بازدید 20922
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین تخمین صندوق بین المللی پول از ذخیره ارزی ایران» تا «پیش بینی از میزان تولید بنزین تا آذرماه در کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره را ۱.۷۵ درصد قرار داد، ثبات قیمت نفت به رغم ترس از کاهش عرضه، پاسخ هند به فشار آمریکا برای کاهش روابط تجاری با ایران، دهلی نو بر اساس منافع ملی عمل می کند، درخواست ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد و هشدار ایران به عربستان برای پایبندی به توافق اوپک را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 29 June 2018

از «جدیدترین تخمین صندوق بین المللی پول از ذخیره ارزی ایران» تا «پیش بینی از میزان تولید بنزین تا آذرماه در کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره را ۱.۷۵ درصد قرار داد، ثبات قیمت نفت به رغم ترس از کاهش عرضه، پاسخ هند به فشار آمریکا برای کاهش روابط تجاری با ایران، دهلی نو بر اساس منافع ملی عمل می کند، درخواست ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد و هشدار ایران به عربستان برای پایبندی به توافق اوپک را در بر دارد.

 

بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره را ۱.۷۵ درصد قرار داد

بانک مرکزی نیوزلند نرخ بهره را در سطح پایینی قرار داد تا همچنان نرخ بهره در این کشور به عنوان یک رکورد باقی بماند؛ البته بانک نیوزلند اعلام کرد اگر رشد اقتصادی آهسته باشد و تورم پایین تر از رقم از پیش تعیین شده بماند در صورت نیاز آماده کاهش بیشتر نرخ بهره است. در همین حال «آدریان اُور» رئیس کل رزرو بانک نیوزلند گفت: نرخ رسمی بهره از حالا به بعد ۱.۷۵ درصد خواهد بود و به خوبی برای مدیریت تغییرات در جهت نزولی و صعودی همانطور که لازم است، آماده هستیم. به نقل از ایبنا، در ماه می سال جاری میلادی، رئیس بانک مرکزی نیوزلند اعلام کرده بود که نرخ بهره در سطح فعلی خود می ماند و از آن زمان به بعد، رشد اقتصادی در این کشور ضعیف تر از انتظارات رزرو بانک نیوزلند بوده و شرایط اعتماد به فضای کسب و کار هم به کمترین سطح خود در هفت ماه اخیر رسیده است.

ثبات قیمت نفت به رغم ترس از کاهش عرضه

روز پنجشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز قبل ۵ سنت افزایش یافت و ۷۷.۶۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۵ سنتی، بشکه ای ۷۲.۷۱ دلار صورت گرفت. این در حالی است که قیمت نفت سبک آمریکا، روز چهارشنبه با رسیدن به بشکه ای ۷۳.۰۶ به بالاترین نرخ خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ رسیده بود. با این حال، تأکید مقامات آمریکایی به وارد کنندگان نفت ایران برای توقف واردات از ۴ نوامبر امسال موجب شده است که همچنان واردکنندگان نفت نگران کمبود عرضه باشند.

جدیدترین تخمین صندوق بین المللی پول از ذخیره ارزی ایران

صندوق بین المللی پول در ارزیابی ماه مارس (فروردین 97) خود ذخیره ارزی دولت ایران را 112 میلیارد دلار تخمین زده که به صورت مازاد حساب جاری است و این رقم نشان می دهد که تهران فشار تحریم های دور جدید آمریکا را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت. واشنگتن از ماه آینده دور جدید تحریم ها علیه ایران را اجرایی خواهد کرد. این تحریم ها به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای دوباره برقرار خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، در دور جدید تحریم ها، درآمدهای ارزی ایران به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی، سبب شده که آنها برای تبدیل پول ملی به ارز خارجی هجوم آورند. رویترز همچنین به بازتاب سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران پرداخت و نوشت: وی به مردم کشورش وعده داد که دولت قادر است فشار اقتصادی حاصل از تحریم های جدید آمریکا را مهار کند. 

پاسخ هند به فشار آمریکا برای کاهش روابط تجاری با ایران به روایت رویترز!

بر اساس گزارش رویترز، دو منبع صنعتی گفتند: وزارت نفت هند از تولیدکنندگان فرآورده های نفتی خواسته است تا از ماه نوامبر واردات نفت از ایران را به میزان چشمگیری کاهش دهند یا به صفر برسانند. این نخستین نشانه از این است که دهلی نو در حال پاسخ دادن به فشار ایالات متحده آمریکا برای کاهش روابط تجاری با ایران است. به نقل از رویترز، منابع صنعتي گفتند هند، بزرگترين خريدار نفت ايران بعد از چين، براي حفاظت از خود در برابر نظام مالي آمريكا مجبور خواهد شد اقداماتي انجام دهد. این منابع گفته اند، وزارت نفت هند در روز پنجشنبه ملاقاتی با شرکت های پالایشگاهی ترتیب داده و از آنها خواسته است تا جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند. یکی از منابع آگاه گفته است: "(هندوستان) از پالایشگران خواسته است که برای هر گونه رخدادی آماده بشوند، زیرا هنوز وضعیت معلوم نیست. واردات نفت از ایران می تواند کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد و یا کلا هیچ گونه وارداتی صورت نگیرد.

وزیر نفت هند: دهلی نو بر اساس منافع ملی عمل می کند

بر اساس گزارش روزنامه 'تایمز او ایندیا'، درمندرا پرادان وزیر نفت هند گفت: 'ما خودمان تصمیم خواهیم گرفت. هند یک بازار بسیار باثبات و یک اقتصاد بالغ است. رهبری هند هم بسیار هشیار است و ما بر اساس منافع خود عمل خواهیم کرد.' آمریکا از کشورهای جهان از جمله هند و چین خواسته است خرید نفت از ایران را کاهش داده و تا 13 آبان ماه که موعد اجرایی شدن تحریم های آمریکا علیه ایران خواهد رسید، خرید نفت را کاملا به صفر برساند. دولت هند هنوز در این مورد هیچ بیانیه رسمی منتشر نکرده است، حال آنکه قبلا تصریح کرده بود که از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی نکرده و تنها از تحریم هایی حمایت خواهد کرد که توسط سازمان ملل وضع شده باشد. راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند پیش از این اعلام کرده بود: ما به منظور حفظ امنیت انرژی خود با تمام طرف های درگیر تعامل خواهیم داشت. 

هشدار ایران به عربستان برای پایبندی به توافق اوپک

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در مصاحبه تلفنی به "اس اند پی گلوبال پلاتس" ‌گفت‌: اگر سعودی‌ها بالاتر از سهمیه تعیین شده برای آنها نفت تولید کنند نقض قرارداد با اوپک خواهد بود. اظهارات وی تنها چند روز پس از این مطرح شد که ایران با  شرکای اوپک و تولیدکنندگان خارج از این گروه برای کاهش سطح پایبندی به توافق کاهش تولید و عرضه بیشتر  نفت به بازار موافقت کرد. کاظم پور، گفت‌: زمانی که نشست بعدی کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در روزهای ۲۲ و ۲۳ سپتامبر در الجزایر برای بازبینی پیشرفت توافق دیدار می‌کند، اگر معلوم شود این توافق نقض شده است،  محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک می‌تواند یک نشست فوق‌العاده‌ برگزار کند. وی گفت‌: عربستان سعودی  اجازه ندارد تولید خود را فراتر  از این توافق افزایش دهد. سهمیه تولید عربستان تحت این توافق ۱۰.۰۶ میلیون بشکه در روز است. /ایسنا

درخواست ترامپ بهای بنزین را در ژاپن، افزایش داد

درخواست ترامپ از توکیو برای توقف واردات نفت ایران سبب ایجاد نگرانی در بازارهای بورس و انرژی و همچنین افزایش قیمت بنزین در این کشور شده است. قیمت بنزین در چند روز گذشته در جایگاه های عرضه سوخت در سراسر ژاپن افزایش یافته به نحوی که میانگین قیمت خرده فروشی یک لیتر بنزین معمولی برای پنجمین هفته متوالی در این کشور به بیش از 150 ین رسیده است، حال آن که میانگین قیمت هر لیتر بنزین هفته گذشته در ژاپن حدود 145 ین بود کارشناسان پیش بینی می کنند رشد قیمت بنزین در ژاپن همچنان ادامه داشته باشد. به دنبال درخواست ایالات متحده مبنی بر اینکه جامعه بین المللی باید واردات نفت خام از ایران را کامل متوقف سازد، دولت ژاپن در شرایط دشواری قرار گرفته است. دولت ژاپن پیشتر به آمریکا گفته بود امیدوار است، واردات نفت از ایران ادامه داشته باشد. «یوشید سوگا» دبیر اول کابینه ژاپن در مورد خواست واشنگتن از توکیو برای نخریدن نفت ایران گفته بود رایزنی‌هایی را در این زمینه با آمریکا برای از اجتناب از اثر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر شرکت‌های ژاپنی انجام داده است. سخنگوی دولت ژاپن گفته بود ما درباره تحریم‌ها علیه ایران با واشنگتن و همچنین مقام های تهران در حال رایزنی هستیم. /ایرنا

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

روز گذشته در بازار جهانی قیمت طلا 2.1 دلار کاهش یافت و هر اونس از این فلز گرانبها به قیمت 1249.5 دلار به فروش رفت.  براساس گزارش رویترز، تنها در ماه جاری قیمت طلا بیش از 3 درصد کاهش یافته و شاخص‌های تکنیکی حاکی از این است که در آینده هم قیمت طلا با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. یکی از دلایل مهم کاهش ارزش طلا بالا رفتن ارزش دلار در بازارهای جهانی بوده که به بیشترین میزان در سال 2018 رسیده است. رابطه دلار با طلا معمولا الاکلنگی است، زمانی که ارزش دلار بالا می‌رود، قیمت طلا پایین می‌آید، چرا که دلار باارزش معمولاً خرید طلا را با دیگر ارزها گرانتر می‌سازد، بنابراین تقاضا در بازار کاهش یافته و متعاقب آن قیمت طلا هم پایین می‌آید. دلیل دوم کاهش قیمت طلا، افت قیمت پلاتینوم به کمترین میزان از فوریه 2016 است که معمولا بازار این فلز گران‌قیمت با طلا همسو هستند.

تولید دو وانت متوقف شد

اردیبهشت ماه امسال تولید دو مدل وانت در خودروسازان داخلی متوقف شد. در این مدت تولید وانت وینگل تک کابین تک دیفرانسیل شرکت سازه‌های خودرو دیار با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۰ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید وانت ریچ شرکت پارس خودرو نیز متوقف شده و از ۲۸۵ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت. اردیبهشت ماه امسال بر خلاف این دو خودرو اما تولید شش مدل وانت دیگر در خودروسازان داخلی با افزایش همراه بوده است. /ایسنا

روسیه ۳ میلیارد دلار وام از بازارهای خارجی می گیرد

آنتون سیلوآنوف وزیر دارایی روسیه در مصاحبه با تلویزیون روزیا ۲۴ گفت: وزارت دارایی قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی ۳ میلیارد دلار از بازراهای خارجی جذب کند. وی گفت: فکر می کنم برای دومین بار در سال جاری میلادی قادر به ورود در بازارهای خارجی برای گرفتن وام خواهیم بود که این رقم تا پایان امسال تا ۳ میلیارد دلار خواهد بود. به گفته سیلوآنوف، مجموع رقم دریافتی روسیه از بازارهای خارجی به عنوان وام در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی تقریبا در سطح سال جاری میلادی باقی خواهد ماند. وزیر دارایی روسیه تصریح کرد که قصد داریم هم از بازار داخلی که بعنوان منبع اصلی ما خواهد بود و هم بازارهای خارجی قرض کنیم.

شرکت های عربی برای سرمایه گذاری در سوریه تلاش می کنند

رقابت شرکت های عربی حوزه خلیج فارس فارغ از نقش بسیار مخرب حاکمان این کشورها در ایجاد درگیری، تخریب و آوارگی مردم سوریه برای بازگشت به بازارهای این کشور آغاز شده است. به نقل از ایرنا، رسانه های سوری دیروز اعلام کردند: برخی شرکت های عربی به ویژه مجموعه هایی که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند، درخواست هایی برای بازگشت به بازار سوریه ارائه کرده اند. پایگاه شبکه روسیا الیوم نیز به نقل از منابع آگاه افزود: نمایندگان شرکت اماراتی الفطیم و الخرافی کویت نشستی با مسئولین وزارت گردشگری سوریه برگزار کردند. این شرکت ها خواستار ادامه سرمایه گذاری و اجرای طرح های امضا شده پیش از بحران سوریه شده اند. شرکت الخرافی کویت آمادگی خود را برای اجرای مجتمع گردشگری در منطقه کیوان اعلام و مدیر جدید این طرح را برای انجام امور اداری به دمشق اعزام کرده است. این شرکت همچنین درخواست تغییراتی در قراردادی که پیشتر امضا شده بود، کرده است.

پیش بینی از میزان تولید بنزین تا آذرماه در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که تولید بنزین در کشور تا آذرماه به ١٠٠ میلیون لیتر در روز می‌رسد، گفت: ٨٠ میلیون لیتر از ١٠٠میلیون لیتر طبق استاندارد یورو ٤ و یورو ٥ است. علیرضا صادق‌آبادی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به این که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین در کشور توسط ١٠ پالایشگاه کشور به ٨٨ میلیون لیتر در روز رسید. وی در مورد آمار تولید بنزین در کشور طی سال‌های گذشته توضیح داد: در سال ٩٢ تولید بنزین در پالایشگاه های کشور حدود ٦٠ میلیون لیتر در روز بود  که سهم بنزین یورو ٤ از این میزان ٣.٤ میلیون لیتر در روز بود. این میزان تا سال ٩٥ تقریبا ثابت ماند. در سال ٩٦ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد و تولید بنزین در سه ماهه آخر سال ٩٦ با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج فارس به ٧٥ میلیون لیتر در روز رسید که ٢٨ میلیون لیتر آن طبق استاندارد یورو ٤ بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار