بازدید 13443
جمله تأمل برانگیز «فتاح» درباره یک اقدام دولت؛

چرا باید برخی از «رفع فقر مطلق» در کشور ناخرسند شوند؟!

هرچند در اوضاع کنونی، نمی خواهیم مثل تکراری «شرایط حساس کنونی» را یادآور بشویم، حتما شرایط، شرایط ویژه ای است و بیش از هر زمان دیگری لازم است که یک حرف و یک صدا از بین سیاسیون، مقامات ارشد نظام و حتی مردم شنیده شود تا بتوانیم بر آنچه برخی کشورهای غربی با همراهی بعضی کشورهای عربی در منطقه برای کشور تدارک دیده اند، فائق آییم؛ زمانی این اتفاق خواهد افتاد که منافع ملی بر منافع حزبی و سیاسی ارجح باشد.
کد خبر: ۷۹۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 13 May 2018

در روزهایی که آمریکا به نمایندگی از دنیای غرب تلاش دارد با فشار وارد کردن به جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر پیگیری اهداف خود، برخی کشورهای عربی را سرکیسه کند و قراردادهای چند صد میلیارد دلاری اش را با توسل به ایران هراسی منعقد و دنبال کند، آنچه در کشور مورد لزوم و اهتمام است، یکپارچگی و تلاش برای وحدت هرچه بیشتر بین مردم، سیاسیون و گروه های سیاسی است؛ موضوعی که متأسفانه شرایط خوبی از این بابت نداریم و باید تلاش بیشتری برای تحقق آن به خرج دهیم.

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته «پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) که یک چهره اصولگرا محسوب می شود و در دولت اول احمدی نژاد هم مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده داشت، حرفی زد که هم مهم بود و هم خیلی در رسانه ها منعکس نشد. حرفی که دو جهت بسیار مهم داشت؛ اول اینکه «اقدامات مؤثری برای از بین رفتن فقر مطلق در کشور صورت گرفته است.» و دوم آنکه «دولت روحانی در این زمینه اقدامات موثری انجام داده» که بنا به گفته فتاح، ممکن است برخی از این مسأله خوششان نیاید و خوشحال نشوند.

«پرویز فتاح» در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد، در جلسه شورای اداری، توسعه و نخبگان خراسان‌رضوی با اشاره به اقدامات موثر دولت برای از بین بردن فقر مطلق در کشور گفت: «ممکن است اظهارات من خوشایند نباشد، اما باید بر اساس اعتقادات خودمان حرف بزنیم؛ بنابراین، می گویم آقای روحانی که شعار رفع فقر را دادند و منصفانه در کنار مضجع رضوی اعلام می کنم که به این شعارشان عمل کردند.»

رفع فقر مطلق از برنامه های مهم دولت در چند سال گذشته بوده و به گواه بسیاری از کارشناسان، هرچند دولت یازدهم و دوازدهم در اجرای برخی وعده ها و شعارهای ناموفق بوده اما، با جهت گیری صحیح توانست در این زمینه موفق باشد. افزایش ۳ تا ۴.۵ برابر دریافتی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، پرداخت وام اشتغال، اختصاص مسکن مهر بلامتقاضی به نیازمندان، حمایت از کشاورزان و اجرای طرح تحول سلامت که هزینه های درمان را به صورت چشمگیری کاهش داد، از مهمترین اقدامات حمایتی دولت در سه چهار سال اخیر در این خصوص بوده است. گزارش ها نشان می دهد ۱۵ درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش دریافتی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به تحقق بودجه مجموعه تحت مدیریتش در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت:‌ «۴۰۰۰ میلیارد تومان برای نخستین ‌بار در بودجه آمد و دولت این تبصره را ۱۰۰ درصدی عمل کردند و این بسیار مهم است. دولت و مجلس در یک هماهنگی در تبصره ۱۶، ۲۱۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال قرار دادند. بانک‌ها ۹۰ درصد این وام را پرداخت کردند، ۱۰۲ هزار فقره وام پرداخت کردیم، البته در خراسان‌رضوی ۷۷۵۰ مورد پرداخت شده و ۹۵ درصد پرداخت شده و عملکرد خراسان‌رضوی بهتر از متوسط کشوری بوده است، بودجه ۹۵ ما ۱۰۰درصد پرداخت شده است.»

فتاح ادامه داد: «هم سال ۹۵ و هم سال ۹۶، تا مرز ۹۰ درصد به بالا بودجه ما را اعطا کردند و از این بابت تشکر می‌کنم. تبصره ۱۴، ۷ هزار میلیارد تومان شده و بالاترین رشد بودجه، در ردیف ماست که ۷۵ درصد رشد داشته و منتظریم آیین نامه در دولت تأیید شود تا اجرا کنیم.»

هرچند سراسر این خبر باید «خوب» و باعث «خوشحالی» باشد، درد ماجرا آنجاست که رئیس اصولگرای کمیته امداد امام خمینی(ره) در اعلام چنین خبر مسرت بخشی عنوان می کند که «ممکن است برای برخی اظهارات من خوشایند نباشد.» در حقیقت خطاب فتاح به برخی اصولگرایانی است که ممکن است از موفقیت دولت در به سرانجام رساندن یک طرح، پروژه و یا شعار به صرف مخالفت با قوه مجریه و حاکمان بر آن خوشحال نشوند.

اشکل ماجرا اینجاست که در بسیاری از موارد برخی سیاسیون دو جناح ـ چه اصولگرا و چه اصلاح طلب ـ آرزوی موفقیت برای رقیب ندارند! تا بتوانند از این طریق مسیری را برای نقد و تحت فشار قرار دادن رقیب ـ که متأسفانه در بسیاری از موارد دامنه اش به تخریب هم کشیده می شود ـ باز کنند.

به نظر می رسد در بسیاری از این موارد، مسائل و موضوعات جناحی و سیاسی و حتی بعضا شخصی به منافع ملی ترجیح داده می شود و اینجاست که بزرگترین خطای ممکن بین سیاسیون فارغ از اینکه اصلاح طلب باشند یا اصولگرا رخ می دهد. شاید بارها در سال های اخیر دیده باشیم که یک اصولگرا از موفقیت دولت و اصلاح طلبان در یک مسأله خرسند نشده باشد و یا به عکس یک اصلاح طلب از درستی مسیر یک جریان اصولگرا یا نهاد اصولگرا ناخرسند باشد.

همه این اتفاقات که البته استثنائات زیادی هم مثل «پرویز فتاح» در میان آنها می توان پیدا کرد، به این دلیل رخ می دهد که متأسفانه برخی سیاسیون به جای ترجیح منافع ملی به منافع حزبی، سیاسی و حتی شخصی؛ بر عکس عمل می کنند و در بسیاری از موارد ترجیح منافع حزبی و سیاسی است تا منافع ملی!

یادآوری این نکته باز هم لازم است که موفقیت دولت در جمهوری اسلامی فارغ از اینکه دولت اصلاح طلب، اصولگرا یا اعتدالی بر سر کار باشد، موفقیت نظام جمهوری اسلامی و به نفع منافع عمومی و مردم است. لذا اگر قرار بر تخریب دولت باشد برای عدم موفقیت، حتما این اقدام را می توان تخریب نظام و ضربه وارد آوردن به منافع ملی، عمومی و منافع مردم ارزیابی کرد.

هرچند در اوضاع کنونی، نمی خواهیم مثل تکراری «شرایط حساس کنونی» را یادآور بشویم، حتما شرایط، شرایط ویژه ای است و بیش از هر زمان دیگری لازم است که یک حرف و یک صدا از بین سیاسیون، مقامات ارشد نظام و حتی مردم شنیده شود تا بتوانیم بر آنچه برخی کشورهای غربی با همراهی بعضی کشورهای عربی در منطقه برای کشور تدارک دیده اند، فائق آییم؛ زمانی این اتفاق خواهد افتاد که منافع ملی بر منافع حزبی و سیاسی ارجح باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
میزان و ملاک نداره که! همین که فتاح که چندین بار تاحالا حمایت شدیدی از دولت کرده، بیاد و اعلام کنه، یعنی انجام شده؟ فقر مطلق از بین رفته؟ منظور از فقر مطلق چی هست؟ میزان سنجش بود و نبودش چی هست؟ مثلاً کارتن خواب ها و معتادین جزو فقرا نیستند و یا فقر مطلق ندارند؟ یا چون تحت پوشش کمیته امداد نیستند پس جز آمار ایران حساب نمیشوند؟
میشه یه نفر آمار درستی با امکان راستی آزمایی و بدون زیرو رو کشیدن ارائه بده؟
اگر کردند واقعاً که خدا اجرشون بده ولی اگر مثل همیشه و کار همه دولت ها، با آمار بازی میکنند، خدا در دنیا و آخرت ذلیلشون کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
فتاح میگه چرا اینقدر فقیر داریم؟ بدگرفتی تابناک
عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
این آسمون ریسمون چیه بهم بافتی بعید می دونم خودت هم فهمیده باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
برای زدودن چهره فقر باید هست و نیست خود را ببخشیم به عراق و سوریه و لبنان تا فقر داخلی از بین برود
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بخاطر این بعضی دوست دارند که فقر باشد چون تازمانیکه انسانها در فقر باشند به تعالی نخواهند رسید هرچ نیازهای زیستی و امنیتی کمتر برطرف شود افراد کمتر به محیط پیرامون تفکر خواهند کرد و...
ایول تابی جون به خودت بگو که چشم دیدن موفقیت های دولت احمدی نژاد رو نداشتین
پاسخ ها
عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اون قبلی غیر از خسارت و ویرانی کار دیگه ام کرد
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
احمدی نژاد یعنی بد بختی در 8 سال بدون هیچ سیاست درست و کار درست فقط شعار و شو من بودنو در دوران ایشان ما هم خیلی سرمایه های آبی و هم خیلی سرمایه های آبی را از دست دادیم تنها سفر های استانی ایشان بود که گویا بدون هیچ سرمایه پروژه کلنگ زدن که اکثر آنها بخاطر نبود بودجه از همان روز اول ول شد . ایشان تازه پر در آمدترین دولت از پرانی قیمت نفت بوده اند
با توجه به شرايط فعلي مملكت ايشان مردم را جيگر فرض كرده اند
بنابراين آيا بايد از اين كه .. فرض شده ايم خوشحال باشيم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
از مردم توقع دارند . ...های خوبی باشند و چیزی از حق و حقوق خود نخواهند
اگر نسبت به هم با حسن نيت برخورد مي‌کرديم و نقاط قوت يکديگر را تقويت و نقاط ضعف يکديگر را نقد منصفانه و پيگيري مي‌کرديم الان وضعمون اينطور نبود.
آقای فتاح بهتره به امار و وضع اقتصاد و معیشت مردم یه کوچولو نگاه کنه تو دفتر شیشه ای نشستند دم از کاهش فقر میزنن
فعلا که با روی کارآمدن دولت جدید فقرچندبرابر شده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
منفی ها یعنی طبق نظر کاربران بشدت منصف سایت فقری ایجاد نشده تورمی نداریم همه چی گل و بلبله مسئولین اصلاح طلب هم ساده زیستن
احسنت بر شما
جانا سخن از زبان ما می گویی
نگرفتی تابی جون چرا؟؟
میگه چرا باید اینقدر فقیر داشته باشیم که اینقدر رشد بودجه کمیته امداد نیاز باشه.
افتاد؟؟؟
پاسخ ها
عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
فقیرا که میراث اون قبلی اند
چونکه پولی برای فقیر و فقرا و بیچاره گان و مستضعفان و ناتوان وجود ندارد .
آقا جان هروقت با این درآمدوثروتی که کشورداره مردمش مثل کشورهای خلیج توخانه هایشان ملازم و کارگراز کشورهای آسیای شرق داشتن اونوقت بگید مردم وضعشون خوبه.فقرداره بیدادمیکنه.کارازتن فروشی گذشته ملت دارن اعضا بدنشون میفروشن.ازخواب بیداربشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خلیج فارس !

چند بار تکرار کن دهنت عادت کنه...
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
نکته ای که بهش توجه نکردی اینه که کشور هایی مثل
قطر یا امارات با منابعی مثل ما یا تقریبا مثل ما دارای جمعیتی بسیار کمتر در حد یک میلیون و دو میلیون هستن در حالی که کشور ما 80 میلیون جمعیت داره...قیاس درستی نیست این حرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
احمدجان قبول دارم جمعیتشون کمتره امابنظرشما این شرایطی که الان داریم برازنده هست؟
آقای فتاح لطفا بفرمایید. چگونه می شود با شما ده. دقیقه ملاقات کرد من که دوساله نتونستم
چیزی که مهمه اینه که خط فقر برای خانواده 4 نفره 4 میلیونه که با این چیزی که من میبینم بیشتر مردم تو فقرن
حتی مردم !!!!!!!!!!!!! مثل اینکه حرف اول را باید مردم بزنند
این آقا فکر میکنه همین که به هر خونواده عضو کمیته امداد 20 ملیون وام داد دیگه فقر از بین رفته .نه آقا اینطور نیست خوب بیا به اوضاع خانواده هایی که با 20 ملیون وام از کیمته امداد بیرونشون کردی نگاهی بکن یا اگه رسانه ای هست بیاد یه گزارش تهیه کنه ببینه در چه وضعی هستن نه درآمد دارن تازه ناچارن اقصاط وام رو هم بپردازن .یه نمونه در همسایگی خودمون براتون میگم .به پسر یه خونواده عضو کمیته امداد 20 ملیون پول دادن و از کمیته بیرونشون کردن .پسره دو تا یخچال خرید چند ملیون داد پروانه گرفت دوربین مدار بسته خرید (چون اجباریه )ماهی یه تومن هم میداد به کرایه مغازه میدونید چی شد .دقیقا 9 ماه بعد ورشکست شد بدهکارا پشت سر هم میومدن دنبال پولشون .اقصاط رو نمی دونم با این اوضاع چیکار میکنه آیا میپرزاده یا نه نمی دونم الان خونواده پسره رو از خونه بیرون انداختن و ... آره اینه کاری که با 20 ملیون ایجاد میشه 20 ملیونی که چندین ملیونش صرف دریافت پروانه - پول پیش کراه وو... میشه
بابا این کمیته امدادی که ایشون رئیسش هست خودش کلی جای تامل داره!! مشخص نیست که برچه مبنایی افراد را تحت پوشش قرار میدهند بخدا من خانواده ای رو تو شهر خودم میشناسم که وضعشون عالیه بهترین ماشین دارند خونه ای دارند که اجاره داده اند اما تحت پوشش کمیته امداد هستند وحتی وام خودرو گرفته اند درحالی که خانواده هایی هم هستند که برای نان خود محتاج می باشند ولی تحت پوشش کمیته نیستند و....
دیالوگ از فیلم علی حاتمی
دل نگرانی من از خود خواهانیست که به چشم خود شاهد پیروزی باشند
حکایت ما از این قصه پر غصه می باشد
اینها همه دروغه به خوزستان کردستان سیستان همین تهران خودمان محله های فقیر نشین سفر کنید
درود بر انصاف فتاح که وقتی به عنوان مطلع ترین فرد از وضعیت نیازمندان، شهادت به خدمات دولتی میده که با او هم خط سیاسی هم نیست.
کسی برای از بین بردن و رفع فقر ناراحت نیست . منتها این راه حلش نیست یعنی حالا شانس آوردیم جمعیت سیصد میلیون نداشتیم . انجام اینکار راه حل علمی نیست . به دلایل خیلی زیادی دارد . اول اینکه فقط حمایت میکند اما تا کی . دوم چکار باید کرد که دیگر فقر نباشد ؟ آیا دنیا تجربه در این مورد ندارند . من پرسش اصلی خودم که از خیلی افراد سیاسی میپرسم این هست چطور امکان دارد که به خانواده مستمندی تبلیغ کنیم که تو درست هست که تمکن مالی نداری ولی میتوانی ده تا بچه داشته باشی . کجای این تفکر با اصول عدالت سازگاری دارد . زایده در چنین فکری فقط تولید فقر بیشتر هست .
برادر فتاح عزیز خسته نباشی . این را که گفتید سیاسی کاری و حزب بازی و جناحی کردن کارها باعث شده که کار دولت دوزادهم به چشم نیاید . چرا باید اقتصاد ایران دولتی و نیمه دولتی باشد تا رونق شکل نگیرد و بیکاری و بعد فقر زیاد شود اشکال تازه از همین جا شروع میشود . برای آسیب نرسیدن به اقتصاد باید از دولت دور کرد هیچ راهی ندارد دوم اینکه اگر با مقوله اقتصاد علمی برخورد نکنیم دلار بالا میرود چون اقتصاد تابعی از سیاست هست . دوباره چون ارزش پول کشور نسبت به ارز جهانی کمتر میشود باز سیل زیادی فقیر باز تولید میکند . آیا به علم اقتصاد که پایه اول آن خصوصی سازی و تولید هست باور داریم ؟
با ارزوی از بین رفتن فقر به معنای واقعی با ایجاد شغل دائم برای طبقات اجتماعی هر چند در این زمان که امکان ایجاد شغل کم هستش این خودش بسیار ارزشمنده و نیازمند تقدیر
طبق امار بانک مرکز ی حداقل حقوق چهار نفری درتهران چهار میلیون تومان است کمیته امداد مگر چقدر حقوق به افراد تحت پوشش خود قرارمیدهد که میگوید فقر مطلق را رفع کرده است
با پول پخش کردن که مشکلی حل نمی شود این راه حل برای کوتاه مدت خوب است تجربه ونزوئلا را در یاد داشته باشید این سیاست ها در ذات خود نتیجه جز تشدید فقر ندارد بایستی بر راهکار استقلال و تامین مالی مددجویان و نهادهای تمرکز کرد. تا آخر عمر نمی توان مشکلات کلان اقتصادی را با این شیوه های شکست خورده همسو با منافع جریانی را ادامه داد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر