بازدید 9346
پیمانه اقتصادی؛

از «سفر ۷۳۸ هزار ایرانی به ترکیه در سه ماه اول سال ۲۰۱۸» تا «پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس 511 واحد کاهش یافت، افزایش تعداد دکل‌های نفتی امریکا برای پنجمین هفته‌ی متوالی، عبور سکه از مرز ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان، هشدار برندگان نوبل اقتصاد به ترامپ، تورم تولیدکننده اعلام شد، سود بزرگترین بانک اروپا آب رفت، واردات بیش از ۶۴ تن موم عسل به کشور، سود بزرگترین بانک اروپا آب رفت، تولید وانت‌های بی‌کیفیت ادامه دارد و رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن در بازار مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 06 May 2018

از «سفر ۷۳۸ هزار ایرانی به ترکیه در سه ماه اول سال ۲۰۱۸» تا «پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی»این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس 511 واحد کاهش یافت، افزایش تعداد دکل‌های نفتی امریکا برای پنجمین هفته‌ی متوالی، عبور سکه از مرز ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان، هشدار برندگان نوبل اقتصاد به ترامپ، تورم تولیدکننده اعلام شد، سود بزرگترین بانک اروپا آب رفت، واردات بیش از ۶۴ تن موم عسل به کشور، سود بزرگترین بانک اروپا آب رفت، تولید وانت‌های بی‌کیفیت ادامه دارد و رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن در بازار مسکن را در بر دارد.

 

شاخص کل بورس 511 واحد کاهش یافت

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 163 واحدی معادل 0.56 درصد به رقم 29 هزار و 245 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 83 واحدی معادل 0.50 درصد، عدد 16 هزار و 526 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 67 واحدی معادل 0.55 درصد به رقم 12 هزار و 262 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور برر خلاف روز سه شنبه با افت 0.53 درصد همراه شد و 524 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 98 هزار و 930 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 329 واحد کاهش معادل 0.50 درصد به رقم 66 هزار و 135 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1269 واحد کاهش معادل 0.64 همراه بود و عدد 198 هزار و 260 واحد را به نمایش گذاشت.

 

از «سفر ۷۳۸ هزار ایرانی به ترکیه در سه ماه اول سال ۲۰۱۸» تا «پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی»

افزایش تعداد دکل‌های نفتی امریکا برای پنجمین هفته‌ی متوالی

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۴ می آمریکا با افزایش دادن ۹ دکل نفتی برای پنجمین هفته ی متوالی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۳۴ عدد رسانده است. لازم به ذکر است که این تعداد از دکل نفتی فعال در آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون قرار دارد. همچنین، متوسط تعداد دکل های نفتی و گازی فعال آمریکا در سال جاری میلادی ۹۸۰ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره گردد که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است. افزون بر این، تحلیلگران اقتصادی حوزه ی انرژی موسسه ی سیمونز آمریکا در پیش بینی جدید خود اعلام کرده اند که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰۱۵ و ۱۱۳۰ عدد خواهدبود.

سکه از مرز ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان عبور کرد

نرخ نقدی انواع سکه در بازار روز شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه، با افزایش های قابل توجهی مواجه شده است. بر اساس این گزارش قیمت سکه تمام طرح قدیم نسبت به روز پنج شنبه گذشته، با افزایش 125 هزار تومانی به رقم 2,000,000 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید تا ساعت 16، با رشد قابل توجه 155 هزار تومانی به نرخ نقدی 2,155,000 تومان رسید. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز در ادامه روند افزایشی ابتدای معاملات دیروز، به ترتیب به قیمت های 1,030,000 و 610,000 تومان رسیدند. هر سکه یک گرمی که تا ساعت 14:25 بدون تغییر فروخته می شد، تا ساعت 16، با افزایش 9 هزار تومانی مواجه شده و به رقم 379,000 تومان رسید.

سفر ۷۳۸ هزار ایرانی به ترکیه در سه ماه اول سال ۲۰۱۸

منابع رسمی ترکیه اعلام کرده‌اند که ایرانیان بیشترین گردشگران خارجی ترکیه در سال‌جاری میلادی هستند؛ به طوری که در سه ماه اول سال ۲۰۱۸، تعداد ۷۳۸ هزار گردشگر ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند. بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور، تعداد ۱۷۸ هزار نفر از این گردشگران از مرزهای زمینی و مابقی نیز از مرزهای هوایی به ترکیه سفر کرده‌اند. آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می‌دهد بعد از گردشگران ایرانی، اتباع گرجستان، آلمان و بلغارستان بیشترین شمار گردشگران خارجی این کشور در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ را تشکیل داده‌اند. این گزارش همچنین تصریح کرده است که میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین خاطرنشان کرده که در ماه مارس سال جاری میلادی که مصادف با ایام تعطیلات نوروز 97 بود، 387 هزار نفر گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که 47 درصدرشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد. در همین بازه زمانی تعداد ۹۶ هزار و ۳۳۵ گردشگر ایرانی از مرز بازرگان به ترکیه سفر کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایشی ۵۰درصدی خبر می‌دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، این آمار درحالی منتشر شده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند و بعد از اتباع کشورهای روسیه و آلمان پرشمارترین گردشگران خارجی این کشور بودند. بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه، درآمد گردشگری این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶، به‌میزان ۹/  ۱۸ درصد افزایش داشته و با ثبت پذیرش ۴/  ۳۲ میلیون گردشگر خارجی به رقم ۲۶ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار رسیده است.

هشدار برندگان نوبل اقتصاد به ترامپ!

بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از۱۱۰۰ نفر از اقتصاد دانان آمریکا (از جمله برندگان جایزه نوبل اقتصاد) طی نامه ای به دونالد ترامپ و کنگره ی این کشور نسبت به ارتکاب اشتباهات مشابهی که در دهه ی چهل قرن گذشته باعث بدتر شدن وضعیت رکود اقتصادی در آمریکا شده بود هشدار دادند. به نقل از Hurriyet، مشاوران اقتصادی دو تن از رییس جمهورهای برآمده از حزب جمهوری خواه، برخی مشاوران اقتصادی دو رییس جمهور پیشین دموکرات آمریکا و ۱۵ تن از برندگان جایزه ی نوبل از جمله امضا کنندگان این نامه هستند که از ترامپ خواسته اند از اتخاذ سیاست های اقتصادی محافظه کارانه مانند تهدید به خروج از توافقات تجاری و دستورات اشتباه نسبت به اعمال تعرفه های جدید در پاسخ به نابرابری های تجاری خودداری کند.  همچنین، این نامه از قانون گذاران آمریکا خواسته است که از اجرای قانون اعمال تعرفه ی Smooth-Hawley که از دید اقتصاد دانان آمریکایی باعث عمیق تر شدن و طولانی تر شدن بحران اقتصادی جهانی می گردد خودداری کنند. در بخشی از این نامه آمده است که ''کنگره ی آمریکا به توصیه های اقتصاددانان در سال ۱۹۳۰ گوش نکرد و این موجب شد که مردم آمریکا در سرتاسر این کشور هزینه ی آن را بپردازند''. بنابراین، در این نامه خطاب به اعضای کنگره نوشته شده است که '' اقتصاددانان و اساتیدی که ذیلا این نامه را امضا کرده اند از شما قویا می خواهند که آن اشتباهات را تکرار نکنید''.

تورم تولیدکننده ۱۰.۸ درصد شد

شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 در فرودین ماه 1397 به عدد 266.3 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1396 به‌میزان 10.8 درصد افزایش یافته است. این شاخص در فروردین ماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 12.7 درصد افزایش نشان می‌‌دهد. در فروردین ماه تورم نقطه به نقطه تولیدکننده 0.1 درصد کاهش و نرخ تورم تولیدکننده 0.3 درصد رشد داشته است. /بانک مرکزی

واردات بیش از ۶۴ تن موم عسل به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶۴ تن موم زنبور عسل از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات این حجم موم زنبور عسل به کشور ۴۹۲ هزار و ۹۹۷ دلار ارزش گذاری شده که این رقم در حدود بر ۱ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۴۱ تومان به ثبت رسیده است. گفتنی است این میزان موم زنبور عسل از کشور‌های آلمان، بلژیک، ترکیه، انگلستان، هند، چین و امارات متحده وارد کشور شده است. در این میان بزرگترین صادرکننده موم زنبور عسل به کشور ایران چین با وزن بیش از ۴۵ تن به ارزش ۲۳۹ هزار و ۵۳ دلار و ارزش ریالی ۸۳۳ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۵۴۴ تومان بوده است.

سود بزرگترین بانک اروپا آب رفت

اچ اس بی سی، بزرگترین بانک اروپا به لحاظ دارایی اعلام کرد که سود پیش از مالیات این بانک در سه ماه نخست سال جاری میلادی به دلیل افزایش در سرمایه گذاری و برنامه خرید سهام این بانک توسط خودش تا سقف ۲ میلیارد دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد روند نزولی گرفت. در همین حال سود پیش از مالیات بانک اچ اس بی سی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴.۷۶ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۴.۹۶ میلیارد دلار ثبت شده بود. البته سود اچ اس بی سی در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی هم کمتر از میانگین برآورده شده ۵.۷۶ میلیارد دلار بود. همچنین کاهش اصلی سود این بانک به افزایش تقریبا ۱۳ درصدی هزینه های عملیاتی در راستای رشد حقوق ۵.۵ درصد نسبت داده می شود. بزرگترین بانک بریتانیا اعلام کرد که افزایش در هزینه ها به علت سرمایه گذاری در بخش تجارت بانکی خُرده فروشی اچ اس بی سی در بازارهای هسته ای بریتانیا و چین بوده است. به نقل از ایبنا، بر همین اساس، «جان فلینت» مدیر اجرایی اچ اس بی سی در بیانیه ای اعلام کرد که استراتژی سرمایه گذاری مشترک اوراق قرضه خود را در چین و نیز سرمیه گذاری به منظور افزایش توانمندی های دیجیتال را در تمام تجارت های جهانی خود دنبال کرده ایم. /رویترز

تولید وانت‌های بی‌کیفیت ادامه دارد

براساس گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در فروردین ماه امسال، سه وانت نیسان دوگانه‌سوز، مزدا کارا ۲۰۰۰ دو کابین و آریسان همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ تک کابین نیز بر خلاف مدل دو کابین خود، دو ستاره کیفی را کسب کرده است. وانت تندر نیز عنوان باکیفیت‌ترین وانت تولید داخل را کسب کرده و دارای سه ستاره کیفی است. تاکنون هیچ وانت تولید داخلی نتوانسته است چهار یا پنج ستاره کیفی را کسب کند. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 161 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر با رشد تقاضا، قیمت آخرین معامله اوراق تا سطح 67 هزار تومان نیز رشد داشت. پیش‌تر از ابتدای آبان، با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان) شاهد افت قیمت «تسه»ها بودیم. در ادامه با سیگنال‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد 5/ 29 درصدی سالانه مسکن در فروردین) احتیاط معامله‌گران «تسه»ها را برای 6 ماه متوالی تا پایان فروردین نزولی کرد. با وجود افت 2 درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران، رشد قیمت مصالح و تردید نسبت به روند دلار خوش‌بینی به کاهش قابل توجه قیمت مسکن را تا حدی کمرنگ کرده است. بنابراین با نزدیک شدن به تابستان و کاهش احتیاط میان متقاضیان مسکن، خروج اوراق از روند نزولی در اردیبهشت محتمل است.

پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۲ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که دو نفر یا ۱۱ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۸۰۹ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۷ نفر یا ۶۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۸۳ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۶۹ نفر یا ۹ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند. به نقل از ایسنا، برای هفته گذشته ۵۲ درصد از کارشناسان وال‌استریت کاهش قیمت طلا و ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۲ دلار یا معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۳۱۴.۷۰ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته گذشته ۰.۷ درصد کاهش ثبت کرد. به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه "پرایس فیوچرز"، رشد کمتر از حد پیش بینی شده اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در آوریل به نفع طلا خواهد بود. حتی با وجود اینکه نرخ اشتغال به ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده اما ضعف کلی بازار اشتغال، نگرانیها نسبت به تسریع روند افزایش نرخهای بهره را کمتر می کند. بعلاوه نگرانیهای ژئوپلیتیکی نیز بر بازار تاثیر می گذارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها