بازدید 3446
۱

دفن غیراصولی روزانه ۳ هزار تن زباله در مازندران

کد خبر: ۸۰۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 03 June 2018

بر اساس قانون، بعد از پایان سال چهارم برنامه پنجم توسعه، در شهرهای ساحلی و شهرهایی با جمعیت بالای دویست‌هزار نفر دفن زباله ممنوع است اما در حال حاضر، در استان مازندران، زباله‌ها همچنان دفن می‌شوند؛ آن هم به صورت غیراصولی و غیربهداشتی.

به گزارش تسنیم، حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، از نبود عزم و اراده‌ برای مدیریت پسماند در این استان ابراز نگرانی کرد و دفن غیراصولی روزانه سه‌هزار تن زباله را تهدیدی جدی برای مردم و محیط زیست این استان قلمداد کرد.

ابراهیمی کارنامی به تسنیم گفت: متاسفانه یکی از معضلات استان مازندران که علی‌رغم پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست، موفقیتی جهت رفع آن حاصل نشده مدیریت پسماند است. معضلی که گریبان جنگل‌، مرتع، ساحل و دریا را گرفته.

وی با بیان اینکه تنها اقدام صورت گرفته در استان برای مدیریت پسماند، احداث دو زباله‌سوز در نوشهر و ساری است گفت: احداث زباله‌سوز نوشهر سال 92 آغاز شد اما علی‌رغم وعده‌های پیاپی مسئولان هنوز به بهره‌برداری نرسیده. آخرین بار معاون عمرانی استانداری وعده دادند که این دستگاه، خرداد ماه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که هنوز خبری از آن نیست. برای احداث زباله‌سوز ساری هم هرچند اخیرا 30 میلیارد تومان مصوب شده اما برای بهره‌برداری آن اصلا زمانی تعیین نشده.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود:روند احداث این دو زباله‌سوز آنقدر کند پیش می‌رود که هزینه‌های احداث مدام بالا و بالاتر می‌رود. به علاوه این دو دستگاه در حالی که به مرحله بهره‌برداری هم برسند بخش کمی از مشکل پسماند در استان را حل می‌کنند چرا که استان مازندران هر شبانه‌روز سه‌هزار تن زباله تولید می‌کند اما این دو زباله‌سوز هر شبانه‌روز جمعا 650 تن زباله را می‌سوزانند. بدین‌تریب برای مدیریت بخش عمده‌ای از پسماند برنامه‌ای وجود ندارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اینکه در حال حاضر کلیه زباله‌های استان مازندران دفن غیراصولی می‌شوند گفت: این بر خلاف قانون است چرا که بر اساس قانون، بعد از پایان سال چهارم برنامه پنجم توسعه، در شهرهای ساحلی و شهرهایی با جمعیت بالای 200هزار نفر دفن زباله ممنوع است اما در حال حاضر، در استان مازندران، زباله‌ها همچنان دفن می‌شوند آن هم به صورت غیراصولی و غیربهداشتی.

این مقام مسئول یادآور شد: این زباله‌ها حاوی مواد آلی هستند و علاوه بر آلوده کردن منابع آب و خاک و محیط زیست، قابلیت این را دارند که منشا آتش‌سوزی واقع شوند. بنابراین، هر روز که مدیریت صحیح زباله را به تعویق بیندازیم، خطرات بیشتری را پذیرفته‌ایم.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: در حال حاضر راه حل کم‌هزینه و کوتاه‌مدت برای مدیریت پسماند، اقداماتی مانند ایزوله کردن سلول‌های دفن زباله و تصفیه شیرابه‌ها است تا دستکم دفن اصولی و بهداشتی زباله داشته باشیم. راه‌کار بلندمدت هم احداث سیستم‌های به‌روزی است که به جای سوزاندن، زباله را به انرژی و کمپوست تبدیل کنند که بدین منظور باید سرمایه‌گذار جدب کنیم و وزارت کشور هم با آنها همکاری کند تا اعتبار لازم هرچه سریعتر تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات‌رسانی در استان مازندران، جنبه‌ای ملی و حتی فراملی دارد و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی نمی‌توان تنها به سطح استانی کفایت کرد گفت: در بسیاری از استان‌ها اقدامات خوبی برای مدیریت پسماند انجام شده و استان مازندران اکنون در این زمینه شدیدا نیازمند اقدامات جدی و عاجل است اما یکی دیگر از مشکلات در این حوزه این است که فرآیند بررسی و اعلام نظر در مجموعه وزارت کشور طولانی است و بعضا موجب عدم نتیجه‌گیری در زمان مناسب می‌شود. چنانچه سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی که در تنکابن و چالوس معرفی کردیم موفق به دریافت مجوز نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان، بر اهمیت تفکیک در مبدا در مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: هرچند دیر اما باید با آموزش و فرهنگ‌سازی، روی تفکیک از مبدا متمرکز کنیم. سرانه تولید زباله در استان مازندران از اغلب استان‌‌ها بیشتر از کاهش دهیم. باید این سرانه را کاهش دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
لطفا پیگیری کنید که با آلمانها وارد مذاکره بشیم و از شون خواهش کنیم نیروگاه برق زباله سوز در شمال احداث کنن. شما جایی برای دفع زباله نداره زمینهای شمال یا مال مردمن یا جنگلن یا دریا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر