بازدید 16824

پشت پرده بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب و حضور در اجلاس ریاض

اما پرسش مهم این که چرا اتحادیه عرب و مشخصا عربستان، که سوریه را از این اتحادیه اخراج کردند و تا پیش از این چندین بار به درخواست بازگشت دمشق به اتحادیه پاسخ منفی دادند، اکنون موافقت خود با حضور سوریه در نشست سران عرب در ریاض را اعلام کرده اند؟
کد خبر: ۷۸۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 08 April 2018

چند ماه پیش، دولت های عراق و روسیه از اتحادیه عرب خواسته بودند، تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را لغو کند تا بار دیگر دمشق در این اتحادیه باشد؛ اما این درخواست با مخالفت برخی کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی مواجه شد.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، متأثر از تحولات جدید و با توجه به بهبود روابط میان عراق و عربستان، خبرها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حکایت دارد.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت: اتحادیه عرب از سوریه دعوت کرده تا برای نشست سران عرب در ریاض، پایتخت عربستان سعودی ـ که در ماه جاری برگزار می شود ـ شرکت کند.

عبدالباری زیباری به خبرگزاری «المعلومه عراق» گفت: اتحادیه عرب در همین نشست حل و فصل پرونده سوریه و بازگشت دائمی این کشور به این سازمان عربی را بررسی خواهد کرد.

اتحادیه عرب در نوامبر 2011 در تکمیل فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه برای به زانو درآوردن سوریه در برابر تروریست ها، عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته وی، انتظار می رود دمشق این دعوت را بپذیرد و در این اجلاس شرکت کند.

پشت پرده بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب و حضور در اجلاس ریاض

وی افزود: در نشست ریاض در مورد بازگشت دائمی جایگاه سوریه در اتحادیه عرب و همچنین حل و فصل کامل پرونده سوریه و پایان جنگ هفت ساله جاری، گفت وگو خواهد شد.

الزیباری تأکید کرد، عراق از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پایان بحران حمایت می کند. در این گزارش به جزییات و چگونگی ارائه این دعوت اشاره نشده است.

جاسم محمد جعفر، عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق پیشتر از تلاش های فعالانه عراق و چند کشور عربی دیگر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داده بود.

اما پرسش مهم این که چرا اتحادیه عرب و مشخصا عربستان که سوریه را از این اتحادیه اخراج کردند و تا پیش از این چندین بار به درخواست بازگشت دمشق به اتحادیه پاسخ منفی دادند، اکنون موافقت خود با حضور سوریه در نشست سران عرب در ریاض را اعلام کرده اند؟

به نظر می رسد، هدف چیزی جز خریدن اسد و دور کردن سوریه از ایران نیست. در واقع، کشورهای عربی به رهبری عربستان که در تحقق عمده ترین هدف خود در سوریه یعنی حذف بشار اسد نتوانستند کاری از پیش ببرند، اکنون به این نتیجه قطعی رسیده اند که دیگر توان حذف اسد را ندارند و به همین جهت باید با او وارد گفت وگو و مصالحه شوند تا بلکه بتوانند ایران را در سوریه با انزوا روبه رو کنند.

به نظر می رسد، در این راستا، مهم ترین دستور کار، احیای تفکرات پان عربی در دولت سوریه است که مهم ترین جایگاه برای احیای آن اتحادیه عرب بوده و سوریه، یکی از بانیان و پیشروان آن بوده است.

این سیاستی است که سعودی ها در عراق نیز پیگیری کرده اند و تلاش دارند با وارد کردن عراق به ترتیبات امنیتی ـ سیاسی عربی، ایده های ناسیونالیستی و عربی عراق را در برابر ایده های شیعی طرفدار ایران تقویت کنند تا نقش و نفوذ تهران را در بغداد به حداقل برسانند.

پرسشی که در اینجا مطرح است این که دولت سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب که با فشارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس عضویتش را به تعلیق درآورد، آمادگی دارد یا نه، به ویژه آن که بیشتر این کشورها میلیاردها دلار و هزاران تن سلاح در چارچوب تلاششان برای براندازی نظام تزریق کردند.

مسئولان سوری بارها مخالفت خود را با بازگشت به اتحادیه عرب اعلام و این اتحادیه را شریک در توطئه نابودی کشورشان و بی ثبات کردنش اش متهم کردند. هنوز مشخص نیست، آیا آنها این موضع مخالفت با بازگشت به اتحادیه عرب را تغییر دادند یا نه، به ویژه پس از کنفرانس آستانه که هیأت مذاکره کننده دولت سوریه رو در رو و در یک اتاق با هیأت مذاکره کننده گروه های مسلح که تروریستی توصیف می شدند، یک جا نشست.

همانطور که دولت های عربی در عراق پسا داعش تلاش کردند با تأمین هزینه های بازسازی عراق، در این کشور نفوذ پیدا کنند و بغداد را به خود نزدیک و از ایران دور کنند، به نظر می رسد، دعوت از سوریه برای حضور در نشست سران عرب در ریاض و پذیرش احتمالی این دعوت توسط دمشق نیز چنین هدفی را دنبال خواهد کرد.

آن ها در اجلاس ریاض احتمالا از بشار می خواهند از ایران فاصله بگیرد و در قبال آن به اسد وعده بازسازی سوریه را خواهند داد.

به نظر می رسد، روسیه و ترکیه نیز به صورت جدی به دنبال حضور سوریه در اتحادیه عرب هستند. به طوری که، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه چندی پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شیخ«عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «احمد ابو الغیظ» دبیر کل اتحادیه عرب خواستار پایان دادن به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد. لاوروف تأکید کرد، ابقای دمشق با نظام کنونی اش خارج از این سازمان کمکی به تلاش های برای برقراری صلح نمی کند.

هنوز مشخص نیست، وزیر خارجه روسیه پیش از بیان این خواسته با میزبانان خود در ابوظبی رایزنی کرده است یا نه ولی به احتمال زیاد «هماهنگی خاصی» در این زمینه صورت گرفته بود.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۰
به هر حال این یک پیروزی برای محور مقاومت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
تو خوبی عزیزم؟
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
طولی نخواهد کشید که عربستان به اروپا وصل خواهد شد.





















شک نکن.
پس اینهمه میلیارد ها دلار خرج کردیم چی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
شما اول مشخص کنید که مرجع این آمار ادعایی کجاست و بعد به عنوان مدعی العموم به دنبال نتایج آن باشید.
هر کشوری منافع خود را در نظر دارد غیر از ما
خدا را شکر که بشار اسد هم با کمک روسیه به اتحادش با اعراب رسید و همین روزها عین فلسطین و عراق و حتی یمن که در حال آشتی با عربستان هستند رفیق میشوند
واقعا ادم نمیدونه از خوشحالی آشتی کنان اعراب بخنده ویا گریه کنه و سرشو به دیوار بزند ؟
ﻳﻌﻨﻲ ﻭاﻗﻌﺎ اﻳﻨﻘﺪﺭ ﻣﻌﻤﺎﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ اﻱ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎﺳﺖ!"
اﻳﻨﻜﺎﺭ اﺗﺤﺎﺩﻳﻪ ﻋﺮﺏ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺳﻮﺭﻳﻪ و ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﻪ اﺗﺤﺎﺩﻳﻪ ﻋﺮﺏ و اﺗﻼﻑ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩﻫﺎ ﺩﻻﺭ اﺯ ﭘﻮﻝ ﻣﻠﺖ اﻳﺮاﻥ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
ظاهرا برای شما پیچیده است که حقایق را درک نمی کنید!
اگر این کار رابکنند، بزرگترین خدمت را به مردم ایران میکنند ؟‌چون دیگر دلارهای نفتی ایران به سوریه،ولبنان نمیرود ؟و شاید کمکی باشد به ملت ایران ،برای خروج از بحران ،اقتصادی که دارد پایه های نظام را سست ،ولرزان میکند،قیمت دلار امروز به مرز شش هزار تومان رسیده است که این یعنی به زیر خط مطلق فقر بیش از ۸۰٪ مردم ایران ؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
حتی اگه سوریه با ما دشمنم بشه دلاره ایرانیا خرج مستضعفین مریخ خواهد شد و نه ایرانیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
مشارکت در بازسازی را فراموش کرده اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
به جای فکر کردن به دلارهای نفتی به فکر کارکردن باشید، کشوری که ساعت کار مفید آن بین نیم تا 2 ساعت در روز هست به جایی نخواهد رسید.
ای آقا ، به ما چه که پشت پرده سوریه چیه؟ شما برو از رئیس بانک مرکزی سوال کن چه بلایی سر اقتصاد آمده که یک شبه ریال ایرانی 10 درصد ارزشش از دست میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
دلارهایمان رفته که دقیقا هم ملت همین را می خواهند
امیدوارم نتونن مارو دور بزنن.حداقل دو تا سه تا پایگاه نظامی زمینی و دریایی ایران تو سوریه و بازسازی قسمت هایی از سوریه و حضور پیمانکارهای ایرانی در اونجا.که حداقل نیروهای بیکار ما اونجا سر کار برن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
برو كار ميكن نگو نيست كار
خدا کنه اسد دشمنیش رو با عربستان، ترکیه و اسرائیل کنار بزاره. به خدا قسم اگر بخواد این فرصت ها رو از دست بده و بیاد زیر چتر روسیه مردمش بدبخت میشن. ماهی رو هر وقت از آب بگیری دیر نیست همون 8 سال پیش اگر از مزاکرات صلح با اسراییل خارج نمیشد الان این همه آدم آوره نمیشدن و به خاک سیاه نمینشستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
زیر چتر دیگران زندگی کردن به جز ذلت هیچ چیز دیگری نصیب مردم نخواهد کرد حالا این دیگری می خواهد آمریکا باشد می خواهد کشور دیگری باشد یا ..
بزودي سوريه به اتحاديه عرب بر ميگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
ایشاالله. این جوری ما هم راحت می شویم و نفس راحتی می کشیم. همه پولا مون رفت
خدا کنه برای کشور سوریه خوب بشه و از جنگ و خونریزی بیشتر جلوگیری بشه
روابط کشورها باهم خوب باشه به نفع همه س
ببینید، روسیه رایزنی می کند که سوریه به اتحادیه عرب برگردد. برای سوریه هم جایی بگذارید که خودش تصمیم بگیرد. در دنیای سیاست معمولا قهر مطلق وجود ندارد. همین امروز که روسیه و آمریکا در سوریه در مقابل هم هستند، مگر هیچ ارتباطی باهم ندارند؟
به نظر می رسد قبول کردن این خواسته بیشتر به نفع ما باشد که بودجه ها را خرج کشورخودمون کنیم و داعش هم از سوریه گورش رو گم کنه .
خدا کنه هرچه سریعتر این اتفاق بیفته که به نفع ما ملت ایران است.
همه پول هایمان رفت خدایا به داد ما برس.
بسی مایه خوشحالیست این خبر.
خدا کنه این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.
گام بعدي ،احتمالا سازش اسد با عربستان ، امريكا و نهايتا اسراييل ، اخراج و قطع مناسبات با ايران ، و ...
بقول گفتني شب دراز است و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
انشاء اللــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
همه به فکر منافع خودشون هستند
بازگردد به اصل خود همه چیز .
تحلیل بسیار خیال پردازانه ای بود، خسته نباشید واقعا"
اَی خَدا شکرت
میخوان بشار اسد رو به محض ورود ، دستگیر کنند . سیستم سیاسی سوریه هم پیاده تر از این حرف هاست که بتونه عکس العملی نشون بده .
ملت با این ناکارامدی به کجا پناه ببرد
جوري مطلب را تنظيم كرديد كه انگار هدف ايران تصرف سوريه بوده است. مگه ما جز صلح و آرامش مردم سوريه مي خواهيم. خوب بهتر كه خودشان تصميم بگيرند. اينجوري هزينه هاي ايران هم كمتر مي شود.
هر لیر سوریه 130 ریال ایران، هر دینار عراق 50 زیال ایران، هر افغانی افقانستان 750 ریال ایران هستش. خدایا اخه ظلم تا چه حد!!!! سوریه که همه می دونن چه وضعیتی داره ارزش پولش 130 برابر پول ما هستش.
این موضوع از سوی ایران مدیریت میشود تا با ورود سوریه و عراق به صورت قوی در اتحادیه عرب از احتمال درگیری بین ایران و عربستان جلوگیری شده و آرامش به منطقه بازگردد.
اسد هرگز اين فرصت را از دست نخواهد داد
شکم مردم را سیر کنید جنگ بسه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی