بازدید 17073

انتقال احساس با شکلک!

کد خبر: ۸۱۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 19 July 2018

استفاده از ایموجی ها به پدیده ای جهانی تبدیل شده است. روزانه بیش از شش میلیارد ایموجی میان انسان ها در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود و نفوذ آن ها از نفوذ زبان انگلیسی در جهان بیشتر شده است.

به گزارش روزنامه خراسان، به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری این ایموجی ها، 17 جولای به نام روز جهانی ایموجی نام گذاری شده است. اما نقش ایموجی ها در زندگی ما چیست، چه کمکی به ما می کنند و چرا این قدر محبوب مان شده اند؟

نقش شکلک ها در ارتباطات

شکلک  ها در ارتباطات دیجیتال، نقش زبان بدن را بازی می کنند. براساس یک برآورد، در تعاملات روزانه ما با دیگران، فقط 30 تا 35 درصد از جنبه های اجتماعی محتوا و معنا برخاسته از زبان است و به طرز حیرت آوری70 درصد آن، از اشاره های غیرکلامی سرچشمه می گیرد. این 70 درصد، علاوه بر اشاره های بصری، همچون زبان بدن شخص مقابل، حالت چهره و حرکات سر و دست، میزان نزدیک ایستادن افراد به ما را نیز شامل می شود. همه ما حس معذب بودن در کنار افرادی را تجربه کرده ایم که برای راحتی خودشان، مقدار بسیار زیادی از فضای شخصی ما را اشغال می کنند؛ در چنین مواردی واکنش عاطفی ما احتمالا بدون استثنا منفی است. ما به ظاهر فیزیکی و لباس آن ها و همچنین محیطی که با آن ها روبه رو می شویم نیز واکنش نشان می دهیم چراکه دربردارنده اطلاعاتی درباره شغل یا سبک زندگی آن هاست.

چرایی جذاب بودن ایموجی ها

ابعاد بسیاری از ارتباطات غیرکلامی توسط «ری بردویستل»، انسان شناس آمریکایی مطالعه شده است. او چهره ای پیشگام در حوزه مطالعات ارتباطات غیرکلامی محسوب می شود. «بردویستل» رشته حرکت شناسی را نام گذاری کرد و بنیان نهاد. این رشته به مطالعه نقش «حالات چهره، حرکات سر و دست، حالت بدن، طرز راه رفتن و حرکات قابل مشاهده بازو و بدن» در انتقال معانی اجتماعی می پردازد. او بر اساس یک تحقیق گسترده تخمین زده که ما می توانیم 250 هزار حالت مختلف چهره را تولید و شناسایی کنیم. از این منظر، شاید اتفاقی نباشد که ایموجی با آرایش حیرت آور خود از صورتک های زرد که شامل انواع مختلفی از لبخندهای متغیر، صورت های گیج، ناراضی، ناراحت و عصبانی می شود، برای ارتباطات بصری در گفت وگوهای متنی تا این حد مناسب است.

کمک برای دریافت دقیق تر معنای کلمات

بافت ارتباطی و غنی موجود در برخوردهای رو در رو، تا حد زیادی در ارتباطات دیجیتال غایب است. متن دیجیتال به تنهایی سترون و گهگاه بی اثر و به لحاظ عاطفی خشک و بی روح است. گفت و گوهای متنی قادرند همه شکل های ظریف بیان احساسات را حتی از بهترین ما بزدایند. این جاست که ایموجی ها می توانند مفید باشند. عملکرد آن ها در ارتباط دیجیتال به حرکات سر ودست، زبان بدن و آهنگ صدا در ارتباط کلامی شبیه است. ایموجی در پیام متنی و دیگر صورت های ارتباط دیجیتال، ما را قادر می سازد تا طنین صدا را بهتر بیان کنیم و همچنین نشانه هایی عاطفی را در اختیار ما قرار و به ما این امکان را می دهد جریان درحال پیشرفت اطلاعات را مدیریت و معنای واقعی کلمات را تفسیر کنیم. جالب تر است بدانید این ایده که متن دیجیتال اگر به تنهایی استفاده شود، لایه های متنوع معنا را از بین می برد، حتی نام مخصوص به خود را نیز دارد: «قانون پو» ! این قانون می گوید: «بدون شکلک چشمک زن یا نشانه آشکار دیگری از طنز، غیر ممکن است تعابیر هزل آمیزی از بنیادگرایی ارائه دهیم که کسی آن را با واقعیت اشتباه نگیرد.» مخلص کلام، در ارتباط دیجیتال زمانی که کسی یا چیزی را مسخره می کنید، شکلک ها بهترین راه برای اجتناب از شک و شبهه هستند.

مزایای استفاده از ایموجی در پیام ها

بنابراین تصادفی نیست در تحقیقی که از طرف یک اپراتور مجازی انگلیسی درباره کاربرد ایموجی ها انجام شده، 72 درصد از بریتانیایی های 18 تا 25 سال معتقد بودند ایموجی ها باعث می شوند احساسات شان را بهتر بیان کنند. از این نظر، گاه ظهور ایموجی ها می تواند به مثابه نوعی توانمندسازی نیرویی برای اهداف خوب در ارتباطات قرن بیست و یکم قلمداد شود. با این حال، افرادی که از ایموجی ها استفاده می کنند، در ارتباط برقرارکردن با دیگران، توانایی بیشتری دارند. پیام آن ها شخصیت بیشتری دارد و نیت عاطفی پیام متنی را بهتر منتقل می کند. در مقابل باعث ایجاد طنین عاطفی بیشتر در مخاطب شما نیز می شود.

رابطه ایموجی های پرکاربرد با احساسات

به طور کلی استفاده چشمگیر از ایموجی ها در جهان، ارتباط وسیعی با احساسات دارد. در تحقیقی که توسط شرکت تولیدکننده نرم افزار «سوئیفت کی» انجام شد، بیش از یک میلیارد داده متنی کاربران به 16 زبان مختلف، تحلیل شد. جالب است که سه طبقه بالایی ایموجی ها همگی به ابراز احساسات مرتبط بودند. شش صورتک شاد که شامل چشمک ها، بوسه ها، لبخندها و خنده ها می شوند، بیش از 45 درصد از کل ایموجی های استفاده شده، صورتک های ناراحت (از جمله صورتک های خشمگین) 14 درصد از این مقدار و ایموجی های قلب از هر رنگی از جمله ایموجی قلب شکسته، تنها 12 درصد را به خود اختصاص دادند. بنابراین بیش از 70 درصد استفاده از ایموجی ها، مستقیما به نوعی ابراز احساسات مرتبط هستند. این نتایج نشان می دهد، ایموجی ها ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات است که بنابر گزارش کاربران، آن ها را قادر می سازد در گفت وگوهای دیجیتال به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنند. با این حال هرچند ایموجی ها می توانند در پیام های دیجیتال ما، جایگزین کلمات باشند اما به هر حال دستانی دقیق با مغزی آگاه برای چگونگی انتخاب آن ها لازم است تا در بیان احساسات مان دچار اشتباه نشویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل