بازدید 10827
پیمانه اقتصادی؛

از «محدودیت‌های جدید ترامپ برای شرکت‌های چینی» تا «هشدار به مصرف‌کنندگان پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش 3113 واحدی شاخص کل بورس، کاهش قیمت نفت با انتظار افزایش تولید، اندکی از حباب سکه کاهش یافت، قیمت جهانی طلا با تقویت ارزش دلار افت کرد، بازار اوراق مسکن؛ تشدید روند نزولی «تسه»ها، سیاست جدید جنرال موتورز، سیف خبر داد: تشکیل بازار ثانویه ارز تا هفته آینده، چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم و ابلاغ مصوبه دولت درباره حقوق کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 26 June 2018

از «محدودیت‌های جدید ترامپ برای شرکت‌های چینی» تا «هشدار به مصرف‌کنندگان پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش 3113 واحدی شاخص کل بورس، کاهش قیمت نفت با انتظار افزایش تولید، اندکی از حباب سکه کاهش یافت، قیمت جهانی طلا با تقویت ارزش دلار افت کرد، بازار اوراق مسکن؛ تشدید روند نزولی «تسه»ها، سیاست جدید جنرال موتورز، سیف خبر داد: تشکیل بازار ثانویه ارز تا هفته آینده، چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم و ابلاغ مصوبه دولت درباره حقوق کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت را در بر دارد.

 

جهش 3113 واحدی شاخص کل بورس با رشد ارزش معاملات به سطح 957 میلیارد تومان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه چهارم تیرماه 97، با افزایش 3113 واحدی معادل 2.78 درصد به رقم 115 هزار و 174 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته و تیرماه 97، شاهد ادامه روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 951 واحدی معادل 2.78 درصد به رقم 35 هزار و 210 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 195 معادل 1.03 درصد، عدد 19 هزار و 137 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 141 واحدی معادل 1.03 درصد به رقم 13 هزار و 851 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3515 واحد افزایش معادل 2.84 درصد را رقم زد و به سطح 127 هزار و 174 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2296 واحد افزایش معادل 2.79 درصد به رقم 84 هزار و 680 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 6175 واحد افزایش معادل 2.76 درصد همراه بود و عدد 230 هزار و 18 واحد را به نمایش گذاشت. معامله‌گران بورس 3 میلیارد و 142 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 176 هزار و 5 نوبت معامله و به ارزش 957 میلیارد و 533 میلیون تومان داد و ستد کردند.

از «محدودیت‌های جدید ترامپ برای شرکت‌های چینی» تا «هشدار به مصرف‌کنندگان پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی»

کاهش بهای نفت با انتظار افزایش تولید

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۷۸ سنت (۱ درصد) کاهش یافت و ۷۴.۷۸ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۵ سنتی، بشکه ای ۶۸.۸۳ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت، انتظار سرمایه گذاران برای افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز است که دستاورد نشست اخیر اوپک می باشد.

محدودیت‌های جدید ترامپ برای شرکت‌های چینی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی به منظور معرفی یکسری محدودیت های جدید برای شرکت های چینی است که درگیر فعالیت های مرتبط با فناوری در ایالات متحده هستند. روزنامه وال استریت در سرمقاله خود نوشت: انتظار می رود که این اقدامات تا اواخر هفته اعلام شود و شرکت های چینی را از سرمایه گذاری در شرکت های فناوری آمریکایی و صادردات فناوری از ایالات متحده به چین منع کند. بر همین اساس، این اقدامات موانعی را برای پکن به منظور اجرای اهداف خود در راستای برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵ » ایجاد خواهد کرد. برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵ » با هدف تسلط چین در ۱۰ حوزه از قبیل هوا و فضا و بیوتکنولوژی است. در پانزدهم ماه ژوئن، دونالد ترامپ ۲۵ درصد تعرفه به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر روی کالاهای فناوری که از چین وارد آمریکا می شوند، وضع کرد و از ششم جولای لازم الاجرا خواهد شد و در مقابل هم پکن به ارزش تقریبا ۵۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از آمریکا وضع کرد. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، گفته می شود آندسته از شرکت های فناوری آمریکایی که حداقل ۲۵ درصد از مالکیت آنها در اختیار چینی هاست، مشمول این محدودیت ها خواهند شد.

اندکی از حباب سکه کاهش یافت

روز گذشته هر سکه تمام طرح جدید که روز یکشنبه تا سطح ۳ میلیون تومان هم پیش رفته بود، به قیمت ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر نسبت به نرخ پایانی روز قبل، در سطح ۲,۷۵۰,۰۰۰ تومان قرار گرفت. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز بدون تغییر نسبت به نرخ پایانی بازار روز یکشنبه، به ترتیب به قیمت‌های ۱,۴۷۰,۰۰۰ و ۷۸۵,۰۰۰ تومان فروخته شدند. سکه یک گرمی نیز ۴۲۳ هزار تومان ارزشگذاری شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: حباب سکه همچنان وجود دارد

محمد محمدولی در گفت‌وگویی درباره قیمت سکه در بازار اظهار کرد: بازار در آرامش قرار دارد و مشکل خاصی وجود ندارد. وی با اشاره به قیمت سکه در بازار گفت: قیمت سکه حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار تومان حباب دارد و باید کاهش یابد. محمدولی درباره تصمیمات جدید ارزی دولت گفت: این تصمیمات می‌تواند اثرگذار باشد اما، به شرطی که عملیاتی شود و ادامه دار باشد نه اینکه لحظه‌ای باشد، زمانی که به جای سکه اوراق داده می‌شود این موارد همه اثرگذار است، امیدواریم این سیاست‌ها قیمت‌ها را کاهش دهد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این که چرا با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا اما، در داخل کشور قیمت با کاهش مواجه نمی‌شود، گفت: قیمت طلا با بازار‌های جهانی کمی اختلاف دارد و تفاوتی آنچنان با بازار‌های جهانی ندارد. وی  در گفت‌وگو با میزان، درباره پیش بینی بازار گفت: باید درباره سکه سیاست‌هایی در پیش گرفت که این قیمت اضافه از بین برود و به سیاست‌های که دولت اعمال می‌کند مرتبط است.

قیمت جهانی طلا با تقویت ارزش دلار افت کرد

روز گذشته، با تقویت ارزش دلار در میان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره قیمت طلا کاهش یافت. این درحالی‌ است که تنش‌های تجارت جهانی، قیمت طلا را در بالای کمترین رقم 6 ماه گذشته در نوسان نگاه داشته است. هر اونس طلا 3.58 دلار کاهش یافت و 1266.98 دلار فروخته شد. بارناباس گان، تحلیلگر اُسی‌بی‌سی گفت: «عوامل خاصی وجود دارد که حقیقتا ارزش دلار را بالا می برد؛ از جمله تنش‌های تجاری و بهبود اقتصاد آمریکا در مقابل دیگر اقتصادها.» «طلا بسیار تحت تاثیر نوسانات دلار قرار دارد تا هر چیز دیگر.»

بازار اوراق مسکن؛ تشدید روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 2 درصدی به قیمت 65 هزار و 890 تومان معامله شدند. پس از جهش 8 درصدی قیمت «تسه»ها و شکستن سقف 67 هزار تومانی تا بالاتر از 70 هزار تومان، افت «تسه»ها در روزهای ابتدایی تیر، روز گذشته قیمت آخرین معامله اکثر اوراق تسهیلات مسکن را مجددا زیر سقف 67 هزار تومانی قرار داد. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات در اردیبهشت، رشد تنها 3 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد؛ امری که سیگنالی برای افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و اثرپذیری کمتر «تسه»ها از نوسانات بازار مسکن است. بر اساس آمار معاملات مسکن دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با وجود افت 7/ 21 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد، رشد 7/ 7 درصدی قیمت نسبت به اردیبهشت گزارش شد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است.

سیاست جدید جنرال موتورز

شرکت خودروسازی جنرال موتورز اعلام کرد، به‌ منظور تمرکز بر فناوری‌های خودران و توسعه مدل‌های مختلف کادیلاک، ترکیب مدیران ارشد این شرکت تغییر خواهد کرد. به گزارش اتوموتیو نیوز با اعمال این تغییرات کادیلاک به‌طور مستقیم تحت‌نظر مارک ریوس، مدیر محصولات جنرال موتورز اداره خواهد شد. به نقل از دنیای اقتصاد، دان امان مدیر جنرال موتورز نیز توجه خود را به توسعه سامانه کروز متمرکز خواهد ساخت. نسخه جدید کروز جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد. کادیلاک نیز از سال ۲۰۲۰ هر شش ماه یک مدل جدید به بازار ارائه خواهد کرد و سامانه خودران بزرگراهی سوپر کروز نیز در تمامی مدل‌هایش عرضه خواهد شد. با تغییر ذائقه خریداران و استقبال از مدل‌های شاسی‌بلند، جنرال موتورز بخشی از بازار خود را از دست داد و اکنون برای کسب سهمی مضاعف از بازار خودروهای لوکس تلاش می‌کند. بازآرایی مدیریتی جنرال موتورز افزایش تمرکز بر برند لوکس کادیلاک و سامانه کروز را در پی خواهد داشت.

سیف خبر داد: تشکیل بازار ثانویه ارز تا هفته آینده

رئیس‌کل بانک مرکزی از ایجاد بازار ثانویه ارز طی هفته آینده خبر داد. ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی، گفت: جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل 20 درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و به‌صورت نرخ توافقی خواهد بود. وی گفت: ایجاد این بازار از شکل‌گیری برخی نرخ‌های نامشخص که امروز در کوچه پس‌کوچه‌ها ازطریق دلالان انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین افزود: سامانه‌ای در حال ایجاد است تا در آن همه کالاهایی که برای واردات از ارز 4200تومانی استفاده کرده‌اند، مشخص شود. وی گفت: با اجرایی شدن این سامانه واردکنندگان این کالاها نمی‌توانند آنها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند. به نقل از تسنیم، سیف افزود: با مشخص شدن این کالاها این امکان وجود دارد که با هماهنگی دستگاه های نظارتی از جمله تعزیرات و بازرسی از گرانفروشی‌ها جلوگیری شود.

چقدر برف پاک کن به کشور وارد کردیم؟

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶، در این مدت بیش از هزار و ۶۳۴ تن تیغه کامل برف پاک کن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم تیغه برف پاک کن به کشور، ۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۶۸ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۶۰۷ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۳۳۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است برف پاک کن از ۱۱ کشور جهان از جمله چین، ایتالیا، تایوان، ژاپن، فرانسه و آلمان وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده برف پاک کن به ایران چین بوده است که با فروش هزار و ۳۲۰ تن از این محصول به ایران، درآمد ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۳۳ دلاری را نصیب خود کرده است.

مصوبه دولت درباره حقوق کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران درباره تخصیص ۲۵ میلیارد تومان منابع برای پرداخت حقوق کارکنان تعاونی های سهام عدالت را ابلاغ کرد. به نقل از مهر، در این مصوبه آمده است: مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع سود شرکت های سرمایه پذیر طرح توزیع سهام عدالت بابت سال مالی ۱۳۹۴ و قبل از آن که به حساب خزانه واریز شده و می شود برای جبران خدمات کارکنان شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت موضوع ماده (۳۵) قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ بابت دوره ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۶ به عنوان هزینه های ساماندهی طرح مزبور در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می گیرد تا از محل منابع مزبور، خدمات انجام شده کارکنان یاد شده جبران شود.

هشدار به مصرف‌کنندگان پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی

شنیده می‌شود، برخی از شرکت‌ها همچنان به پیش‌فروش خودروهای وارداتی مشغول هستند، در حالی که طبیعتا از این به بعد امکان واردات خودروی خارجی وجود نخواهد داشت بنابراین مصرف‌کنندگان باید دقت کنند تا به دام کلاهبرداران و سودجویان بازار خودرو نیافتند. این وضعیت پلیس را نیز به واکنش واداشته است. در این زمینه سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ در مورد پرداخت هرگونه پول به شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی هشدار داد. سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت ورود هرگونه خودروی خارجی و عدم اختصاص ارز به واردات آن به شهروندان توصیه کرد که از پرداخت پول به شرکت‌هایی که همچنان مدعی واردات خودرو هستند، جدا خودداری کنند. یاراحمدی تصریح کرد: بررسی‌های به عمل آمده در بازار کنونی خودروی کشور به ویژه در کلانشهر تهران حکایت از آن دارد که برخی شرکت‌های فعال در زمینه واردات خودرو همچنان به ثبت نام غیرقانونی سفارش از شهروندان برای خرید خودرو ادامه می‌دهند که با توجه به مصوبه اخیر دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودرو و عدم اختصاص ارز به این موضوع، قطعا انجام تعهدات مبنی بر تحویل خودرو برای این گروه از شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

به گفته سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ، "این موضوع در حالی است که عمده ثبت سفارش‌های اخیر برای فروش خودرو، از سوی آن دسته از شرکت‌ها در حال انجام و پیگیری است که فاقد هرگونه مجوز قانونی و لازم از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای فعالیت قانونی در زمینه واردات خودرو هستند". وی ثبت سفارش برای واردات خودرو را در حال حاضر غیرقانونی برشمرد و گفت که این اقدامات به احتمال زیاد منجر به کلاهبرداری خواهد شد. /ایسنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
خیالتان راحت باشد چند روز سایت ها را هک می کنند و وارد می کنند
سیاست جدید جنرال موتورز!.... سیاست جدید سایپا: حذف زه بغل/ خودروسازهای دنیا به فکر افزایش کیفیت و خدمات هستند، خودروسازهای ما...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
خودروساز ما فکر سود خودشه و کیفیت را پایین میاره از طرفی هم قیمت را بالا میبره!!!!!!!!!!!!!! از طرف دیگه هم عده ای از مردم تو این آشفته بازار به جای نخریدن خودرو ها، برای سود کردن شروع به خرید های کلان میکنند و بعد تو بازار عرضه میکنند. این نوع دیگه جالبتر از همست. هنوز عده ای یاد نگرفتن که باید برای یکرنگ بودن چه کرد
یعنی ارز 4200 تومن رو تا حالا دادین و نمیدونین برای واردات چه اقلامی استفاده شده؟
چه خبرهای خوبی ! هر روز همش خوشیه به جان خودت تابی
(( گفت: جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل 20 درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و به‌صورت نرخ توافقی خواهد بود ))
خب 20% دلار رو بخش خصوصی میاره تو بازار ثانویه!! 80% دلار رو که دولتی هست چیکار میکنی؟ دلار های نفتی رو به کیا میفروشین؟!
آخه مگر واحد شمارش برف پاک کن تن هست ؟
آیا تا به حال با اخذ سیاست های سلبی در امور مختلف با توفیقی هم روبرو شده ایم.
واردات از چین و محصولات چینی را ممنوع کنید...
با این رانت طرف میتواند با دلار 4200 یک جنس را وارد کند و بعد بدون فروش در داخل کشور آنرا با دلار 10000 تومانی به بیرون از کشور با 10 درصد تخفیف قاچاق کند که دو بار دلار نصیبش می شود یا اصلا جنس را بصورت سوری وارد کند و .........
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر