بازدید 10452
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش حجم معاملات در دو بازار سکه و ارز» تا «راهکار بزرگترین بانک آلمان برای کاهش هزینه های خود با طعم میوه!»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاسخ قاطع ترکیه به تعرفه های جدید دولت آمریکا، فتح مجدد کانال ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس، وال استریت با زیان بسته شد، تهدید روسیه به تحریم توسط آمریکا، موانع رشد تقاضای مسکن، رونق بازار خودروی اروپا در ماه آوریل، بهای نفت سبک ایران به بشکه‌ای ۷۴ دلار نزدیک شد، دولت بیش از ۲ میلیون کارمند دارد، سنگ آهن ارزان تر شد و آغاز توزیع سود سهام عدالت متاخران را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 20 May 2018

از «کاهش حجم معاملات در دو بازار سکه و ارز» تا «راهکار بزرگترین بانک آلمان برای کاهش هزینه های خود با طعم میوه!»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاسخ قاطع ترکیه به تعرفه های جدید دولت آمریکا، فتح مجدد کانال ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس، وال استریت با زیان بسته شد، تهدید روسیه به تحریم توسط آمریکا، موانع رشد تقاضای مسکن، رونق بازار خودروی اروپا در ماه آوریل، بهای نفت سبک ایران به بشکه‌ای ۷۴ دلار نزدیک شد، دولت بیش از ۲ میلیون کارمند دارد، سنگ آهن ارزان تر شد و آغاز توزیع سود سهام عدالت متاخران را در بر دارد.

پاسخ قاطع ترکیه به تعرفه های جدید دولت آمریکا

به گفته ی منابع آگاه در وزارت اقتصاد ترکیه، دولت این کشور قرار است، در آینده ی نزدیک، تدابیر جدیدی در پاسخ به تصمیم آمریکا در خصوص اعمال تعرفه بر روی واردات فولاد و آلومینیوم در پیش گیرد. به نقل از Hurriyet، مقامات مطلع در دولت ترکیه اذعان کرده اند که دولت این کشور در اقدامی متقابل تعرفه هایی جدید به ارزش ۲۶۶.۵ میلیون دلار بر روی واردات برخی از کالاهای آمریکایی از جمله ذغال سنگ، کاغذ، بادام، تنباکو، برنج فرآوری نشده، خودرو، لوازم آرایشی، قطعات ماشین و محصولات پتروشیمی اعمال خواهد کرد. لازم به ذکر است که مجموع ارزش کالاهای وارداتی نامبرده ۱.۸ میلیارد دلار است.

فتح مجدد کانال ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 162 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 95 هزار و 103 واحد رسید. این روند صعودی در حالی برای نهمین روز پیاپی رقم خورده است، که در هفته گذشته، شاهد رشد 1.3 درصدی نماگر کل بورس بوده ایم. هفته ای که بیشترین رشد را در 16 هفته اخیر به ثبت رسانده است. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، همانند هشت روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 50 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 29 هزار و 697 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 110 معادل 0.65 درصد، عدد 17 هزار و 237 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 81 واحدی معادل 0.65 درصد به رقم 12 هزار و 716 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز چهارشنبه، 216 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 603 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 127 واحد افزایش معادل 0.19 درصد به رقم 67 هزار و 741 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 283 واحد افزایش معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 539 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «کاهش حجم معاملات در دو بازار سکه و ارز» تا «راهکار بزرگترین بانک آلمان برای کاهش هزینه های خود با طعم میوه!»

وال استریت با زیان بسته شد

جمعه شب، سهام بانکی و سازندگان تراشه کامپیوتری، باعث شدند کار شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به منطقه منفی کشیده شود و یک هفته معاملات پرنوسان در نهایت به ضرردهی ختم شود. این هفته مذاکرات تجاری با چین، افزایش سود اوراق قرضه دولتی آمریکا و افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاران را روی لبه پرتگاه نگاه داشته بود. هر سه شاخص مهم سهام آمریکا، هفته خود را با ضرر به پایان رساندند.اولیور پورشه، نایب‌رییس و استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه برودرمن در نیویورک، می‌گوید: من معتقدم همه منتظر هستند تا مذاکرات تجاری‌ای که در حال حاضر در جریان است، آنها را به نوعی جهت‌گیری برساند. چین اظهارات برخی از مقامات آمریکا، مبنی بر اینکه این کشور بسته‌ای را برای حذف ۲۰۰ میلیارد دلار از مازاد تجاری خود با آمریکا، پیشنهاد داده است، را رد کرد، اما در آخرین مورد از سری پیام‌های مثبت و منفی‌ای که از این اجلاس سطح بالا منتشر شده است، اعلام کرد، این مذاکرات سازنده‌ هستند. شاخص صنعتی داوجونز ۶.۸۳ واحد یا ۰.۰۳ درصد بالا آمد و به ۲۴۷۲۰.۸۱ واحد رسید. اس‌اندپی ۶.۴۱ واحد یا ۰.۲۴ درصد افت کرد و به سطح ۲۷۱۳.۷۲ واحد رسید. کامپوزیت نزدک ۲۲.۶۲ واحد یا ۰.۳۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و به رقم ۷۳۵۹.۸۵ واحد دست یافت. شاخص انرژی اس‌اندپی، امروز ۰.۷ درصد افت کرد اما از لحاظ هفتگی، پنجمین هفته سوددهی خود را در ۶ هفته گذشته ثبت کرد.

کاهش حجم معاملات در دو بازار سکه و ارز

اولین روز کاری بازار سکه و ارز در هفته جاری، با حرکت خلاف جهت سکه تمام طرح قدیم و جدید در کنار افت قیمت ارزهای بازار آزاد سپری شد. هر سکه تمام طرح قدیم در بازار آزاد با افزایش 15 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته، به قیمت 1,885,000 تومان فروخته شد. هرچند بیشترین نرخ نقدی تا سطح 1,890,000 تومان نیز پیش رفت. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات دیروز، 1,941,000 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پنج شنبه گذشته، 35 هزار تومان کاهش قیمت داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز بدون تغییر قیمت در سطح 966 هزار تومانجای گرفت و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با رشد 3 هزار تومان به رقم 558 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی، 355 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، 5 هزار تومان گران تر شد.  آن سو‌تر در بازار غیررسمی ارز، روز شنبه دلار بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و با پایین رفتن از مرز ۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان وارد شد. به گفته فعالان، حجم معاملات در دو بازار سکه و ارز تا حد زیادی پایین آمده بود و بازیگران تمایل زیادی به خرید و فروش نداشتند. برخی از فعالان عنوان کردند، به طور سنتی در ماه مبارک رمضان، حجم تقاضا در بازار افت می‌کند؛ این موضوع به گفته آنها، به خصوص در مورد بازار سکه بیشتر صدق می‌کند.

تهدید روسیه به تحریم توسط آمریکا

بر اساس گزارش های منتشر شده، دولت آمریکا به کرملین هشدار داده که در صورت ادامه ی پروژه ی انتقال گاز روسیه به نواحی ساحلی شرقی دریای بالتیک آلمان، این کشور ممکن است با تحریم های اقتصادی جدیدی مواجه گردد. به نقل از Russia Today، در این رابطه ساندرا اودکرک یکی از مسئولین وزارت خارجه ی آمریکا در امور مربوط به دیپبماسی انرژی اذعان کرده است که آمریکا مخالف احداث خط لوله ی انتقال گاز Nord Stream 2 بوده و ممکن است، مجازاتی را در صورت ادامه ی اجرای این پروژه در نظر گیرد زیرا این کشور معتقد است، با احداث خط انتقالی نامبرده ''نفود شرورانه'' ی روسیه در اروپا افزایش می یابد. وی در ادامه تاکید کرد که پروژه ی نامبرده ممکن است بر اساس قانونی که کنگره ی آمریکا در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ به تصویب رسانده تحت تحریم های جدید آمریکا قرار گیرد. اودکرک افزوده است که ''خوشحال می شویم اگر این پروژه انجام نشود''. لازم به ذکر است که قانون مصوب کنگره ی آمریکا در سال ۲۰۱۷ به دولت این کشور اجازه داد که در پاسخ به دخالت ادعایی آمریکا در رابطه با بحران اوکراین و همینطور ادعاهای مطرح در رابطه با ورود این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه پروژه های حوزه انرژی روسیه تحریم های جدیدی را اعمال کند.

موانع رشد تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 354 تومان معامله شدند. در هفته اخیر پس از 3 هفته صعودی، قیمت «تسه»ها نزولی شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. از ابتدای آبان تا پایان فروردین شاهد افت 20 درصدی قیمت «تسه»ها بودیم. اما رشد آرام اوراق با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) و خروج آرام معامله‌گران از لاک احتیاطی پس از افت قابل توجه تعداد معاملات مسکندر ماه‌های اسفند و فروردین، «تسه»ها را در اردیبهشت با رشد اندکی همراه کرد. همچنان رشد قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید در سال اخیر، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش از سوی بنگاه‌ها با تشدید عدم شفافیت در بازار مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان موانع رشد تقاضا هستند.

رونق بازار خودروی اروپا در ماه آوریل

بازار خودروی اروپا در ماه آوریل شاهد رشد ۶/ ۹ درصدی بود. به گزارش اتوموتیو نیوز، فروش برندهای فولکس‌واگن، تویوتا، سئات و داچیا در پنج بازار عمده اروپایی بیش از سایر خودروسازان رشد کرد. آمارها نشان می‌دهند در ماه آوریل سال‌جاری ثبت پلاک خودروهای نو در اروپا یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه افزایش یافت. شرکت خودروسازی سئات در این مدت با رشد ۲۵ درصدی فروش پیشتاز بود و سبب شد برند مادرش، گروه خودروسازی فولکس‌واگن، در مجموع رشد ۱۳ درصدی را تجربه کند. فروش محصولات فولکس‌واگن، برند محوری این گروه نیز ۱۹ درصد افزایش یافت. فروش تولیدات پورشه و اشکودا دیگر زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۰ درصد رشد کرد. شرکت رنو نیز رشد ۱۰ درصدی خود را مدیون رشد ۲۴ درصدی برند ارزان‌قیمت داچیا بود؛ چراکه برند رنو در این مدت تنها ۲/ ۴ درصد رشد کرده بود. پژو سیتروئن دیگر خودروساز فرانسوی با رشد ۴۴ درصدی برند دی‌اس و رشد ۱۵ درصدی برند پژو از این رونق بهره‌مند شد.

بهای نفت سبک ایران به بشکه‌ای ۷۴ دلار نزدیک شد

بر اساس اعلام وزارت نفت، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به یازدهم ماه می (21 اردیبهشت‌ماه) با سه دلار و 2 سنت افزایش به 73 دلار و 79 سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون 66 دلار و 38 سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی سه دلار و 2 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 71 دلار و 55 سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به 11مه، به 73 دلار و 48 سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، 2 دلار و 74 سنت برای هر بشکه افزایش یافته است. میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی نیز در این بازه زمانی، 2 دلار و 22 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 70 دلار و 60 سنت رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با یک دلار و 98 سنت افزایش، 76 دلار و 21 سنت برای هر بشکه معامله شد. میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی به ترتیب سه دلار و 14 سنت و سه دلار و 20 سنت افزایش یافت و هر بشکه 73 دلار و 58 سنت و 73 دلار و 69 سنت برای هر بشکه معامله شد.

آغاز توزیع سود سهام عدالت متأخران

مشاور سازمان خصوصی‌سازی از توزیع سود سهام عدالت افرادی که با تأخیر شماره شبای خود را به سامانه اعلام کرده‌اند، در آینده نزدیک خبر داد و گفت:واریز سود کارمندان به عنوان آخرین گروه پایان یافت. جعفر سبحانی تصریح کرد: سامانه سهام عدالت برای نشان دادن سودهای واریزی هنوز کامل به روزرسانی نشده و بنابراین ممکن است در سامانه برخی از افراد، سود مرحله اول فقط به ثبت رسیده باشد، اما کل سود به حساب آنها واریز شده است، پس ملاک سامانه سهام عدالت نبوده و باید پرینت حساب خود را چک کنند. به گفته سبحانی، بر اساس بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی، هیچ موردی از ۴۰ میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت، که سود خود را دریافت نکرده باشد وجود ندارد، بنابراین اگر با دریافت پرینت حساب، باز هم سود به صورت کامل برای فردی واریز نشده است، می‌تواند با تماس با سامانه سهام عدالت موضوع خود را پیگیری نماید.

سنگ آهن ارزان تر شد

افت قیمت اخیر در بازار سنگ آهن وارداتی چین روز جمعه هم ادامه داشت، چرا که قیمت فولاد در بازارهای نقدی و فیوچرز نزولی بود. آخرین شاخص قیمت مؤسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد  ۵۵ سنت افت روزانه داشت و ۶۶.۷۰ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. قرارداد سواپ ژوئن استیل ایندکس نیز ۷۰ سنت افت داشت و ۶۶.۸ دلار هر تن خشک بود. خریداران چینی بیشتر به دنبال سنگ آهن برزیل با خلوص آلومینای پایین بودند و سنگ آهن استرالیا طرفدار کمتری داشت. خریداران منتظر ارزان تر شدن سنگ آهن استرالیا هستند، از این روی معامله نمی کنند. 

دولت بیش از دو میلیون کارمند دارد
بر اساس سالنامه آماری سال ١٣٩٥، کارمندان دولت تابع قانون خدمات کشوری و قانون کار، در مجموع ٢ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۶ نفر در سال ١٣٩٥ بوده‌اند، که نسبت به سال ١٣٨٠، ٦ در هزار رشد داشته که می‌توان گفت: تغییر محسوسی نسبت به تعداد کارکنان سال ١٣٨٠ (۲میلیون و ۳۲۸هزار و ۶۳۵ نفر) نداشته است. در سال ١٣٨٠، ٦٩ درصد کارمندان دولت مرد و ٣١ درصد زن بوده‌اند که این نسبت در سال ١٣٩٥ به ٥٩ درصد مرد و ٤١ درصد زن تغییر یافته است. در سال ١٣٩٥، ٤٣ درصد از کارمندان دولت در آموزش و پرورش، ١٨ درصد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت می‌کردند، یعنی ٦١ درصد کارمندان دولت دراین دو وزارتخانه و ٣٩ درصد در مابقی دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت بوده اند.
 
خروج یک میلیون دلار ارز از کشور برای واردات داس به کشور
 
بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۷۹۰ تن انواع داس و داسغاله وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۷۹۰ تن  انواع داس و داسغاله وارد ایران شده است. بر اساس آمار گمرک واردات این حجم انواع داس و داسغاله به کشور، به ارزش ریالی ۵ میلیارد و ۹۱۶ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۸۶ تومان و ارزش دلاری یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۱۳ دلار به ثبت رسیده است. گفتنی است، انواع  داس و داسغاله از کشور‌های امارات متحده عربی، اتریش، تایوان، ترکیه و ... وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادر کننده انواع داس و داسغاله به ایران کشور چین بوده که با فروش بیش از ۷۹۰ تن، به ارزش یک میلیون و  ۱۴۶ هزار و ۲۵۲ دلار و ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۴۲۰ تومان بوده است.
 
راهکار بزرگترین بانک آلمان برای کاهش هزینه های خود با طعم میوه!
 
دویچه بانک بزرگترین بانک آلمان، در تازه ترین اقدام برای کاهش هزینه های خود اعلام کرد که از این پس، توزیع میوه رایگان به عنوان میان وعده را در میان کارمندان این بانک متوقف خواهد کرد. دویچه بانک در بخشنامه ای اعلام کرد که در راستای حذف هزینه های غیرضروری عرضه میوه را در میان کارمندان این بانک کنار می گذارد. همچنین جورج سالزر، رییس خدمات شرکتی دویچه بانک گفت: هزینه عرضه میوه پایین است؛ اما این می تواند نشانه ای در مورد تلاش های دویچه بانک در راستای کاهش هزینه های خود باشد. به نقل از ایبنا، بر همین اساس، در دوره ریاست کریستین سوئینگ، مدیر عامل جدید دویچه بانک، برنامه شدید کاهش هزینه ها برای حیات بخشیدن به فعالیت های این بانک اتخاذ شده است. دویچه بانک در فوریه سال جاری میلادی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۸۶ میلیون دلار ضرر کرد و سومین سال متوالی ضرر دهی این بانک محسوب می شود. /فایننشال تایمز
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار