بازدید 15885

موافقت محیط زیست با صدور مجوز برای نابودی تنها جزیره دریای خزر!

بنده هم برای سازمان محیط زیست و هم برای کسانی که در حال حاضر مدعی هستند، با بررسی کردن، چنین مجوز‌هایی را صادر کرده اند، تأسف می‌خورم. تا آن جا که من اطلاع دارم همه کارشناسانی که در دفتر زیستگاه‌ها حضور دارند نیز با اجرای طرح گردشگری در «آشوراده» مخالف هستند و در صحبت‌های خصوصی که با هم داریم اعلام می‌کنند که زور از بالاست و ما نمی‌توانیم کاری کنیم.
کد خبر: ۷۹۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 07 May 2018

 موافقت محیط زیست با صدور مجوز برای نابودی تنها جزیره دریای خزر!میان برخی مدیران اجرایی کشور، اصرار عجیب و بی پایانی وجود دارد که در تنها جزیره دریای خزر، طرح های اقتصادی و سودآوری پیاده شود که بارها کارشناسان آن ها را بر خلاف مصالح این منطقه عنوان کرده اند؛ هرچند مقاومت های محیط زیست در سال های گذشته مانع این طرح های خسارت بار شد، اکنون مجوز این طرح صادر شده و عملیات های اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره واقع در شبه جزیره میان کاله به دلیل موقعیت بسیار استثنایی خود، همواره مورد توجه مدیران و فعالان اقتصادی بوده است تا از ظرفیت های بی نظیری که در خود جای داده، در راستای درآمدزایی و کسب سود بهره برداری شود.

به رغم سال ها تلاش بی پایان برخی نهادها و گروه های اقتصادی به منظور نفوذ به این جزیره زیبا و آغاز عملیات عمرانی، همواره سازمان محیط زیست چون سدی بزرگ مانع این اقدامات می شد و اجازه دخل و تصرف در این منطقه را به مدیران و فعالان اقتصادی نمی داد.

با این حال هفته گذشته سید مناف هاشمی، استاندار گلستان اعلام کرد، مجوز رسمی طرح گردشگری آشوراده بعد از سال‌ها انتظار صادر شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود؛ مجوزی که شاید فعالان اقتصادی منطقه را خوشحال کند؛ اما به معنای واقعی کلمه برای دوستداران محیط زیست و متخصصان این حوزه یک خبر بسیار بد تلقی می شود.

واقعیت در رابطه با جزیره آشوراده و حساسیت های آن این است که این منطقه کوچک تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است و جزو نخستین مناطق زیست کره جهانی قرار دارد. این منطقه به واسطه عدم دست اندازی انسانی با محیطی بسیار بکر و دست نخورده رو به روست که فضای بی نظیری برای زندگی حیات وحش فراهم کرده است.

با اینکه در دهه های گذشته برخی از مردم محلی در این جزیره زندگی می کردند، با بالا آمدن آب دریا و از بین رفتن امکان حیات در منطقه این افراد منطقه را ترک کردند و در حال حاضر تنها برخی نیروهای اداری در جزیره ساکن هستند.

نزدیک به پانزده سال پیش بود که چشم منفعت طلبانه نهادها و مدیران اجرایی به این منطقه بکر متمرکز شد و تلاش های اولیه برای تصاحب آن و ایجاد طرح های گردشگری و اقتصادی در آن آغاز شد؛ در طول همه سال های گذشته بارها این منطقه محلی برای درگیری بخش خصوصی با سازمان محیط زیست بوده است تا شاید این نهاد نظارتی تسلیم و با ورود بخش خصوصی به ماجرا پروژه های اقتصادی در این جزیره آغاز شود.

کاهش تراز آب دریا در سال های اخیر، حساسیت بالای این زیست کره به هر گونه دست اندازی انسانی، مخالفت دوستداران محیط زیست و کارشناسان، تجربه های تلخ ورود مدیران به زیستگاه های حیات وحش و... همه از جمله دلایلی است که تا کنون اجازه تحقق آرزوهای منفعت طلبان را در این منطقه نداده است، اما این بار موضوع فرق کرده و استاندار گلستان نیز تمام قد به حمایت از پروژه های مخرب انسانی در این حوزه برخاسته است؛ وضعیتی بسیار نگران کننده که دلایل علمی و دقیقی برای نقد آن وجود دارد

دکتر حسین آخانی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه تهران در مورد این اتفاق به «تابناک»، گفت: واقعیت این است که منطقه "آشوراده" بخشی از ذخیره گاه زیست کره میانکاله است که در شرقی ترین بخش جنوب دریای خزر قرار گرفته و یک منطقه گذر است که اکوسیستم جالبی را ایجاد کرده است. به طوری که بخشی از آن در دریای خزر است و بخشی در خلیج گرگان یا همان تالاب میانکاله و تنها جایی از سواحل دریای خزر در ایران است که هنوز دست نخورده مانده و این دست نخوردگی ارزش حافظتی زیست محیطی بسیار بالایی دارد.

آخانی در مورد حساسیت های این منطقه افزود: شمار بسیاری از پرندگان مهاجر هر سال به این منطقه می آیند و از طرفی هم خود تالاب میانکاله منطقه ای است که برای تخم گذاری ماهی های خاویاری استفاده می شود. به علاوه می توان گفت، معدود جایی است که از آرامش برخوردار است و به همین جهت فک خزری می تواند به آن جا بیاید و از همه مهم تر از نظر پوشش گیاهی می توان گفت، تنها باقی مانده جنگل انار وحشی است که ما در آن مطقه داریم.

این استاد دانشگاه در ادامه توضیحاتی که داد، تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص موجود، می توانم بگویم که صد در صد متخصصانی که بنده در حوزه های مختلف محیط زیست و زیست شناسی می شناسم، تأکید داشتند که این منطقه با سابقه حدود نیم قرن حفاظت، به هیچ عنوان نباید برای بهره برداری واگذار شود، چون بهره برداری این منطقه مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. بهره برداری جز به عنوان یک ذخیره گاه زیست کره در آن منطقه نباید انجام شود.

آخانی افزود: از زمان طرحی که مدیریت منطقه داده، حدود هجده سال می گذرد. من این طرح مدیریت را مطالعه کرده ام. در آن هجده سال گذشته هم نگرانی های محیط زیستی را در آن رعایت نکردند و طبیعی است که این منطقه با توجه به این که الان تحت تنش شدیدی از نظر سطح دریای خزر هست ـ که پایین رفته است و تالاب را به شدت کاهش داده ـ از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل هرگونه طرح گردشگری در آن منطقه می تواند این تنها لکۀ باقی ماندۀ جنوب شرقی دریای خزر را از بین ببرد.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: تنها نقطه ای که الان حالت شبه جزیره است، همین «آشوراده» است، زیرا آشوراده هم بر اثر پایین رفتن آب دریای خزر الان حالت جزیره ای خود را از دست داده و بر پایه مستنداتی هم که اتحادیه بین المللی حفاظت در سال 2011م در مورد کلیه گروه های جانوری و گیاهی اعلام کرده، زیست گاه هایی که در جزایر هستند بسیار آسیب پذیر هستند. لذا به دلیل این که جزایر چون با محدودیت مساحت مواجه هستند هر گونه تخریب در این مناطق تقریباً غیرقابل برگشت است.

استاد دانشکده علوم دانشگاه تهران در پایان گفت: بنده واقعاً تاسف می خورم؛ هم برای سازمان محیط زیست و هم برای کسانی که مدعی هستند با بررسی کردن، چنین مجوزهایی را صادر کرده اند. تا آن جا که بنده اطلاع دارم، کلیه کارشناسانی که در دفتر زیستگاه ها حضور دارند با اجرای طرح گردشگری در «آشوراده» مخالف هستند و اگر هم مخالفت خود را به دلیل جایگاه سازمانی اعلام نمی کنند، در صحبت های خصوصی که باهم داریم اعلام می کنند که زور از بالاست و ما نمی توانیم کاری کنیم.

موافقت محیط زیست با صدور مجوز برای نابودی تنها جزیره دریای خزر!

مطالب مورد اشاره که تماماً بر اساس حقایق جغرافیایی و قوانین بین المللی مطرح شد، تخلف آشکار استانداری گلستان و سازمان محیط زیست در اعطای مجوز به این طرح را آشکار می کند. 

با شرایطی که برای تنها جزیره دریای خزر پیش آمده، همچنان این پرسش ذهن دوستداران محیط زیست و متخصصان این حوزه را آزار می دهد که واقعاً چه زمانی باید شاهد پایان این بهره کشی های انسانی از محیط زیست باشیم و چه زمانی قرار است از آنچه در گذشته بر محیط زیست آورده ایم، عبرت بگیریم؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۰
طمع پول چشم برخي افراد را كور كرده كه حاضرند به خاطر ان همه چيز را نابود كنند
همه بدبختی مردم بر می گردد به همان 15 تا 18 سال قبل. برید ببینید اون زمان چه کسانی بر مسند امور بودند.
محیط زیست نهادی وابسته و بدون اختیار که فقط بار بودجه ای واسه دولت داره از صدر تا ذیلش کمترین تعهد و کمترین تخصص را داره و کارش شده تسهیل دست اندازی به زیست بوم ایران.این سازمان فقط توجیهی برای غارت و نابودی بوده که هرکجا که برای تارج کم بیارن میگن تایدیه محیط زیست دارن
می شه این کارشناس ها رو نام ببری
بنده سالی چند بار از این جزیره دیدن میکنم ومتاسفانه در حال حاضر تبدیل به یک آشغالدانی بزرگ شده.البته راجع به حیات وحش کاملا درست فرمودند واگر کار درست اجرا شود میتوان بدون اسیب زدن به محیط زیست انجا را تبدیل به منطقه گردشگری با حفظ طبیعت وحیات وحش نمود واز انجا که ورود اتومبیل از بندر ترکمن به ان امکان ندارد میتوان با الگو برداری از جزایر توریستی استانبول حمل ونقل انرا فقط با درشکه یا دوچرخه انجام داد(کلیه وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد).مطمئنم ظرفیت گردشگری بسیار خوبی برای ان منطقه پر از اکسیژن وزیبا با حیات وحش بکر وجود دارد.مساله اینست که در مرحله اجرا متاسفانه ناکار امد عمل میکنیم ولذا بنظر این حقیر بهتر است در این پروژه از مشاور پرتوان خارجی استفاده کنیم تا ظرفیت گردشگری دوستدار محیط زیست در انجا بوجود بیاوریم وکمترین اسیب به محیط زیست ان وارد شود.
حکیم ابوالقاسم فردوسی می فرمایند:
دریغ‌ست ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
همه جای جنگی سواران بدی
نشستنگه شهریاران بدی
کنون جای سختی و رنج و بلاست
نشستنگه تیزچنگ اژدهاست
واقعاً باعث تاسف است که جهت سود و فعالیتهای اقتصادی محیط زیستمان راتخریب کنیم،شک ندارم که اگر در زمان معاونت خانم دکتر ابتکار بود،ایشان مجوز اینکار را نمیداد(هرچه بگندد نمکش میزنم وای بحالی که بگندد نمک)
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
بنام خدا- توسعه گردشگری در آشوراده یکی از مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور سابق در زمان تصدی خانم ابتکار در سازمان محیط زیست بود . همچنانکه ایجاد واحد پتروشیمی در منطقه ( تالاب بین المللی) گمیشان نیز تصویب شده بود!
میشه لطفا در تصمیمات مسائل فرهنگی , محیط زیستی , اقتصادی , روانی و .... خبری درج نکنید.
در پی شنیدن یک اتفاق خوب و خردمندانه از مسولین این کشور روشندل شده ایم.
هرسال میگیم دریغ از پارسال
.....
چرا آن بالایی که فشار وارد میکند ،برای تخریب منافع ملی به نفع منفعت شخصی را به ملت ایران معرفی نمیکنید ؟ همین پنهان کاریها میباشد که مملکت را بنابودی کشانده ،ومیکشاند ؟ بهتر است اکر راستگو ،وصادق هستید شجاع هم باشید ،ونام بالایی که فشار وارد میکند را به مردم بگویید ؟،،،،
بفرمایید سازمان تخریب محیط زیست! حیف از چنین کشور زیبایی که حفاظت محیط زیستش نه مدیریتی دارد نه قانون محکمی
خدا لعنتشون کنه
تو سازمان محیط زیست چی با برنامه پیش میره که این دومی اش باشه از تونل های انتقال اب تا صدور مجوز برای سد های بی بازده و ضد محیط زیست
خواهش می کنیم نگذارید این اتفاق نحس بیافتد، عده ای منفعت طلب کیسه دوخته اند و نگاه بی شرمانه شان به این جزیره، طمعی بی پایان است که اگر تمام دریا را هم بتوانند خشک کنند، می کنند تا طرح گردشگری! درست کنند. دریغ که تاکنون حتی یک مورد از این گونه طرحها درست اجرا نشده است.
مگر از خزر چیزی باقی مانده که لیاقت اونها ثابت بشه
خزر رفت رو هوا حالا شروع کردن به نابود کردن جزایر آن
به نظرم ایجاد منطقه گردشگری در آشوراده با لحاظ شرایط و الزامات زیست محیطی نه تنها برای جزیره زیان آور نیست که سود آور هم هست . هم برای مردم منطقه و هم کل خلیج گرگان و شبه جزیره میانکاله.
البته بهره برداری باید دقیق و کارشناسانه باشه .
تمام طبیعت ایران با طرح های توسعه گردشگری در حال تخریب هستند به تازگی سازمان حفاظت محیط زیست می خواهد درون مناطق حفاظت شده زون های گردشگری ایجاد کنند دوستداران مناطق چهار گانه ایران باید اعتراض کنند و نگذارند که بیش از این طبیعت و حیات وحش ایران تخریب و نابود شود.
اگه به منطقه گردشکری تبدیلش کنند سودش خیلی بیشتر و برای ایندگان میمونه تانگن خدا ... کنه
مگرقرار بود مسولين كشور را ابادكنند :درياچه أرومية .زاينده رود .درياچه بختگان .هامون .ده ها مشابه ان تابحال تخريب شده .
طرف 20 سال از همه ایراد می گرفت حالا که خودش رییس سازمان محیط زیست شده داره محیط زیست رو نابود میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار