بازدید 8142
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «احتمال نفت 100 دلاری با اما و اگر در تابستان» تا «رکوردداران افزایش قیمت به روایت مرکز آمار»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سومین عقب‌گرد شاخص کل بورس در هفته جاری، کاهش قیمت نفت با افزایش عرضه این محصول، سایه بحران سیاسی در ایتالیا بر نرخ یورو، واردات سیگار صفر شد، هند پول نفت ونزوئلا را با پترو نمی‌دهد، عبور سکه تمام از مرز ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومانی در بازار آزاد، کم‌تحرکی «تسه»ها در بازار پرنوسان مسکن، مسجد لندن نذورات را به بیت کوین قبول می کند و احتمال کشیده شدن جنگ اقتصادی آمریکا و چین به دادگاه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 30 May 2018

از «احتمال نفت 100 دلاری با اما و اگر در تابستان» تا «رکوردداران افزایش قیمت به روایت مرکز آمار»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سومین عقب‌گرد شاخص کل بورس در هفته جاری، کاهش قیمت نفت با افزایش عرضه این محصول، سایه بحران سیاسی در ایتالیا بر نرخ یورو، واردات سیگار صفر شد، هند پول نفت ونزوئلا را با پترو نمی‌دهد، عبور سکه تمام از مرز ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومانی در بازار آزاد، کم‌تحرکی «تسه»ها در بازار پرنوسان مسکن، مسجد لندن نذورات را به بیت کوین قبول می کند و احتمال کشیده شدن جنگ اقتصادی آمریکا و چین به دادگاه را در بر دارد.

سومین عقب‌گرد شاخص کل بورس در هفته جاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه هشتم خرداد ماه 97 برای سومین روز پیاپی با کاهش 120 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 95 هزار و 409 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، همانند دو روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 37 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 29 هزار و 624 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 51 معادل 0.30 درصد، عدد 17 هزار و 247 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 37 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 12 هزار و 622 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز دوشنبه، 7 واحد افزاش معادل 0.07 درصد را رقم زد و به سطح 104 هزار و 395 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول همانند روز قبل، با 20 واحد افزایش معادل 0.03 درصد به رقم 68 هزار و 413 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 827 واحد کاهش معادل 0.41 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 750 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «احتمال نفت 100 دلاری با اما و اگر در تابستان» تا «»

کاهش قیمت نفت با افزایش عرضه این محصول

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۳۱ سنت (۰.۴۱ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۶۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱.۰۵ دلار(۱.۵۵ درصد) بشکه ای ۶۶.۸۳ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به افزایش عرضه ی نفت در بازارهای جهانی توسط روسیه و عربستان اشاره کرد. 

احتمال نفت 100 دلاری با اما و اگر در تابستان

هلیما کرافت، رئیس راهبرد کالاهای معاملاتی در بانک آر‌بی‌سی کانادا گفت: مردم درباره نفت ۱۰۰ دلاری سخن می‌گویند. پیش‌بینی اصلی من این سطح از قیمت نیست، اما رسیدن به این قیمت را محتمل می‌دانم. به گفته وی، چند عامل ژئوپولیتیک لازم است تا قیمت نفت به حدود ۱۰۰ دلار برای هر بکشه برسد که نخستین مورد در میان آنها، شرایط ونزوئلاست. از سوی دیگر، این کارشناس باور دارد که تنش‌های بیشتر در خاورمیانه نیز راه را برای رشد قیمت نفت در ماه‌های آینده هموار می‌کند. کرافت همچنین اعلام کرد برای تحقق قیمت نفت ۱۰۰ دلاری لازم است برخی عوامل کاهش‌دهنده قیمت که می‌توانند تقاضای نفت را در آسیا تحت تأثیر قرار دهند، برطرف شوند. مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده قیمت، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و احتمال تنش میان کره شمالی و آمریکاست. هم‌اکنون قیمت شاخص نفت خام برنت ۱۵ درصد و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا ۱۷ درصد بالاتر از سطح پارسال قرار گرفته‌اند. /شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی

سایه بحران سیاسی در ایتالیا بر نرخ یورو

روز سه‌شنبه با نزدیک شدن به انتخابات زودهنگام در ایتالیا، سهام ایتالیا افت کرد و یورو دوباره به پایین‌ترین سطح ۶ و نیم ماهه خود پایین آمد. در بازار ارز، با آشفتگی سیاسی ایتالیا، یورو که روز دوشنبه تا نرخ ۱.۱۶۰۸ دلار پایین آمده بود (کمترین نرخ آن از اوایل نوامبر تا کنون)، دیروز در نرخ ۱.۱۶۱۷ دلار تثبیت شد. در برابر سبد ارزهای مهم جهان، دلار ۰.۲ درصد رشد کرد و نزدیک به بالاترین سطح خود از اواسط نوامبر تا کنون قرار گرفت. در برابر ین، که سرمایه امن مواقع بحران است، دلار تا نرخ ۱۰۹ ین در برابر هر دلار، افت کرد و به پایین‌ترین رکورد سه هفته‌ای (۱۰۸.۹۴ ین) خود که اخیرا ثبت کرده بود، نزدیک شد.

واردات سیگار صفر شد
 
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات از صفر شدن واردات سیگار در دو ماه نخست امسال خبر داد. علی اصغر رمزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در دو ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۲۸۸ تن بود، اظهار کرد: این در حالی است که حجم واردات تنباکوی معسل (قلیان) در دو ماه ابتدای سال جاری به ۷۴۹ تن رسیده که نشان دهنده کاهش ۶۷ درصدی است.
 
هند پول نفت ونزوئلا را با پترو نمی‌دهد
 

وزیر خارجه هند اعلام کرد کشورش قصد ندارد از ارز مجازی پتروی ونزوئلا برای پرداخت پول واردات نفت از این کشور آمریکای لاتین استفاده کند. سوشما سواراج در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: بانک مرکزی هند دستوری صادر کرده و اعلام کرده اجازه مبادلات با استفاده از ارزهای مجازی را نخواهد داد. میزان واردات نفت هند از ونزوئلا اخیرا به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۲ سقوط کرده است. ونزوئلا با تحریم‌های مالی شدید آمریکا مواجه شده است و به منظور دور زدن تحریم‌ها، تلاش می‌کند ارز مجازی "ال پترو" را به مشتریان نفت خود عرضه کند. رسانه‌های هند ماه گذشته خبر داده بودند که ونزوئلا به هند در صورت موافقت با پرداخت پول وارداتش به "ال پترو"، تخفیف ۳۰ درصدی برای خرید نفت پیشنهاد کرده اما هند پیشنهاد مذکور را رد کرده است. ونزوئلا به نوبه خود اخیرا اعلام کرده حاضر است پول نفت خود را به روپیه هند دریافت کند که راه دیگری برای دور زدن تجارت نفت به دلار آمریکا خواهد بود. این کشور آمریکای لاتین سپس از روپیه برای خرید مواد غذایی و دارو استفاده خواهد کرد.

عبور سکه تمام از مرز ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومانی در بازار آزاد

چهارمین روز کاری بازار سکه و ارز در هفته جاری با ادامه روند افزایشی نرخ نقدی سکه و ۱۸ ارز از جمله دلار و پوند نسبت به روز دوشنبه همراه شده است. به طوریکه بر اساس این گزارش، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم تا لحظه انتشار این خبر، با ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل همراه شده است و به رقم فروش ۲,۰۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) تا این لحظه، ۲,۱۳۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۳۴ هزار تومانی به رقم فروش ۱,۰۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات امروز ۶۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان گران‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز در چهارمین روز هفته، با ۲ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

کم‌تحرکی «تسه»ها در بازار پرنوسان مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) تقریبا بدون تغییر به قیمت 64 هزار و 956 تومان معامله شدند. از ابتدای خرداد میانگین «تسه»ها در سطح 64 هزار و 500 تومان و نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفت. با وجود افت 2 درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، پس از جهش حدود ۱۵ درصدی در ۳ ماه زمستان، آمارهای بانک مرکزی رشد ۲/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در اردیبهشت، بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر را نشان می‌دهد. جهش قیمت مصالح در سال گذشته از جمله فلزات اساسی، افزایش نرخ دستمزد و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری همراه با رشد نقدینگی از سه‌ماهه چهارم سال ۹۶ را می‌توان از عوامل تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن دانست. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، رشد آرام «تسه»ها با نزدیک شدن به تابستان محتمل است.

مسجد لندن نذورات را به بیت کوین قبول می کند

مسجد «شکلول لین» در شرق لندن اعلام کرد که مشتاق پذیریش نذورات مردم به بیت کوین است. در همین حال این مسجد تصمیم گرفته است در جهت گسترش نذورات، مبالغ اهدایی را به بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی دریافت کند تا از این طریق هزینه تبدیل ارز به پوند را هم کاهش دهد. همچنین یکی از مشاورین بلاک چین که برای راه اندازی این فناوری به مسجد «شکلول لین» کمک کرده است، گفت: برای آن دسته از خیرینی که دارای حساب بیت کوین یا اتریوم هستند، تبدیل ارز رمزنگار به پوند یا دلار سخت بود و این مسجد در راستای برداشتن این مانع اقدام به قبول نذورات به بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگار کرد. این کارشناس بلاک چین گفت: کافی است کسانی که قصد کمک و اهداء نذورات خود را دارند با کلیک بر روی یک دکمه به انتقال ارز رزنگار خود به حساب مسجد «شکلول لین» کنند و این حرکت می تواند موجی از ارسال نذورات را از قسمت های مختلف جهان به دنبال داشته باشد. جزئیات بیشتر

احتمال کشیده شدن جنگ اقتصادی آمریکا و چین به دادگاه!‌

بر اساس گزارش های منتشر شده، روز دوشنبه چین در جلسه ای که در نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی برگزار شد اعلام کرد که اتهامات آمریکا مبنی بر این که 'چین به عنوان هزینه ی مبادلات تجاری در کشور خود بنگاه های بازرگانی را مجبور به انتقال فناوری های خود به چین می کند' کاملا بی اساس است. به نقل از Hurriyet، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چین را تا کنون بارها نسبت به سرقت 'ایده های آمریکایی' متهم کرده و پس از آن تعرفه ای جدید به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر روی واردات کالاهای چینی اعمال کرده بود. این باعث شده بود که در اوایل سال جاری چین و آمریکا هر دو در رابطه با موضوع نامبرده در مرجع حل اختلاف سازمان تجارت جهانی علیه یکدیگر اقامه ی دعوا کنند.

کاهش تولید نیسان در آمریکا

شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرد میزان تولید خودرو در آمریکا را کاهش خواهد داد. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از نشریه اقتصادی نیکی ژاپن کاهش ۲۰ درصدی حجم تولید خودروی نیسان در پی کاهش سودآوری تولید خودرو در آمریکا صورت می‌گیرد. نیسان دومین خودروساز بزرگ ژاپنی به شمار می‌آید و در ماه‌های اخیر افزایش آمار فروش محصولات این خودروساز درآمریکا تنها با کمک تخفیف‌های گسترده امکان‌پذیر شده است. این تخفیف‌های ادامه‌دار سودآوری فرآیند تولید خودرو را در شرکت نیسان تحت‌تاثیر قرار داده است. کاهش حجم تولید هم‌اکنون در دو کارخانه مونتاژ محصولات نیسان در آمریکا و سه کارخانه در مکزیک اجرا می‌شود. بخش اعظم فروش خودروسازان در آمریکا به فروش‌های سازمانی اختصاص یافته است که سود اندکی نصیب خودروسازان می‌کند. آمریکا، دومین بازار بزرگ خودروی جهان از سال گذشته میلادی دچار رکود شده است و خودروسازان به‌منظور حفظ سهم خود در این بازار ناچار شده‌اند به ارائه تخفیف‌های روزافزون روی بیاورند. کارشناسان بارها در خصوص اثرات زیانبار این شیوه بازاریابی هشدار داده‌اند.

«رکوردداران افزایش قیمت به روایت مرکز آمار

بر اساس نتایج به دست آمده توسط مرکز آمار در اردیبهشت ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پرتقال محصول داخل» با ٢٥,٣ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١١,٩ درصد افزایش و «موز» با ٧.٦ درصد افزایش بوده است. بیشترین کاهش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به اقلام «گوجه فرنگی» با ١٠,٥ درصد کاهش و «خیار» با ٩,٠ درصد کاهش است. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٦) مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ٥٥,٦ درصد افزایش و پس از آن «برنج خارجی درجه یک» با ٣٧.٢ درصد افزایش و «موز» با ٣٦.٨ درصد افزایش می باشد. بیشترین کاهش قیمت نسبت به اردیبهشت ١٣٩٦ مربوط به «گوجه فرنگی» با ٤٨,٧ درصد کاهش و پس از آن «سیب درختی زرد» با ٢٠,٦ درصد کاهش (علی رغم داشتن رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت نسبت ماه قبل) و «سیب زمینی» با ١٩,٦ درصد کاهش می باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بودجه ایران دو برابر بشه ، مبلغ اختلاسها هم دو برابر میشه
برای اطلاع از افزایش قیمت ها نیازی به مراجعه به مرکز آمار نیست . سری به سطح شهر بزنید و از مردم سوال کنید.

ضمنا کاهش نداشته ایم و اگر کاهشی داشتیم فقط یک چیز بوده و آنهم کاهش ارزش پول ملی به اندازه 90 درصد نسبت به سال قبل میباشد !
دلایل استمرار افزایش قیمت مسکن :
1- افزایش مستمر نرخ ارز و آب رفتن لحظه به لحظه ارزش پول ملی
2- افزایش چشمگیرقیمت نفت
3- کاهش شدید عرضه مسکن در 5 سال گذشته همزمان با افزایش تقاضا
4- افزایش جهانی قیمت فلزات و مصالح ساختمانی وهزینه ها وعوارض ساخت وساز
5- کاهش جذابیت بازارهای رقیب بویژه بانکها وبورس و کوچ سرمایه ها بسوی بازار امن وباثبات مسکن
6- افزایش مستمر قدرت خرید مسکن از طریق افزایش مبلغ وام خرید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل