بازدید 15125
انتقاد تند «سوزان مالونی» به ترامپ در بروکینگز؛

آلترناتیو ترامپ برای توافق هسته‌ای یک بن‌بست است

آلترناتیو در نظر گرفته‌شده از سوی ترامپ برای توافق هسته‌ای ایران، بن‌بستی است که متحدان آمریکا را با این کشور بیگانه می‌کند، شرکای مهمی چون روسیه و چین را نادیده می‌گیرد و سیاست خارجی آمریکا را از حداقل تظاهر به حمایت‌های چندجانبه جهانی و اهداف واقع‌گرایانه دور می‌کند؛ چیزی که بدترین نوع تلف کردن اهرم‌های فشار و رهبری آمریکاست.
کد خبر: ۸۰۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 27 May 2018

انتظار و تعلیق به پایان رسید. دو هفته بعدازآن که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران را متلاشی کرد تا مجموعه‌ای سؤالات در مورد نقشه آمریکا در مورد ایران را مطرح کند، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه اقدام به طرح استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با تهدیدهای مدام ایران علیه آمریکا کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سوزان مالونی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز، با اشاره به مطالب فوق بیان می‌کند، استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران تنها یک ایراد دارد: این‌که اصلاً استراتژی نیست، بلکه مجموعه‌ای از تفکرات خیالی است که در پوشش ظریفی از حجاب تغییر نظام در ایران پیچیده شده است.

به گفته مالونی، البته چندین و چند ایراد دیگر در مورد استراتژی اعلامی پامپئو در مورد ایران وجود دارد؛ اما صرف‌نظر از وجود یا عدم احتمال مذاکرات مجدد هسته‌ای با ایران، گزاره‌های مرکزی سخنان پامپئو درباره هرگونه دیپلماسی واقعی با ایران را می‌بندد. این مسأله وضعیت پیش‌آمده بر سر دیپلماسی و تجارت میان آمریکا و متحدان سنتی خود را بدتر از قبل می‌کند.

به گفته سوزان مالونی، درخواست‌های مطرح‌ از سوی پامپئو در این سخنرانی، وجهه بی‌پرده از یکه‌تازی و حداکثرخواهی است که نه ‌تنها در برابر ایران جوابگو نیست، بلکه غیرقابل‌پیش‌بینی برای مجموعه‌ای از منافع و متحدان ایالات‌متحده نیز نتیجه معکوس دارد.

آلترناتیو ترامپ برای توافق هسته‌ای یک بن‌بست است

به گفته مالونی، آلترناتیو در نظر گرفته‌شده از سوی ترامپ برای توافق هسته‌ای ایران، بن‌بستی است که متحدان آمریکا را با این کشور بیگانه می‌کند، شرکای مهمی چون روسیه و چین را نادیده می‌گیرد و سیاست خارجی آمریکا را از حداقل تظاهر به حمایت‌های چندجانبه جهانی و اهداف واقع‌گرایانه دور می‌کند؛ چیزی که بدترین نوع تلف کردن اهرم‌های فشار و رهبری آمریکاست.

تحلیلگر مؤسسه بروکینگز در ادامه مطلب خود درباره بی‌پروا و ناپخته خواندن دونالد ترامپ می‌گوید: برای رئیس‌جمهوری با بلندپروازی‌های بی‌پروا و فهم و درک ناپخته از سیاست بین‌الملل، زیاده خواهی قطعاً جاذبه‌ای قابل‌درک دارد. رئیس‌جمهور اوباما با ایران به دنبال چانه‌زنی محدود در چهارچوب تعامل دیپلماتیک مشخص بود که اولین بارقه‌های آن در آخرین روزهای جورج بوش شروع ‌شد. از نگاه مالونی، این رفتار اوباما، محاسبه ای پراگماتیک خالص و ناشی از ضرورت درک تهدید هسته‌ای ایران و فقدان‌ همراهی متحدان آمریکا در نگاه مشترک به این مسأله بود.

از نگاه وی، ترامپ چندان محدودیت‌های چانه‌زنی با ایران در جنبه‌های مختلف را احساس نمی‌کند. وی به ‌عنوان یک معامله‌گر کارکشته از معامله‌های نصفه و نیمه خوشش نمی‌آید و فکر می‌کند برای حل همه مشکلات راهکار کلی وجود دارد. به همین دلیل هم وزیر خارجه جدیدش، لیست بلندبالایی از درخواست‌ها را مطرح کرده است.

سوزان مالونی می‌گوید: به رغم آنکه این خواسته‌ها، خواسته‌های اساسی سیاست خارجی آمریکا در خصوص ایران است، مشکل اینجاست که سخنرانی پامپئو، هیچ راه واقع‌گرایانه برای رسیدن به آن‌ها مطرح نکرده است. درخواست پایان دادن به همه رفتارهای منفی ایران شروع خوبی برای مذاکره نیست. خیلی تخیلی است که فکر کنیم ایران پس از چهل سال و درحالی‌که در اوج دسترسی منطقه‌ای خود قرار دارد، تن به یک کاپیتولاسیون بدهد؛ آن ‌هم در مقابل وعده توافق از سوی دولتی که یک توافق موجود را تخریب کرده و به زباله‌دان ریخته است.

مالونی در بخش دیگری از مطلب خود در نشریه بروکینگز به بیان تحلیلی می‌پردازد که بسیاری دیگر از تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا طی چند روز گذشته در نشریات مختلف مطرح کرده‌اند. مالونی می‌گوید: سخنرانی پامپئو نشان داد که دولت آمریکا هیچ تمایلی به مذاکره با ایران ندارد. هرچند پامپئو درخواست حمایت چندجانبه از سیاست آمریکا از سوی متحدان را کرده، می‌داند اروپا ادامه توافق را انتخاب می‌کند. توافقی که بیش از دوازده سال سیاست خارجی فرانسه و آلمان و بریتانیا را به خود مشغول کرده است.

مالونی می‌گوید: پامپئو کاملاً مشخص کرد که آمریکا برای رسیدن به اهدافش در مورد ایران به ‌راحتی از روی متحدان اروپایی رد می‌شود. با این ‌حال بر این باور دارد که قدرت سیستم مالی ایالات‌متحده، فراتر از همه حاکمیت‌های فرمالیستی حرکت می‌کند و درنهایت خشم اروپایی‌ها هم نمی‌تواند در برابر این اهرم و فشار مالی ایستادگی کند. اما درنهایت هزینه‌ها برای پرستیژ و نفوذ آمریکا بسیار بیشتر خواهد بود.

درنهایت مالونی در بخش آخر از مطلب خود بیان می‌کند، پامپئو تنها یک جایگزین و آلترناتیو برای دیپلماسی باقی گذاشته است: تغییر نظام در ایران. وی با اشاره سخنان اخیر پامپئو بیان می‌کند، درخواست‌های آمریکا تنها در راستای تغییر نظام در ایران شکل‌ گرفته است.

وی اما این هدف آمریکا را دور از دسترس می‌بیند و بیان می‌کند: ایرانی‌ها تا حد زیادی ملی‌گرا و در مورد نقش ایالات‌متحده آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ در تاریخ خود دچار گونه‌ای از تفسیر حاکی از توطئه هستند. در ذهن ایرانی‌ها، کودتای سال 1953 که از سوی آمریکا و بریتانیا منجر به سقوط نخست‌وزیر مردمی شد، مشابه تمثیلی از میزان اعتماد به مداخلات آمریکا و نتایج مخرب آن است.

تحلیلگر بروکینگز نتیجه می‌گیرد، خروجی این رویه آن است که ترامپ به توافق بهتر و بزرگ‌تر خود نمی‌رسد و امید مشاورش برای تغییر رژیم در ایران‌ هم برآورده نخواهد شد. ایران زانو نمی‌زند و احتمالاً متلاشی هم نمی‌شود. این مسأله به نظر خروجی آلترناتیو قابل‌قبول کاخ سفید ترامپ است. ایران در محوطه جریمه می‌ماند، به‌عنوان یک کشور منفور در فضای بین‌الملل و با تحمل فشار اقتصادی سنگین و البته حداقل با توان بازدارندگی منطقه‌ای قوی. همان‌طور که جک سولیوان، یکی از مقامات دولت اوباما هفته قبل بیان کرد: استراتژی اصلی، تنبیه است.

به گفته مالونی یک مشکل اصلی در خصوص این مکانیسم بلندمدت این است که در راستای پیشبرد منافع آمریکا در جستجوی صلح و ثبات در خاورمیانه، این طرح به‌ مراتب از توافق هسته‌ای که ترامپ آن را زیر پا گذاشته، کم اثرتر و نامرغوب‌تر است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۲
بن بستش برای مردم ایرانه وگرنه اونور توامریکا پی کارو زندگیشونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
بن بست ایران از اقتصادش است. نزول، احتکار و دلالی که بیشتر کلاهبرداری است باعث بن بست شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
رانت و اختلاس و حقوق 50 میلیونی و پاداش نجومی و قاچاق و تولید انحصاری خودرو و امتیازات آقازاده‌ها برای اخذ وام میلیاردی و دست رد به سینه مردم برای چند میلیون تومن و و.....
ترامپ با انتقاد از سیاست های گذشته آمریکا به ریاست جمهوری رسید.یکی از این انتقادهاش در مورد نحوه مواجهه و تعامل با ایران بود.ترامپ می گفت «همه رؤسای جمهور آمریکا با ایران مماشت کردند؛ به ویژه رئیس جمهور قبل یعنی باراک اوباما.چه دلیلی برای این مماشات وجود داره؟»
ترامپ می خواد این سیاست رو تغییر بده و اعتقاد داره که این استراتژی مماشات باعث تغییر رفتار ایران نشده.
نتیجه این سیاست به طور واضح مشخص نیست؛حتی برای خود ترامپ.ولی ترامپ اعتقاد داره که «باید کار درست رو انجام داد.از کار درست نتیجه حاصل خواهد شد؛ در روزی که هیچکسی فکرش رو هم فکر نمیکنه».
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
متأسفم کا مقامات ایرانی به این ادم لغب برج ساز و کاسب رو میدهند. ترامپ فردی عمل گرا و جدی است. سعی کنید یاد بگیریید. اگر نمیتونید مثل اون کار کنید با گفتن این الفاظ خودتون رو تبرئه نکنید .
تابناک جان واژه آلترناتیو را چند بار دیگر میخوای تیتر کنی؟ جایگزین کن این آلترناتیو را ، پارسی را پاس بدار اجنبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
مردم دردشون چیه تو دردت چیه؟ دو سوم مملکت زبان مادریشون ممنوعه حرفی نمی زنه تو اومدی به یک کلمه گیر دادی؟
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
اگر معادل عربی گذاشته بود که ذوق میکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
یکی از علل عقب ماندگی ایران افرادی مثل شمان که همیشه اصل قضیه رو ول می کنین می رن تو حاشیه سازی ازمطلب به این مهمی فقط آلترناتیوشو
دیدی؟ برو این داستان سعدی رو بخون: جوانی هنرمند و فرزانه بود: چوانی هنرمند فرزانه بود

که در وعظ چالاک و مردانه بود

نکونام و صاحبدل و حق پرست

خط عارضش خوشتر از خط دست

قوی در بلاغات و در نحو چست

ولی حرف ابجد نگفتی درست

یکی را بگفتم ز صاحبدلان

که دندان پیشین ندارد فلان

برآمد ز سودای من سرخ روی

کز این جنس بیهوده دیگر مگوی

تو در وی همان عیب دیدی که هست

ز چندان هنر چشم عقلت ببست

یقین بشنو از من که روز یقین

نبینند بد، مردم نیک بین :
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
شاه سه لغت فرانسه از من پرسیدند. همه را گفتم. بعد عرض کردم: «من هفتادهزار لغت فرانسه می‌دانم!»
شاه هم برای این‌که مرا خجل کنند، لغت غیرمصطلح «گوش‌ ماهی زنده» را از من سؤال کردند. من ندانستم. به قدری مشعوف شدند که اگر خبر فتح خوارزم و بخارا را به او می‌دادند، این‌قدر شعف بر وجود مبارک دست نمی‌داد.
(از مجموعه خاطرات اعتمادالسلطنه)
یکشنبه 6 خرداد سقوط بورس آغازشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
سقوط ابدی بکنه این بورس که تموم علت رکود و فلجی اقتصاد فعلی تجمع نقدینگی و راکد موندنش تو بورس و سهام پاره هست
این حرف ها داستان است
برعکس خود برجام هم ثابت کرد برای ایران و اقتصادش بن بست است
تحریمها وضعیت ایران رو بدتر میکنه !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
هنوز 180 روز مونده تا تحریم اجرایی بشه وضعیت بازار نابسامان شده اگر شروع بشه که دیگه خوب معلومه.. نوشته امریکا بن‌بست میخوره کدوم شهره امریکا مردم صف سکه و دلار وایسادن؟
متاسفانه ما ایرانی ها خودمون خیچ کاری نمیکنیم و دستمون رو جلوی امریکا و اروپا دراز کردیم .
در صورتی که اگر مدیران ناکارامد خودمون رو از کار برکنار کنیم و به صنعت داخلیمون تکیه کنیم و از ظرفیت مهندسان و دانشمندامون استفاده کنیم . بخدا ایران ژاپن دوم دنیا میشه.
ولی حیف که فساد گسترده است و ریشه کن کردن فساد در ایران چند سال طول میکشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
ایران به چیزی به نام دولت نیاز نداره،دولت باید منحل بشه برای همیشه.در خاورمیانه دولت جواب نمیده.
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
هرایرانی یک تولید کننده ، صادر کننده و وارد کننده ارز . نیازمندی های دنیا گسترده تر ازاونیه فکرشو میکنیم. فقط کافیه تلاش رو آغاز کنیم و به شعار بالا تحقق ببخشیم . اما بعدازاین تلاش مستقل و نتیجه گیری خدانیاره روزی رو که مسئولین دستشون رو بسمت ما دراز کنند . اونروز روز قیامتشونه .
اگر فساد در این کشور نبود و ملاک، تخصص و دل در گرو پیشرفت ایران بود نه چیزهای دیگر، ما ژاپن دوم آسیا بودیم و امریکا هم جرات رجزخوانی نداشت....
آمریکا حتی میخواهد ترکیه (که عضو ناتو است و متحد استراتژیک آمریکاست ) را هم تجزیه کند، چطور میخواهد با ایران کنار بیاید؟؟ بدون شک حتی اگر حکومت قبل هم الان حاکم ایران بود آمریکا با ایران دشمنی میکرد و در پی تجزیه خاورمیانه و ایران بر می آمد. بنده از همین الان آمادگی خودم را در صورت بروز جنگ برای سلاخی سربازان نجس آمریکایی اعلام میکنم.
مرگ بر آمریکای جنایتکار ضد بشر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
مگه خودت بخودت بگی مورخ
مرگ بر آمریکا. یه روزی میاد که آمریکا را به زیر میکشیم البته نه فقط ایرانی ها...تمام مردمانی که در طی 250 سال بهشون ظلم و ستم کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
بیدار شو صلات ظهره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
دادچ گچ کاری حسینیه کاخ سفیدو بدید من انجام بدم
ترامپ در مدت کوتاه ریاست جمهوری ثابت نموده مردعمل است وبه اکثرز وعده های انتخاباتیش عمل نموده وبرخلاف رئیس جمهور ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
روحانی هم اگر پول آمریکا رو داشت الان درود درود بود.
مردم کشورهای دیگه رو به خاک و خون می کشه تا آمریکایی ها خوش باشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
میگن ریس جمهور شدن پوتین شانس بوده برای روسیه . شانس ما هم.....
امریکا چند جا حکومت تغییر داده کدومشون موفق بودن؟ شاید دل مردمشون موقتا خنک شده ولی جامعه ای که مردمش از لحاظ فرهنگی رشد نکرده باشن تغییر حکومت وضعشونر ا بهتر نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
عراق نمونه ناموفقیه؟
الان دموکراسی واقعی ندارند؟
اگه نبود دخالت بعضی کشورها زودتر به این مرحله رسیده بودند
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
ناشناس ۱۴،۵۵،برای ایران برنامه تجزیه دارن.
عراق و سوریه کشورهای بی هویتی هستن.
ما هزاران ساله که هویت داریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
درخود امریکا هم استقلال ازانگلستان و تشکیل دولت جدید با جنگهای خونین همراه بود. وچند شهر بکلی نابود شدند . حتی جنگهای داخلی مثل لغو برده داری که 20 هزار کشته داشت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر