بازدید 7646
۲
آشفته بازار اکران با تغییر مقررات برچیده نشد؛

اعتراض کارگردان‌ها به ذبح فیلم‌های سینمایی در مسیر فروش!

مشخص نیست رویه‌ای که در حوزه اکران برقرار است، متکی بر یک سیاست گذاری اعلام نشده یا صرفاً تحت تاثیر تعداد بالای فیلم‌هایی است که در صف متراکم اکران قرار دارد؛ اما در هر حال این نوع اکران فیلم‌ها، چیزی فراتر از فیلم سوزی و حکم ذبح فیلم‌های سینمایی در چاله فروش است.
کد خبر: ۷۹۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲ 04 May 2018

اعتراض کارگردان‌ها به ذبح فیلم‌های سینمایی در مسیر فروش!با وجود آغاز رسمی اکران دوم سال موسوم به اکران دوم نوروز، چنین به نظر می‌آمد که فیلم‌های سینمایی تازه به سرعت جایگزین فیلم‌های پیشین شوند؛ اما این اتفاق به شکل ناقض رخ داده و تماشاگران برای تماشای فیلم‌هایی که به تازگی اکران شده‌اند، به جای سالن به دنبال سانس می‌گردند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد، آشفته بازار اکران با تغییر مقررات برچیده نشده و همین نگرانی‌ها را درباره وضعیت اکران در سال پیش ‌روی افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»؛ اکران دوم نوروز در شرایطی آغاز شد که علاوه بر حاشیه‌های اکران فیلم «آن سوی ابرها»، شرایطی که برای سایر فیلم‌ها به وجود آمده، با نقدهای جدی همراه شده و سازندگان این فیلم‌ها به طرق مختلف نسبت به وضعیت اکران آثارشان اعتراض کرده‌اند و به درستی نگران میزان فروش فیلم‌هایشان هستند. این نگرانی از آن جهت می‌تواند قابل تامل باشد که تعداد سالن‌های فیلم‌ها هر چقدر دیر هم به کف مورد انتظار برسد، تفاوتی در مدت اکران آنها نمی‌کند و پس از چند هفته باید جایشان را به فیلم‌های تازه بدهند.

فیلم «عصبانی نیستم» با اکران محدود روبه رو شده و در شماری از همین سالن‌های محدود، گردشی اکران می‌شود و در واقع برخی سانس‌های برخی سالن‌ها به این فیلم اختصاص یافته است. این مسأله واکنش رضا درمیشیان، تهیه کننده و کارگردان «عصبانی نیستم» را در پی داشت که تأکید کرد: «در يك تبعيض آشكار فيلم سينمايى عصبانى نيستم با كمترين سالن سينما بر روی پرده سینماهاست. عصبانى نيستم! تنها نوزده سالن سینما سانس هاى چرخشى دارد اما پرمخاطب ترین فيلم سینماهاست.»

با این حال عطش تماشاگران برای دیدن فیلمی که پنج سال توقیف بوده و جنجال‌ها و حواشی فراوانی با خود به همراه داشته، باعث شده این فیلم با این وضعیت نیز پرفروش‌ترین فیلم هفته باشد و با سرعتی قابل توجه در صدر لیست‌ قرار بگیرد. البته به نظر می‌رسد با توجه به میزان فروش عصبانی نیستم و رویکرد سینماداران، این فیلم به سرعت سهم خود را از مجموع سالن‌ها به دست آورد و فقط سینمادار غیرخصوصی قاعده منفعت را در چنین شرایطی نادیده می‌گیرد!

انتقاد دیگر از سوی مصطفی کیایی، کارگردان فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» که درباره فرو ریختن ساختمان پلاسکو است، مطرح شد. او نیز در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام، نوشت: «سينماهايي سه روزه قرار داد پخش و مجوز و هارد فيلم رو تحويل گرفتن ولي از اكرانش جلوگيري ميكنن، بابا ما بخش خصوصي و سينماي مستقل هستيم بسه ديگه فيلم هاي دولتي رو ول كنيد. اين كار تخلف محضه.»

کیایی در ادامه پس از آغاز اکران این فیلم، در پست دیگری در حساب اینستاگرامش، تأکید کرد: «...اکران فیلم چهار راه استانبول در حالی از روز چهارشنبه در سینماها آغاز شده که تعداد سانس های بسیار کمی در اختیار فیلم قرار گرفته و قرار است طی روزهای آینده، سانس های فیلم افزایش پیدا کند...»؛ پیامی که نشان می‌دهد، این کارگردان امیدوار شده، سالن‌های بیشتری به فیلمش بدهند و نخستین هفته اکران را به کلی از دست ندهد.

درباره فیلم «خوک» تازه‌ترین اثر مانی حقیقی نیز وضعیت مشابهی حاکم است و آن گونه که برخی رسانه‌ها خبر می‌دادند، تک سانس و بدون یک سالن ثابت (در سینماهای اصلی) در حال اکران است. مانی حقیقی بر خلاف کیایی و درمیشیان اعتراض علنی نکرده؛ اما امروز تیزر متفاوت با «تیتر اعتراضی سازندگان«خوک» به وضعیت اکران این فیلم» منتشر شد که همچون فضای فیلم، فرمی عجیب و متفاوت داشت.

مشخص نیست رویه‌ای که در حوزه اکران برقرار است، متکی بر یک سیاست گذاری اعلام نشده است یا صرفاً تحت تأثیر تعداد بالای فیلم‌هایی است که در صف متراکم اکران قرار دارد اما در هر حال این نوع اکران فیلم‌ها چیزی فراتر از فیلم سوزی و حکم ذبح فیلم‌های سینمایی در مسیر فروش است. هرچند شاید با این نوع اکران فشرده، فروش کلی سینما افزایش یابد اما دور از انتظار نیست اگر متوسط فروش فیلم‌های سینمایی تقلیل یابد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
وای خدا اینها از کجا پول می یارن این فیلم های پر خرج را می سازند؟ فیلم هایی که فروششون حتی پول قبض گوشی های اقایون را هم در نمی یاره!! اگر این شاهکار اقتصادی کشف رمز بشود شاید بتواند اقتصاد ایران را نجات دهد، البته به شرطی که رمز کشف شده خودش راز و رمز ویرانی اقتصاد نباشد
فیلم نسازین اینقدر ناراضی هستین. یه مدت اعتصاب کنین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر