بازدید 8513
پیمانه اقتصادی؛

از «قرمزپوشی بورس پس از رکوردشکنی‌های تاریخی» تا «جدیدترین اظهارنظر درباره افزایش یارانه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی تورم خردادماه را اعلام کرد، بازار سهام جهان افت کرد، بازار اوراق مسکن بازگشت کم‌نوسانی به «تسه»ها، افزایش قیمت نفت با قفل شدن نفت لیبی در بنادر، نرخ سکه، دلار، یورو و پوند در بازار آزاد تهران کاهش یافت، روسیه دست آغشته به عسل ایران را گاز می‌گیرد، انجمن خودروسازان انگلیس درباره آثار منفی برگزیت هشدار داد، رشد اقتصادی ۴.۶ درصد شد و پیشنهاد ویژه تویوتا به جوانان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 27 June 2018

از «قرمزپوشی بورس پس از رکوردشکنی‌های تاریخی» تا «جدیدترین اظهار نظر درباره افزایش یارانه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی تورم خردادماه را اعلام کرد، بازار سهام جهان افت کرد، بازار اوراق مسکن بازگشت کم‌نوسانی به «تسه»ها، افزایش قیمت نفت با قفل شدن نفت لیبی در بنادر، نرخ سکه، دلار، یورو و پوند در بازار آزاد تهران کاهش یافت، روسیه دست آغشته به عسل ایران را گاز می‌گیرد، انجمن خودروسازان انگلیس درباره آثار منفی برگزیت هشدار داد، رشد اقتصادی ۴.۶ درصد شد و پیشنهاد ویژه تویوتا به جوانان را در بر دارد.

‍ 
بانک مرکزی تورم خردادماه را اعلام کرد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد‌ماه 1397 را نسبت به مدت مشابه پارسال 9.4 درصد اعلام کرد. به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خلاصه نتایج به‌ دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 1395 نشان می دهد، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه 1397 به عدد 122.6 رسید که نسبت به ماه پیش 4.3 درصد افزایش یافت. این شاخص در خردادماه 1397 نسبت به ماه مشابه پارسال معادل 13.7 درصد بیشتر شد. بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تحت تاثیر سیاست های ارزی، افزایش 4.3 درصدی را در خردادماه در مقایسه با ماه پیش تجربه کرده است اما نرخ تورم در 12ماه منتهی به خرداد 1397 کماکان در محدوده تک رقمی قرار دارد. 

قرمزپوشی بورس پس از رکوردشکنی‌های تاریخی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه پنجم تیرماه 97، با کاهش 1646 واحدی معادل 1.43 درصد به رقم 112 هزار و 60 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته و تیرماه 97، بر خلاف روزهای اخیر، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 503 واحدی معادل 1.43 درصد به رقم 34 هزار و 681 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 214 معادل 1.12 درصد، عدد 18 هزار و 922 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 155 واحدی معادل 1.12 درصد به رقم 13 هزار و 682 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2080 واحد کاهش معادل 1.64 درصد را رقم زد و به سطح 125 هزار و 93 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1445 واحد کاهش معادل 1.71 درصد به رقم 83 هزار و 235 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روزهای گذشته، با 2053 واحد کاهش معادل 0.89 درصد همراه بود و عدد 227 هزار و 965 واحد را به نمایش گذاشت.

از «قرمزپوشی بورس پس از رکوردشکنی‌های تاریخی» تا «جدیدترین اظهار نظر درباره افزایش یارانه»

بازار سهام جهان افت کرد

روز سه‌شنبه، بالا رفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان، سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌هایی مانند سهام که ریسک بالاتری دارند، دور نگاه داشت و سهام جهان به روند فروش خود ادامه داد؛ بازارهای چین بیشترین آسیب را از اضطراب سرمایه‌گذاران متحمل شدند. بازارهای آسیایی تحت تأثیر سقوط شدید وال‌استریت در معاملات دیشب افت کردند؛ اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک، بدترین سقوط خود در بیش از ۲ ماه گذشته را تجربه کردند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه سهام ام‌اس‌سی‌آی، که سهام ژاپن را در نظر نمی‌گیرد، ۰.۲۷ درصد افت کرد. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۲ درصد افت کرد و شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. نیکی ژاپن توانست بیشتر افت خود را جبران کند و تنها با ۰.۱ درصد ضرر به کار خود پایان دهد. شاخص‌هایی که سهام تکنولوژی در آنها وزن سنگینی را به خود اختصاص داده‌اند، مثل کوسپی‌ کره‌جنوبی و شاخص سهام تایوان، به ترتیب ۰.۴۵ درصد و ۰.۵۵ درصد افت کردند.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت کم‌نوسانی به «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 459 تومان معامله شدند. پس از جهش 8 درصدی قیمت «تسه»ها طی 5 روز معاملاتی (22 تا 29 خرداد) و شکستن سقف 70 هزار تومانی با ورود نقدینگی به این بازار، از تیر افت «تسه»ها رقم خورد. پس از جهش 278 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت و رشد 8/ 8 درصدی قیمت ماهانه مسکن، آمارهای دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی، در ماه خرداد رشد 7/ 7 درصدی قیمت ماهانه، اما افت 7/ 21 درصدی را نشان می‌دهد. عدم شفافیت معاملات مسکن، اختلاف میان قیمت فروشنده و خریدار در کنار ورود نقدینگی به بازار مسکن با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری از عوامل جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها (تأمین مالی از طریق اوراق) شد.

افزایش بهای نفت با قفل شدن نفت لیبی در بنادر

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز گذشت ۳۵ سنت افزایش یافت و ۷۵.۰۸ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۳۰ سنتی، بشکه ای ۶۸.۳۸ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز سه شنبه، کاهش تولید نفت کانادا و عدم قطعیت از صادرات نفت لیبی عنوان شده است. نیروهای نظامی شرق لیبی تحت فرماندهی خلیفه هفتر، کنترل بنادر نفتی را به یک شرکت ملی نفتی دیگر که در شرق کشور قرار دارد واگذار کرده است. او گفته که شرکت نفتی متعلق به دولت که در طرابلس مستقر است دیگر حق کنترل آن نفت را ندارد. در این رابطه سوکریت ویجایاکار، مدیر موسسه مشاوره انرژی تریفکتا گفته است: “این اقدام خطر قفل شدن نفت لیبی در داخل کشور را افزایش می دهد، زیرا شرکت ملی نفتی که در طرابلس قرار گرفته، تنها سازمان قانونی ای ست که حق فروش نفت را دارد.” سرگردانی ها در مورد عرضه نفت لیبی در حالی به وجود آمده است که اوپک سعی دارد برای ایجاد تعارل در بازار، تولید خود را افزایش دهد.

نرخ سکه، دلار، یورو و پوند در بازار آزاد تهران کاهش یافت

روز گذشته نرخ نقدی سکه تمام طرح جدید، بدون تغییر در سطح ۲,۶۹۰,۰۰۰ تومان قرار گرفت. همچنین هر سکه تمام طرح جدید با افت ۹ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، به قیمت ۲,۸۰۷,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز بازار سکه، ۱,۴۲۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز بدون تغییر به قیمت ۷۸۰ هزار تومان معامله و همچنین هر سکه یک گرمی، ۴۲۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است. همچنین نرخ دلار نسبت به روز قبل (حدود ۹ هزار تومان) به محدوده ۸۲۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر یورو، با ۳۰۰ تومان کاهش به نرخ ۹۱۰۰ تومان رسید. هر پوند انگلیس نیز با ۳۶۰ تومان عقب نشینی به سطح ۱۰۳۸۰ تومان رسید. هر درهم امارات به عنوان ارز اثرگذار بر نرخ دلار در بازار داخلی، ۲۱۳۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۷۰ تومان کاهش قیمت داشت.

روسیه دست آغشته به عسل ایران را گاز می‌گیرد

برگزاری CNBC گزارش داده است، ایالات متحده آمریکا می تواند از روسیه بخواهد تولید نفت را افزایش دهد تا همراه واشنگتن در جهت وضع تحریم های جدید علیه ایران از کمبود عرضه جهانی نفت جلوگیری کند. به نقل از Russia Today، اوپک و متحدان غیر عضو موافقت کرده اند که با وجود مخالفت ایران روزانه یک میلیون بشکه در روز به بازار اضافه کنند. گزارش شده است که روسیه اصرار به افزایش تولید 1.5 میلیون بشکه نفت در روز را دارد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به CNBC گفت که میزان افزایش صورت گرفته در حال حاضر کافی است. نواک، وزیر انرژی روسیه، در حال رفتن به واشنگتن برای شرکت در کنفرانس جهانی گاز است و در آنجا او با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد. بر اساس گزارش CNBC، تحلیلگران می گویند، پری ممکن است از روسیه بخواهد تا برای مقابله با کمبود نفت بازار در صورت تحریم علیه ایران، تولید نفتش را افزایش دهد.

پیشنهاد ویژه تویوتا به جوانان

شرکت خودروسازی تویوتا به منظور تشویق جوانان به خرید محصولاتش، اشتراک رایگان در سامانه‌های ارتباطی را به آنها هدیه می‌کند. به گزارش بلومبرگ یکی از چالش‌های تویوتا آن است که خودروهای سدان این برند اغلب نظر مشتریان سالخورده را به خود جلب می‌کنند و گروه‌های سنی جوان‌تر تمایلی به خرید این خودروها نشان نمی‌دهند. به نقل از دنیای اقتصاد، آکیو تویودا، مدیر شرکت تویوتا فناوری‌های ارتباطی را بزرگ‌ترین خطر و در عین حال مهم‌ترین فرصت برای کسب‌و‌کار در خودروسازی جهان می‌داند و اعلام کرد، از سال ۲۰۲۰ لااقل ۷۰ درصد تولیدات این شرکت به سامانه‌های ارتباطی مجهز خواهند بود. اغلب خدمات ارتباطی که در مدل‌های مختلف کرولا و کرون به مشتریان عرضه می‌شوند جدید نیستند، اما ایده صدور صورتحساب برای دارندگان خودرو توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مشتریان تویوتا به مدت سه سال به‌طور رایگان از سامانه «تی-کانکت» استفاده می‌کنند که سامانه هدایت خودکار خودرو را نیز شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با ارائه این پیشنهاد فروش مدل‌های کرولا در ژاپن دو برابر شود.

رشد اقتصادی ۴.۶ درصد شد

بر اساس گزارش «آخرین تحولات متغیرهای کلان اقتصادی» توسط معاونت اقتصادی بانک مرکزی، افزایش رشد اقتصادی غیرنفتی (از ۳.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴.۶ درصد در سال ۱۳۹۶) و رشد اقتصادی مثبت در تمام فصول سال ۱۳۹۶، رشد ۵.۵ درصدی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی، افزایش ۱۴.۹ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان و مثبت شدن رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ از جمله تحولات مثبت بخش واقعی اقتصاد بود که در  این گزارش مورد توجه قرار گرفت. در عین حال افزایش نوسانات نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال جاری، زمینه‌ساز افزایش نرخ تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ بوده است.

انجمن خودروسازان انگلیس درباره آثار منفی برگزیت هشدار داد

رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس روز سه‌شنبه هشدار داد که خروج این کشور از اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اروپا در دوره پسا برگزیت 860 هزار شغل در صنعت خودروسازی را در معرض خطر قرار می‌دهد. «مارک کارنی» که روز سه شنبه برای ارائه توضیحاتی در کمیته دارایی مجلس عوام انگلیس حاضرشده بود تصریح کرد، اقتصاد انگلیس ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت عمل کرده است. او که از مخالفان برگزیت به شمار می‌رود، تصریح کرد، رشد اقتصادی امروز انگلیس نزدیک به 2 درصد از دوران پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت کاهش‌یافته است. این در حالی است که به گفته کارنی بانک مرکزی و دولت انگلیس مشوق‌های قابل‌توجهی را در جهت کاهش شوک ناشی از خروج از اتحادیه اروپا هزینه کرده است. 

وی توضیح داد که درآمد واقعی خانوارها 900 پوند کمتر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی در ماه «می» 2016 است. کارنی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد، انگلیس به بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اروپا به‌شدت نیاز دارد و چنانچه دوره انتقالی پسا برگزیت به هر دلیلی به اجرا گذاشته نشود آسیب جدی به اقتصاد انگلیس وارد می‌شود. به نقل ایرنا، بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه اول سال جاری به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته رسیده است. هرچند کارنی اظهار داشت که این مساله ارتباطی با برگزیت ندارد اما «وز استیرینگ» یک عضو ارشد کمیته دارایی انگلیس گفت که از اظهارات رئیس بانک مرکزی، به‌ خوبی می‌توان نتیجه گرفت که خروج از اتحادیه اروپا انگلیس را فقیرتر کرده است.

واردات بیش از ۹۷ تن فانوس بادی به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶، در این مدت بیش از ۹۷ تن فانوس بادی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم فانوس بادی به کشور، ۳۲۳ هزار و ۱۳۴ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۴۳ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است فانوس بادی از کشور‌های آذربایجان، آلمان، امارات متحده عربی، چین، فنلاند و سایر کشور‌ها وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده فانوس بادی به ایران از کشور چین بوده که با فروش بیش از ۷۳ تن از این محصول، درآمد ۲۴۰ هزار و ۲۷۱ دلاری را نصیب خود کرده است.

جدیدترین اظهارنظر درباره افزایش یارانه

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در جمع خبرنگاران گفت‌: دولت یک میلیون شغلی را که برای سال جاری هدفگذاری کرده در شرایط تحریم‌ها هم دنبال می‌کند و صرفاً ممکن است روش‌های رسیدن به این هدف تغییر کند. وی درباره میزان یارانه نقدی نیز گفت: قطعاً افزایش یارانه به صورت عمومی برای همه مردم در دستور کار نیست و برای 7 هزار میلیارد تومانی که از قبل برای دهک‌های پایین در نظر گرفته شده بود، برنامه‌ریزی می‌کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطمینان داد که دولت از زندگی دهک‌های پایین محافظت می‌کند و اجازه نخواهد داد سبد هزینه‌های خانوار و به ویژه قشرهای ضعیف مانند کارگران و بازنشستگان دچار مشکل جدی شوند. 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
به جای افزایش چندر غاز پول یارانه به فکر بالابردن ارزش پول کشور باشید . اونوقت همه جیز جایگاه خودش رو حفظ میکنه
یعنی ربیعی خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
هفته پیش در جریان اوج صعود بورس گفتم که حبابه اصلی تو بورسه
این شاخص باد زیادی داخل خودش داره که قراره ریزشی عجیب داشتته باشه
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
وقتی همه چیز چند برابر شده بالا رفتن سهام تعجبی نداره بچه جان
روزنامه دنیای اقتصادکه حامی بی چون وچرای بورس هست طبق معمول بعدازسقوط چشمگیردیروزهیچ تیتری درصفحه اول خود نزددرحالیکه اخباررشدبورس راهرباربادرشت ترین فونت وبکارگیری واژه های حماسی وتهیج کننده ! منتشرمیکند
وقتی بورس بالامیرود بعضی روزنامه های حامی بورسبویژه"د.ا" بادرشتترین فونت ممکن آنراتیترمیکنند ولی وقتی سقوط میکند شتردیدی ندیدی و دریغ از یک خبر بافونت خیلی ریز درصفحه اول به این میگویند انعکاس بیطرفانه اخبار !!!!!!!!!!!!!!!!
راستی از"توچال" ببخشید "توتال" چه خبر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چهارشنبه 6 تیر
روند سقوط بورس با 700واحد کاهش (تاساعت10صبح) همچنان ادامه دارد
سقوط تاریخی بورس شروع شد !!!
معلوم نیست بانک مرکزی برای محاسبه نرخ تورم چه پارامترهایی رو در نظر میگیره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
بر اساس نرخ صبح اول وقت حساب كرده بعد از ظهر حتما ميره بالا
چهارشنبه 6 تیر
روند سقوط بورس با بیش از 1400 واحد کاهش (تاساعت10صبح) همچنان ادامه دارد . همه فروشنده اند !
بورس دراغما
روندتخلیه حباب بورس اغازشد
بورس امروزهم بیش ازدوهزارواحدسقوط کرد کجایی دنیای اقتصاد ؟!!!!!!
بانک مرکزی تورم خردادماه را اعلام کرد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد‌ماه 1397 را نسبت به مدت مشابه پارسال 9.4 درصد اعلام کرد. به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خلاصه نتایج به‌ دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 1395 نشان می دهد، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه 1397 به عدد 122.6 رسید که نسبت به ماه پیش 4.3 درصد افزایش یافت. این شاخص در خردادماه 1397 نسبت به ماه مشابه پارسال معادل 13.7 درصد بیشتر شد. بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تحت تاثیر سیاست های ارزی، افزایش 4.3 درصدی را در خردادماه در مقایسه با ماه پیش تجربه کرده است اما نرخ تورم در 12ماه منتهی به خرداد 1397 کماکان در محدوده تک رقمی قرار دارد. (کذبببببببب)
روسیه دست آغشته به عسل ایران را گاز می‌گیرد؟؟؟؟
تورم 9.5!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار