بازدید 12194
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «چالش اصلی صنعت نفت به روایت دبیرکل اوپک» تا «پیش‌بینی مودیز از اقتصاد ترکیه پس از اظهارات اخیر اردوغان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارز برای دارندگان FAN ID، رشد شاخص کل بورس تهران، سایه بحران ایتالیا بر بازارهای مالی جهان، آغاز اکتشاف مخازن جدید گاز در لبنان علیرغم تهدید اسراییل، ادامه سقف شکنی سکه، ضرب‌الاجل ۶۰ روزه زنگنه برای توتال، حملات سایبری به بانک های روسی، صرف بیش از ۴ میلیون دلار برای واردات سینما خانگی، تهدید به تحریم بانک های قبرسی با مشتریان روسی توسط آمریکا و سیگنال‌های صعودی در بازار مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 31 May 2018

از «چالش اصلی صنعت نفت به روایت دبیرکل اوپک» تا «پیش‌بینی مودیز از اقتصاد ترکیه پس از اظهارات اخیر اردوغان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارز برای دارندگان FAN ID، رشد شاخص کل بورس تهران، سایه بحران ایتالیا بر بازارهای مالی جهان، آغاز اکتشاف مخازن جدید گاز در لبنان علیرغم تهدید اسراییل، ادامه سقف شکنی سکه، ضرب‌الاجل ۶۰ روزه زنگنه برای توتال، حملات سایبری به بانک های روسی، صرف بیش از ۴ میلیون دلار برای واردات سینما خانگی، تهدید به تحریم بانک های قبرسی با مشتریان روسی توسط آمریکا و سیگنال‌های صعودی در بازار مسکن را در بر دارد.

 

به دارندگان FAN ID ارز تعلق می گیرد

بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرده است در مورد مسافرینی که مقصد آنها کشورهایی است که نیاز به اخذ ویزا ندارند، لازم است بانک عامل در هنگام تحویل ارز به مسافر در باجه فرودگاه، نسبت به تطبيق کارت پرواز مربوطه با کشور مقصد اعلامی از سوی مسافر، اقدام کند. یادآور می شود مسئوليت هرگونه اعلام اطلاعات خلاف واقع به عهده مسافر خواهد بود. همچنین براین اساس و با توجه به ابلاغيه وزارت امور خارجه، تأمین و پرداخت ارز به مسافرینی که به منظور تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 قصد سفر به کشور روسیه را دارند، ارایه مجوز صادره از سوی سفارت فدراسيون روسيه توسط مسافر تحت عنوان FAN ID به جای ویزای آن کشور از نظر این بانک بلامانع است و مبلغ 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، به متقاضیان تعلق می گیرد. 

شاخص کل بورس با فولاد و کچاد دوباره رشد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه هشتم خرداد ماه 97 بر خلاف روزهای قبل، با افزایش 168 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 95 هزار و 577 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته جاری، بر خلاف سه روز گذشته، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 52 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 29 هزار و 676 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 2.40 معادل 0.01 درصد، عدد 17 هزار و 244 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 1.74 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 12 هزار و 618 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز سه شنبه، 278 واحد افزایش معادل 0.27 درصد را رقم زد و به سطح 104 هزار و 673 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول همانند روز قبل، با 267 واحد افزایش معادل 0.39 درصد به رقم 68 هزار و 680 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 437 واحد کاهش معادل 0.22 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 312 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات آخرین روز کاری بورس تهران در هفته جاری، نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 100 واحد و نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو) با 81 واحد افزایش، بیشترین نقش مثبت را در سبزپوشی شاخص کل بورس داشتند.

از «چالش اصلی صنعت نفت به روایت دبیرکل اوپک» تا «پیش‌بینی مودیز از اقتصاد ترکیه پس از اظهارات اخیر اردوغان»

سایه بحران ایتالیا بر بازارهای مالی جهان

روز چهارشنبه، درحالی‌که بحران ایتالیا بازارهای مالی جهان را به هم ریخته بود، سهام آسیایی به سقوط خود ادامه داد. یورو به پایین‌ترین میزان ۱۰ ماهه خود رسید و نرخ بهره ایتالیا بالا رفت که این باعث شد سرمایه‌گذاران به خرید سرمایه‌های امن مانند اوراق خزانه‌داری آمریکا هجوم بیاورند. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۱.۵ درصد سقوط کرد. نیکی ژاپن سقوط سنگین‌تری داشت و با ۱.۹ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح ۶ هفته‌ای خود رسید. سهام چین هم به قعر فرو رفتند؛ کامپوزیت شانگهای ۱.۸ درصد سقوط کرد. کوسپی کره‌جنوبی با سقوط سنگین ۲ درصدی مواجه شد و شاخص استرالیا، ای‌اس‌اکس ۰.۶ درصد افت کرد. سرمایه‌گذاران می‌ترسند تکرار انتخابات در سومین اقتصاد بزرگ اروپا، که ممکن است در همین جولای برگزار شود، می‌تواند به رفراندومی برای عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا تبدیل شود. سود اوراق کوتاه‌مدت ایتالیا، که معیاری حساس به ریسک سیاسی است، ۱.۵ درصد جهش کرد. این بزرگترین سود این اوراق در حدود ۲۶ سال گذشته است به طوری که سود اوراق به بالاترین سطح خود از ۲۰۱۳ تا کنون رسیده است.

کاهش قیمت نفت علیرغم کاهش احتمالی تولید نفت ایران

روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۴۵ سنت (۰.۶ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۴.۹۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۴ سنتی (۰.۳۴ درصد) بشکه ای ۶۶.۴۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۱۷ می قیمت نفت برنت با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به کاهش احتمالی تولید نفت ایران و ونزوئلا و متعاقب آن افزایش تولید این محصول توسط روسیه و عربستان اشاره کرد. 

چالش اصلی صنعت نفت به روایت دبیرکل اوپک

دبیرکل اوپک، کمبود سرمایه را چالش عمده صنعت نفت عنوان کرد و گفت: برای تامین تقاضای نفت مورد نیاز، باید تا سال 2040 میلادی 10.4 تریلیون دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری و همه نارسایی ها در این زمینه رفع شود. «محمد بارکیندو » روز چهارشنبه در «همایش بین المللی نفت و گاز خزر - 2018» در باکو، افزود: یکی از مسائل عمده پیشروی اوپک پس از توافق نفتی وین میان صادرکنندگان عضو و غیر عضو این سازمان ایجاد تعادل در بازار انرژی و تامین تدریجی سرمایه گذاری در صنعت نفت است. وی افزود: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ساز و کار و اقدامات خاصی در رابطه با شوک ها و تغییرات آینده بازار نفت انجام خواهد داد. بارکیندو، اطمینان بخشی در بازار نفت را از وظایف عمده اوپک عنوان کرد و اظهار داشت: برای آمادگی، مقابل شوک های آینده و تغییرات غیرمترقبه در بازار نفت، اقدامات و ساز و کار خاصی در نظر گرفته ایم. وی، تنها راه مقابله با چالش های موجود در بازارهای نفت را همکاری همه کشورهای تولید کننده عنوان کرد. /ایرنا

آغاز اکتشاف مخازن جدید گاز در لبنان علیرغم تهدید اسراییل

بر اساس گزارش های منتشر شده، دولت لبنان تصمیم دارد در دریای مدیترانه اقدام به اکتشاف مخازن جدید نفت و گاز کند. این در حالی است که تا کنون ‌رژیم صهیونیستی نسبت به این موضوع اظهار نظر نکرده اما پیش از آن دولت لبنان را در خصرص اقدام به اکتشاف نفت در نواحی مورد مناقشه تهدید کرده بود. به نقل از اسپوتنیک، به اذعان مقامات لبنانی از روز سه شنبه هفته جاری عملیات اکتشاف نفت در بلوک ۴ و ۹ دریای مدیترانه با همکاری کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال فرانسه، اینی ایتالیا و نوواتک روسیه آغاز شده است. جزئیات بیشتر

سقف شکنی سکه بازهم ادامه یافت

در معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد سکه تهران، نرخ انواع سکه همانند روز قبل، با روند افزایشی همراه شد. به طوریکه بر اساس این گزارش، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۳۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۲,۰۹۰,۰۰۰ تومان فروخته شده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۲,۱۶۰,۰۰۰ قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ نهایی روز سه شنبه، ۱۵ هزار تومان گران‌تر می‌باشد. این در حالی است که بنابر اعلام اتحادیه طلا نرخ نقدی این سکه در ساعت ۱۲ به سطح ۲,۱۸۵,۰۰۰ تومان نیز رسیده بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با ۲۰ هزار تومان افزایش به رقم یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز بدون تغییر نسبت به نرخ پایانی روز قبل، در سطح ۶۱۰ هزار تومان جای گرفت. هر سکه یک گرمی نیز ۳۷۳ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، ۱۳ هزار تومان افزایش داشت.

ضرب‌الاجل ۶۰ روزه زنگنه برای توتال

وزیر نفت از تشکیل کمیته‌ای بین وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به منظور عبور از وضع کنونی خبر داد و با بیان این‌که توتال هم اکنون مشغول مذاکره با دولت آمریکا برای ماندن در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است، به خانه ملت گفت: توتال ۶۰ روز فرصت دارد با دولت آمریکا مذاکره کند. دولت فرانسه نیز در این ۶۰ روز می‌تواند با دولت آمریکا برای ماندن توتال در ایران مذاکراتی انجام دهد. زنگنه با بیان این‌که در صورت موافقت دولت آمریکا و مستثنا کردن توتال، این شرکت در ایران می‌ماند، اظهار کرد: در غیر این صورت، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین توتال در این پروژه می‌شود.

حملات سایبری به بانک های روسی

شرکت «گروپ آی بی» که کارشناس در حوزه تحقیق و پیشگیری از جرائم سایبری است، اعلام کرد هکرهای گروه کوبالت بانک های بزرگ روسیه و سازمان های مالی خارجی را مورد حمله سایبری قرار دادند. این حملات به دنبال ارسال ایمیل های جعلی و آلوده در جهت هک اطلاعات بانکی از سوی گروه کوبالت بین بیست و سوم تا بیست و هشتم ماه جاری میلادی انجام گرفت.

صرف بیش از ۴ میلیون دلار برای واردات سینما خانگی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۶۷۳ تن مجموعه سینمای خانگی وارد کشور شده است. بر اساس آمار حجم واردات مجموعه سینمای خانگی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۱۷ تومان و ارزش دلاری ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۸۸ دلار محاسبه شده است. مجموعه سینمای خانگی از کشور‌هایی همچون امارات متحده عربی، اندونزی، ترکیه، چین و سایر کشور‌های خارجی وارد ایران شده است. در میان این کشور‌ها چین رتبه نخست را با حجم بیش از ۵۵۹ تن به خود اختصاص داده که این میزان باعث خروج ۳ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۹۶ دلار شده که معادل ۱۳ میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۳۴ تومان گزارش شده است. /میزان

وزیر نفت: مانع کاهش صادرات نفت می شویم

وزیر نفت گفت: فکرها و برنامه هایی برای فروش نفت داریم و تلاش می کنیم که با توجه به تجربه هایی که در اختیار داریم، مانع کاهش صادرات نفت بشویم. به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران، درباره فروش نفت در بازارهای جهانی با توجه به تحولات اخیر و خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اقدام هایی انجام شده است که البته نمی توان اعلام کرد، زیرا آمریکا مطلع شده و علیه آن، کارشکنی خواهد کرد. وزیر نفت درباره همکاری با اروپایی ها نیز اظهار داشت: توافق با اروپایی ها برای ما از نظر فروش نفت، بیمه، کشتیرانی و دریافت پول اهمیت دارد. وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا صادر می شود، اما کار با اروپا به دلیل الهام گرفتن دیگران از آنها، اهمیت دارد.

سیگنال‌های صعودی در بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 315 تومان معامله شدند. از ابتدای فروردین حبس بازه‌ای «تسه»ها در ۶۰ تا ۶۶ هزار تومان، میانگین «تسه»ها را به ۶۳ هزار و ۷۸۳ تومان رساند. با وجود رشد ۳۸ درصدی تعداد معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای فروردین تا ۸ خرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما افت قیمت اوراق، ارزش معاملات «تسه»ها را با رشد ۲۲ درصدی همراه کرد. با وجود افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در فروردین و افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن، در اردیبهشت خروج معامله‌گران از لاک احتیاط با تشدید نوسانات بازارهای موازی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری جهش ۲/ ۸ درصدی قیمت (بیشترین در ۶ سال اخیر) و رشد ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن را به دنبال داشت. رشد آرام «تسه»ها با نزدیک شدن به تابستان مورد انتظار است. /دنیای اقتصاد

نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده به 11.3 درصد رسید

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1396 به‌میزان 11.3 درصد افزایش یافته است. به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 در اردیبهشت ماه 1397 به عدد 271.2 رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش داشته است. این شاخص در اردیبهشت ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.8 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

آمریکا بانک های قبرسی با مشتریان روسی را تهدید به تحریم کرد

آمریکا در حال حاضر بانک های قبرسی را که مشتریان روسی نزد آنها حساب دارند را مجبور به حسابرسی گسترده کرده است. درهمین حال مشتریان روسی باید به بانک های قبرسی تاییدیه درآمد و پرداخت های مالیاتی را ارائه دهند؛ ضمن اینکه صورتحساب سال گذشته خود را به این بانک ها تحویل دهند. همچنین روس ها باید اسناد ملکی، سند مالکیت تجاری و جزئیات توصیف بنگاه اقتصادی خود را به بانک های قبرسی ارائه دهند؛ این در حالی است که پیش از این مشتریان روسی برای افتتاح حساب در بانک های قبرس فقط نیاز به تحویل گذرنامه و قبض آب و برق ... بودند. بانک های قبرسی به مشتریان روسی خود پیشنهاد کردند که یا حساب های خود را مسدود کنند و یا اینکه دارایی خود را به بانک تجاری روسیه که بانک فرعی دولتی وی تی بی روسیه است، انتقال دهند. بر اساس گزارشات، بانک های قبرسی قوانین خود را به دلیل تهدیدات اخیر واشنگتن برای روس ها سفت و سخت کرده اند. اداره اوفک آمریکا به مقامات قبرسی هشدار داده که بانک های این کشور می توانند سرنوشت مشابهی شبیه به بانک ها لتوانی که در اوایل سال جاری میلادی متوجه آنها شد را تجربه کنند. در ماه فوریه سال جاری میلادی، مقامات مالی آمریکا بانک ABLV لتوانی را متهم به پولشویی در مقیاس بزرگ و آن را تهدید به تحریم کردند و این موضوع منجر به ضرر تقریبا ۶۰۰ میلیون دلاری آن شد. /ایبنا

پیش‌بینی مودیز از اقتصاد ترکیه پس از اظهارات اخیر اردوغان

دیروز موسسه رتبه‌سنجی مودیز، یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی جهان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ترکیه را کاهش داد و علت آن را تعمیق فشارهای بازار خواند که در اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور ریشه دارد. به گزارش فایننشال‌تایمز، مودیز روز چهارشنبه اعلام کرد پیش‌بینی‌اش از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ترکیه را برای سال‌جاری میلادی به ۵/ ۲ درصد و برای سال ۲۰۱۹ به ۲ درصد کاهش داده و این در شرایطی است که تا پیش از این رشد اقتصادی ترکیه را برای سال‌جاری ۴ درصد و برای سال آینده ۵/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. این در شرایطی است که رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴/ ۷ درصد بوده است. مودیز اعلام کرده است: اظهارات اخیر اردوغان در مورد کنترل داشتن بر سیاست‌های پولی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در تاریخ ۲۴ ژوئن، از اعتبار راهکارهای هدفگذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی کاسته و استقلال این بانک را زیر سوال برده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
با 500 دلار میشه رفت روسیه و جام جهانی
لطفا خود مسولین هم 500 دلار ببرن ببینن میتونن دو روز خارج از ایران دوام بیارن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر