بازدید 14478
شرکت کنندگان در نظرسنجی «تابناک» مشخص کردند؛

مهمترین نگرانی مردم در آغاز سال ۹۷ چیست؟

سایت تابناک ضمن رصد دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم طی یک نظرسنجی در آخرین روز‌های سال ۹۶ از مخاطبانش خواست تا نظر خود را درباره مهمترین نگرانی شان در آستانه سال ۹۷ ابراز کنند. گزینه‌هایی که به عنوان نگرانی‌های احتمالی مردم در معرض انتخاب قرار گرفته بود؛ عبارت بودند از مسائل مربوط به بیکاری و رکود، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش ریال، بحران آب و خشکسالی، بی ثباتی و ناامنی منطقه خاورمیانه و بی ثباتی سیاسی داخلی.
کد خبر: ۷۸۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ 03 April 2018

سال ۹۶ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش گذشت و اکنون در اولین روز‌های ۹۷ قرار داریم. سایت تابناک در واپسین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، نظریات مخاطبان خود را درباره موضوعاتی مختلف از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سال ۹۶، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۷ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ با پایان یافتن سال ۹۶ دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست پایان نیافت و به سالی جدید منتقل شد، چون عوامل نگرانی و دغدغه‌های آن‌ها تابع تقویم نیست و تا برطرف شدن ریشه‌های آن پابرجا خواهد ماند. در سالی که گذشت، کشورمان با مسائل مختلفی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و سیاسی درگیر بود. از سویی مسأله بیکاری و مشکلات معیشتی بخشی از جوانان و از سوی دیگر مصائب شغلی کارگران، کشاورزان، معلمان و سایر اقشار باعث شد صدای اعتراض آن‌ها را بلند کند.

خشکسالی، تغییر اقلیم، تخریب طبیعت و عدم مدیریت منابع آبی در ایران به جایی رسیده که کشور به گواه همه مختصصان حوزه محیط‌ زیست، مدیریت منابع آب و اقلیم‌شناسان در وضعیت بحران آبی قرار گرفته است. به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وضعیت بحران آبی در ایران منتشر کرده و آنچه از متن‌های این گزارش مهم‌تر به نظر می‌رسد، نمودار‌ها و جدوالی است که مستقیم به بحران آبی در ایران اشاره می‌کند. کاهش میزان بارش در ایران، کاهش محسوس روان‌آب‌ها، کاهش میزان آب‌های تجدید‌پذیر در کشور، سهم بالای کشاورزی در مصرف منابع آبی در کشور و تغییر اقلیم، از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در این گزارش به آن توجه شده است.

هرگاه خبری از گران شدن دلار یا کاهش ارزش پول ملی منتشر می شود، علاوه بر صف کشیدن عده‌ای از مردم و دلالان ارز مقابل صرافی‌ها، مهمترین نگرانی که جامعه را فرا می‌گیرد، بی ثباتی اقتصادی و آثار سوء آن در زندگی روزمره مردم است. مردم هر بار با نوسانات ارزی مواجه شده اند، شاهد سقوط ارزش دارایی و پس انداز‌های ریالی خود شده اند و در عوض علاوه بر کالا‌های وارداتی، شاهد گران شدن اجناس تولید داخل نیز بوده اند.

نوسانات زیاد سال‌های ۹۰ و ۹۱ همچنان برای مردم فراموش نشده است؛ هرچند میزان نوسان ارزش دلار در سال‌های اخیر به شدت سال‌های اول دهه ۹۰ نبوده است، نوسانات نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال ۹۶ می‌تواند از دلایل نگرانی‌های مردم برای سال ۹۷ نیز باشد.

نوسانات شدید نرخ ارز علاوه بر تأثیر سوء در حوزه سرمایه گذاری داخلی، در افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی نیز تأثیر دارد. به باور برخی از کارشناسان اقتصادی، آثار تورمی تغییرات نرخ ارز بر کالا‌های اساسی، نکته قابل تأملی است، چون معیشت خانوار‌ها را دچار چالش اساسی می‌کند؛ بنابراین، بازار ارز باید مطلوب مدیریت شود.

کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که در شرق و غرب آن بی ثباتی و ناامنی حاکم است. هرچند دو کشور عراق و سوریه امسال شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده اند، برای چند سال درگیر ترور، ناامنی و حضور نیرو‌های بیگانه در کشورشان بوده اند. نا امنی منطقه همواره از عوامل نگران کننده‌ای است که می‌تواند احساس ثبات و آرامش را در کشور‌های همجوار نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیکاری، رکود و تورم هرچند در هر سخنرانی سیاسی اقتصادی همراه با وعده‌هایی که در این باره ارائه می‌شود از محور‌های اصلی سخنان مسئولین محسوب می‌شود، همچنان از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در سال‌های اخیر بوده است. سیل عظیم جمعیتی دهه شصتی‌ها و هفتادی ها که از فارغ التحصیل شده اند، از یک سو و نبود شکوفایی قابل توجه اقتصادی و رکود تا حد زیادی باعث شده این موضوع یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جوانان و خانواده هایشان باشد؛ دغدغه‌ای که در سال ۹۷ نیز می‌تواند یکی از مهمترین چالش‌های جامعه محسوب شود.

سایت تابناک ضمن رصد دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم طی یک نظرسنجی در آخرین روز‌های سال ۹۶ از مخاطبانش خواست تا نظر خود را درباره مهمترین نگرانی شان در آستانه سال ۹۷ ابراز کنند. گزینه‌هایی که به عنوان نگرانی‌های احتمالی مردم در معرض انتخاب قرار گرفته بود، عبارت بودند از: مسائل مربوط به بیکاری و رکود، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش ریال، بحران آب و خشکسالی، بی ثباتی و ناامنی منطقه خاورمیانه و بی ثباتی سیاسی داخلی.

مهمترین نگرانی مردم در آغاز سال ۹۷ چیست؟
۱۲۹۷۶ تن از مخاطبان تابناک در این نظرسنجی شرکت کردند و در پاسخ به این که مهمترین نگرانی شما در آستانه سال ۹۷ کدام مورد است، به یکی از ۵ گزینه اشاره شده رأی دادند.
۳۷.۸۹ درصد از شرکت کنندگان با انتخاب گزینه بیکاری، رکود و تورم اعلام کردند نگرانی اکثریت جامعه آماری شرکت کننده در این نظرسنجی موضوعی اقتصادی است؛ موضوعی که برای چندین سال از دغدغه‌های اساسی مردم محسوب می‌شود.
دومین گزینه‌ای که بیشترین رأی را به خود اختصاص داد، بحران آب و خشکسالی بود.۲۳.۰۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی این موضوع محیط زیستی را به عنوان دغدغه اساسی خود در آستانه سال ۹۷ انتخاب کردند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد، توانسته آستانه حساسیت جامعه را نسبت به سال‌های گذشته بیشتر درگیر خود کند.


نوسانات بازار ارز و سقوط ارزش ریال با ۱۹.۱۴ درصد آرا، سومین نگرانی مخاطبان تابناک از لحاظ فراوانی رأی محسوب می‌شود. ۱۹.۰۴ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی با انتخاب این گزینه و ۳۷.۸۹ درصد با انتخاب گزینه رکود، تورم و بیکاری در حقیقت مشخص کردند، نزدیک ۶۰ درصد از جامعه آماری این نظرسنجی، نگرانی‌هایی با موضوع اقتصادی در سال جدید دارند.


بی ثباتی سیاسی داخلی با ۱۴.۳۹ درصد چهارمین گزینه‌ای بود که موضوع نگرانی شرکت کنندگان در نظرسنجی تابناک محسوب می‌شود. کمترین رأی شرکت کنندگان در این نظرسنجی، مربوط به بی ثباتی و ناامنی خاورمیانه می‌شود که تنها ۵ درصد از مخاطبان آن را مهمترین نگرانی خود انتخاب کرده اند.


با این حساب مشکلات اقتصادی ـ اجتماعی بیکاری، رکود و تورم مهمترین نگرانی بخش بزرگتری از مخاطبان تابناک محسوب می‌شود و بعد از آن، دومین نگرانی مهم آن‌ها شامل بحران آب و خشکسالی در کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۸
مهمترین نگرانی مردم وجود مسئولین ناکارامد در کشور است که مملک را تا لبه پرتگاه برده اند.
لطفاً فقط به مدت 2 سال از خارج (ترجیحاً از شرق آسیا) مدیر وارد کنید.
پاسخ ها
نگار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
تشکر تابناک این نظر سنجی نشان داد
در جمع ۸۰ درصد کاربران شما که ظاهرا دانش آموخته اند دغدغه مدیریتی اقتصادی در ۹۷ دارند
۲۰٪ دغدغه سیاسی امنیتی مساویست با
سه شنبه 14 فروردین 97
دلار آمریکا 5080
یورو 6050
پوند 7200
دلارکانادا 4050
پاسخ ها
فریبرز
| France |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
سیف میگه حبابه!
اختلاس هم مینوشتی
آب بیکاری و قیمت فزاینده ارز مهمترین مشکلات سال ۹۷ هستند
خوب بود بجای پرسیدن از مردم بابت نارضایتی.می پرسیدید ایا دلیلی میتوانید پیدا کنید که مردم راضی واحساس امنیت کنند.
یعنی امنیت برای مردم اهمیت کمتری داره تا بیکاری و نرخ ارز و خشکسالی.حالا هی بگین عوضش امنیت داریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
برای اینکه داریم...
وقتی داریم که دیگه کسی دغدغه ش رو نداره!
تحلیلگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ای بابا
خوب مردم به دلیل اینکه امنیت دارند نگران امنیت نیستند. اگر امنیت نداشتند باید راجع به ان دغدغه داشته باشند
مهم ترین نگرانی مردم گرم شده هوا و حفظ نکردنه حجابه :-))
تابناک یادت رفت بگی ( البته حق داری ) که برای 95 درصد کسانی که نظر دادند مسائل بیرون کشور اهمیتی ندارد در حالیکه رفتار و صرف انرژی و پول کاملا برعکس است.
ما مردم خون گرمی هستیم وصبور نگرانی نداریم بجز کمک بقیه ماملک در حال فروپاشی با فروش نفت و گاز ومنابع ملی خدا عاقبت مردم وجوانها بخیر کتد انشالاه
مهمترین معضل سو مدیریت است اگر مدیریت کارامدی داشتیم به اندازه توانمان قدم بر می داشتیم
دشواری نداریم به جز موی جوونها البته کمی هم بیکاری و بی آبی و دلار و بی کفایتی و رانت و ظلم و نابرابری که مهم نیست البته. .
حقوق بشر که نداریم.
مهمترین دغدغه مردم ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین 80 درصد
ملت مظلوم یمن15 درصد
و ملت مظلوم سوریه 5 درصد.
هِچ نگرانی دیگه وجود ندارد هِچ.
نگرانی اگثریت ملت تورم لجام گسیخته ای است که برخلاف ادعای روحانی لحظه به لحظه بالا میرود تخم مرغ شانه ای 7هزارتومان به بالای 20000تومان رسید وباقی ماند مرغ زیر 5000تومان به بالای 8000تومان رسید برنج هندی ده کیلویی زیر 45000تومان به بالای 85000تومان رسید وسایر ملیحتاج زندگی نیز لحظه به لحظه بالامیرود درحالیکه حقوق ها زیر یک مکیلیون پانصدهزارتومان ویاحداکثر دومیلیون تومان است وبازنشستگان ازسال 92 درانتظار تحقق وعده روحانی مبنی بربهبود اقتصادی به فلاکت رسیده هستند وجز وعده ودروغ اقدام مثبتی انجام نگرفته
مهمترین نگرانی 80درصد رای دهندگان به روحانی وملت عملکرد بی کفایت وناکارآمد سازمان برنمامه وبودجه در پرداختیهای ناعادلانه است بطوریکه اقلیتی چون مقامات ووزرا بادریافت حقوهای کلان در آسایش ورفاه کامل هستند و80درصد بازنشستگان وکارمندان بادریافت حقوق زیر خط فقر استخوانهایشان زیر فشاراقتصادی درحال خردشدن است
درحالیکه اکثریت ملت زیر فشاراقتصادی لجام گسیخته کاردبه استخوانشان رسیده روحانی ونوبخت مدعی هستند حقوقها براساس افزایش تورم افزایش داده شده البته برای خودشان چون حقوق کلان میگیرند تورم مفهومی ندارد بازنشستگان وکارمندان هستند که با دریافت حقوق اندک یک میلیون وپانصد هزارتومانی ویا حداکثر دومیلیون تومانی برای تهیه مایحتاج زندگی شرمنده خانواده هستند ومتاسفانه روحانی پس از5سال وعده حداقلی بهبود وضعیست اقتصادی بازنشستگان نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه وضعیت وخیمتر گردیده و نامبرده فعلا باارایه آمرهای کذب مدعی بهبود اقتصادی است
عزیزان مسیول نظرات مردم این فیلد نام چه تاثیری برنظرات دارد .این فیلدرابایدطوری تعریف کنید که کلاناشناس ثبت شود نه محل سواستفاده.دربخش نظرات هم اینطور است طرف دوخط مرتبط مینویسد بعد شروع میکند برای اشناهاش دردودل میکند.ازجهت حقوقی تذکرش لازم بود برای سایت.
بازنشستگان وکارمندان تازمانیکه فردی چون نوبخت درراس سازمان برنامه وبودجه هست مانند 5سال گذشته در نگرانی ونسبت به آینده امیدی نخواهدداشت متاسفانه روحانی باوعده کذب بهبود اقتصادی اقشارآسیب پذیر باوجود رفع تحریمها و آزادشدن بیش از130میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش تولید وفروش ونفت وافزایش قیمت جهانی نفت کوچکترین اقدامی جهت تغییر وضعیت فلاکت باربازنشستگان وکارمندان انجام نداده وصرفا وعده پوچ میدهد
آقای روحانی در سال 92 درحالیکه عضو شورای امنیت ملی بودند ونسبت به سایرکارمندان وبازنشستگان حقوق بالایی میگرفتند اعتراف نمودند قدرت خرید کارمندان آنقدرضعیف شده که پس ازگذشت ده روز حقوق تمام میشود این درحالی است که 5سال ازحاکمیت دولت روحانی گذشته و تحریمها رفع گردیده وتولید نفت طبق اعتراف خودروحانی افزایش چشمگیری داشته وباتوجه به بالا رفتن قیمکت جهانی نفت از 45دلاربه بیش از 70دلار وآزادشدن بیش از 150میلیارددلاراموال بلوکه شده قدرت خرید 80درصد کارمندان وبازنشستگان نه تنها نسبت به 5سال گذشته افزایش نداشته بلکه به زیرخط فقر مطلق رسیده اند وروحانی بادریافت حقوق کلان مدعی میشود بهبود اقتصادی داشتیم وتورم تک رقمی شده
اینجانب همچون 80درصد رای دهندگان به روحانی باوجودگذشت 5سال ازدوره روحانی وعدم تحقق وعده حداقلی روحانی مبنی بربهبود اقتصادی بازنشستگان هیچ امیدی به آینده کشورندارم ومطمین شدم 5سال که سهل است امثال نوبخت وروحانی پس ازگذشت ده سال هم کوچکترین اقدامی جهت بهبود اقتصادی اقشارآسیب پذیر چون بازنشستگان وکارمندان انجام نخواهندداد ودرعمل با تورم لجام گسیخته کمر اقشارآسیب پذیر راخرد ودررسانه های باارایه آمار غیرواقعی تورم را تک رقمی ومدعی بهبود اقتصادی خواهندبود
مگرمیشود اکثریت ملت ایران بدون نگرانی و باشند هرسال دریغ ازسال گذشته وضعیت اقتصادی امسال خیلی وخیمترازسالهای گذشته شده
انتخاب گزينه ها كامل نيست ، به كابينه جنگى ترامپ توجه نشده است ، بزرگترين دغدغه رفتار ترامپ است ، كه مانع سرمايه گذارى در ايران ، و باعث سختى مراودات اقتصادى ايران با دنيا ، و علت اصلى افزايش قيمت ارز ، و خلاصه عامل اصلى عدم توانائى در پياده كردن اهداف خود است
جـنــگـــــــــــــــ ⚠✈⚠✈⚠✈
مردم تورم بدتر از این رو هم داشتن، احتمال جنگی دوباره در ایران خیلی بالاست.
عالی بود.لطفا این نظرسنجی ها را بیشتر کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس