بازدید 34436
پشت پرده پرسش جنجالی از مدیر موزه لوور؛

دست کم اشیای فلزی ایرانی موزه لوور دزدی است!

ژان دیولافوا در بخشی از کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش نوشته است: «دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شده‌ است، با تأسف تماشا می‌کردم. حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی به دست گرفتم و به جان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به‌ او زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…»
کد خبر: ۷۸۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 08 March 2018

دست کم اشیای فلزی ایرانی موزه لوور دزدی است!طرح یک پرسش جنجالی در زمان حضور مدیر موزه لوور در ایران، پیرامون خروج غیرقانونی آثار باستانی ایران، این پرسش را پیش آورد که چگونه حجم عظیمی از میراث فرهنگی ایران از کشور خارج و به فرانسه منتقل شد و اکنون موزه لوور، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های میراث باستانی ایران را دارد؟ که البته این پرسش، سؤالات دیگری را نیز درباره مشروعیت اخلاقی و قانونی سرقت این اموال از ایران در پی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه پنجاه اثر از گنجینه موزه لوور از جمله چندین اثر تاریخیِ ایرانی در موزه ملی ایران به نمایش درآمد، ژان لوک مارتینس، رئیس موزه لوور و جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران پاسخگوی خبرنگاران بودند، ولی با پرسش‌هایی مواجه شدند که انتظارش را نداشتند؛ پرسش‌‎هایی که بیش از ژست‌های کنونی فرانسوی‌ها به ریشه‌های تاریخی شکل گیری گنجینه عظیم موزه لوور بازمی‌گردد؛ گنجینه‌ای که بخش چشمگیری از آن متعلق به ایران است و برخی از مجسمه‌های بزرگ و اشیای ارزشمند را در خود جای داده است.

ژان لوک ماتینس، رئیس موزه لوور در آغاز سخنانش در این نشست خبری به تفاهم نامه‌های قرن 19 بین دو کشور ایران و فرانسه اشاره کرد که «بر اساس آن ایران در سال 1884 این امکان را به ما داد که در ایران کاوش‌های باستان‌شناسی برای موزه لوور انجام شود». با بیان این صحبت‌ها از سوی او، فاطمه علی اصغر، خبرنگار میراث فرهنگی از ماتینس پرسید: «بسیاری از باستان شناسان فرانسوی بر خلاف تعهد خود در گذشته، آثار ایرانی را از کشور خارج کردند و مادام دیولافوا در خاطرات خود به این مسأله اذعان و عنوان کرده است: آن جا که نتوانسته‌اند سر ستون‌های کاخ آپادانا در شوش را به دلیل وزن زیاد از ایران خارج کنند، آن را با پتک خراب کرده‌اند تا به دست انگلیسی‌ها نیفتد.»

دست کم اشیای فلزی ایرانی موزه لوور دزدی است!

رئیس موزه لوور نیز این طور از کنار چنین پرسش مهمی گذشت: «کاوش‌های باستان شناسان فرانسوی بر اساس قراردادهای قانونی بوده و دولت وقت از این بابت از فرانسه تقدیر کرده است. باستان شناسان فرانسوی، عمر خود را در ایران گذاشته‌اند و این مسائل مربوط به گذشته است، اکنون نگاه ما برای همکاری‌های مشترک آینده است.» آن گونه که این خبرنگار تأکید کرده، پس از طرح این پرسش از سوی برخی مسئولان، اعتراض شده که چرا این پرسش مطرح شده است؟!

اشاره این خبرنگار میراث فرهنگی به مادام «ژان دیولافوا / Jane Dieulafoy» همسر مارسل اوگوست دیولافوا، مهندس راه و ساختمان و باستان‌شناس فرانسوی بود که به همراه همسرش از سوی دولت فرانسه برای کاوش‌های باستان‌شناسی سه بار به ایران سفر کردند و در این زمینه کتبی نیز تنظیم و منتشر کردند که به فارسی نیز منتشر شده است.

این دو هنگام گردش در خوزستان، به وجود تپه های باستانی در شوش پی بردند و هنگام بازگشت به کشورشان از مدیر موزه های ملی فرانسه خواستند تا بودجه ای برای کاوش این تپه ها در اختیارشان بگذارد. این خواسته پذیرفته و 31 هزار فرانک به این خانواده پرداخت شد. آنها در سال 1884 برای دومین بار به ایران آمدند و با پادرمیانی دکتر طولوزان، پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه قاجار اجازه کاوش در شوش را به دست آوردند. طبق قرارداد قرار شد، فلزاتی که کسب می شوند متعلق به دولت ایران باشد و سایر آثار نصف به نصف تقسیم شود.

در آن دوران، انگلیسی‌ها نیز به دنبال کشف و سرقت آثار باستانی بودند و به همین دلیل، رقابت سختی در گرفته بود که قربانی‌اش آثار باستانی ایران بود. کاوش‌های این دو از 1884 تا 1886 میلادی طول کشید و در این مدت، آثار کاخ های هخامنشی کشف شد؛ از جمله این آثار گاو سنگی بزرگی به وزن حدود 12 تن متعلق به سر ستون یکی از کاخ ها بود. مادام ژان دیولافوا در خاطرات خود نوشته است، از اینکه نمی توانست این توده عظیم سنگی را با خود حمل کند، به شدت عصبانی شد و با پتک به جان سر ستون افتاد.

ژان دیولافوا در بخشی از کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش نوشته است: «دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شده ‌است، با تأسف تماشا می‌کردم. حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی به دست گرفتم و به جان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به‌ او زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…».

آنها پس از کشف اموال حاضر به تقسیم با طرف ایرانی نبودند و با فریب مظفرالملک، حاکم محلی که دست نشانده ظل السلطان بود، به او قبولاندند که در صورت چشم پوشی از تقسیم آثار تلاش می کنند تا دولت فرانسه چند مدال و نشان برای ظل السلطان بفرستند. بدین ترتیب در سال 1886، 327 صندوق از آثار باستانی ایران به وزن تقریبی 500 تن از راه بندر بوشهر رهسپار پاریس شد.

ورود این آثار به پاریس، انجمن علمی فرانسه را مصمم ساخت که امتیاز انحصاری کاوش باستان شناسی را از دولت ایران بگیرد. این امتیاز در سال 1895 میلادی به روزگار سلطنت مظفر الدین شاه واگذار شد. طبق قرارداد تمام اشیا و عتیقه هایی که از حفاری در خاک ایران به دست می آمد، مساوی بین ایران و فرانسه تقسیم می شد؛ اما اشیای شوش همگی متعلق به دولت فرانسه بود.

انجمن علمی فرانسه، 32 سال به کاوش در شوش پرداخت و آثار تاریخی بسیاری را به فرانسه منتقل کرد؛ یکی از گرانبهاترین این آثار، تندیس بزرگ و برنزی «ناپير اسو» ملکه ایلام بود که 1800 کیلوگرم وزن و بیش از 3000 سال قدمت داشت. کم کم کشف و خروج چنین آثاری اعتراض روشنفکران ایرانی را برانگیخت و سرانجام در سال 1927 میلادی، مجلس شورای ملی امتیاز کاوش باستان شناسی فرانسویان را لغو کرد.

نکته جالب آنکه پس از این اتفاقات نیز ردپای فرانسوی‌ها در زمینه حضور در حوزه میراث فرهنگی ایران پاک نشد و در نهایت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران در سال 1983 با ادغام هیأت باستان‌شناسی فرانسه در ایران (DAFI) که در سال 1897 تشکیل شد و انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران (IFIT)، به وجود آمد.

این تشکیلات همچنان با حضور فرزندان برخی مسئولان ارشد دولت‌های پیشین فعال است و در ترمیم چهره اشخاصی نظیر ژان دیولافوا نیز بی‌تأثیر نبوده است؛ چهره‌هایی که هرچه بودند، قطعاً باستان شناس نبودند، چون یک باستان شناسی واقعی حاضر نمی‌شود برای سرقت یک اثر تاریخی بخشی از آن را تخریب کند و یا بر خلاف تعهدات با یک دولت به صورت غیرشرافتمندانه اموال یک ملت را به سرقت ببرد، به گونه‌ای که اکنون می‌توان گفت، مطابق با توافق ایران و فرانسه، دست کم اشیای فلزی کشف شده از شوش که در موزه لوور وجود دارد، حکم اموال مسروقه را دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۷
من مخالف قطع روابط با کشورهای دنیا تاحد ممکن هستم ولی حالا میگویم مرگ بر انگلیس وفرانسه وسایر غارتگران بین المللی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
مرگ مرگ دایم مرگ رو نثار این و آن بکنید ببینیم آخرش به کجا میرسید
دستشون درد نکنه همونقدر که تونستن نجات بدن باید ازشون سپاسگزار بود
ایرانی ها نسبت به میراث فرهنگی خودشون بی اعتنا و غافل هستند
تا چند سال قبل به آرامگاه کوروش میگفتند قبر مادر سلیمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
خوب بود همینو هم می بردن تا امروز اینطور ژست نمی گرفتی؟ یه چیزیشون میشه این مردم، تا اسم اون طرفیا میاد میان میگن خوب شد بردن! ما که قدر نمی دونیم! این همه آثار باستانی داریم همیشه هم در کنارشون زندگی می کردیم و آسیبی هم بهشون نزده بودیم، شما لابد به شخصیت تخریبچی خودت نگاه می کنی تعمیمش میدی
بعدش هم، حالا اسمش هرچی که بوده اصالت فیزیکیش که پابرجا بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
همین الانم دارن هگمتانه را نابود میکنن خائنین
اون موقع هم فرانسه خیانتکار خوب محسوب میشود
الانم چندتا داخلی خیانتکار خوبن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
موافقم. همین الالن تخت جمشید برید ببینین چی ازش مونده. حداقل اونجا ازشون درست نگهداری میشه.
ببین اون موقع که اونا عقلشون میرسیده ایرانیا اصلاً نمیدونستن اشیای تاریخی چیه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
:))
من هم بانوان یه ایرانی از سرقت آثار کشورم ناراحتم ، ولی حقیقت اینه که دردها بیشتر به آثار ما احترام گذاشتن تا دولت و مردم خودمون ، مثل بچه ای که از خانواده بی فرهنگی (عذرخواهی میکنم ) بدزدنش و ببرن ازش نگهداری کنن ، دانشگاه بفرستن و ... ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
عنوان ! دلبندم .
اگر در ایران بود بر اثر ناکارامدی مسئولین محترم تا حالا از بین رفته بود مانند نابودی اشیای تمدن تاریخی آرتا در جیرفت
چرا دعوی طرح نمیکند دولت؟
مرگ خوبه ولی واسه همسایه؟! اتفاق 150 سال پیش جای خود، ولی چرا این خبرنگارها راجع به تخریبهایی که در حجم صدها برابر توسط خود ما هرروز انجام میشه حرفی نمی زنن؟
ما خودمون که هر روز با پتک و لودر و میخ به جانِ آثار باستانی خودمون می افتیم
از غریبه چه انتظاری دارین!؟!؟

اخبار رو مرور کنید! از دست درازی ها به حریم تخت جمشید بگیر تا میخ نگاری های بی فرهنگها بر دیوارنگاره ها! از لودر و سد سیوند و ... هم بگم؟!!

غیرت تون فقط جلوی خارجی ها به جوش میاد؟! برین خدا رو شکر کنین که به جز اون شیرسنگی دهها هزار نشانه تمدن دیگه رو از کشور خارج کردن تا به جای نابود شدن زیر دست و پا و لودرهای ما هر روز برای هزاران نفر به نمایش در بیان و فکر نکنن ما از زیر بته به عمل اومدیم. وگرنه اگه دست من و شما بود که کل شیر سنگی رو واسه خاطر یه پاکت سیگار میفروختیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
مخلصیم . همه چی رو شما گفتی . من دیگه حرفی برای گفتن ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
ناراحت هستند از این که چرا تا الان نمونده که در موردش گفتگو کنند .
واقعا برای تاریخ مملکتم متاسفم که سلسله ای مثل قاجار هم سرزمینهامونو به باد داد هم تاریخمون
واقعا برای تاریخ مملکتم متاسفم که سلسله ای مثل قاجار هم سرزمینهامونو به باد داد هم تاریخمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
صبر کن از اون بهترش داره میاد !!!
خخخخخخخخخخ
همون بهتر که بردن. اگه اینجا بود الان معلوم نبود چی به سر این اشیا تاریخی میاوردن
هرچند که این متن ممکن است درست باشد ولی امروز که این اشیا برای بازدید مردم به ایران امانت داده شده مطرح کردن ان چه سودی جز تردید طرف غربی در باره تکرار تبادل اشیا بین موزه ها خواهد داشت ؟ امروز بهتر است به فکر باقیمانده اثار باستانی ایران باشیم که در سرزمین خودمان مورد بی مهری است
الان اگه اینجا بود خراب میشد، امامزاده میساختن، دست اونا بهتر میمونه
البته یه جورایی خوب شد این اشیا از ایران خارج شد حداقل اون ور دنیا سالم تو موزه تا ابد حفظ میشه. اگه ایران مونده بودن تا حالا یا در اثر یادگاری نوشتن با میخ و کلید توسط ملت همیشه در صحنه تخریب شده بود یا شهرداری با لودر میفتاد به جونشون
برای داشتن چنین مسئولانی تاسف میخورم امیدوارم در پیشگاه خداوند جوابگو باشند نامدیریتی در این کشور موج میزند
یعنی ما ب دزدهای اعتماد کردیم تو مذاکرات هسته ی و اونا ب کشور راه دادیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
نه ! ما به یک عده ای اعتماد کردیم ولی آن ها اختلاس کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
چه میگی بنده خدا
شما رو بردن کلانتری
با دستبند
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
خوشم میاد همیشه دنبال بهره برداری از هر موضوعی هستین
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
چه دزدی ؟شاهان قاجار اصلا نمی دانستند اشیا باستانی یعنی چه در قبال اشیا طلا و نقره همسنگ آن پول گرفتند مشکل از داخل مملکت بوده .اگرچه برخی آثار را هم یواشکی کش رفتند .ولی به حال ایران فرق نمی کرد زیرا مفهوم تمدن را درک نمی کردند والان هم برخی مفهوم تمدن ایرانی را درک نمی کنند ..
بخشی ازتاریخ ما به علت نالایقی در ان زمان از کشور خارج شده و در حال حاضر به علت اختصاص نیافتن بودجه و تربیت نکردن باستان شناس و بی مدریتی بسیاری از تپه های باستانی غارت و شخم زده شده و هر ساله شاید معادل چند کامیون اثار تاریخی از کشور قاچاق و به اروپا و اسرایل و امریکا و.. برده میشه
تو ایران بود ، رفته بود پیش مجسمه های سرقت شده تهران .
این ها مربوط به گذشته است و کاری هم نمی شود کرد ولی باید تمام اثار قدیمی به ثبت جهانی برسد تا بتوان در صورت هر حادثه ای آنها را برگرداند بسیار ی از آثار عراق که در زمان جنگ دزدیده شده بود را دولت عراق بهمین صورت برگرداند شی تاریخی باید شناسنامه داشته باشد و ثبت جهانی شود
در اينكه بعضي از حكومت هاي گذشته نالايق بودن شكي نيست ولي سوال اينجاست اگه اين اشيا ايران بودن الان در چه حالي بودن؟ همين الان روزانه خبر خراب كردن خانه هايي كه عضو ميراث فرهنگيً هستن ميرسه. چرا به چيز هايي كه داريم توجه نميكنيم. فك كنم بهتر از صحبت كردن در مورده گذشته است.
لعنت بر مظفردین وناصرالدین شاه و کلا آل قاجار که وجودشون نکبت بود
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
بیشتر تاریخ را مطالعه کن
ای کاش امتیاز تمام این موارد به فرانسه داده می شد . حداقل الان بخش عظیمی از آثار ما سالم مونده بود . همه می دانند ماجرای تخریب تخت جمشید را در ابتدای انقلاب. همین الان هم روی بسیاری از سنگهای تاریخی تخت جمشید ، و ان یکاد کنده شده است.
اينكه در زمان قديم باستانشناس فرانسوي چه كرده چه ربطي به رييس كنوني موزه لوور دارد؟! اينكه اجناس به صورت قاچاقي ار ايران رفته چه ربطي به رييس كنوني موزه لوور دارد؟ مگه اين بنده خدا قاچاق كرده ؟ همين الان يك گنجي، سكه قديمي پيدا بشه به جرات ميتونم 99 % مردم ايران اعم از عادي و مسئولان حتمن به جاي اينكه به دولت تحويل دهند به يك قاچاقچي ميفروشند! حتمن خبرنگار كيهان بوده اين سوالو كرده ! همين كار را بكنيد ديگه همين چند قطعه هم امانت نيمدهند تا ايران بياييد! حالا فرض كنيد اينها توسط فرانسويان و آلمانيها و انگليسهيا برده نشده بود الان كجا بودند؟؟ جز اينكه توسط مردم يا مسئولان! نابود شده بودند؟ در آخر تصور كنيد زماني از فرانسه براي كشف آثار باستاني ايران آمده بودند كه ما اصلا نميدانستيم آثار باستاني يعني چه و اصولا چه ارزشي دارد !!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر