بازدید 17557

از «افزایش ۱۵۵ درصدی دستمزد‌ها در ونزوئلا» تا «تأثیر اقتصاد ایران از تحریم‌های احتمالی آمریکا چه خواهد بود؟»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قهر ۹۰ درصد از مردم اسکاندیناوی با پول کاغذی، افزایش نسبی قیمت نفت با احتمال تحریم ایران، افزایش قیمت جهانی طلا به واسطه ثبات دلار، صعود طلا به ۱۴۰۰ دلار تا پایان امسال، عراق اقتصاد بدون نفت را پایه گذاری می کند، ایرفرانس پروازهای خود را به ایران کاهش می‌دهد، خوش‌بینی فولکس‌واگن به آینده سدان‌ها و واردات ۷ میلیاردی قلم موی نقاشی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 03 May 2018

از «افزایش ۱۵۵ درصدی دستمزد‌ها در ونزوئلا» تا «تأثیر اقتصاد ایران از تحریم‌های احتمالی آمریکا چه خواهد بود؟»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قهر ۹۰ درصد از مردم اسکاندیناوی با پول کاغذی، افزایش نسبی قیمت نفت با احتمال تحریم ایران، افزایش قیمت جهانی طلا به واسطه ثبات دلار، صعود طلا به ۱۴۰۰ دلار تا پایان امسال، عراق اقتصاد بدون نفت را پایه گذاری می کند، ایرفرانس پروازهای خود را به ایران کاهش می‌دهد، خوش‌بینی فولکس‌واگن به آینده سدان‌ها و واردات ۷ میلیاردی قلم موی نقاشی به کشور را در بر دارد.


قهر ۹۰ درصد از مردم اسکاندیناوی با پول کاغذی!

بر اساس گزارش های منتشره، تنها کمتر از ۱۰ درصد مردم نروژ هنوز از پول کاغذی یا سکه استفاده می کنند و پیش بینی مقامات این کشور نشان می دهد که ظرف ۱۰ سال آینده میزان نامبرده به صفر درصد خواهد رسید. روند عدم استفاده از پول کاغذی در سایر کشورهای اسکاندیناوی نیز رو به رشد است. به نقل از Russia Today، یان نیکولایسن معاون رئیس بانک مرکزی نروژ اذعان کرده است که جامعه ی نروژ تبدیل به جامعه ای شده که از پول کاغذی استفاده نمی کند و این بیشتر یک واقعیت است تا یک رویا برای دستیابی در آینده. معاون رئیس بانک مرکزی نروژ در ادامه اذعان کرده است که ''بر اساس آخرین ارقامی که در اختیار داریم، کمتر از ۳ درصد نقدینگی موجود در قالب پول کاغذی است.

افزایش نسبی قیمت نفت با احتمال تحریم ایران

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۱۰ سنتی (۰.۱ درصد)  بشکه ای ۷۳.۲۳ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت افزایش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۷.۵۵ دلار صورت گرفت. بنا بر گزارش های منتشر شده، دولت آمریکا اعلام کرده که در خصوص صداقت ایران در رابطه با اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته ای شک داشته و دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور ایران را به اعمال مجدد تحریم های اقتصادی تهدید کرده است. در این خصوص، قرار است که رئیس جمهور آمریکا در روز ۱۲ می نسبت به خروج یا عدم خروج از برجام و متعاقب آن اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران اعلام موضع کند. در صورت اعمال تحریم علیه ایران احتمال کاهش صادرات نفت توسط این کشور وجود دارد. /رویترز

افزایش قیمت جهانی طلا به واسطه ثبات دلار

قیمت طلا روز چهارشنبه در بازارهای جهانی با 6.1 دلار افزایش در هر اونس (هر اونس معادل 31.132 گرم طلا) به قیمت 1309 دلار و 70 سنت معامله شد. در گروه سایر فلزات گرانبها نیز نقره افزایش 18 سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت 16 دلار و 32 سنت معامله شد. فلزات پلاتینیوم و پالادیوم هم افزایشی به ترتیب 4 و 13 دلار را داشتند. به گزارش رویترز، پس از آنکه قیمت طلا به کمترین میزان چهار ماه گذشته رسیده بود، روز گذشته مسیر افزایشی خود را طی کرد. افزایش طلا متأثر از آن بود که ارزش دلار پس از افزایش‌های روز سه شنبه، در مسیر ثبات بوده است. 

افزایش ۱۵۵ درصدی دستمزد‌ها در ونزوئلا

این افزایش ظاهری دستمزدها در ونزوئلا در حالی است که اگر نرخ برابری دلار در نظر گرفته شود، دستمزدها 13 درصد کاهش داشته‌اند. به نقل از رویترز، حداقل دستمزدها در ونزوئلا به یک میلیون بولیوار در ماه افزایش یافته که سومین افزایش دستمزدها در سال جاری محسوب می‌شود. این میزان حقوق تنها برابر با 1.61 دلار در بازارهای سیاه ارز است.

بیانیه جدید نیکلاس مادورو - رئیس جمهور ونزوئلا -

برای افزایش 155 درصدی حقوق به بولیوار و کاهش 13 درصدی به دلار تنها سه هفته مانده به انتخابات اعلام می‌شود. به همراه حقوق‌ها یک برگه ماهانه غذایی نیز داده می‌شود که 1.5 میلیون بولیوار ارزش دارد. به نقل از ایسنا، ونزوئلا که از اعضای اوپک است، در میانه بحرانی قرار دارد که در آن میلیون‌ها تن در هر ماه تنها چند دلار درآمد دارند و با کمبود غذا و دارو و نیز تورم فزاینده دست به گریبان‌اند. مادورو تقصیر اوضاع را به گردن جنگ اقتصادی واشنگتن و مخالفان دولت علیه دولتش می اندازد.

صعود طلا به ۱۴۰۰ دلار تا پایان امسال

طبق جدیدترین گزارش بانک "امریکا مریل لینچ"، هرچند دلار آمریکا همچنان از فضا برای رشد بیشتر در سه ماهه سوم برخوردار است اما موانعی وجود دارند که ممکن است قیمت طلا را امسال بالاتر ببرند. این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی در گزارشی پیش‌بینی قیمت طلا برای امسال را افزایش داد. تحلیلگران "امریکا مریل لینچ"، اکنون انتظار دارند متوسط قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۳۵۷ دلار برسد که ۲.۴ درصد بالاتر از پیش‌بینی قبلی آنها است. این بانک انتظار دارد طلا کانال قیمت فعلی خود را شکسته و تا سه ماهه چهارم امسال به ۱۴۰۰ دلار صعود کند. تحلیلگران "امریکا مریل لینچ" نسبت به دورنمای نقره نیز خوش‌بین بوده و میانگین قیمت این فلز در سال ۲۰۱۸ را بالای ۱۷ دلار پیش‌بینی می‌کنند و انتظار دارند قیمت هر اونس نقره تا سه ماهه چهارم به ۱۷.۵۰ دلار صعود کند. جزئیات بیشتر

عراق اقتصاد بدون نفت را پایه گذاری می کند

'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته عالی برای پایه گذاری اقتصاد بدون نفت را در این کشور صادر کرد. العبادی روز چهارشنبه در ششمین همایش نانو و کاربرد آن در شهر بغداد با اشاره به اهمیت پژوهش های اقتصاد بدون نفت گفت: عراق به پژوهش های علمی برای پیشرفت در زمینه اقتصاد غیر نفتی نیاز دارد. نخست وزیر عراق افزود: این پژوهش ها باید به گونه ای طراحی شود که نیاز ملت عراق را در زمینه های کشاورزی، معادن، نفت، نیرو، امنیت و ... برطرف کند. وی برگزاری این همایش را حرکتی مهم در راستای توجه دولت عراق به بازسازی و توسعه در بخش های مختلف اقتصاد، صنعت، انرژی، امنیت دانست. العبادی اضافه کرد: جهان پس از نگاه منفی دوران جنگ و تروریسم، اکنون رویکرد و نگاه مثبتی را به عراق آغاز کرده است. به نقل از ایرنا، وی به ضرورت تلاش برای حفظ دستاوردهای پیروزی عراق بر داعش و خلق موفقیت های دیگر از جمله درحوزه بازسازی با همان عزم و اراده اشاره کرد. 

ایرفرانس پروازهای خود را به ایران کاهش می‌دهد

شرکت‌ هواپیمایی ایرفرانس خدمات پروازی خود را بین تهران و پاریس کاهش می‌دهد. کاهش تعداد پروازها بین پایتخت دو کشور ایران و فرانسه تنها برای فصل تابستان و به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای این شرکت هواپیمایی عنوان شده است. سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرفرانس طی پیام ایمیلی به رویترز گفته است که ایرفرانس تصمیم دارد، از این به بعد برنامه‌های پروازی خود را بر اساس میزان تقاضا تنظیم کند و این تصمیم از 28 اکتبر (6 آبان) اجرایی خواهد شد. جزئیات بیشتر

خوش‌بینی فولکس‌واگن به آینده سدان‌ها

به‌رغم آنکه در خبرها آمده بود شرکت خودروسازی فورد امید چندانی به آینده سدان‌ها ندارد و حتی قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ همه خودروهای سدان و کوچک خود را از خط تولید آمریکای خود حذف کند، فولکس‌واگن اعلام کرده است که امید زیادی به آینده سدان‌ها دارد. هینریش ووبکن، رئیس شاخه آمریکای شرکت خودروسازی فولکس‌واگن در مصاحبه‌ای با نشریه «دیجیتال ترندز» ضمن پذیرش این واقعیت که شرکت خودروسازی فولکس واگن قصد دارد تمرکز بیشتری بر خودروهای شاسی‌بلند داشته باشد، در عین‌حال افزود که این خودروساز قصد دارد همچنان به تولید سدان‌ها و خودروهای کوچک خود ادامه دهد، چون این خودروها بخش کلیدی آینده خودروهای برقی فولکس‌واگن را تشکیل می‌دهند. هینریش در ادامه افزود: «این پرسش که روند حمل‌ونقل برقی به نفع سدان‌ها پیش‌ خواهد رفت یا خودروهای شاسی‌بلند هنوز پاسخ داده نشده است.» وی افزود: ‌«وقتی که ما درباره خودروهای برقی صحبت می‌کنیم، سدان‌ها از مزیت‌های بیشتری برخوردارند. شکل و ضریب کشش آنها در این موضوع بسیار موثر است.»

واردات ۷ میلیاردی قلم موی نقاشی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۷۷۱ تن برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات این حجم برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی به کشور ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۱۲۶ دلار ارزش گذاری شده که این رقم بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۴۵ تومان به ثبت رسیده است.

گفتنی است این میزان برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی از کشور‌های چین، ژاپن، آلمان، فرانسه، امارات، ترکیه، لهستان، هند و سایر کشور‌ها وارد کشور شده است. به نقل از میزان، در این میان بزرگترین صادرکننده برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی به ایران چین با وزن بیش از ۴۳۵ تن به ارزش یک میلیون و ۲۲ هزار و ۳۵ دلار و ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۳ تومان است.

تأثیر اقتصاد ایران از تحریم‌های احتمالی آمریکا چه خواهد بود؟

صندوق بین‌المللی پول سیاست اخیر بانک مرکزی ایران مبنی بر اجرای نظام تک‌نرخی را ستوده و از آن حمایت کرده است، این صندوق اعلام کرده که تصمیم ماه گذشته ایران در تک‌نرخی کردن ارز و بازار آزاد می‌تواند حمایتی از پول رایج این کشور یعنی ریال باشد و در مسیر کاملاً درستی است. ماه گذشته مقامات ایرانی، نظام دو نرخی ریال در برابر دلار را از بین برداشته و نظام تک نرخی را اجرا کرده‌اند که در آن هر دلار معادل ۴۲ هزار ریال است. همچنین بانک مرکزی ایران اعلام کرد، این نرخ باید در محدوده ۵ تا ۶ درصد قابلیت نوسان داشته باشد. جیهات آزور مدیر صندوق شرق و مرکزی آسیای صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: نظام تک‌نرخی در ایران به کاهش فساد و بهبود رقابت در اقتصاد ایران کمک می‌کند. وی البته گفته است، ایران باید در کنار نظام تک‌نرخی، کسری بودجه را هم کاهش دهد و اصلاحات بانکی به ویژه برای بانک‌های مشکل‌دار با جدیت بیشتری انجام دهد و همچنین به بخش خصوصی باید امکان شد و جولان بیشتری دهد. به نقل از ایبنا، در ادامه، مدیر صندوق بین‌المللی پول در پاسخ به خبرنگار رویترز درباره تأثیر اقتصاد ایران از تحریم‌های احتمالی آمریکا چه خواهد بود، گفته است: هرگونه اقدامی می‌تواند موجب ناپایداری باشد، اما ایران می‌تواند مدیریت اقتصاد کلان خود را بیشتر کند، تا از تأثیر منفی سیاست تحریم آمریکا بکاهد و بهترین راهکار این است که برخی اصلاحات اقتصادی را هر چه زودتر آغاز کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۰
تحریم نبودیم وضع اینه خدا رحم کنه تحریم هم بشیم
حيف كه ونزوئلا خيلي از منطقه ما دوره و نميتونه اسرائيل رو هم به دلائل نامديريتي و ناتوانيهاش اضافه كنه.
نرخ تورم را۸ درصداعلام میکنند تامجبورنشوند بیش از۱۰ درصدحقوق هاراافزایش بدهند !!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
اخوی سالهاست که اقتصادیون به باطل بودن نظریه افزایش سطح دستمزد با تورم و بیشتر از آن پی برده اند چون تورم یعنی فزونی قدرت خرید از عرضه و بدون افزایش عرضه که همان رشد اقتصادی است محال است که با افزایش حجم پول کاغذی قدرت خرید افزایش یابد وضع مردم وقتی بهتر می شود که رشد اقتصادی بیشتر از تورم باشد نه اینکه حجم پول بی پشتوانه تزریقی بیشتر از تورم باشد امیدوارم متوجه شوید و این تفکرات عوامی را دنبال نکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
بایددیدبااین اوضاعی که هرساعت قیمتهابالامیره ونرخ تورم غیرواقعی اعلام میشه امثال شماکه خواص هستیدومثل ماعوام نیستید! چطوری دخل وخرجتونوتنظیم میکنید که وسط ماه ونه آخرش هشتتون گرونه تون نباشه !!!
زمانی رئیس جمهور ما سخنرانی میکرد و بعدش قیمت نفت تو بازار جهانی بالا میرفت، اما امروز اونا صحبت میکنند ارزش پول ملی ما پایین میاد!!؟! واقعا چرا!!؟؟!؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
م.ا.ن رو میگی؟‌
بعد از 22 اردیبهشت ( برگرداندن تحریم ها توسط ترامپ) سلام ونزوئلا !
امکان مدیریت اقتصادی کشوردر صورت تحریم امریکاوجود دارد, اما در توان مدیران ما نیست.
وقتي كشوري مثل ايران قلموي رنگ و انواع ميخ و دسته بي وووووووو وابسته به خارجي ها ميباشد بفرمائيد اين ملت بايد از توليد داخلي استفاده كند وقتي ميخ و دسته بيا و جارو نميتواند توليد كند از ملت انتضار داريد لباسشوئي يا يخچال ويا اطو ووووو خريداري كند خير ملت پول زيادي ندارد تا يك بار مصرف بخرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
درود بر شما دمت گرم همه ملت تولید خارجی می خورند به همین دلایلی که گفتید ـ
از یک سال قبل اصلاح مدیریت اقتصادی آغاز شده ؟ مگر اینهمه افزایش نرخ دلار ،وسایر ارزها را نمیبینید ،ویا از خروج حدود سی میلیارد دلار از کشور ناآگاهید ،ویا افزایش حجم فساد مالی ،خوب همهٔ اینها در راستای اصلاح نظام بانکی صورت گرفته ؟ دلار در بازار سیاه ،پنجهزارونهصد توامن ،از کجا می آید ؟ ا
من امیدوارم تحریم ها در نهایت شدت اعمال شوند تا برخی افراد که فکر می کنند ابرقدرت هستند و همه دنیا باید گوش به فرمانشان باشند از خواب غفلت بیدار شوند. با این حالت کج دار و مریز کنونی ممکن است زندگی گیاهی ملت ایران دویست سال دیگر هم به طول بیانجامد. ما در این شرایط نه زنده این دنیا هستیم و نه مرده ان دنیا. مرگ یک بار، شیون یک بار. این سیاست هیا دشمن ساز و عرب گرا باید عوض شود.
داداش خودتون رو خسته نکنید اقتصاد ایران از ریشه غلط پایه ریزی شده و جنسش از شیشه بود که یک نفر بنام محمود غزنوی او نو شکست ، شیشه شکسته رو باید دور ریخت نمی شه که بزور اونو چسب زد و استفاده نمود
می شه گفت فاتحه ایران خوانده خواهد شد بعد از تحریم های جدید ـ تحریم نیستم اینه وضع مون وای به حالی که تحریم های جدید هم بیاد و برجام پاره بشه ـ وضعیت ما از کره شمالی به مراتب بدتر خواهد شد ـ
وقتیکه وزیر و وکیل و مسئولین مملکت اکثرا حاجی زاده و بازاری و .. سالهای فبل بوده اند و نه سواد حسابی نه نه کار کرده اند و نه سختی کشیده اند و خورده اند و خوابیده و حالا هم وزیر و مسئول .. اوصاع یقین خوب نخواهد شد .
برای جاه طلبی عده ای مردم تاوانش را باید بدهند جنگ. تحریم. دوباره جنگ دوباره تحریم. شاید قانون اصل بقا اینگونه است
ملت بايد خسارتش را بدهند مسولين جايشون تر نميشه
تاثیر آن بر اقتصاد، کدوم اقتصاد مگه اقتصادی هم مونده؟
اقتصادي كه بنيادش بر رانتخواري، دزدي بيت المال، كارشناسان بي سواد و خود فروخته و عدم مديريت يكپارچه سياسي و اقتصادي بنا شده باشد ، حالا اگر درگير يك جنگ تمام عيار هم بشود، ديگر چه خواهد شد؟ به رجز خواني عده اي شكم سير گوش ندهيم و واقع بين باشيم، كساني بر طبل جنگ كوبيده و آن را نعمت الهي مي دانند كه خودشان از جنگ صدمه نمي بينند.... بيچاره ملت ايران كه بايد سالهاي متمادي ديگر باز هم تبعات يك جنگ ويرانگر ديگر را تحمل كنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل