بازدید 9527
پیمانه اقتصادی؛

از «احتیاط در دستور کار فعالان بازار کامپیوتر» تا «رکوردشکنی واردات نفت آسیا از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۵۱۱ واحدی شاخص کل بورس با فرمان فولاد مبارکه اصفهان، نرخ نقدی سکه باز هم افزایش یافت، افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا، اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از پنجاه سال گذشته تاکنون، احتمال تمدید معافیت تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا و تغییر مسیر قیمت‌ مسکن در فروردین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 29 April 2018

از «احتیاط در دستور کار فعالان بازار کامپیوتر» تا «رکوردشکنی واردات نفت آسیا از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۵۱۱ واحدی شاخص کل بورس با فرمان فولاد مبارکه اصفهان، نرخ نقدی سکه بازهم افزایش یافت، افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا، اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از ۵۰ سال گذشته تاکنون، احتمال تمدید معافیت تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا و تغییر مسیر قیمت‌ مسکن در فروردین را در بر دارد.

عقبگرد ۵۱۱ واحدی شاخص کل بورس با فرمان فولاد مبارکه اصفهان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه چهارم اردیبهشت ماه 97 با کاهش 511 واحدی معادل 0.54 درصد به رقم 94 هزار و 284 واحد رسید. این در حالی است که در پایان هفته گذشته، نماگر بورس تهران با رشد 219 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 94 هزار و 796 واحد رسیده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، بر خلاف چهارشنبه گذشته، شاهد روند نزولی تمامی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 162 واحدی معادل 0.54 درصد به رقم 29 هزار و 875 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 124 واحدی معادل 0.74 درصد، عدد 16 هزار و 711 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 92 واحدی معادل 0.74 درصد به رقم 12 هزار و 415 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.73 درصد همراه شد و 733 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 100 هزار و 106 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 354 واحد کاهش معادل 0.53 درصد به رقم 66 هزار و 941 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1135 واحد کاهش معادل 0.56 همراه بود و عدد 200 هزار و 953 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 118 واحد کاهش، بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص کل بورس داشت.

از «احتیاط در دستور کار فعالان بازار کامپیوتر» تا «رکوردشکنی واردات نفت آسیا از ایران»

نرخ نقدی سکه باز هم افزایش یافت

در معاملات روز شنبه، هر سکه تمام بهار آزادی 16 هزار و 500 تومان افزایش نسبت به روز پنج شنبه، به رقم یک میلیون و 740 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم در بازار امروز، یک میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 33 هزار تومان گران تر می باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 20 هزار تومان مواجه و به قیمت نقدی 885 هزار تومان فروخته شد و هر ربع سکه بهار آزادی 542 هزار و تومان ارزشگذاری شد که نسبت به آخرین قیمت در هفته قبل، 8 هزار و 500 افزایش داشت. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار امروز تهران، با 2 هزار تومان افزایش، به قیمت 350 هزار تومان رسید. 

احتیاط در دستور کار فعالان بازار کامپیوتر

در هفته‌های گذشته بسیاری بر این باور بودند که بازگشت ثبات به بازارها به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما فعالان بازار کامپیوتر می‌گویند با وجود آنکه تغییرات اثرگذاری در خرید و فروش نداشته‌اند، اما ثبات در این بازار به نسبت روزهای اوایل سال دیده می‌شود. بازارها حالا منتظر واکنش‌هایی هستند که پس از اجرای تصمیم جدید دولت در حال اجرایی شدن است. تصمیماتی که وعده آن داده شده و با این وجود هنوز واردات کالا به کندی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، بسیاری از فروشندگان با تعیین نرخ موقت روی کالاها از تغییرات احتمالی قیمت سخن به میان می‌آورند. به نقل از دنیای اقتصاد، واکنش بازارهای کامپیوتر به تغییرات نرخ ارز در یک ماه گذشته اغلب سکوت و انفعال بوده و تا این لحظه نیز بسیاری از بازاریان در انتظار تحولات آتی دست از فعالیت‌های همچون خرید مجدد یا واردات عمده کشیده‌اند؛ انتظاری که به نظر می‌رسد در ماه آتی به سرعت تأثیراتش را بر کمیاب و نایاب شدن برخی از کالاها نشان خواهد داد. در ادامه آخرین قیمت برخی محصولات کامپیوتری در بازارهای داخل ارائه شده است.

افزایش شمار دکل های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته ی متوالی

گزارش های مؤسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲۷ اپریل آمریکا با افزایش دادن ۵ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۲۵ عدد رسانده است. لازم به ذکر است که این تعداد از دکل نفتی فعال در آمریکا در بالاترین سطح خود از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون قرار دارد. همچنین، متوسط تعداد دکل های نفتی و گازی فعال آمریکا در سال جاری میلادی ۹۷۷ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره شود که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است. افزون بر این، تحلیلگران اقتصادی حوزه ی انرژی موسسه ی سیمونز آمریکا در پیش بینی جدید خود اعلام کرده اند که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰۱۵ و ۱۱۳۰ عدد خواهد بود.

اعطای مجوز اکتشاف نفت در مرز عراق با ایران برای نخستین بار از ۵۰ سال گذشته تاکنون

بر پایه گزارش های منتشره، وزارت نفت عراق برای نخستین بار از ۵۰ سال گذشته تا کنون مجوز اکتشاف بلوک های نفتی جدیدی را در مرز خود با ایران صادر کرده است. به نقل از Hurriyet، به اذعان وزارت نفت عراق، این مجوز ها در خصوص اکتشاف سه بلوک نفتی در نزدیکی مرز عراق با ایران و کویت و برای دو شرکت چینی و یک شرکت اماراتی صادر شده است. همچنین، گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که وزارت نفت عراق مجوز بهره برداری گاز از چهار میدان گازی در استان دیاله واقع در شمال شرق عراق را صادر کرده است. در این خصوص، وزیر نفت عراق اذعان کرده است که ''‌پس از دهه ها جنگ و غفلت، تصمیم گرفته ایم که به سرمایه گذاری در میادین (گازی و نفتی) نواحی مرزی سرعت ببخشیم. این سرمایه گذاری ها به توسعه ی ذخایر نفتی و گازی و به طور کلی به اقتصاد عراق کمک می کند. وی افزوده است: این منطقی نیست که که این مناطق را بدون سرمایه گذاری رها کرده یا به امکان توسعه یافتگی آن ها (بی توجهی کنیم). به همین خاطر است که ما شرکت های نامبرده را دعوت کردیم تا (در این نواحی) سرمایه گذاری کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت نفت عراق، شرکت نفتی کرسنت امارات عملیات بهره برداری از میدان Khider Mai در نزدیکی مرز عراق با کویت را بر عهده خواهد داشت. همچنین، شرکت نفتی Geo-Jade چین از دو میدان نفتی در نزدیکی مرز عراق با ایران بهره برداری خواهد کرد.

احتمال تمدید معافیت تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا

شبکه "سی ان بی سی" به نقل از منابع آگاه نوشت: مدت معافیت هر کشور از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم بر مبنای پیشرفت حاصل شده در مذاکرات در خصوص این مسأله و سایر مسائل تجاری، متفاوت است. به عنوان نمونه، کانادا و مکزیک به دلیل پیشرفت در مسائل فولاد و آلومینیوم در مذاکرات نفتا که اواخر هفته جاری ازسرگرفته می‌شود، معافیت گرفتند. اما وضعیت مذاکرات آمریکا با برزیل، استرالیا و آرژانتین مشخص نیستمعافیت کره جنوبی از تعرفه‌ها دائمی است زیرا تحت یک قرارداد تجاری جدید، با سهمیه‌ها موافقت کرده است. مقامات دولت آمریکا از سایر کشورها درباره سطح سهمیه‌هایی که با آن موافق هستند، پرسش کرده اندیک منبع مطلع در دولت آمریکا به "سی ان بی سی" گفت: سهمیه‌ها بخش فعالی از مذاکرات با کشورهایی هستند که در فهرست معافیت قرار دارندرابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا پروسه معافیت‌های کشورها بجز اتحادیه اروپا را هدایت می‌کند. معافیت اتحادیه اروپا از سوی ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در دست بررسی قرار دارد. وزارت بازرگانی همچنین بر پروسه معافیت کالاها نظارت دارد و تمامی این فرایند تحت نظارت شورای امنیت ملی قرار داردمهلت اول ماه مه برای معافیت از تعرفه‌ها در یادداشت رییس جمهوری تعیین شده است و تمدید معافیت به همین شکل انجام خواهد شد. تصمیم نهایی درباره تمدید معافیت‌ها با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

تغییر مسیر قیمت‌ مسکن در فروردین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۷۹۳ تومان معامله شدند. پس از افت قیمت «تسه»ها در روزهای ابتدایی اردیبهشت تا کف ۶۰ هزار تومانی، در ادامه بازگشت تدریجی تقاضا، قیمت «تسه»ها را تا ۶۳ هزار تومان افزایش داد. در ماه فروردین، با توجه به تعطیلات تا نیمه فروردین در کنار شرایط احتیاطی میان معامله‌گران پس از تشدید روند صعودی قیمت مسکن از آذر تا پایان اسفند، (رشد نزدیک ۱۵ درصدی در ۳ ماه پایانی سال گذشته) افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به اسفند و کاهش ۳/ ۶ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته رقم خورد. علاوه بر این، افت ۲ درصدی ماهانه قیمت مسکن در مواجهه با سکون تقاضا رقم خورد. اما همچنان میانگین قیمت مسکن در تهران در فروردین، افزایش ۵/ ۲۹ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته را نشان داد.

قیمت نفت سبک ایران به مرز ۷۰ دلار رسید

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲۰ آوریل (جمعه، ۳۱ فروردین‌ماه) با یک  دلار و ۶۸ سنت افزایش به ۶۹ دلار و ۷۹ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۶۵ دلار و ۳۹ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی یک دلار و ۸۹ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۷ دلار و ۵۶ سنت رسید. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۲۰ آوریل، به ۶۹ دلار و ۵۰ سنت رسید که نسبت به هفته قبل از آن، با یک دلار و ۸۳ سنت افزایش همراه بود.

رکوردشکنی واردات نفت آسیا از ایران

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعا ۱.۷۳ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲.۵ درصد کاهش داشت، اما بالاترین میزان واردات از اکتبر به این سو بود. واردات نفت چین از ایران در مارس به ۷۲۶ هزار بشکه در روز رسید که حدود ۱۶ درصد نسبت به مارس سال گذشته افزایش داشت و از پایین ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه بهبود یافت. میزان واردات نفت این کشور از ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۲ درصد رشد کرده و به ۶۵۵ هزار و ۵۶۱ بشکه در روز رسیده است. واردات هند از ایران طی ماه میلادی گذشته ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز رسید. میزان واردات نفت این کشور از ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۸ درصد کاهش داشته و به ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز رسیده است. خرید کره جنوبی از ایران بیش از یک سوم (۳۷.۴ درصد) کاهش یافت و به ۳۷۴ هزار و ۹۷ بشکه در روز رسید. بر اساس گزارش ایسنا، میزان واردات نفت این کشور از ایران از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته و به ۳۱۶ هزار و ۶۳۳ بشکه در روز رسیده است. /رویترز

روسیه به ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه پایان داد

روسیه توافق کرد تا به ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه ای که به عنوان یک محصول کلیدی در حوزه کشاورزی برای ترکیه محسوب می شود، پایان می دهد. این اقدام مسکو در زمانی انجام شد که روابط دو کشور رو به بهبود است. همچنین این ممنوعیت از اول ماه می به صورت رسمی اعمال می شود. بر اساس این توافقنامه جدید، ترکیه مجاز به صادرات گوجه فرنگی تا سقف ۵۰ هزار تن در سال است. در عوض هم ترکیه مجاز به صادرات گوشت گاو به ترکیه خواهد بود. پیش از اعمال این ممنوعیت، ترکیه سالانه ۳۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به روسیه صادر می کرد. بر پایه این گزارش، مسکو در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل سرنگونی هواپیمای جنگی خود توسط ترکیه، یکسری تحریم های اقتصادی علیه آنکارا اتخاذ کرد و از آن زمان به بعد برخی از تحریم ها رفته رفته کاهش پیدا کرد. البته ممنوعیت عرضه گوجه فرنگی ترکیه ای به روسیه تا نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل