارد تومن
باقی 13 هزار میلیارد تومن کجا رفته ؟؟؟
وقتی چیزی برملا میشه هر چقدر بخوای ماله کشی و رفع و رجوعش کنی و بخیال خودت لوثش کنی اتفاقا بدتر و پررنگتر میشه . خوردن آبی هم روش . میدونی تو این چند سال در کل صد هزار میلیارد چنین پولهایی خورده شده اما هنوز یک هزارمشم رسیدگی و یقه گیری نشده ؟
به نظرم کار این دو نفر که اینقد ادعا داشتند از اون خانمه که حجاب نداشت خیلی بدتر هست و مردم باید بایکوتشون کنن
سلبریتی ها مقصر وضع اسفناک فعلی اند و در پیشگاه مردم مظلوم و خداوند باری تعالی آبروی ندارند.از اتفاق دو تا از سلبربتی ها دستشان کمتر به فساد آلوده بود که کارگزاران با حمله به آنها به دنبال فراموشی فاجعه برای پول ملی و اشتغال اذهان ملت هستند.
وقتشه که بساط اختلاس تو مملکت چیده بشه.به خدا وضع اکثر مردم افتضاحه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر