بازدید 9433
گزارش بازار سکه و ارز؛

گرانی سکه در دومین روز عرضه از سوی بانک مرکزی؛ سکه ها فعلا خیال آمدن به بازار را ندارند

بازار سکه بر خلاف انتظارها، همچنان در فاز افزایشی قرار دارد. مسیری که پس از عرضه سکه‌های پیش فروش شده با موعد تحول سه ماهه از سوی بانک مرکزی، پیش بینی می‌شد که با روند نزولی ادامه پیدا کند، ولی از روز گذشته در اولین روز تحویل سکه در شعب منتخب بانکی، شاهد افزایش نرخ سکه در بازار آزاد هستیم.
کد خبر: ۸۱۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 18 July 2018

گرانی سکه در دومین روز عرضه از سوی بانک مرکزی؛ سکه ها فعلا خیال آمدن به بازار را ندارندبازار سکه بر خلاف انتظارها، همچنان در فاز افزایشی قرار دارد. مسیری که پس از عرضه سکه‌های پیش فروش شده با موعد تحول سه ماهه از سوی بانک مرکزی، پیش بینی می‌شد که با روند نزولی ادامه پیدا کند، ولی از روز گذشته در اولین روز تحویل سکه در شعب منتخب بانکی، شاهد افزایش نرخ سکه در بازار آزاد هستیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، مشاهدات میدانی از سطح بازار امروز تهران، حکایت از ادامه روند عرضه سکه‌های پیش فروش شده در شعب بانک ملی و استقبال کم و بیش افراد واجد شرایط داشت. اما از آن سو، یعنی بازار آزاد ارز و سکه، شاهد ادامه روند افزایشی قیمت انواع سکه بودیم. همچنین سیگنال‌های افزایشی حداقل تا ساعت ۱۲ امروز در بازار آزاد ارز ادامه داشت و در زمان‌هایی شاهد جهش نرخ ارز، به ویژه یورو و پوند به مرز‌های حساسی بودیم. پوند انگلیس پس از اینکه در سوم تیرماه امسال، به مرز ۱۱ هزار تومانی رسیده بود، امروز نیز در ساعاتی از روز، به نرخ ۱۰۹۵۰ تومان معامله شد، اما در حال حاضر از این سطح، عقب نشینی کرده است.

بر اساس این گزارش، تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۴۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به قیمت ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است. این سکه در کمترین قیمت امروز در سطح ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شد.

هر سکه تمام طرح جدید نیز در حال حاضر، ۲,۸۹۷,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به قیمت پایانی روز قبل، ۳۷ هزار تومان رشد دارد. این سکه در بالاترین نرخ امروز، به قیمت ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید،  در یازدهم تیرماه در ساعاتی از بازار از مرز ۳ میلیون و ۴۶ هزار تومان نیز عبور کرده بود.

هر نیم سکه بهار آزادی در بازار امروز، با افزایش ۱۰ هزار تومان به رقم ۱,۳۶۵,۰۰۰ تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۷۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به نرخ روز قبل، ۱۰ هزار تومان گران‌تر شده است. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار امروز، با ۵ هزار تومان افزایش به رقم ۴۱۵ هزار تومان رسیده است.

روند افزایشی نرخ طلا و سکه در بازار ایران در حالی ادامه دارد که در بازار جهانی فلزات گران بها، شاهد ریزش نرخ اونس طلا هستیم؛ بنابراین آخرین اطلاعات بازار جهانی، هر اونس طلا با افت ۳ دلار و ۷۱ سنت به رقم ۱۲۲۴ دلار و ۷۴ سنت رسیده است. حتی در جدیدترین پیش بینی مؤسسه سرمایه گذاری وستپک از آینده بازار طلا، برآورد شده است که قیمت هر اونس جهانی طلا تا پایان امسال به ۱۱۹۰ دلار خواهد رسید. اما چرا این روزها، نرخ سکه و طلا در بازار داخلی با وجود تبعیت از نرخ جهانی همچنان در فاز افزایشی هستند؟ در این مورد باید به عامل فنی دیگری اشاره کرد و آن رشد قیمت دلار آمریکا در بازار داخلیست؛ که به نظر می‌رسد از قدرت بیشتری نسبت به قیمت جهانی طلا در بازار داخلی برخوردار است. هرچند در کنار این دو عامل فنی در محاسبه ارزش طلا و سکه در بازار داخلی، این روز‌ها شرایط در بازار ارز و سکه پیچیدگی خاصی را تجربه می‌کند. به طوریکه در ماه‌های اخیر با خروج آمریکا از برجام و حواشی پس از آن، شاهد جهش نرخ دلار تا نرخ ۹ هزار تومان بودیم که خود عامل روانی اثرگذار بر حبابی شدن و گرانی کم سابقه سکه داشته است. همچنین دورنمای شروع تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و خبر‌های مثبت و منفی از سرانجام FATF در ایران، فضایی را به وجود آورده است که حتی افرادی که حدود سه ماه پیش با انگیزه کسب سود قابل توجه، به بانک های منتخب رفتند و سکه پیش خرید کردند، در یکی دو روز گذشته، با وجود دریافت سکه‌ و همچنین سود بیش از یک میلیون تومانی در صورت فروش هر سکه در بازار آزاد، بازهم تصمیم بر نگهداری سکه‌ها در نزد خود یا صندوق امانت بانک دارند.

در حال حاضر به گفته فعالان بازار، عدم عرضه سکه به بازار در مقابل تقضایای زیادی که وجود دارد، باعث ادامه روند افزایشی نرخ سکه شده است. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که گفته می‌شود پیش فروش سکه سه ماهه، در پنج روز کاری، صورت گرفته است و بر اساس قانون، هر خریدار در این طرح، در روز مشخصی می‌تواند به بانک مورد نظر مراجعه کند و سکه‌های خود را تحویل بگرید. بر این اساس، شاید در روز‌های آینده، شاهد عرضه مناسب تری به بازار سکه باشیم، هرچند در این طرح قانونگذار زمان و مدت معینی را برای تحویل سکه مشخص نکرده است. بر اساس گزارش ایبنا، در‌صورتی که خریداران طرح پیش‌فروش سه ماهه سکه در تاریخ سررسید خود برای دریافت سکه به بانک مراجعه نکنند، این سکه‌ها نزد شعبه امانت باقی می‌ماند و هر زمانی که مشتری به بانک مراجعه کند، می‌تواند سکه خریداری شده را دریافت کند.  

حتی دبیرکل بانک مرکزی چند روز پیش خبر داد حتی هنوز ۱۰ درصد از خریداران سکه پیش‌فروش یک ماهه سکه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند.

شاید اگر در قانون مشخص شده بود که مثلا در طرح سه ماهه، حداکثر تا یک ماه باید سکه‌ها تحویل متقاضی شود، در این روز‌ها شاهد قدری عرضه بودیم. زیرا هر کسی توان مدیریت ریسک نگهداری حجم بالای سکه را ندارد و ناچار به عرضه در بازار خواهد شد.

بازار آزاد ارز پس جهش در میانه روز، کمی عقب نشینی کرد

فعالان بازار آزاد ارز، امروز تا ساعت حدود ۱۲، شاهد روند روبه رشد نرخ ارز به ویژه یورو و پوند بودند. اما در حال حاضر، رشد کمتری نسبت به میانه روز هستند. به طوریکه بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سطح بازار آزاد، نرخ دلار آمریکا همانند روز گذشته روز گذشته همچنان در محدوده ۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰ تومان متعغیر می‌باشد. هر یورو نیز با رشد ۶۰ تومان به رقم ۹۵۰۰ تومان رسیده است. این ارز در میانه روز به رقم ۹۷۲۲ تومان نیز رسیده بود. همچنین هر پوند انگلیس در حال حاضر به قیمت ۱۰۶۷۷ تومان معامله می‌شود که نشان از افزایش ۶۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل دارد. این ارز نیز امروز در بیشترین قیمت به رقم ۱۰۹۴۹ تومان رسید و توانست دوباره به رکورد سوم تیرماه امسال یعنی رقم ۱۱ هزار تومان نزدیک‌تر شود. درهم امارات نیز با افزایش قیمت به رقم ۲۲۳۰ تومان رسیده است.

افزایش نرخ ۱۹ ارز از جمله دلار در بانک مرکزی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه بیست و هفتم تیرماه) با ۳۰۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۵۰۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۴۷۸ ریال کاهش نسبت به روز سه شنبه ۵۷ هزار و ۳۱ ریال و هر یورو نیز با ۱۷۱ ریال افت در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۶۹۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۴۶۷ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۱۹ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۳۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۰۲ ریال، روپیه هند ۶۳۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۸۴۵ ریال، دینار کویت ۱۴۳ هزار و ۵۹۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۷۶۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۵۰۹ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۵۴۳ ریال، ریال عمان ۱۱۳ هزار و ۱۳۱ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۴۴ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۷۸ ریال، لیر ترکیه ۹ هزار و ۵۶ ریال، روبل روسیه ۶۹۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۹۵۱ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۵۱ ریال، لیر سوریه ۸۵ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۱۲۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۶۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۵ هزار و ۶۹۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۸۴۶ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۰۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۹ هزار و ۵۷۵ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۹ هزار و ۵۰۶ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۵۳۳ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۹۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۵۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۲۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۵۵۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۵۹۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۹۹۵ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۵۶۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۱۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۵۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر