بازدید 9535
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «توافق چین و آمریکا در مورد برخی اختلافات تجاری» تا «سهم خودروسازان از رشد بازار فرانسه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج بیش از 6 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات فلاسک، ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم تنش ها در مورد برجام، فلز زرد به 1300 دلار نزدیک شد، سهام آسیایی افت کرد، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، خبر خوش برای سهام‌داران عدالت، شرکت پشتیبانی امور دام 180 هزار تن غله خرید و ارائه پوشش بیمه‌های اتکایی با ارز یورو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 05 May 2018

از «توافق چین و آمریکا در مورد برخی اختلافات تجاری» تا «سهم خودروسازان از رشد بازار فرانسه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خروج بیش از 6 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات فلاسک، ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم تنش ها در مورد برجام، فلز زرد به 1300 دلار نزدیک شد، سهام آسیایی افت کرد، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، خبر خوش برای سهام‌داران عدالت و ارائه پوشش بیمه‌های اتکایی با ارز یورو  را در بر دارد.

خروج بیش از 6 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات فلاسک

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزار و ۷۷۹ تن فلاسک و حباب شیشه‌ای مخصوص فلاسک از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم فلاسک و حباب شیشه‌ای مخصوص فلاسک به کشور، ۶ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۶۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۹۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است فلاسک و حباب شیشه‌ای مخصوص فلاسک از کشور‌های چین، آلمان، اسپانیا، اندونزی، هند، چین، بلژیک، ژاپن، ترکیه و ... وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان کشور چین اولین و بزرگترین صادرکننده فلاسک و حباب شیشه‌ای مخصوص فلاسک به ایران بوده است که با صادرات بیش از ۲ هزار و ۵۸۵ تن درآمد ۵ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۲۲ دلاری را به خود اختصاص داده است.

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم تنش ها در مورد برجام

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۳ سنتی (۰.۰۴ درصد) بشکه ای ۷۳.۵۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱ سنت کاهش بشکه ای ۶۸.۴۲ دلار صورت گرفت. بنابر گزارش های منتشر شده، احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و افزایش موجودی این محصول دو عاملی بوده است که در روز جمعه در ابتدا باعث نوسان قیمت نفت و سپس موجب ثبات نسبی قیمت این محصول شده است.

توافق چین و آمریکا در مورد برخی اختلافات تجاری

مذاکرات تجاری و اقتصادی دو کشور در پکن روزهای پنجشنبه و جمعه میان ' لیو خه' معاون نخست وزیر چین و هیات اقتصادی آمریکا به رهبری 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا برگزار شد. در پایان این نشست دو روزه، دو طرف توافق کردند با توجه به اینکه تثبیت روابط تجاری برای دو کشور مهم است حل مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت را از طریق گفت و گو و مشاوره پیگیری کنند. دو طرف در مورد موضوعاتی مانند افزایش صادرات ایالات متحده به چین، تجارت دو جانبه، سرمایه گذاری دو طرفه، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و نیز حل معضلات مربوط به تعرفه و غیر تعرفه به توافق رسیدند. دو طرف همچنین با توجه به اختلافات قابل توجه حل نشده در برخی از مسائل، توافق کردند روی این موضوعات به سختی کار کنند. به نقل از ایرنا، آنها همچنین موافقت کردند مسائل حل نشده باقی مانده را از نزدیک دنبال کنند و یک مکانیسم کاری مناسب برای پیگیری این موضوع ایجاد کنند. 

فلز زرد به 1300 دلار نزدیک شد

قیمت طلا روز گذشته 3 دلار در هر اونس کاهش یافت و 1309.06 دلار فروخته شد. این فلز گران بها در آستانه ثبت سومین هفته کاهشی قرار دارد. نعیم اصلام، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «تمرکز بر آمار فرصت های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی است... ما دیدیم که شاخص دلار یکبار دیگر در انتظار به افزایش تعداد فرصت های شغلی بالا رفت و این بر قیمت طلا تاثیر گذاشته است.» شاخص دلار با تمرکز براینکه آمار فرصت‌های شغلی آمریکا یک افزایش دیگر را ثبت کند، حدود 0.1 درصد بالا رفت. این شاخص روز چهارشنبه در برابر سبدی از ارزهای بین المللی به بالاترین میزان سال 2018 رسید. دلار در آستانه افزایش یک درصدی طی هفته گذشته قرار دارد. احتمال می‌رود که تعداد فرصت های شغلی در ماه آوریل 192 هزار فرصت افزایش یافت. این رقم در ماه مارس 103 هزار افزایش یافته بود. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان 0.13 درصد کاهش یافت و در روز پنج شنبه به 865.60 تن رسید.

سهام آسیایی افت کرد

روز جمعه درحالی‌که بازارهای مالی توجه خود را به اعلام داده‌های مشاغل آمریکا معطوف کرده‌ بودند، سهام آسیایی یک گام به عقب برداشت و دلار پس از یک هفته پرسود، وارد بازه فروش و تثبیت سود شد. پس از عملکرد ضعیف وال‌استریت در معاملات شب قبل، سرمایه‌گذاران محتاط شده‌اند؛ برخی گزارشات ناامیدکننده درآمد شرکت‌ها، داده‌های قدرتمند اقتصادی را خنثی کرد و پس از کند شدن غافل‌گیرکننده تورم در منطقه اروپا، نرخ سود اوراق قرضه هم افت کرد. پس از این که فدرال‌رزرو، جلسه سیاست‌گذاری خود را بدون هیچ تغییری در نرخ بهره به پایان رساند و بیانیه پایانی آن هم آن‌قدر که انتظار می‌رفت آتشین نبود، دلار در جلسه معاملات پرنوسان شب قبل، از بالاترین سطح چهار ماهه خود پایین آمد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی که شامل سهام ژاپن نمی‌شود، ۰.۲ درصد افت کرد و هفته خود را هم با اندکی افت به پایان رساند. سهام اندونزی بیشترین سقوط را در منطقه آسیا اقیانوسیه داشت و ۱.۵ درصد پایین آمد و در انتها کمی از افت خود را جبران کرد. درحالی‌که بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی این کشور بسته بودند، معاملات آسیا روز آرام‌تری را سپری کرد. نرخ دلار در بازار ارز، در برابر ین ۰.۱۶ درصد افت کرد و به ۱۰۹.۰۱ ین رسید. این هفته شاخص دلار حدود ۱ درصد در برابر ارزهای مهم جهان رشد کرد و احتمالا در پایان معاملات امروز، سومین هفته پیاپی سوددهی خود را ثبت خواهد کرد.

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 2 درصدی هفتگی به قیمت 64 هزار و 781 تومان معامله شدند. روز سه‌شنبه رشد دسته‌جمعی قیمت «تسه»ها و رشد آخرین قیمت اوراق تا سطح 66 هزار تومانی را نیز شاهد بودیم. با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن (تابستان) رشد آرام قیمت اوراق مورد انتظار است. پیش‌تر با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن، شاهد شوک منفی معاملات بودیم. به‌صورتی که در اسفند افت ۱/ ۳۳ درصدی نسبت به بهمن و در فروردین افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات نسبت به اسفند رقم خورد. با وجود این، همچنان قیمت مسکن در تهران افزایش ۵/ ۲۹ درصدی را نسبت به فروردین سال گذشته نشان داد. پیش‌تر رشد منفی شبه‌پول و رشد پول، در کنار جهش معاملات مسکن در آذر، سیگنال‌های حرکت نقدینگی به بازار مسکن را نشان می‌داد. موضوعی که می‌توان همچنان آن را در بازار مسکن ردیابی کرد.

خبر خوش برای سهام‌داران عدالت

طی ماه های گذشته سازمان خصوصی سازی شروع کرد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ را بپردازد اما تعدادی از مشمولان سهام عدالت شماره شبای بانکی خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نکرده بودند و این موضوع باعث شد که سود سهام این دسته تا کنون واریز نشود. اما تعدادی از این عده به تازگی شماره شبای بانکی خود را در سیستم وارد کردند و شماره حساب آنها راستی آزمایی شده است. این مشمولان که با تاخیر شماره شبای حساب بانکی خود را با موفقیت به سامانه اعلام کرده اند در ۲۱ بانک به صورت تدریجی در فاز جدید پرداخت سود آنها آغاز شده که بر این اساس سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ آنها به صورت یکجا به حسابشان واریز و تسویه حساب خواهد شد. به نقل از ایسنا، بر این اساس آن دسته از مشمولانی که طی دو ماهه انتهایی سال ۱۳۹۶ یا در اوایل سال ۱۳۹۷ شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند و اکنون تایید شماره شبا مربوط در سامانه سهام عدالت قابل رویت است، به تدریج سود خود را دریافت خواهند کرد.

ارائه پوشش بیمه‌های اتکایی با ارز یورو

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر، حق بیمه برای پوشش های اتکایی به طرف های اروپایی را به یورو پرداخت می کنیم و در زمان بروز خسارت نیز به یورو این خسارت ها را دریافت می کنیم. عبدالناصر همتی گفت: بیشتر ذخایر ارزی بیمه مرکزی و شرکت های بیمه نیز به یورو است؛ با این حال برای پوشش برخی از ریسک های موجود در صنایع نیاز به دلار و سایر ارزها داریم که این موضوع باعث می شود تا حق بیمه مقداری گران تر شود. وی درباره آخرین وضعیت صنعت بیمه کشور پس از برجام گفت: قبل از تحریم ها، روابط بیمه ای ایران با بیمه گران عمده و اصلی اروپایی بسیار گسترده بود، در حالی که این روابط در دوران تحریم، متوقف شده بود اما بعد از برجام به تدریج دوباره از سرگرفته شد. همتی با بیان اینکه در دو سال گذشته مذاکرات بسیار گسترده و سطح بالایی با بیمه گران اتکایی و کارگزاران بیمه ای داشتیم، افزود: در مذاکرات با اروپایی ها به نتایج خوبی رسیدیم هرچند که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا متاسفانه این مذاکرات دچار شوک شد. رئیس شورای عالی بیمه ادامه داد: بعد از روی کار آمدن ترامپ، شرکت های بیمه اروپایی با احتیاط بیشتری فعالیت های خود با ایران را ادامه می دهند. همتی تصریح کرد: با این وجود در طی این مدت، بیمه گران اروپایی ۳۰ درصد پوشش های مربوط به حوادث فاجعه آمیز در کشور را که حدود ۱.۲ میلیارد یورو می شود را تحت پوشش قرار داده اند. وی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر کشتی های ایرانی تحت پوشش بیمه های خارجی قرار گرفته اند و حتی می توانند با بیمه ایرانی در اروپا تردد کنند. /پژوهشکده پولی و بانکی

شرکت پشتیبانی امور دام 180 هزار تن غله خرید

به گفته تاجران اروپایی، شرکت پشتیبانی امور دام ایران حدود 180 هزار تن غله اوایل این هفته خریداری کرده است. آنها افزودند این دو محموله که در مجموع 120 هزار تن هستند احتمالا از برزیل تهیه شده اند و یک محموله حدود 60 هزار تنی نیز از اوکراین خریداری شده است. شرکت پشتیبانی امور دام ایران اخیرا شروط سخت گذشته برای وثیقه انجام تعهد و دیگر ملزومات را آسان کرده است که این اقدام خریدهای بزرگ را در هفته‌های گذشته امکان پذیر ساخته است. به گفته تاجران این شرکت پس از ماه‌ها خرید کم از بازار، در 27 آوریل حدود 200 هزار تن غله، 130 هزار تن خوراک جو و حدود 130 هزار تن سویا خریداری کرده است. آخرین خرید غله این شرکت به ارزش 203 یورو (242.80 دلار) به ازای هر تن در یک محموله از اوکراین در ماه می و دو محموله از برزیل در ماه آگوست بود. به گفته یکی از تاجران، خرید های جدید نشان میدهد که مبادلات تجاری در سطح فنی به حالت عادی بازگشته اما تنش های ژئوپلتیکی میان آمریکا و ایران همچنان ادامه دارد... ریسک بالا بدان معناست که برخی از تجارتخانه های بزرگ هنوز تجارت با ایران را بسیار پرخطر می دانند. /رویترز

سهم خودروسازان از رشد بازار فرانسه

فروش خودروهای سواری در فرانسه ۹ درصد افزایش یافت. به گزارش اتوموتیو نیوز در ماه آوریل بیش از ۱۸۷‌هزار دستگاه خودروی سواری نو در فرانسه ثبت پلاک کردند که نشان‌دهنده رشد این بازار است. فرانسه سومین بازار بزرگ خودرو در اروپاست و در چهار ماه نخست سال‌جاری میلادی شاهد رشد ۴/ ۴ درصدی بوده است. گروه خودروسازی پژو سیتروئن بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه بر موج این رونق سوار شده است و در ماه آوریل رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. برند پژو با افزایش ۱۲ درصدی موفق‌ترین برند فرانسوی لقب گرفت. آمار فروش برند ارزان‌قیمت داچیا، زیرمجموعه شرکت خودروسازی رنو نیز ۱۱ درصد افزایش یافت. هیوندایی و کیا، خودروسازان کره جنوبی هم از این رونق بهره‌مند شدند و توانستند بخشی از سهم بازار از دست رفته خود را بار دیگر به دست آورند. شرکت‌های تویوتا و نیسان نیز در این مدت رشد بیش از ۲۰‌درصدی را در بازار فرانسه تجربه کردند. به نقل از دنیای اقتصاد، فروش محصولات گروه خودروسازی فیات کرایسلر نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
تابی جان، آفرین، تو که این همه تحلیل های خوب خوب می ذاری ، یک تحلیل هم در مورد « فاکتورهای عزت مندی یک کشور » بذار
شنبه 15 اردیبهشت97:
شاخص کل بورس همچنان درحال سقوط ودرآستانه ورود به کانال 92000 واحداست (شاخص کل ازابتدای سال97 بیش از6000 واحدسقوط کرده)
دلار آمریکا: 63300
پوند: 82680
یورو: 72140
دلارکانادا : 47560
فرانک سویس:61120
سکه امامی : 19650000
شنبه 15 اردیبهشت 97 :
دلارآمریکا: 6300
پوند :8700
یورو: 7350
دلار کانادا :4970
سکه امامی : 20500000 !!!!
بورس500 واحد دیگه سقوط کرد و دریکقدمی کانال92 هزارواحدیقرارگرفت. یورو شد 7350 تومان و پوند 8690 تومان سکه هم دقیقه ای قیمتش میره بالا الان (ساعت 12:30 شنبه 15 اردیبهشت ) 2میلیون و60 هزارتومانه!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر