بازدید 3720
تشکیل دولت ائتلافی در ایتالیا در هاله‌ای از ابهام

برلوسکنی مشکل اصلی اتحادیه اروپا

کد خبر: ۷۸۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 06 March 2018
مردم ایتالیا به دلایل مشکلات اقتصادی به جناح نخست‌وزیر اسبق رای دادند، چراکه نزدیک شدن وی به آمریکا شاید بتواند اقتصاد این کشور را ترمیم کند.

به گزارش ایلنا، «عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در تشریح ابعاد انتخابات سراسری ایتالیا بیان کرد: انتخابات سراسری ایتالیا را باید نوعی صف‌بندی راست‌گراها در مقابل چپ‌ها دانست؛ به گونه‌ای که شاهد حضور ائتلاف راست میانه‌روی ایتالیا متشکل از لیگ شمالی، حزب «فورتسا» متعلق به «سیلویو برلوسکنی»، نخست‌وزیر اسبق و یک حزب کوچک به نام «ما در کنار ایتالیا» بودیم اما نتیجه نهایی تاکنون مشخص نیست. بر اساس داده‌های موجود رهبری این سه حزب به عهده برلوسکونی است اما بحث تشکیل دولت ائتلافی بسیار مشکل خواهد بود. به گونه‌ای که تفکرات برلوسکنی تا حدود زیادی به طیف راست‌گراها تمایل دارد و حتی در جایی بحث ارتباط آن با آمریکا مطرح است. لذا ائتلاف جریان برلوسکنی با احزابی مانند پوپولیست‌ها یا جنبش پنج‌ستاره در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. چراکه آنها تا حدودی به سمت روسیه گرایش دارند و این وضعیت دقیقاً تضاد دیدگاه و سیاست‌ها را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: اگر ائتلاف یا حزب منتسب به برلوسکنی رای بالا بیاورد، بدون تردید با چپ‌ها وارد ائتلاف خواهد شد. سوابقی که در سه دهه اخیر وجود دارد نشان می‌دهد که احزابی مانند حزب متعلق به برلوسکنی با جناح چپ ائتلاف خواهند کرد. وضعیت فعلی ایتالیا در حالت کنونی تا حدودی مانند وضعیت سیاسی آلمان است؛ به صورتی که که آلمان پس از حدود شش ماه و با سعی و تلاش احزاب، توانست به یک ثبات سیاسی دست پیدا کند اما در وضعیت فعلی تضاد میان احزاب در ایتالیا دقیقاً فضای سیاسی آلمان را نمایان می‌کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی نسبت به برلوسکنی نگاه مثبتی ندارند، گفت: باید توجه داشت که برلوسکنی از سوی دادگاه ایتالیا دارای حکم ممنوعیت به اشتغال در دولت است و نمی‌تواند نخست‌وزیر این کشور شود و نهایتاً مجبور خواهد بود شخص دیگری را به جای خود به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند. مساله دیگر این است که اتحادیه اروپا تا حد زیادی برلوسکنی را قبول ندارد و او هم به خوبی می‌داند که کشورهای قاره‌سبز در مورد او چگونه فکر و عمل خواهند کرد؛ به هر حال با فرض اینکه جناح برلوسکنی پیروز میدان شود باید با تمامی کشورهای اروپایی همکاری کنند اما بدون تردید رابطه او با ایالات متحده قوی‌تر از اروپا خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از تبلیغات و مانور نسبتاً پوپولیستی موجب شد تا برلوسکنی تا به این حد برجسته شود؛ مساله اصلی بحث اقتصادی ایتالیا است. باید توجه داشته باشیم که مردم ایتالیا دل خوشی از برلوسکنی نداشتند اما دقیقاً می‌دانند که رابطه او و حزبش با آمریکا مولد اقتصاد کشور خواهد بود. از این منظر باید ببینیم که نتیجه نهایی چه خواهد شد و پس از آن ائتلاف به چه صورتی در ایتالیا شکل می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها