بازدید 50050

ضرورت حضور پزشکان مرد در حوزه مامایی چیست؟!

آقای وزیر! در شرایطی که بانوان پزشک متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش آقایان در این رشته کنیم؟
کد خبر: ۷۹۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 08 May 2018

حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت چند روز گذشته در مراسم جهانی روز ماما بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه مامایی تاکید کرد و گفته بود: در رشته اورولوژی، انتخاب دستیاران بر اساس جنسیت نیست و جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه تخصص زنان، نه تنها تاکنون کمکی نکرده بلکه آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است. امیدواریم که با کمک بزرگان و همکاران بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

به گزارش فارس، هاشمی در ادامه این اظهار نظر گفته بود: چند سال پیش ماماهایی در کشور تربیت می‌شدند که حتی یک بار زایمان طبیعی را انجام نداده بودند اما در حال حاضر این فرصت برای دانشجویان فراهم شده است. یکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اطراف تهران می‌گفت که در کنار ماماها، انترن‌ها در زایمان کمک می‌کنند و از هر ۱۰ نفر که زایمان برای آنها انجام شده بود، سوال شد که برای شما تفاوتی دارد که دانشجوی خانم یا آقا زایمان را انجام بدهند که آنها گفته بودند تفاوتی بین خانم یا آقا بودن دانشجویان برای زایمان وجود ندارد و مهم سالم بودن نوزاد است.

این اظهارات وزیر بهداشت با واکنش‌های مختلفی در جامعه پزشکی و البته فرهنگی کشور رو به رو شد.

جمعی از پزشکان و دانشجویان پزشکی آقا و خانم عمومی و متخصصین رشته های رادیولوژی، قلب، طب اورژانس، زنان، اطفال، پوست ، گوش و حلق و بینی، داخلی، جراحی انکولوژی، طب سنتی، پزشکی اجتماعی، طب فیزیکی به همراه ماماها و پرستاران مشغول به خدمت در سراسر کشور نیز در نامه به وزیر بهداشت ضمن انتقاد از اظهارات وی، نکاتی را متذکر شده‌اند.

متن این نامه به شرح زیر است:‌

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

باسلام
مستحضرید که یکی از دستاوردهای انقلاب پربرکت اسلامی که ما پزشکان نیز در کنار آحاد ملت بر آن می بالیم، تلاش برای تحقق اقامه ی دستورات و حدود الهی در جامعه در ابعاد مختلف (از جمله حوزه ی پزشکی) بوده است؛ خصوصاً آموزش پزشکان خانم در رشته های مختلف؛ و از حساس ترین آن ها: آموزش تخصصی پزشک و مامای زن در رشته ی زنان و زایمان (به برکت عزم و غیرت دینی ملت و حاکمیت، این اقدام بیش از ۳۰ سال است که در کشور اسلامی ما صورت میگیرد)

متاسفانه در یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی، جنابعالی نسبت به جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه ی تخصصی زنان موضع گیری داشته و عنوان کرده اید که نه تنها این رویکرد تاکنون کمکی نکرده، بلکه آسیب هایی نیز به همراه داشته است!

آقای وزیر! در شرایطی که بانوان پزشک متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته و سالانه نیز این رشته از میان پزشکان خانم با سطوح عالی علمی داوطلبان بسیاری دارد، چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش آقایان در این رشته کنیم؟

آقای وزیر! فرمایش کردید جنسیتی بودن رشته ی مامایی و زنان و زایمان آسیب‌هایی به دنبال داشته است. لطفاً شفاف و برای جامعه ی علمی پزشکی بفرمایید این چه آسیبهایی است که زنان خود قادر به رفع آن نیستند و صرف حضور مردان آن را برطرف میکند؟

آقای وزیر! برای ما سؤال پیش آمده که از نظر جنابعالی دقیقاً چه مشکلاتی در رشته ی تخصصی زنان هست که در سایر رشته های دو جنسیتی وجود ندارد؟ و ورود آقایان قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟! اگر شما از خدمات نامناسب برخی متخصصین زن این رشته به بانوان ناراحت هستید، طبعاً باید موانع رشد و تربیت دستیاران این رشته را بهبود ببخشید و عزم و تدبیر خود را برای ورود افراد هرچه مستعدتر و توانمندتر به این رشته فراهم نموده و به جای تحت فشار قرار دادن دستیاران رشته ی زنان با کشیک های سنگین و کم بازده، کیفیت آموزش ها را در همه ی سطوح ارتقاء ببخشید.

از طرفی جای بسی تعجب است که جنابعالی در همایش روز ماما، به جای تمرکز ویژه بر روی این قشر و پرداختن به مسائل آنان و برنامه‌ریزی برای ارتقای عملکرد این کادر درمانی مهم برای ترویج زایمان فیزیولوژیک، تلویحاً بیان کنید که مشکل اینست که شما همه زن هستید و مردی در میانتان حضور ندارد!

آقای دکتر هاشمی اینگونه اظهارات، توهین مستقیم به استعداد و توانایی های زنان جامعه است. از دیدگاه امثال شما، زنان حتی قدرت رسیدگی و مدیریت مسائل پزشکی و زایمان خود را ندارند و برای هر اقدامی نیازمند حضور مستقیم مردان هستند.

حال آنکه به گواه سازمان بهداشت جهانی کاهش قابل توجه شاخص مرگ مادر طی ۳۰ سال گذشته، ارمغان عملکرد همین بانوان دلسوز ماما و متخصصین توانمند زنان و زایمان بوده است.

واضح است که اگر هدف ما ارتقای سطح سلامت زنان کشور باشد، قطعا حیطه های بسیار مهمتری برای اقدام و مداخله پیش روی ما خواهد بود. از جمله بیمه ی تمامی زنان باردار برای انواع آزمایش ها و سونوگرافی های لازم و غربالگری های اول و دوم با هزینه های هنگفت، فراهم آوری امکانات ترغیب کننده ی زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان ها در تمام شهرهای کشور، تلاش جدی برای تغییر نگرش متخصصین زنان و ماماها و عموم زنان جامعه نسبت به عوارض سزارین و آگاه سازی در زمینه مزایای فیزیولوژیک بودن زایمان طبیعی، اختصاص مامای واحد به ازای هر زائو (در عمل و با تخصیص بودجه و نه در حد بخشنامه ی کاغذی)، اختصاص سبدهای تغذیه ای به زنان باردار مبتلا به سوءتغذیه (بدون توجه به سن!)، تحت پوشش بیمه قراردادن غربالگری سرطان های پستان و سرویکس و...

جناب آقای دکتر هاشمی تاکید جنابعالی بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه ی زنان، و اظهارات شما درباره ی مقایسه‌ رشته ی اورولوژی با رشته ی زنان از این جهت که انتخاب دستیاران در رشته ارولوژی بر اساس جنسیت نیست، بسیار جای تعجب دارد! چرا که همه ما به خوبی می دانیم که اورولوژی رشته ای مربوط به سلامت دستگاه ادراری تناسلی و لذا مشترک بین زنان و مردان است و نیاز به تربیت هردو جنس پزشک وجود دارد؛ اما ژنیکولوژی صرفا رشته ای مربوط به دستگاه تناسلی و مشکلات زنان است و هیچ ارتباطی به مردان ندارد.

آقای دکتر هاشمی بر اساس قانون طرح انطباق که شما سال هاست موظف به اجرای آن هستید، لازم است شرایطی فراهم کنید که به بیماران، علاوه بر پزشک عمومی و متخصص هم جنس، پرستار، بهیار و خدمه ی هم جنس خدمات ارائه دهند. این قانون در حال حاضر در برخی کشورهای غربی غیرمسلمان نیز اجرا شده و حق حفظ حریم، جزء حقوق مسلم بیمار است!

اما هم چنان نه تنها به دلیل بی توجهی وزارت متبوع جنابعالی در اجرایی کردن این قانون در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی، مراجعان به این مراکز علاوه بر درد ونگرانی حاصل از بیماری (و هزینه های درمانی) باید اضطراب عدم رعایت حریم شخصی و شرعی خود را نیز متحمل شوند؛ بلکه جنابعالی با تدبیری جدید، قصد وارد کردن مردان در رشته ی تخصصی زنان و زایمان را نیز دارید!

جناب وزیر، اظهارات جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت درمان و «آموزش پزشکی» در عالی ترین سطح تصمیم گیری نظام سلامت، طبعاً باید منطبق بر معتبرترین منابع علمی باشد. حال جای سؤال است که چطور جنابعالی براساس اظهارات سوگیرانه رئیس «یک» بیمارستان در حاشیه ی تهران، آن هم در مورد تعداد محدودی از بیماران، آن هم به صورت شفاهی و در شرایط خاص، به این جمع بندی رسیدید که اکثر زنان کشور در مراجعات به متخصص زنان و زایمان، هیچ فرقی بین پزشک زن یا مرد قائل نیستند!!

آقای وزیر ما پزشکان مشغول به تحصیل یا کار در سراسر کشور، در قاطبه ی موارد مراجعه کاملاً برعکس حالتی که شما اظهار کرده اید را دیده ایم و به ضرس قاطع و کاملاً عینی میگوییم که زنان باحیای ایرانی که حتی برای معاینه ی ژنیکولوژی توسط پزشک و مامای «زن» نیز در بسیاری از موارد معذب هستند و شرم دارند، هیچ تمایلی به معاینه و درمان توسط مردان ندارند! علاوه بر این حیای زنانه، ما شاهد برخوردها و ناراحتی شوهران بسیاری از زنان مراجعه کننده به درمانگاه ها و اتاق زایمان به علت حضور دانشجویان آقا بر بالین زنان آن ها بوده‌ایم! این حیاء و غیرت شاید در اندکی از افراد و مسئولین این جامعه کمرنگ شده باشد، اما هنوز در میان زنان و مردان ایرانی عمیقا وجود دارد، ارزشی که نه فقط ریشه در دین، بلکه ریشه در تمدنی چندهزارساله دارد.

جدای از این مسائل، حال در شرایطی که جامعه ی بزرگ بهداشت و درمان کشور با مشکلات عدیده ای در طرح تحول سلامت، بدهکاری و خالی شدن صندوقهای بیمه، نارضایتی گسترده ی پزشکان و کادر درمان از پرداخت ها و ... دست و پنجه نرم میکند، بهتر است وزارت بهداشت به جای پرداختن به موضوعاتی از این دست، زمان و انرژی خود را صرف حل مشکلات متعدد استخدام پرستاران و ماماها، توزیع عادلانه و علمی خدمات سلامت در کشور، مشکلات جدی معیشتی پرسنل بهداشت و درمان به خصوص در اثر طرح تحول سلامت و ... بنماید.

در نهایت تذکر مقام معظم رهبری حفظه الله در این خصوص را یادآور می‌شویم که در ۸ آذر سال ۱۳۷۲ در دیدار با ماماها فرمودند:

«ما به مردان می‌گوییم: شما با زایمان زنان چه کار دارید؟ این مربوط به شما نیست؛ مربوط به خودِ خانمهاست. شما در طول تاریخ نگاه کنید همه جای دنیا آیا هیچ وقت مامای مرد دیده شده است؟! ماماها، همیشه زن بودند؛ ماماهای تجربی قدیمی. این، یک کار زنانه است. کاری است که مربوط به زنان است و زنان باید آن را انجام بدهند. این یک امر طبیعی است. مردان در این خصوص برای چه وارد می‌شوند؟ بیایند چه کنند؟ بودنِ آنها چه لزومی دارد؟ حضور در میدانی است که کوچکترین نیازی به آنها نیست. به‌علاوه، ضررهایی هم دارد.»

والسلام علی من اتبع الهدی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۵۳
پزشکان زن متخصص زنان و زایمان حریص ترین پزشکها هستن انواع و اقسام روشهای تیغ زدن مردم بیچاره رو یاد گرفتن از فضای تک بعدی به وجود امده هم نهایت سو استفاده رو می کنن از این نامه هم بوی گند ریاکاری به مشام میرسه
هر جا احساس به خطر افتادن منافع باشه میرن پشت سر اسلام و رهبر و دین و غیرت قایم میشن ماشالا همه هم یاد گرفتن
اقای وزیر لطفا اول از همه خودشون در این زمینه اقدام کنند یعنی از همسر و دختر خودشان شروع کنند ببینینم مشکلی وجود دارد یا خیر
اتفاقا در این زمینه همیشه آقایون مشکل سازند و اینکاره نیستند. از جمله سونوگرافی . همیشه سونوگراف های مرد اشتباه بیشتری در سونوگرافی خانم های باردار دارند ولی حتی خانم های جوان و تازه کار از آقایان کارکشته و باسابقه بهتر عمل می کنند. از لحاظ روحی و روانی هم خانم ها در این زمینه بهتر همدیگه رو درک می کنند. آقای وزیر هم بجای اینکه مشکل در این زمینه که مشکلی وجود ندارد ایجاد کنند لطفا به هزاران مشکل دیگه ای که در زمینه بهداشت و درمان و بیمارستان ها و ..... هست رسیدگی کنند. الته اگه نیان بهم بد و بیراه بگن!
به نظر من وزیر بهداشت درست میگن الان ما در مراکز روستایی پزشک مرد داریم که هیچ اطلاعات علمی و تجربی در مورد زایمان نداره و خیلی وقت ها این بی اطلاعی باعث مرگ مادران میشه
در طول تاریخ و در قرن ها و هزاره های پیش هم،
ماما ها زن بوده اند و هرگز مامای مرد وجود نداشته است.
اگر مردها می توانند ماما شوند پس زن ها هم میتوانند بابا شوند
اصولا ماما از نظر لغوی یعنی مامان، یعنی کسی که به عنوان کمک کننده به زایمان، مادر دوم کودک می شود. پس مردها نمیتوانند ماما بشن.
برادر مگر شما وکیل و وصی مردم هستید؟این خود بیمار است که باید پزشک خود را انتخاب کند چه زن چه مرد.چرا شما فکر می کنید باید در همه امور شخصی مردم دخالت کنید؟
مگه ماما های سنتی که از هزاران سال پیش فعالیت دارند مشکلی در کارشون بوده و مامائی اونها آسیب هائی به همراه داشته است؟
یعنی فهم این حرف وزیر خیلی سخته ؟
یا اینکه موافقان تفکیک جنسیتی پزشکان اهداف سیاسی دارند ؟!
آیا پزشک زن امکان حضور دائم و شبانه روزی در همه مناطق کشور از جمله مناطق پر خطر و مرزی و ... را دارد ؟
اگر بیماری در آن شرایط سخت نیاز به حضور ماما داشته باشد باید یا بمیرد و یا آنقدر درد بکشد که یک پزشک زن پیدا شود ؟!
جمع کنید این بساط را...
دیگر همه مردم می دانند که طرفداران این تفکر مومن نیستند ، بلکه منفعت طلب هایی هستند که با اغراض سیاسی این بحث ها را پیش می کشند تا به نفع خودشان و حزب شان از افکار عمومی سو استفاده کنند.
بنده خدا حرف حسابي زده. اينقدر متحجرانه برخورد نكنيد. بارها در مطب پزشك زنان، به همسر اجازه ورود داده نمي‌شود. خانم دكتري مي‌گفت اصلا مسايل زنان چه ربطي به همسر دارد. اما پزشك مرد هيچ يك از اين حرف و حديث ها رو ندارد.
در مورد مسایل پزشکی بازی رسانه ای نکنید. در این موارد تخصص و مهارت و دانش ملاک است و نه سن و جنسیت و مواردی از این قبیل.
من با گفته های وزیر بهداشت کاملا موافقم کمک به سلما و بیماری زنان پزشک زن و مرد نمی شناسد من بین یک پزشک مرد متبحر و یک پزشک زن بی سواد قطعا پزشک مرد را انتخاب خواهم نمود
شوربختانه الان تنبل ترین افراد در رشته تخصصی زنان و زایمان تحصیل و تدریس می کنند که این موضوع ضربه مهلکی به سلامت زنان وارد کرده و اگر امروز جلو این رویه مرگبار گرفته نشود فردا بسیار دیر خواهد بود
ماما مد نظر نیست متخصصین زنان مطرح است پزشکی یک علم پیوسته به هم است نمی شود و رشته زنان هم فقط زایمان نیست این از بدفکری و جهل است انواع بیماریهای زنان زایمان وجود دارد شما چرا اعتراض به وجود متخصص اورولوژی زن نیستید
سلام، اکر پزشک مرد در موقعیتی قرار گیرد که دسترسی به ماما یا پزشک زن نبود، آن وقت تکلیف چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
زن چون جنس دوم بحساب می آید در چنین مواردی باید بمیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اگه دسترسي به مرد نبود چي ,احتمالا بايد ماماي جانور اموزش بديم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
این اگر ربطی به بحث ما ندارد.
بله در آن زمان حتی راننده آمبولانس و مینی بوس هم بچه به دنیا آورده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
باید متخصصان مرد هم در زنان باشند چرا که زن ها نمی توانند کار کنند بواسطه ویژگی هایشان. . متخصص زن بنا به شرایطی از جمله عادت ماهانه کم می آرند. باید از هر جنس باشند. یکی می گفت متخصص دندان آمپول زد به دندان و فرار کرد سراغ همکار مرد. ایشان آمد مریض را نجات داد.بالاخره پزشک قسم می خورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اگه مجبور شی که خودت هم دست به کار میشی!!! صحبت در بیمارستان و درمانگاه و ... هستش.اگه تو اون موقعیت قرار گرفتی نمازتو میخونی یا نه قضاشو میخونی؟ خخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
بحث بر شرایط اضطرار نیست. بحث روی تربیت متخصص زنان آقا است.
ناشناس
| - |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
یبار نوشته خودتو بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
تکلیف شما که مشخص است. اما تکلیف اینه که نباید مامای مردی باشه که بهش دسترسی وجود داشته باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
اولا الان اینقدر تعداد ماما و پزشک زن زیاده که چنین شرایطی پیش نمیاد درثانی اگرهم پیش بیاد پزشکای مرد در دوره عمومیشون آموزشای لازم رو هم بطور تئوری هم روی مجسمه دیده ان و همین برای موقعیتی که خیلی بندرت ممکنه پیش بیاد کافیه
این بنده خدا وزیر بهداشت هم بعد از اون اوجش با طرح سلامت تو دولت قبل ، مثل رییس جمهور که دیگه میبینه کاری عملی نمیتونه انجام بده داره میزنه تو جاده خاکی و حاشیه و پاک کردن صورت مساله و انحراف افکار عمومی و .... خدا یا خودت به داد این مملکت برس ! مشکل اصلی ما در نظر دولتمردانمون شده حضور مردان تو اتاق زایمان زنان !!!! حالا مشکلات دیگه رو حل کنید انشالله به وقتش به این هم میرسیم !
با سلام، بعنوان یک پزشک که شاهد اتفاقات اتاقهای عمل وزایمان بوده باید بگم که یکی از بزرگترین خیانتهایی که در حق زنان و کودکان این سرزمین شد، حذف پزشکان مرد از رشته زنان و زایمان( یکی از پراسترس ترین و جدیترین رسته های پزشکی) و اختصاص آن فقط به خانمها بوده است. نتیجه اینکه بدلیل رقابتی نبودن ورود به این رشته، اغلب پایینترین نمرات امتحان رزیدنتی به این رشته می رفتند یا خانمهایی که واقعا برای این کار پر استرس‌و دشوار ساخته نشده بودند و نتیجه اش‌داستانهاییس که این روزها در اخبار میخوانید....
مامای مرد؟!!!!!!!!!!
باید اقرار کنیم که از نظر اینان خانمها حتی در امور مامایی هم در اندازه آقایان نیستند و اگر مشغول می شوند با حمایت های بی شائبه مسئولین است نه با شایستگی های شخصی.
به نظرم لازم است در حوزه تخصصی زنان تعدادی پزشک مرد هم وجود داشته باشند.
واقعا این به اصطلاح پزشکانی که به وزیر بهداشت انتقاد کرده اند، متوجه منطق صحبت های وزیر نمی شوند؟! مشکل در حوزه زنان و زایمان اختصاص کل سهمیه ورود به دستیاری این رشته به پزشکان زن است که در دراز مدت باعث کم شدن رقابت برای ورود به این رشته و کاهش توانمندی علمی این رشته شده است. به گونه ای که حتی اعضای هیات علمی این رشته در مقایسه با سایر رشته های پزشکی بسیار ضعیف تر هستند. من جرم شناس هستم و چهار سال است که در حوزه علت شناسی و پیشگیری از جرایم و تخلفات پزشکی در ایران برای رساله دکتری کار می کنم. تحقیقات نظری ، کمی و کیفی ثابت می کند که میزان قصور پزشکی در حوزه زنان و زایمان به مرز فاجعه رسیده است. مردم عادی از این موضوع آگاه نیستند. قصورهای علمی شدیدی در این حوزه اتفاق می افتد و منجر به مرگ مادر و نوزاد یا معلولیت نوزاد می شود که بسیار جای تاسف دارد. در حوزه پزشکی به هیچ عنوان نباید هدف اصلی که تامین سلامت مردم است، تحت تاثیر مسائل دیگر قرار بگیرد. قطعا مبانی اسلام و فقه امامیه نیز با آسیب رسیدن به بیماران مخالف است. باید شراط رقابت برابر در حوزه زنان و زایمان مجدد برقرار شود و در نهایت بیمار حق دارد که از بین پزشک مرد یا زن انتخاب کند. در کشورهای غربی هم بیماران حق انتخاب جنسیت کادر درمان خود را دارند، نه اینکه کادر درمانی با جنس خاص با عواقب فاجعه بار به بیماران تحمیل شوند!! از وزیر بهداشت بسیار متشکرم که این مشکل بزرگ را که همه مسئولین سلامت در کشور از آن آگاه هستند ولی تا حالا جرات بیانش را نداشتند، مطرح کرده و امیدوارم تا حل این مشکل در طرح تحول نظام سلامت عقب نشینی نکند و خدمت بزرگی را به زنان این سرزمین بکند که در این موضوع با برعکس جلوه دادن عواقب حضور صرف پزشکان هم جنسشان حقیقتا مظلوم واقع شده اند
چی میشه ؟! ماماها مرد بشن و مهندسین معدن زن! استیکر کم آوردم!
آقايان تهران را نگاه نكنيد يا بعضي مراكز استانها را كه امكان پزشك حاذق زن با تخصص زنان و زايمان وجود دارد اصل را بر شايسته سالاري بگذاريد در اسلام و شرع تجويز داروهاي الكل دار را كه امكان سلامتي فرد را فراهم ميكند هر چند در حرام بودن الكل هيچ شكي وجود ندارد مجاز ميداند چگونه جان كودك و مادري و حتي سرنوشت يك خانواده اي را در اختيار يك خانم دكتري قرار دهيم كه احتمال ميدهيم تجربه اش از همكار مرد او كمتر باشد بنده شاهد هستم كه در اصفهان يك خانم دكتر متخصص منجر به به دنيا امدن يك بچه فلج براي يك زوج جوان شد روزگار اين خانواده سالهاست سياه شده است پس بگذاريد اصل بر شايسته سالاري پزشك مرد يا زن لااقل در طب باشد صحبت آقاي وزير قابل تقدير است كه با شجاعت نظراتشان را ارائه ميكنند
ضرورت نبودنش چيه اونوقت؟
تابناک علامت تعجب در بعضی از متن ها را برای چی گذاشتی؟
هان؟
تخصص زنان و مامایی از تخصص های فوقالعاده سخت و پر استرس است . به همین لحاظ رشته های سخت و طاقت فرسا مثل ارتوپدی و جراحی مغز و زنان در خیلی از کشورها توسط مردان به عهده گرفته می شود . زایمان طبیعی از پر استرس ترین اعمال برای یک متخصص زنان است . به همین لحاظ بعد از انقلاب که خانم ها عهده دار بهداشت و درمان و زایمان خانمها شده اند برای راحتی کار سزارین را انتخاب کردند و اگر نگاهی به آمار این 4 دهه در ایران داشته باشیم بصورت فاجعه آمیزی آمار سزارین در ایران رشد داشته که با آمار عقب مانده ترین کشورها نیز مطابقت ندارد . پزشک در هر دین و آئینی شغل شریف و قابل اعتماد برای مردمان بوده و هست . ولی متاسفنه کسانی که اختیار و قانونگذاری تفکیک جنسیتی در درمان را دارند با نگاه خود و میزان نفسانیات خود نگاهی بدبینانه در درمان خانمها توسط آقایان داشته اند .
ای کاش واقع بین بودیم و صادقانه می گفتیم که خیلی از آقایان حاضر نیستند همسر و فرزند خود را به دست پزشکان خانم و یا مامای خانم بسپارند که سابقه بلندی در اشتباهات پزشکی دارند. نگاه جنسیتی در این اعتراض و در سایه مخفی شده در دین فواره می زند. اگر از لحاظ علمی و تخصص خانم های شاغل در این حیطه و بسیاری از تخصص های پزشکی ناتوان هستند لزومی ندارد در پشت افکار دینی قایم شوند. مردم عقل دارند، دین دارند و خود تصمیم می گیرند و طبق قران و فرامین الهی جان عزیزانشان بسیار مقدم بر این نامه نگاری های ظاهرسازانه است.
متخصصان زنان واقعا دارند گند میزنن به پزشکی و مریض ده تا ده تا با هم می بینن
وقتي هر بي سوادي با سهميه ميره پزشك ميشه نتيجه بهتر از اين نامه نميشه........................
لطفا از اسلام و انقلاب برای خود مایه نگذارید، مردم جووون خودشونو بیشتر از افکار شما دوست دارند. تخصص ندارید گلایه نکنید...
در بسیاری مواقع پزشکان زن در موارد بحرانی قادر به انجام کار درست نیستند. این را از روی تبعیض نمیگویم. فطرت زنان این گونه است. خطاهای پزشکی زنان در شبها که خسته هستند زیادتر است. عوارض جراحی زنان در شب ها بسیار بیشتر بوده است.
چرا فرق ميكند. تسكين و آرامش است براي زائو. دكتر با حفظ شوئونات اسلامي موافقنم.
خود اقای وزیر حاضر هستن خانوم یا دختر خودشان زیر دست مامای اقا برود!
آقای وزیر وقت پز اززش خودتون را به کارانه ها و جلوگیری از ازدیاد پزشک اختصاص دهید این امور دور از شان شماست.
بنده مدتی در شهر ناغان استان چهارمحال و بختیاری مشغول به گذراندن طرح دوره ی تخصص بودم. برای مدتی در آنجا متخصص زنان حضور نداشت و بنده کار زایمان و گاهی سزارین را انجام می دادم. اگر من به اصرار خودم در دوران دانشجویی زایمان را یاد نگرفته بودم، حداقل دو مورد از موارد ذکر شده به کام مرگ رفته بودند، هم مادر و هم فرزند.
این چه استدلالیه آخه که مرد نباید در کار زایمان دخالت کند و یاد بگیرد؟!
اگر آن مادر و فرزندها مرده بودند، خدا و پیغمبر راضی بودند؟!!
اگر اینطور است بهتر است متخصصین اورولوژی مرد و زن تفکیک جنسیتی برای بیماران شوند
کلا تو کشور ما همه کارهای پزشکی و... تفکیک جنسیتی بشه به صلاح همه است . اصلا بحث این جور مسایل نیست بارها برای من پیش اومده مثلا یه خانم 70 -80 ساله اومده مطب حاضر نشده برای گرفتن فشار خون استین لباسش رو بالا بزنه و من از روی پالتو فشار خون مریض رو گرفتم و دیگه هیچ معاینه اضافه ای انجام ندادم چون احساس کردم نمی خواد معاینه بشه .کلا چون مردم ما عقاید خیلی متفاوتی در همه ضمینه ها دارن سیستم درمانی هیچ وقت نمی تونه تصمیم واحدی در مورد همه بیمارا اتخاذ کنه و همیشه سر درگمه
آفرین به شما. واقعا حقیقت را گفتید.
جالب اینجاست که در این دوره و زمانه که همه فریاد مشارکت زنان در اجتماع را سر میدهند و حنجره هایشان در شرف پاره شدن است، آقایان به فکر استفاده از مردها در کارهای زنانه افتاده اند! هدف از این سخنان و رفتارها چیست؟
چرا باید اتاق زایمان پر از مرد باشد؟! چرا باید پرستار مردها زنها باشند و بر عکس؟!
خانم برای یک سونوگرافی معمولی که مراجعه می کند همه مرد هستند! واقعا خانم نداریم که این کارها را انجام دهد؟؟
در کشوری که خانم ها نصف میزهای ادارات را پر کرده اند چرا باید سونوگرافی خانم ها را آقایان انجام دهند؟ زن برای این کار کم داریم یا آقایان مشتاق اند؟!!
پس چه جور اسلامی در این مملکت حاکم است؟!
طرح سلامت را این آقا اجرا کرد ومیلیاردها پول زبان بسته به جیب پزشکان ریخت
رفتن زنان به ورزشگاه مردان چه ضرورتی دارد؟ مگر مردان به ورزشگاه زنان می روند؟ مرگ بر فمینیسم
در امریکا که انتخاب دانشجو تخصصی زنان بر ااساس امتحان و توانایی های پزشکی داوطلبان است حدودد۹۵ درثد متخصصان زنان،مرد هستند ولی در ایران که ملاک ها علمی نیستند این امر باعث مرگ و میر مادران باردار در بیمارستان ها شده است.چه اشکالی دارد ۵۰ درصد یا لااقل بیست درصد پذیرفته شدگان از مردانی باشند که نمره امتحانی شان بمراتب بالاتر از خانم هاست.انتخاب را بگزارین بعهده مادران باردار!
ما فقط منافعمان را می بینیم ولی خودمون میدونیم چه آسیبهایی در پی داشته
ببینم این سید واقعا زن یا دختر باردارشو موقع وضع حمل می فرسته زیر دست چند تا دکتر سبیل کلفت مرد که بچه شو بدنیا بیارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
هر چه بده برای همه بده و هر که خوبه برای همه خوب
من خودم زایمان کرده ام به هیچ عنوان راضی نبودم مردی در اونجا حضور داشته باشه ، با اینکه اصلا خانواده مذهبی نیستیم .
شوهرم هم اصلا دوست نداشت آخه این هم پرسیدن داره معلوم هست که هیچ زنی دوست ندارد که مردان دیگر موقع زایمان او حضور داشته باشند ، واقعا مسخره هست .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل